Iddefixen

Trådstartare
Kan man sätta jordningen till elstaket i något annat än i marken?
Nu under vintern är det lite knepigt att få i jordningen i backen... funderade på om det gick att jorda i träd eller dylikt.
Någon som har bra förslag?
 
Det har väl varit ett antal olika trådar om detta, men det bästa är nog att dra två parallela trådar, varav den ena är jord och den andra är spänningsförande.
Det är ju viktigt att avståndet mellan trådarna är tillräckligt så att luften inte stötjoniseras mellan trådarna!

Funktionen blir ju då att hästen får en stöt när bägge trådarna vidrörs sammtidigt.
 
Har märkt att det inte går att få el i undertråden, så nu under vintern får det räcka med att få el i övertråden.

Kikade lite på de andra trådarna i ämnet, och det verkar som det är problem att få jordat på vintern.
Men vad gör man när det krisar?

Just nu går aggregatet till övertråden och jordningen från övertråden till backen. Övertråden är kopplad i slinga med undertråden.
 
Kan du inte sätta jorden i backen, så för du försöka med en bäck el. liknande.
Ett alternativ är väl att använda vattenledningsröret, men det kan jag inte rekommendera.
Jordningen bör vara så "central" som möjligt gentemot hagen.
 
Beställ en katalog härifrån http://www.bmsab.se/ dom har ett helt suberbt uppslag om hur man går tillväga, det kan hända att det finns på hemsidan också om man letar jag har bara letat rätt på adressen.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag funderar på att byta från vanlig halmbädd där hela boxen mockas igenom varje dag till permanentbädd. Står i kallstall, så jag vill...
Svar
3
· Visningar
609
Senast: tanten
·
Tjatter Vi låtsas att Gud finns och att man kan komma till himlen/himmelriket när man dör. När jag pratade med äldre släkting som "vet" (ur...
8 9 10
Svar
191
· Visningar
7 849
Senast: Takire
·
  • Artikel
Dagbok Jag kände mig så jävla pepp på att få sätta tänderna i husrestaurering och trädgårdsomvandling inkl odling så att jag nästan dreglade...
Svar
1
· Visningar
1 190
Senast: skiesabove
·
Anläggning Bytte ju bort torven för det kändes mindre och mindre klimatsnällt att använda och har hittat ett (visserligen franskproducerat)...
Svar
8
· Visningar
1 259
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Guldfasanerna
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp