O

Olexa

Har läst Monty Roberts bok (vet ej om jag får nämna den vid namn enligt reglerna...) och funderar på att testa Join Up. Någon som har testat? I så fall varför, hur gick det, vad blev resultatet ochhar du några tips om hur man kan göra det bättre?
Kan man göra det med en shettisvalack som har tillbringat hela sitt liv med mej (ända sedan födseln), eller litar han så mycket på mej så att han inte flyr när jag ska sjasa iväg honom? :confused:

Tacksam för svar! :bow:
 
Sv: Join Up

Det finns absolut ingen som helst anledning att göra joinup efter att ha läst om det i en bok, för det första.
Sedan finns det ingen som helst anledning att göra joinup med en häst som man redan känner och har en normal kontakt med.

Varför skulle du?
Vad är syftet?

Bättre kommunikation får man inte genom att göra joinup, det får man genom att jobba tillsammans och lära hästen olika roliga saker, iaktta den och lära sig att läsa dess signaler.

OM joinup någonsin skulle vara "befogat" skulle det vara med en människorädd häst som inte låter människan närma sig på annat sätt, en som verkligen VÄGRAR att han med människor att göra.
Och då ska det göras av Monty, eller någon som är lika duktig.

Är du intresserad av NH är det bättre att du går en kurs eller tar kontakt med en tränare som kan hjälpa dig med just din häst, så att ni kan utvecklas mer tillsammans.

Men gör INTE joinup "Monty-style".
 
Sv: Join Up

Har läst Monty Roberts bok (vet ej om jag får nämna den vid namn enligt reglerna...) och funderar på att testa Join Up. Någon som har testat? I så fall varför, hur gick det, vad blev resultatet ochhar du några tips om hur man kan göra det bättre?
Kan man göra det med en shettisvalack som har tillbringat hela sitt liv med mej (ända sedan födseln), eller litar han så mycket på mej så att han inte flyr när jag ska sjasa iväg honom? :confused:

Tacksam för svar! :bow:

Håller helt med Skuggi.
Finns ingen större anledning att göra något sådant om ni har en fungeande relation.

Se dig i stället omkring efter andra alternativ.
Jag antar att du är ute efter att hitta ett sätt att utveckla en redan fungerande relation.
I så fall finns det andra sätt som är bättre.

Jag har själv varit inne och nosat på ämnet när jag hade min förra häst.
Vi hade stora kommunikations problem.
Dock valde jag den lätta vägen och hittade en tjej som han passade bättre ihop med.
Men iaf, jag tyckte inte att jag riktigt hittat någon form av NH stil som passade mig.

För en tid sedan fick jag via en bokklubb hem en bok (som jag glömt avbeställa) som heter "Hitta magin".
Nu är jag väldigt glad för att jag glömde avbeställa boken! :)
Jag tycker att den är helt kanon.
Författaren förklarar på ett enkelt och roligt sätt hur man kan leka med sin häst.
Det är inte bara hård fakta utan även en berättelse om hur han blev "hästbiten", allt skrivet med en stor portion humor.

Nu var det inte meningen att göra reklam utan mest påpeka att det finns andra alternativ. :)
Så innan du bestämmer dig för ett sätt, jämför flera personers arbetssätt.

Man behöver ju inte gå och köpa alla böcker utan de flesta finns att få tag på via biblioteket.
 
Sv: Join Up

Att trickträna eller klickerträna är också en kul grej man kan göra tillsammans för att stärka relationen. :idea:
 
Sv: Join Up

Var/hur kan man lära sig det? Finns det böcker? Vides? Kurser?
 
Sv: Join Up

Vad gör du med shettisen nu? Kör du den, eller tränar den på annat sätt? Löshoppning, tömkörning?

Det finns hur många böcker som helst om trickträning, bara att söka på adlibris eller biblioteket. Det är intressant att läsa om Monty men jag håller till fullo med övriga om att det inte finns någon orsak att jaga runt din lilla häst. Det är bara mobbing.

Har du sett detta? :)
http://www.youtube.com/watch?v=XqVLY8YfbEo&feature=player_embedded

Vill du gå en kurs så googla och se vad som finns i din närhet. Det finns en massa skumma metoder "därute", så ha hjärnan med dig när du läser och går på kurs. Gör ingenting som inte känns bra, och se till att lillhästen har roligt.
 
Sv: Join Up

Har haft sele på honom - han bara tittade lite på den, men annars inget, men annars inte tränat så mycket. Mest ut och gå, gå över gamla orangea vägstolpar, under mammas tvätt x) och förbi ankor och kritvita getter, men nästan alltid håller han sig lugn, kanske bara stannar o tittar lite.
Gör samma saker med det andra stoet och går promenade en och en med dem för att avvänja dem lite (mamma o föl). ;)

Tack för alla tips och råd! :bow::bow::bow:
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har verkligen snöat in på att lära mig mer om hormoner och hälsa nu, och jag älskar verkligen känslan av att vara driven av ett...
Svar
0
· Visningar
1 546
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Hej! Har läst om NH på olika sidor och i olika böcker, och har märkt att vissa har lite egna metoder och filosofier utöver den kända...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
13 711
Senast: skuggi
·
I
Träning har läst lite om Monty Roberts och join up och börjar bli riktigt intresserad av detta :D tyvärr så är det för dyrt för lilla mej annars...
2
Svar
25
· Visningar
2 415
Senast: MorvanMorr
·
F
Träning Jag har en liten fundering. Jag har nästan ingen aning om vad Join-Up är men jag har läst den här artikeln: "Monty Roberts grund för...
Svar
13
· Visningar
1 817
Senast: mik
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp