Johan Esk: Nu kommer hästfolket galopperande inför Jerringpriset

Jag kan hålla med den där sportkrönikören. NvdP var ett tråkigt och safe val. Men jag kan inte tycka att han gjorde en stor bragd. En stor prestation absolut. Men om man är helt överlägsen i sin sport så är det ingen bragd att vinna, inte ens OS-guld.
Är det inte en form av bragd att vara så överlägsen i en sport? Sen kan andra också vara förtjänta eller kanske mer förtjänta av medaljen men det ligger i betraktarens ögon. Hur jämför man prestationer rättvist?
 
En bragd är väl en enskild prestation som varit nåt alldeles speciellt?

Fast då duger inte Eckermann heller, med så många års väl planerad insats och sedan ligga på toppen. Jag tänker nog inte att bragd måste ges till någon som med dåliga förutsättningar helt plötsligt har orimlig tur och/eller tillfällig styrka och vinner ett högstapris mot alla odds. Då får nog prisnamnet bytas till "One Win Wonder" eller nåt?
 
Fast då duger inte Eckermann heller, med så många års väl planerad insats och sedan ligga på toppen. Jag tänker nog inte att bragd måste ges till någon som med dåliga förutsättningar helt plötsligt har orimlig tur och/eller tillfällig styrka och vinner ett högstapris mot alla odds. Då får nog prisnamnet bytas till "One Win Wonder" eller nåt?

Nja, von Eckerman tog ju faktiskt det första individuella VM-guldet för Sverige någonsin. Det skulle jag säga är en bragd. Sen tog han ju dessutom två stycken.

Jonna Sundling blev trippel OS-medaljör trots att hon skadade sig illa i säsongspremiären.

Handbollslandslaget herrar tog första mästerskapsguldet på 20 år.

Sen tycker jag illa om vinnare som inte ens kan fejka en uppskattning för priset de tilldelas.
 
Va?? Jag tycker verkligen att han verkar hur sympatisk som helst! Minst sagt en udda människa, och en sådan unnar jag mer än gärna alla framgångar som finns.

Läs gärna hans reaktioner på att han fick Bragdguldet. Ibland är det mer sympatiskt att bara tacka och ta emot priset. Eller om han nu ogillar det så mycket tacka nej.
 
Läs gärna hans reaktioner på att han fick Bragdguldet. Ibland är det mer sympatiskt att bara tacka och ta emot priset. Eller om han nu ogillar det så mycket tacka nej.
Haha, jag har läst (och sett intervju) och håller väl med honom att idrott egentligen inte ska vara att tillfredsställa andra. Understryker istället för mig vilken extraordinär idrottare han är, som bryr sig så mycket om att utöva sin sport, optimera sin prestation etc. men inte riktigt bryr sig om allt lull-lull runtomkring.
 
Nja, von Eckerman tog ju faktiskt det första individuella VM-guldet för Sverige någonsin. Det skulle jag säga är en bragd. Sen tog han ju dessutom två stycken.

Jonna Sundling blev trippel OS-medaljör trots att hon skadade sig illa i säsongspremiären.

Handbollslandslaget herrar tog första mästerskapsguldet på 20 år.

Sen tycker jag illa om vinnare som inte ens kan fejka en uppskattning för priset de tilldelas.
Ah han passar inte in i din mall. Det går att hitta något speciellt med de flesta och även slå hål på det speciella.

Van der Poel är en exceptionell idrottare, liksom flera andra som i mina ögon förtjänar bragdguldet. Jag hade sagt det samma om flera andra men alla kan inte få det.

Det är skillnad om någon som vunnit SM guld premieras före ett VM guld, då känns det fel. Jag tycke vi kan glädjas med skridskosporten och inte visa den missunsamhet som många gånger riktats mot ridsporten.
 
Ah han passar inte in i din mall. Det går att hitta något speciellt med de flesta och även slå hål på det speciella.

Van der Poel är en exceptionell idrottare, liksom flera andra som i mina ögon förtjänar bragdguldet. Jag hade sagt det samma om flera andra men alla kan inte få det.

Det är skillnad om någon som vunnit SM guld premieras före ett VM guld, då känns det fel. Jag tycke vi kan glädjas med skridskosporten och inte visa den missunsamhet som många gånger riktats mot ridsporten.

Det har inget att göra med vilken idrott han håller på med. Jag tycker bara att man antingen kan visa tacksamhet om någon ger en ett pris eller tacka nej till priset om man har en negativ syn på det. Han verkar helt enkelt inte speciellt trevlig eller sympatisk. Ett enkelt tack hade liksom räckt.
 
Det har inget att göra med vilken idrott han håller på med. Jag tycker bara att man antingen kan visa tacksamhet om någon ger en ett pris eller tacka nej till priset om man har en negativ syn på det. Han verkar helt enkelt inte speciellt trevlig eller sympatisk. Ett enkelt tack hade liksom räckt.
Ska man räkna in personlighet och hur man tar emot priset (hur man nu kan veta det i förväg) i om bragden är stor nog?
 
Ska man räkna in personlighet och hur man tar emot priset (hur man nu kan veta det i förväg) i om bragden är stor nog?

Jag tycker bara att han verkar mindre sympatisk och faktisk rätt pretentiös. Jag får tycka det och jag får också tycka att det gör honom till en ovärdig vinnare.
 
Jag tycker bara att han verkar mindre sympatisk och faktisk rätt pretentiös. Jag får tycka det och jag får också tycka att det gör honom till en ovärdig vinnare.
Men om vi tänker tillbaka lite, och inte bara ser till bragdguldet. Efter sina två OS-guld så talar han ut i media om att det inte känts bra, att genom sina idrottsprestationer varit med och på sätt och vis rättfärdigat Kinas regims brott mot mänskliga rättigheter. Och via Amnesty (eller ja jag vet inte om det var genom dem, eller om de bara uppmärksammade det) så gav han bort en av sina guldmedaljer till Gui Minhai, som dottern fick ta emot, för att belysa Kinas människorättskränkningar och öka trycket på att få Minhai frigiven.

Är inte det sympatiskt? Eller bara pretentiöst?
 
Men om vi tänker tillbaka lite, och inte bara ser till bragdguldet. Efter sina två OS-guld så talar han ut i media om att det inte känts bra, att genom sina idrottsprestationer varit med och på sätt och vis rättfärdigat Kinas regims brott mot mänskliga rättigheter. Och via Amnesty (eller ja jag vet inte om det var genom dem, eller om de bara uppmärksammade det) så gav han bort en av sina guldmedaljer till Gui Minhai, som dottern fick ta emot, för att belysa Kinas människorättskränkningar och öka trycket på att få Minhai frigiven.

Är inte det sympatiskt? Eller bara pretentiöst?

Varför är det så viktigt för dig att jag uppfattar NvdP som sympatisk?
 
Varför är det så viktigt för dig att jag uppfattar NvdP som sympatisk?
Haha, egentligen är det inte det, du får tycka som du vill naturligtvis. Jag försöker inte övertyga dig (även om det kanske framstår så), jag är mest genuint förvånad! Idrott är för mig inte speciellt viktigt, och jag brukar ganska sällan bli imponerad av just idrottare på det sättet. Men just NvdP verkar vara en härlig kombination mellan en udda fågel + extraordinär som idrottare och jag trodde att äntligen, så delar jag åsikt med den stora massan om en idrottare. 😁
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Duellen om Jerringpriset stod mellan skridskoåkaren Nils van der Poel och hoppryttaren Henrik von Eckermann. Den som vann var Nils van...
Svar
0
· Visningar
204
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Han utsågs till årets manlige idrottare, prisades för årets prestation och vann Jerringpriset. Skridskoåkaren Nils van der Poel vann det...
Svar
0
· Visningar
247
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter De blev nyligen nominerade till olika priser på den stora Idrottsgalan. Nu står det klart att Nils van der Poel och Kristian Karlsson...
Svar
0
· Visningar
206
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Fyra frågor till DN-sportens krönikör Johan Esk med anledning av att hopplandslaget i ridsport med Malin Baryard Johnsson, Henrik von...
Svar
13
· Visningar
1 031
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp