Jordbruksreformen

TomasN

Trådstartare
Det verkar bli en reform som ser hyfsad ut för hästgårdarna faktiskt. Det verkar som att all mark kommer att få ta del av pengarna till jordbruket dvs även betesmarken på hästgårdar. Men som vanligt så skall man väl avvakta för det finns nog en och annan lobbygrupp (tex spannmålsodlarna) som vill ändra på detta. Det här är bara min tolkning av det lilla jordbruksministern sagt dessutom.
 
Var har du hört/läst det senaste? Det jag läst på sista tiden har mest varit en massa käbbel och jag tycker mig inte kunnat få ut något som skulle röra precis oss.
 
You bet att vi vill!! :devil: Vi fick 72 öre/kg havre 2003, en sänkning med ungefär 20% mot året innan. Och vad fick vi betala för utsädet i år? Jo, 1 öre mindre än 2003. Det var minsann ingen 20% sänkning där inte! *suck*

Det kostar mer att producera spannmål per kilo än man får betalt och enkelt förklarat är arealersättningen till för att kompensera mellanskillnaden. Ju fler som ska vara med att dela på den pengen, desto dyrare blir det att producera spannmål, desto fler jordbruk läggs ner och desto mer får Sverige importera.
 
Fast jag tycker i och för sig att det är väldigt bra att man börjar se hästen som en resurs, när det snart inte finns några andra "nyttodjur" som kan hålla betesmarkerna öppna längre. Det är bara minst sagt tråkigt att man hela tiden har känslan av att det ena måste utesluta det andra.
 
Problemet är ju att det är samma påse med pengar som skall fördelas. Om någon skall ha mer måste någan annan få mindre.

Jag har svårt att förstå att olika åkrar skall ge olika mycket stöd beroende på vad man odlat på dem innan. Det enda rättvisa och rimliga är ju att ett av mina hektar som ger lika mycket stöd som ett av dina hektar.

Sen är frågan vad man skall ge stöd för och varför. Är det ett självändamål att ge stöd till en viss produktion som det dessutom finns överskott på? Är det inte vårt öppna landskap och vår miljö vi skall premiera?

På lång sikt anser jag att en total regionalisering där Sverige är en region är det enda rätta. varför skall man få mer stöd per hektar där jorden är som bäst tex?

Man kan dock inte förändra för mycket för snabbt uför det tar lång tid att anpassa sig.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 412
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 053
Senast: tuaphua
·
Hemmet Vi har nyss köpt ett hus, som tar vatten ur lokal brunn. För att göra livet underhållande, så är vi tre fastigheter som delar på samma...
2
Svar
31
· Visningar
1 758
Senast: Blyger
·
  • Artikel
Dagbok Har haft en jobbig natt med brist på sömn och öron som bråkat. De har vätska bakom trumhinnorna som beter sig störigt så att det trycker...
Svar
0
· Visningar
631
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Uppdateringstråd 29
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp