jorda armering

H

hästig

Har ett gammalt befintligt stall men ska göra ännu en box i en hörna. Måste gjuta nytt golv och undrar om armeringen måste jordas? Blir totalt 4 boxar när det är färdigt. Har hört att när man bygger nya stall skall armeringen jordas men hur är det med gamla stall? Byggfirman hade ingen aning.
 
Sv: jorda armering

Det bror på hur hur mycket el du ska byta ut i stallet. Ska du bara gjuta om golvet vid den nya boxen behöver du INTE potentialutjämna den nya delen om inte den gamla är potentialutjämnad och du inte byter ut elen i stallet.
 
Sv: jorda armering

När du bygger stall ska du ha potentialutjämning. Det kan antingen göras genom att ansluta till armingsjärnen när man gjuter golvet eller genom att lägga en kopparkabel runt hela stallet. Jag tycker att du ska ta kontakt med en elfirma som är vana att arbeta med stall och lantbruk. Be att de tittar över frågan om potentialutjämningen och elen i ditt stall i sin helhet - både det som är nytt och det som är äldre! För både din och hästarnas säkerhet bör du t ex ha en jordfelsbrytare och du bör kolla att alla ledningar och installationer är i gott skick, att det finns gnagskydd för ledningar mm + att de elektriska grejer du har i stallet är ok. Jag läste någonstans att den vanligaste brandorsaken i stall är gamla dåliga radioapparater där det kommit in damm och smuts!
Att installarera el korrekt är visserligen dyrt ( kostade ca 100 000 när jag för några år sedan byggde nytt stall med 7 boxar ....) Att slarva kan dock kan få ödesdigra konsekvenser!:eek:
 
Sv: jorda armering

Det kan antingen göras genom att ansluta till armingsjärnen när man gjuter golvet eller genom att lägga en kopparkabel runt hela stallet.

Detta är två helt olika saker
Att ansluta armeringsjärnen är att potentialutjämna men att lägga en kopparlina, eller aluminium-/ stållina som man numera använder av miljöskäl, är för att lägga en ringjorning för ett yttre åskskydd.
 
Sv: jorda armering

Jag vill börja med att säga att jag inte är elektriker. Men när vi byggde nytt stall för fem år sedan missade vi att ansluta till armeringen för potentialutjämning när vi gjöt plattan. Detta löste elfirman genom att gräva ner en ca 5 mm tjock kopparledning (ren koppar utan ngt hölje) i en slinga på 50 cm djup och 1 m utifrån väggen runt hela byggnaden och sedan ansluta denna på samma sätt som man ansluter till armeringen. Enligt elfirman har detta förfaringssätt samma effekt.
 
Sv: jorda armering

Jag har jobbat på ett företag som säljer produkter för bla potentialtutjämning och har rätt bta koll hoppas jag. Nä det din elfirma gjorde är inte godkänt i dag. Det var andra regler för fem år sedan.

Det man gör vid jordningen av armeringen och ALLA andra metalliska delar i stallet är att ansluta dem till en gemensam potentialskena som jordas. Detta görs för att alla metalldelar ska ha samma potential (ungefär spänningsnivå) så att inga gnister kan uppstå mellan de olika metallerna. Detta har varit en lag i tex Tyskland i många år och det har minskat bränder orsakade av gnistbildning mellan metalldelar radikalt.

Här kan du läsa lite om potentialutjämning
 
Sv: jorda armering

Jo, armeringen ska jordas (läs avsnitt 5 i LBK http://www.svbf.se/A1_Omoss/Dok/OmOss_LBK_lbkparm.asp).

Vi undvek problemet genom att använda plastfiberarmerad betong. Det är avsevärt dyrare men man slipper arbetskostnaden för armeringen och elektrikern.


Det kan kanske vara en idé.

Stallet är byggt 1939 och största delen av stallet renoverades för ca 10 år sedan. De dåvarande ägarna la nytt cementgolv ovanpå det gamla golvet, alltså utan armering.

Jag har nu sänkt golvet på ca 15 m2 för att jag har en större häst som ska stå där så frågan är ju om det ska jordas där. Finns ingen armering i övriga byggnaden.

Ang. elen i övrigt så gjorde jag om allting och installerade jordfelsbrytare i alla byggnader när jag flyttade in för 7 år sedan. Gnagskydd finns etc.
 
Sv: jorda armering

Nu har jag fått information från både elektriker och försäkringsbolag.

Man måste inte svetsa ihop mattorna, det går även bra att använda vajerlås så att mattorna får riktigt bra kontakt. Är det en större yta blir det nog billigare med svetsning.

Det lättaste är att låta ett armeringsjärn stick upp i en hörna som elektrikern sedan kopplar till jordningskablen. Ska kopplas ihop med jorden i elboxen. Elektrikern vet hur. Sedan gör han samma sak med stallinredningen. Faktiskt inte så svårt eller komplicerat som jag trodde från början.

Ska ändå ha hit elektrikern för att dra några nya sladdar så inget större jobb när han ändå är här.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Nya grannar i villaområde där vi har stall/lösdrift för tre hästar. Vinterhagen ligger mot grannens tomt men mer än 4m från huset och...
2
Svar
36
· Visningar
4 832
Senast: __sofia__
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 529
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 635
Senast: Lhas
·
  • Artikel
Dagbok Jag kände mig så jävla pepp på att få sätta tänderna i husrestaurering och trädgårdsomvandling inkl odling så att jag nästan dreglade...
Svar
1
· Visningar
1 179
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp