Jordbruksfastigheten och dennes problem

Inglorion

Trådstartare
Traden foranledes fran "deklarations" traden i Senior. Det har liksom dykt upp en mass extra grejer for oss att fylla i efter huskop. Ar det vart besväret?

ingen som har någon aning om vad man gor med en jordbruksfastighet som inte "används"?

vet egentligen inte varför det fortfarande ar en jordbruksfastighet, 1958 hade den 27ha nu ar det liksom 2.1ha ar det liksom vart det extra pappers arbetet? vi har mindre an 1ha vid huset som möjligtvis skulle kunna användas som potatis falt om någon orkade.....en extra ha slyskog som jag antagligen kommer fa nagra ekologi/natur elever att gora nagot "vard" ingrepp pa.

Jag bor liksom halvvägs runt jorden, maken kvar i Sverige och han kommer starta eget pa sidan av sitt heltids jobb (bl.a. ta kontrakt jobb fran sitt nuvarande arbete) nu under aret (han har alltså kvar sitt heltids jobb) Ar det battre for honom att ha kvar det som jordbruksfastighet p.g.a. det?

Farsan tycker ju att det ar det pga att man kan bygga ekonomi byggnader utan lov eller nagot vi behöver ett nytt storre garage om nagra ar (huset ska rustas forst) annars ar det liksom inte troligt att vara 1.1ha runt huset kommer bli inbegripna i nagra byggprojekt

For oss ar det har egentligen en penga investering mer an nagot annat. Vi tycker om huset! (inget tal om saken, forsta huset for bada!) Men vi kopte det billigt, det ska rustas och saljas vid ratt tidpunkt och vi vet nar det ar bast for oss att huset saljes (tyvärr har vägverket puttat pa skiten tills 2017, men vi kan hyra ut under tiden). Under tiden sa sparar maken in pa bensin kostnader i pendling som tacker lanet.

Huvudfunderingen ar egentligen: jordbruksfastighet mot att ta ner fastigheten till vanlig villa?


(vi har en storre lada i valdigt bra skick kvar, VI har ingen användning for den men den kommer kommer behållas i bra skick tillsammans med andra extra byggnader - vad tycker framtida kopare om skillnaden i villa med lada vs jordbruksfastighet med lada? )
 
Sv: Jordbruksfastigheten och dennes problem

För din (er) del, kanske det inte finns så stora fördelar just nu, men för många andra, t.ex den som skulle vilja ha hästar, får, getter, höns eller odla grönsaker/blommor för avsalu, och alltså bedriva någon mindre verksamhet, så underlättar taxeringen som jordbruksfastighet enormt. Skulle någon vilja arrendera mark, så blir även det lättare om man äger en jordbruksfastighet, om än liten.

Att ha fastigheten taxerad som t.ex. villa, kan i värsta fall innebära att man inte får bedriva vissa verksamheter, t.ex. hålla häst, i vissa kommuner, beroende på kommunala planer och regler.

Så jag är övertygad om att det höjer värdet eller kanske snarare underlättar en försäljning av fastigheten i någon dimmig framtid.

Numera kan det vara svårt att övertyga lantmäteriet att en så pass liten ska vara taxerad som jordbruksfastighet, så byt inte taxeringskod till villa.


Har du (ni) inte bedrivit någon verksamhet, så är ju deklarerandet inte så väldigt betungande.

Tänk också på att reparationer och underhåll av ekonomibyggnaderna kan vara avdragsgilla på jordbruksfastigheten, och att momsen kan vara avlyftningsbar.
 
Senast ändrad:
Sv: Jordbruksfastigheten och dennes problem

Vår tidigare fastighet blev jordbruksfastighet när den gick från 0,6 ha till 2,4 ha men användes inte som det. vi ringde bara till skatteverket och sa som det var och de bad oss bara hoppa över den extra bilagan och skriva varför(inget extra besvär eller kostnader förutom att skriva en mening).
Vi kände att det kan vara bra att ha beteckningen jordbruksfastighet på stället utifall att det skulle användas av oss eller nån annan i det syftet senare.
 

Liknande trådar

Fritid Eller den regelbundna ledighet du har, beroende pa jobbschema? Jag ar nyfiken da jag nastan varje helg brottas mellan att vilja gora sa...
2
Svar
24
· Visningar
2 042
Kropp & Själ Jag ar 30 nu och har lange varit dalig med hudvard. Jag har val anvant nagon cleanser, toner och dagkram, speciellt nar jag brukade...
Svar
10
· Visningar
912
Senast: Rosett
·
Kropp & Själ Halvvags genom fredagens traningspass kande jag att halva ovre delen av mitt ena ringfinger hade domnat bort. Jag tankte att det kanske...
Svar
10
· Visningar
2 624
Övr. Hund Hej alla! Hoppas pa att fa lite inspiration fran er kloka bukisar! Jag och min sambo har tva hundar (GSD 4 arig hona, Vastgotaspets 1.5...
Svar
4
· Visningar
1 027
Senast: niardasp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp