Jordbrukets fel att bina dör ut

Så, för att du klarade dig alldeles utmärkt betyder absolut inte att det funkade i övriga Sverige. Det var riktigt jävligt för väldigt många ska jag tala om.

Dålig skörd året före gjorde inte saken bättre ska tilläggas.

Mitt svar var ett svar på ett påstående att "alla var i samma sits", så var det inte . En del klarade sig utmärkt 2018, även om de hade djur.
 
Japp! Hade en lantbrukare som bara fick 10% av sina mjölkkor dräktiga det året. Tur han hade skog att avverka 😬

Det låter lite, just mjölkkor brukar ju kalva och betäckas året runt, så att 90 % låg under en mindre bra / varmare tid på året med ev efterföljande återhämtningstid låter lite orimligt , men det kan ju vara att djuren inte var i så bra skick innan och / eller att bonden faktiskt inte kunde hjälpa sina djur med bra svalka under den perioden.
Om det nu berodde på korna för ingen bonde tror väl att en tjur kan betäcka med sprutt på spermier om det är väldigt varmt?
 
Det låter lite, just mjölkkor brukar ju kalva och betäckas året runt, så att 90 % låg under en mindre bra / varmare tid på året med ev efterföljande återhämtningstid låter lite orimligt , men det kan ju vara att djuren inte var i så bra skick innan och / eller att bonden faktiskt inte kunde hjälpa sina djur med bra svalka under den perioden.
Om det nu berodde på korna för ingen bonde tror väl att en tjur kan betäcka med sprutt på spermier om det är väldigt varmt?
Han brukade normalt ha 90% dräktighet, så, nej, det var inget övrigt fel på vare sig kor eller lantbrukare. Dessa, och de flesta andra mjölkkor semineras och seminerades av samma person som alltid. Så, det var inte tjuren heller.

Sorgligt att du inte kan tro på oss som såg hur illa det faktiskt var under dessa år med kulmen år 2018.
 
Tycker det lyser igenom i princip alla dina inlägg att du utgår från din lokala verklighet. Jag som är av jordbrukarsläkt och bor mitt på levande landsbygd - jag känner inte igen din argumenation i väldigt många avseenden.
I mina trakter talas det mycket om regenerativt jordbruk t.ex. Här är köttdjursproduktionen i princip genomgående utegång med ligghallar. Större fårbesättningar betar naturbetesmarker i anslutning med vallar.
Stora arealer står i träda.

Torrsommaren 2018 slogs de där trädorna till foder. Väldigt lite importerades. Jag hörde inte om någon som köpte utländskt foder just i mina trakter.
Så landet ser olika ut. Många av dina tvärsäkra uttalanden är inte tillämpbara i andra delar av landet.
Nej, jag utgår inte bara från min lokala verklighet, men i en diskussion om jordbrukets brister är det såklart att det är problemen/de värsta sidorna som diskuteras. Jag tror inte att jag står som någon ensam ljuspunkt i ett hav av mörker, utan vet mycket väl att det är många som på olika sätt jobbar för förändring :) Sen är det som jag varit inne på ofta så att jag vill se mer än vad många andra gör, är kanske mer extrem i mina visioner, men jag förstår ju också skillnad på vision och vad som idag är praktiskt genomförbart. Om jag låter som att jag uttalar mig tvärsäkert är det just för att jag pratar om vad som tvärsäkert inte fungerar. Det betyder inte att allt är skit!
Men har du någon källa på ditt påstående att det mesta av fodret importerades 2018?
Artikel från tiden som visar att det ju var problem. Som sagt, vissa fick importera allt, andra behövde inte. Igen hänger du upp dig på ett exempel och mina ordval, istället för att ta den stora diskussionen i anpassning av jordbruket.
 
Han brukade normalt ha 90% dräktighet, så, nej, det var inget övrigt fel på vare sig kor eller lantbrukare. Dessa, och de flesta andra mjölkkor semineras och seminerades av samma person som alltid. Så, det var inte tjuren heller.

Sorgligt att du inte kan tro på oss som såg hur illa det faktiskt var under dessa år med kulmen år 2018.
Det är ju knappast en isolerad händelse heller, det var genomgående extremt låg dräktighet på nötterna den sommaren. Ignorant användare som försöker skylla på skicket på enkilda lantbrukares djur som förklaring!
 
Tycker det lyser igenom i princip alla dina inlägg att du utgår från din lokala verklighet. Jag som är av jordbrukarsläkt och bor mitt på levande landsbygd - jag känner inte igen din argumenation i väldigt många avseenden.
I mina trakter talas det mycket om regenerativt jordbruk t.ex. Här är köttdjursproduktionen i princip genomgående utegång med ligghallar. Större fårbesättningar betar naturbetesmarker i anslutning med vallar.
Stora arealer står i träda.

Torrsommaren 2018 slogs de där trädorna till foder. Väldigt lite importerades. Jag hörde inte om någon som köpte utländskt foder just i mina trakter.
Så landet ser olika ut. Många av dina tvärsäkra uttalanden är inte tillämpbara i andra delar av landet.
Och jag tycker att du skriver utifrån ett väldigt smalt perspektiv som inte jag känner igen mig i- då är jag yrkesverksam inom djurnäring och har kontakter runt om hela landet och vet hur många -många- slet med att få ihop foder, hur många som blev blåsta och köpte balar som visade sig vara skit, lastbilar som kom med stråfoder från öststater för att kunna försörja djuren i mellansverige. Många av dina tvärsäkra uttalanden är inte tillämpbara i stora delar av landet.
 
Och jag tycker att du skriver utifrån ett väldigt smalt perspektiv som inte jag känner igen mig i- då är jag yrkesverksam inom djurnäring och har kontakter runt om hela landet och vet hur många -många- slet med att få ihop foder, hur många som blev blåsta och köpte balar som visade sig vara skit, lastbilar som kom med stråfoder från öststater för att kunna försörja djuren i mellansverige. Många av dina tvärsäkra uttalanden är inte tillämpbara i stora delar av landet.
Men? Min poäng var ju just att det är olika beroende på var man bor!
Jag skrev hur det ser ut i mina trakter, som illustration till att det inte ser lika ut överallt.
Tvärsäker? Njae, bara beskrivning på hur just min lilla verklighet er ut.
 
Det är ju knappast en isolerad händelse heller, det var genomgående extremt låg dräktighet på nötterna den sommaren. Ignorant användare som försöker skylla på skicket på enkilda lantbrukares djur som förklaring!

Ignorant? eller kunnig? det är ingen hemlighet att mjölkkor som är pressade produktionsdjur är känsligare mot värmestress än andra ex dikor.
 
Han brukade normalt ha 90% dräktighet, så, nej, det var inget övrigt fel på vare sig kor eller lantbrukare. Dessa, och de flesta andra mjölkkor semineras och seminerades av samma person som alltid. Så, det var inte tjuren heller.

Sorgligt att du inte kan tro på oss som såg hur illa det faktiskt var under dessa år med kulmen år 2018.

Fast var har jag skrivit det? Jag bara svarade på ett påstående att "alla var i samma sits " då 2018. Hur svårt är det att ta in att så var det inte?

Men bara 10 % dräktighet utspritt på hela året, låter jättekonstigt om allt det ska skyllas på värmen. Verkligen jättekonstigt. En sak om man har en jämn grupp med kvigor som skulle betäckas i juni ex, eller har en tjur som släpps ut under en begränsad tid för att betäcka då det är varmt.

Och vad gäller detta med (mjölk)kor som får värmestress, det är inte ovanligt att de går utan möjlighet till skugga, ännu mer ovanligt att de går ute så de också får svalka.
 
Det är ju knappast en isolerad händelse heller, det var genomgående extremt låg dräktighet på nötterna den sommaren. Ignorant användare som försöker skylla på skicket på enkilda lantbrukares djur som förklaring!

Har du någon källa på denna extremt låga dräktighet? Och vad menar du med extremt låg dräktighet ?
 
Är hemma hos mina föräldrar nu, vår gamla hästhage är full med tistlar. Aldrig sett så mycket fjärilar på en och samma plats i hela mitt liv. Min familj är en av de som var tvungen att lägga ner vår lilla gård pga mer lönsamt att jobba i stan istället för en liten besättning med mjölkkor. Vi provade att utöka lite men det hjälpte inte.
 
Fast var har jag skrivit det? Jag bara svarade på ett påstående att "alla var i samma sits " då 2018. Hur svårt är det att ta in att så var det inte?

Men bara 10 % dräktighet utspritt på hela året, låter jättekonstigt om allt det ska skyllas på värmen. Verkligen jättekonstigt. En sak om man har en jämn grupp med kvigor som skulle betäckas i juni ex, eller har en tjur som släpps ut under en begränsad tid för att betäcka då det är varmt.

Och vad gäller detta med (mjölk)kor som får värmestress, det är inte ovanligt att de går utan möjlighet till skugga, ännu mer ovanligt att de går ute så de också får svalka.
Ärligt talat så tycker jag att vi lägger ner den här diskussionen. Du får tro och resonera som du vill. Vi som var nära lantbrukarna under den perioden har en helt annan upplevelse än du.
 
Sommaren 2018 var extremt torr i stora delar av landet, här i Skåne där jag bor fick vi nästan inget regn alls från sådd till skörd. Men det fanns områden som inte var lika hårt drabbade, SMHI:s karta över nederbörd såg ut så här (procent av normal nederbörd för sommaren 2018):
nbd_proc1806_1808.png
 
Jag ser det så att ditt sätt att marginalisera den kris som merparten av lantbrukarna genomled under 2018 är ignorant och oförskämt faktiskt.
Ja tydligen är det roligare och ses som mer sanning med grova överdrifter, som Genomgående extremt dålig dräktighet ex , eller att alla drabbades. Inte sant. Och det var säkert så att det importerades stråfoder till viss del olagligt men den dokumenterade delen var ganska liten, också ett påstående sedan förut att det skulle vara mkt. Dessutom så delades torkstöd ut till bönderna.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp