Jordbruksfastighet och A-kassa...

kopparberg

Trådstartare
Kan det medföra problem?
Om man även hyr ut en eller två boxar "vitt"?

Jordbruksfastigheten i fråga är så liten att det OMÖJLIGT går att leva på inkomster från den.
Finns inget bostadshus där, marken räcker bara till ett
par-tre rejäla hagar, kan inte tas eget foder.
Endast fyra boxar, varav man har 1 eller 2 till sig själv.

Ngn som vet?
 
Enligt de A-kassor jag har pratat med (kommunal och AEA) är det inga problem så länge inkomsten är mkt liten, samt att du kan visa att du har bedrivit verksamheten under en viss tid då du kunnat jobba heltid. Det verkar som om de har blivit "snällare" med detta, tidigare gick det ju inte alls. Nu menar de (säger de iaf) att det som räknas är din förmåga att arbeta. De "struntar" i vad du gör på din fritid.

Jag lyfte ju in mina hästar i företag i år, det uppgav jag också till A-kassan och de tyckte det var OK.

Är det gårdsköp på G...?
 
Om du skaffar gård förmodar jag att du lånar till köpet.
Detta skulle i så fall innebära att kostnaderna för lånet skall dras av din intäkt innan det blir fråga om beskattningsbar inkomst.
 
Tack för ditt svar!

Nej, ingen "gård".
Men innan jag flyttade till stallet jag nu står i som inackorderad, så "bjöd" jag på stället.

Kompisen ville inte sälja, och det fungerar PERFEKT för mig att vara inackorderad.

Men jag ville vara lite "förberedd" om hon kanske en dag säger "du jag vill sälja stället". För säger hon det, så köper jag nog det som det känns nu.

Vill helst vara inackorderad, men kan även tänka mig att köpa, då jag kanske inte alls får vara kvar eller gillar ngn annan som köper stället om jag låter bli.

Och det är som sagt en jordbruksfastighet, och ska jag då ha inackorderingar, så vill jag ha "vita" sådana.
Men som du säger, ngn högre inkomst/månad blir det ju inte för det! Kanske täcker stallhyrorna el och vatten eller ngt.
 
Tror inte heller att det ska vara problem med A-kassan. Även om du får in intäkter i form av hyra så lär de ju inte täcka kostnader för som du skrev, el och vatten och sen tillkommer ju underhåll av byggnaden, underhåll av hagar. Det kommer nog snarare att gå minus totalt sett i alla fall.
 
Helt klart går det ju minus.
Men med inackorderingar = lite mindre minus.

Tack för era svar! Så jag slipper oroa mig för ngt tjafs med skattmasen i allafall om jag blir stallägare! :)
 

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 127
Senast: AbCdE
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 274
Senast: QueenLilith
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 791
Senast: shia
·
Hästvård Nu prövar jag att få lite kloka tankar från er andra! Vi har en riktig toppenponny som vi köpte för fyra år sedan och som dottern har...
2
Svar
27
· Visningar
4 185
Senast: Fenestra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp