I

isan_love

har läst lite om Monty Roberts och join up och börjar bli riktigt intresserad av detta :D tyvärr så är det för dyrt för lilla mej annars skulle boken av honom redan stå i bokhyllan xD

Så vad vet ni om join up?
Har ni testat att göra det själva? hur gick det?
Vad har ni för nån uppfattning om join up, är det bra lr dåligt enligt er?

Sen en liten undring från mej... tänk om tekniken inte skulle fungera alltså om hästen visar alla tecken.. sänker huvundet, tuggar och slickar sig om munnen och sen när man vänder ryggen mot hästen så står hästen på andra sidan "rundpaddocken" och bara glor på en utan att komma...

Skulle något sånt här kunna inträffa OM man gjorde allt precis rätt?

Vill precis som jag sa i början veta ALLT om join up så berätta allt ni vet och lite till ;)
 
Sv: join up

Jag skulle inte försöka själv. Beroende på vilken häst det är kan mycket gå på tok.
Vill man hålla på med sånt där så ska man lära på och lära sig live av duktiga människor.

Tycker jag iaf, jag läser, går kurser och får hjälp, och ändå upptäcker jag hela tiden saker som jag kan göra bättre. Det blir så fantastiskt när det blir rätt, att jag bara kan rekommendera dig att ta hjälp om du vill göra detta. (Nu pratar jag inte bara joinup, man kan inte bara göra en joinup och sedan är allt bra, man måste jobba vidare hela tiden, med hela sin hantering)
 
Sv: join up

Jag skulle inte försöka själv. Beroende på vilken häst det är kan mycket gå på tok.
Vill man hålla på med sånt där så ska man lära på och lära sig live av duktiga människor.

Tycker jag iaf, jag läser, går kurser och får hjälp, och ändå upptäcker jag hela tiden saker som jag kan göra bättre. Det blir så fantastiskt när det blir rätt, att jag bara kan rekommendera dig att ta hjälp om du vill göra detta. (Nu pratar jag inte bara joinup, man kan inte bara göra en joinup och sedan är allt bra, man måste jobba vidare hela tiden, med hela sin hantering)

hur mycket man än kan så finns det alltid dubbelt så mycket att lära sig och jag skulle jätte gärna lära mej mer om hur man hanterar och umgås med hästar på bästa sätt men hur och vem ska man vända sig till om man vill ha hjälp?
 
Sv: join up

Jag skulle inte heller försöka själv.
Har man otur kommer aggressiva sidor fram (vi hade ett varmblod som normalt sett var kanonsnäll men under join-up -lite osäker dock om det var just join-up eller circling game eller liknande- så stegrade den sig och vevade med frambenen, försökte sparka och utmana...) även om man inte märkt dom tidigare, då kan man förvärra hästens beteende snarare än förbättra det om man inte vet vad man gör.

Min egen verkar vara lite överdrivet join-up tränad sen tidigare, den tar all drivining bortåt (från marken då såklart) som "kom hit!" vilket gjorde det rätt svårt att longera! :rofl:
 
Sv: join up

Har tränat min häst med join up. Då jag nästan bara tränar honom lös nu så börjar jag med det så att han skall lyssna på mig, nu räcker det med ca ½ varv innan han kommer in och lyssnar på kommandon. På honom har det funkat super, men är väldigt konsekvent med all hantering på honom och tränar för NH tränare mm. Tror att det kan bli nästan farligt tex om man har en häst som har fått bossa runt och fått sin vilja igenom och sen börja ställa krav via join up.
 
Sv: join up

Det "farliga" med att inte ha en tränare är väl just att man inte ser själv alla omedvetna rörelser.

Som att backa undan om en häst stegrar sig mot en.

Och när något händer måste man instinktivt kunna reagera "rätt" för att reda ut situationen istället för att förvärra den.
Vad gäller NH så finns det ju en del säkra saker att träna själv, de tre första lekarna i seven games t ex, men själv vågar jag inte träna mer avancerat utan tränarhjälp. Har nu äntligen fått arslet ur vagnen och tagit första NH-lektionen med nuvarande kusen i Onsdags! :) Och då märkte jag hur himla svårt det var att hålla koll på sina signaler. Svårt att avgöra när man ska förstärka och när man ska rätta till sina felaktiga signaler om man inte har någon som tittar på och säger till! :p
 
Sv: join up

har läst lite om Monty Roberts och join up och börjar bli riktigt intresserad av detta :D tyvärr så är det för dyrt för lilla mej annars skulle boken av honom redan stå i bokhyllan xD

Så vad vet ni om join up?
Har ni testat att göra det själva? hur gick det?
Vad har ni för nån uppfattning om join up, är det bra lr dåligt enligt er?

Sen en liten undring från mej... tänk om tekniken inte skulle fungera alltså om hästen visar alla tecken.. sänker huvundet, tuggar och slickar sig om munnen och sen när man vänder ryggen mot hästen så står hästen på andra sidan "rundpaddocken" och bara glor på en utan att komma...

Skulle något sånt här kunna inträffa OM man gjorde allt precis rätt?

Vill precis som jag sa i början veta ALLT om join up så berätta allt ni vet och lite till ;)

KÖP BOKEN!
Det är min favoritbok genom tiderna och jag återkommer till den i allt jag gör. :) Jag ahr alla hans böcker, dom är superbra allihopa!
Visst kan man göra allt rätt och hästen står och glor, det tror jag i alla fall. :P man kan behöva ge den lite hjälp på traven att gå iväg, men sen så ska den självklart följa efter dig. men det är ett så stort ämne att det går inte att berätta allt jag vet. ;) jag har haft turen att se monty roberts live, det är helt otroligt!

jag gör join up lite då och då, men det viktigaste är att ha en rund inhägnad, annars tar det en sån himla tid, det är verkligen otroligt kul att se hur olika hästar reagerar för signalerna. Min egen är lite obrydd, men dom som är riktigt känsliga är så roliga att jobba med!
 
Sv: join up

hur mycket man än kan så finns det alltid dubbelt så mycket att lära sig och jag skulle jätte gärna lära mej mer om hur man hanterar och umgås med hästar på bästa sätt men hur och vem ska man vända sig till om man vill ha hjälp?

Personligen tycker jag att Pat Parellis hemstudiematerial är helt outstanding. Massor med video med situationer där de beskriver hur och avrför man ska göra saker på ett visst sätt och hur man ska tänka. Massor med kul övningar osv.
Paketen är dyra, men väl värda vartenda öre. Ibland kan man få tag på begagnade paket också, du kan ju höra i tråden PNH-tjatter om någon vet något Level1paket som ska säljas. :idea:

Men jag tror nog att man ändå behöver ha någon som hjälper en att titta vad man gör för fel i början.
 
Sv: join up

jag gör join up lite då och då, men det viktigaste är att ha en rund inhägnad, annars tar det en sån himla tid, det är verkligen otroligt kul att se hur olika hästar reagerar för signalerna. Min egen är lite obrydd, men dom som är riktigt känsliga är så roliga att jobba med!

Jag är inte insatt i exakt vad monty definierar som joinup.. men menar du att du måste ha en rund inhägnad för att kunna göra det?
När jag ska hämta hästarna i hagen brukar jag böja mig lite i sidled och fokusera på den enas rumpa, kanske pekar jag lite också om de är långt bort. Då vänder de genast bort rumpan, och backar jag ett steg då, så kommer de direkt.
Motsvarar detta joinup enligt Monty? Eller gör ni något mer? Är det tänkt att man alltid måste ha en rund inhägnad för joinup?
 
Sv: join up

en rund inhägnad underlättar en joinup, det du gär att mer att tala hästens språk, en joinup är lite mer avancerad, du måste läsa om det för att förstå. :)
 
Sv: join up

en rund inhägnad underlättar en joinup, det du gär att mer att tala hästens språk, en joinup är lite mer avancerad, du måste läsa om det för att förstå. :)

Ditt inlägg är inte alls dumt, men jag skickar med ett par rader till, till trådskaparen. :bump:

en rund inhägnad (underlättar) är egentligen ett måste för en joinup (ett gärde utan staket, jaa... det säger sig väl själv vad som händer om man inte är på samma frekvens och en stängslad fyrkantig hage eller paddock, där finns det för många avstånd och hörn att komma undan i), det du gär att mer att tala hästens språk, en joinup är lite mer avancerad, du måste göra mer än att läsa om det för att förstå. :) Skaffa en instruktör, som kan ge dig grunderna i tanken bakom, hur - vad och varför... Att lära en häst på fel sätt och därmed riskera både det ena och det andra, tar en tusendels sekund. Och att korrigera ett felinlärt kommando, kan ta en livstid.
 
Sv: join up

Jag skulle aldrig göra något liknande på någon av mina hästar. Förstår över huvudtaget inte varför man gör join-up, till vilken nytta? Jag löslongerar min häst på en vanligt ridbana. Han går på en volt runt mig om jag vill och på fyrkantspåret om jag vill. Jag har aldrig gått nån kurs för NH-expert. Jag har hanterat honom med vanligt sunt förnuft, och har alltid varit konsekvent och lugn. Visst, det går inte att få hästens förtroende på en eftermiddag, det krävs längre tid än så. Men ge det tid och det är inte så svårt att få en trevlig häst som lyssnar och är koncentrerad på dig.
 
Sv: join up

Motsvarar detta joinup enligt Monty?

Egentligen skulle jag säga att det motsvarar join-up enligt monty. Om du får hästen att vilja vara med dig genom att göra andra alternativ jobbiga alt. med kroppsspråket kan be hästen komma till dig.

(ingen expert på området men har studerat ett och annat videoklipp/film/bok och testat själv -*aja baja!*)

Frågade tränaren vad denne tyckte angående att om jag driver kusen bortåt så kommer den oftast till mig istället - är den då "bra" joinuptränad eller är det felaktigt, bör den svara på drivningen? Tränaren tyckte detta lät som bra joinupträning men å andra sidan hade denne inga problem att även driva bort hästen.
 
Sv: join up

Jg vet inte om jag är den enda men jag gillar inte riktigt montys metoder... såg en film på youtube där han ska lasta en unghäst som vägrar gå in i transporten och det enda han gör är att rycka med den tycker jag... Och det med join up funkar inte på alla hästar heller verkar det som. Läste om en tjej vars häst aldrig slutade springa. Gjorde aldrig tecken till att vilja kommunicera.

Kan säga också att jag faktiskt provade join up en gång och hästen kom in till mej och följde efter osv. Men han va inte glad. Han va rätt sur på mej hela "springtiden" så därför väntade jag inte på alla "tecken" utan bad honom att stanna och komma in till mej direkt vilket han gladeligen gjorde bara han slapp fortsätta springa.

Nu vill jag inte vara någon surkärring här, finns säkert de gånger det funkat bra också.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: join up

Ingen metod funkar ju om man inte gör rätt, vilket som sagt kan vara svårt att veta till 100% när man inte kan se sina egna omedvetna signaler. Därav att jag också är restriktiv om man inte har en tränare som kan hålla koll. Men nej, även om hästar är lata av naturen (energisparande) så gillar jag inte riktigt om man behöver få hästen springa sig överansträngd eller tills den riskerar att göra illa sig pga trötthet, då föredrar jag lugnare metoder om man kan få samma resultat.
I fallet med den "sura" hästen. Om den ser det som att den "vinner" trots att den surar och inte gör det man ville så kan man ju om man har riktig otur få en häst som blir mer aggressiv eller lär sig hur den ska ta över rättare sagt. Nu säger jag inte att det blev så i ditt fall.
 
Sv: join up

Jo jag håller med dig helt, och det var även därför jag slutade. Det blev inga negativa konsekvenser av "testet" alls, som tur var, förutom att han vart sur just då. Det var ju ett tag sen nu jag provade, kanske 2 år typ.
Men som du säger, varje häst kanske det inte funkar på och för min del funkar det precis lika bra med lugna metoder, om inte bättre.
 
Sv: join up

Och det med join up funkar inte på alla hästar heller verkar det som. Läste om en tjej vars häst aldrig slutade springa. Gjorde aldrig tecken till att vilja kommunicera.

Det kan ju vara så att människan som drev hästen inte uppfattade att hästen var så känslig och därmed omedvetet drev den.

Min mans valack är sån, honom kan man inte driva i ordets vanligaste bemärkelse, då spränger han staketet. Eller springer tills han dör. För honom är drivning att man bara står med framsidan mot honom och tittar typ. Om jag "longerar" honom och följer med runt, dvs hela tiden tittar på honom, då tror han att jag driver. Istället står jag still och låter honom cirkla, och då går det fint.

Så, jag tror nog att "joinup" funkar på alla normala hästar, man måste bara vara tillräckligt duktig själv.
 
Sv: join up

så gillar jag inte riktigt om man behöver få hästen springa sig överansträngd eller tills den riskerar att göra illa sig pga trötthet, då föredrar jag lugnare metoder om man kan få samma resultat.

Håller med dig.. känns avgift att trötta ut hästen för att få kontakt... Jag har uppfattat det som att funktionen är att efterlikna en flockledare som driver bort hästen för den gjort fel typ. Och i princip så måste ju hästen kunna få lov att be om ursäkt och komma in direkt?
Tror inte att en flockledare i det vilda håller på och jagar dem trötta...
Däremot är det säkert en genväg att trötta ut dem innan man börjar. Fast jag föredrar att trötta ut dem mentalt istället, dvs, ge dem uppgifter i lugna och ro. Tex var min tvååring tvungen att stå helt stilla, lös, på stallgången i 10 min medan jag raspade hovarna lite. Tog inte länge innan han började gääääspa som en tok :p
Inge bråk, inge hets, och ändå blev han trött. :idea:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan vill inte klaga men tycker det är oerhört svårt att hitta en medryttarhäst :/ vet inte hur många gånger jag läst ett inlägg om en...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
6 591
Senast: Cambrie
·
Hästhantering Hej! Har läst om NH på olika sidor och i olika böcker, och har märkt att vissa har lite egna metoder och filosofier utöver den kända...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
13 672
Senast: skuggi
·
Hästmänniskan Börjar bli lite trött på hästägare om jag ska vara helt ärlig. De ska ha sin häst, de ska ha sin stallplats som ska ge full service (och...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 792
Senast: Zamira
·
Hästvård Nu behöver jag bolla lite tankar ang om jag behöver oroa mej eller inte. Kan börja med att säga att hon är inbetad för hand och sen...
Svar
5
· Visningar
949

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp