Jordbruksverket och SKK?

weasel_

Trådstartare
Är det vanligt att renrasiga hundar inte reggas i SKK? och varför?
Jag ska åka och titta på en rottweiler valp, renrasig, som inte är reggad i SKK utan i jordbruksverket.
Det är ingen kennel.
Vad ska jag tänka på och finns det några speciella frågon man kan ställa?

Hunden ska förövrigt bli en familjehund, stallhund och kommer att tränas lite i spår och lydnad och bli kompis till våran nuvarande schäfer.

Jag får även träffa både mamman och pappan :)
 
Sv: Jordbruksverket och SKK?

Är det vanligt att renrasiga hundar inte reggas i SKK? och varför?
Jag ska åka och titta på en rottweiler valp, renrasig, som inte är reggad i SKK utan i jordbruksverket.
Det är ingen kennel.
Vad ska jag tänka på och finns det några speciella frågon man kan ställa?

Hunden ska förövrigt bli en familjehund, stallhund och kommer att tränas lite i spår och lydnad och bli kompis till våran nuvarande schäfer.

Jag får även träffa både mamman och pappan :)

JA!!!
Att inte köpa den! Det är garanterat något smolk i bägaren när det gäller oreggade "renrasiga" rottisar.
Det är en tung ras som ibland dras med inte allt för roligt temperament. Ska du leva med en hund i tolv år så vill du ha en frisk och trevlig hund.
 
Sv: Jordbruksverket och SKK?

Till 99% kan man säga att "renrasiga" hundar som inte reggas i SKK inte får räknas som renrasiga av någon anledning.
 
Sv: Jordbruksverket och SKK?

Vad gäller registrering inom SKK finns det regler för armbågs- och höftstatus på föräldradjuren samt hur ofta man får ta valpar på mamman. Det finns säkert fler saker också men det är de jag kommer på rakt upp och ner.

Jag skulle inte välja att köpa en hund som inte är reggad hos SKK. Det kan vara en frisk och trevlig hund ändå men det är mindre (om det någonsin finns garantier) för att hunden ska vara frisk och avlats under schyssta former.

Dessutom antar jag att det är vissa saker som du blir utesluten från om hunden räknas som blandras, ex tävlingar i bruks och avel. Det kanske inte känns viktigt för dig idag men om du ändrar dig har du inte ens förutsättningarna att försöka.

Lycka till oavsett hur du väljer att göra.
 
Sv: Jordbruksverket och SKK?

Av nån konstig anledning så verkar folk tro att registrering i Jordbruksverket har något med stamtavla att göra. Många skriver i sina annonser tex valpen reggad i jordbruksverket. Men det handlar inte om nån registrering som det är på tex SKK.
Det är lag på att alla hundar ska vara "registrerade" i jordbruksverket, men det har endast ett syfte och det är att om hunden springer bort så ska man kunna hitta ägaren via jordbruksverket.

Reg på SKK handlar om att man får en stamtavla på hunden och man kan även få hunden reggad i ägarregistret så man även via skk kan hitta ägaren om hunden springer bort.

Så detta otyg med skriva i annonser att hunden är reggad i jordbruksverket, är bara att lura folk och många verkar tror att det är samma sak som hunden har en stamtavla.
 
Sv: Jordbruksverket och SKK?

Men om det nu är en renrasig.. för det kan det väl vara ? varför reggas den då inte i SKK? Är det dyrt? krångligt?
alltså, varför reggar hundägaren de renrasiga valparna i jordbruksverket och inte i SKK?

Det som jag själv känner är att jag gärna vill träffa föräldrarna i deras hemmiljö, som är tillsammans med barn, hundar, andra djur och med människor.
 
Sv: Jordbruksverket och SKK?

Är det vanligt att renrasiga hundar inte reggas i SKK? och varför?
Jag ska åka och titta på en rottweiler valp, renrasig, som inte är reggad i SKK utan i jordbruksverket.
Det är ingen kennel.
Vad ska jag tänka på och finns det några speciella frågon man kan ställa?

Hunden ska förövrigt bli en familjehund, stallhund och kommer att tränas lite i spår och lydnad och bli kompis till våran nuvarande schäfer.

Jag får även träffa både mamman och pappan :)


Bara så du är medveten om att hunden kommer gå som blandrashund. Känner du nån gång för att bli sugen på att tävla i bruks (tex spår som du verkar intresserad av), så får du inte tävla.
Så vet du med dig det minsta lilla att kanske, kanske du vill tävla bruks, så köp en hund med stamtavla.
 
Sv: Jordbruksverket och SKK?

Om du ändå väljer att titta på valpen så fråga och begär att få se papper på röntgen av armbågar och höfter på både mamman och pappan. Finns det tidigare kullar är det bra att få se resultaten för dem också.

Båda föräldrarna bör (ska) vara mentaltestade, be att få se papprena. Även om du känner att du inte kan avläsa så mycket ur resultaten själv så skriv av dem och be någon som kan titta igenom dem med dig. Nöj dig inte med att de har känd mentalstatus, det kan innebära precis vad som helst.

Fråga också om epilepsi i linjerna. Det är inget som är avelsförbud på i dagsläget och alla är inte överens om ärftlighet men då har du alla fall frågat. Min uppfattning är att det blir vanligare och vanligare och jag skulle inte köpa en valp där det finns konstaterad epilepsi i något led.

Det finns någon ögonsjukdom som jag också tror har blivit vanligare bland rottisar. Jag vet inte när man ögonlyser, kanske vi 6 mån men fråga om det i alla fall.

Skriv ner allt du frågar och alla svar du får. Om du väljer att gå vidare med den här valpen och något inträffar senare kan det bli en bevisfråga för dig.
Kolla också att det finns valpförsäkring på kullen som du kan överta och att den inkluderar dolda fel.

Kommer jag på något mer återkommer jag.
 
Sv: Jordbruksverket och SKK?

ah ha, då är jag med.

Men jag tänker kolla på valparna i alla fall så får vi se :)
 
Sv: Jordbruksverket och SKK?

Precis vad jag tänkte, ställa frågor är nog bäst! jag tänker även fråga om jag kan få se papper på både mamman och pappan.
Att tävla finns inget intresse av, jag älskar att ha med mig min hund i stallet och vi vill ha en kamrat till honom.. Jag tycker att det är jätte kul att träna lite lydnad och göra sök osv men har inget intresse av att tävla i det.
 
Sv: Jordbruksverket och SKK?

Jag vill inte häng ut någon så därför om någon undrar så vill jag att ni tar det via PM.
 
Sv: Jordbruksverket och SKK?

Du hänger inte ut. Annonsen har de ju själva lagt ut på blocket, så med andra ord är den för allmän beskådning.

Jag hade inte köpt därifrån, men det är jag det :)
 
Sv: Jordbruksverket och SKK?

Jag blir väldigt skeptisk när de säger föräldrarna är renrasiga, men att man ändå väljer att inte registrera valparna. Man kan undra varför de inte gör det...har de röntgat, eller har föräldrarna hd-fel.. De skriver att de har jättebra mentalitet..Har de kollat det med tex MH.

Och det sista nämner de sverak, de verkar inte ens veta att sverak inte ens har med hundar att göra. Utan skriver som många andra gör på blocket, antagligen för det låter bra...
 
Sv: Jordbruksverket och SKK?

Fråga också varför kullen inte är reggad hos SKK. Är de tidigare kullarna reggade? Om de är det, varför inte den här. Om de inte är det, varför inte?

Tyvärr måste jag säga att det är många hundägare som tycker att deras hund är den vackraste och duktigaste men oftast har de varken ställts eller mentaltestats.

Jag säger inte att det är ett måste för att veta att man har en trevlig hund men ska man avla så anser jag att det är för rasens fortlevnad. Då ska föräldrarna vara "rastypiska" och det får man veta av en domare som är tränad på rasen. Tillika kan båda föräldrarna vara jättetrevliga men den mentala kombinationen kanske inte alls fungerar. Där är mentaltesterna i alla fall en vägledning som gör att det kan bli "mer rätt".

Jag vill verkligen inte slå ner humöret på dig men jag har själv haft ovärdelig hjälp av mina uppfödare, hjälp som jag inte klarat mig utan. Det är viktigt att det är människor du känner förtroende för. Även om du "kan hund" så är skönt att kunna få svar på valpens historia bakåt om situationer uppstår. Dett även om fyra eller fem år.

Att avla på sin tik för att hon är trevlig och att det finns en "lämplig" hanne i grannens hus tycker tyvärr inte jag är särskilt seriöst.

Usch, det här blev långt och negativt... jag tycker rottisar är de härligaste hundar på jorden men efter ett flertal egna vet jag också hur mycket som kan gå fel, även med alla papper godkända.
 
Sv: Jordbruksverket och SKK?

Men sen får jag erkänna att de utformat en bra säljarannons. Man får hoppas de håller vad de lovar, att de alltid ska finnas där osv.
Men de skriver också att de verkligen gillar rasen och då förstår jag inte varför man inte vill jobba vidare och regga valparna.
Är man så engagerad, så skulle iallafall jag vilja göra mer.
 
Sv: Jordbruksverket och SKK?

Men om det nu är en renrasig.. för det kan det väl vara ? varför reggas den då inte i SKK? Är det dyrt? krångligt?
alltså, varför reggar hundägaren de renrasiga valparna i jordbruksverket och inte i SKK?

Det som jag själv känner är att jag gärna vill träffa föräldrarna i deras hemmiljö, som är tillsammans med barn, hundar, andra djur och med människor.

Priset för att regga en kull är mindre än prisökningen från blandraskull till renrasig ed papper. Alltså tjänar man på att regga valparna, om man KAN regga dom alltså.
Orsaken till att man inte gör det är antagligen någon eller följande

* Det finns hd/ad fel hos föräldrarna
* De är så kassa mentalt att de inte klarar av ett MH
* De är inte alls renrasiga
* Tiken är kanske för ung
* Tiken har fått för många kullar
* Ägarna är okunninga
* Ägarna bryr sig inte om att tex vaccinera, idmärka osv - snåla djävlar som antagligen inte heller satsat många kronor på valpen och tikens foder.
 
Sv: Jordbruksverket och SKK?

Jag köpte en oreggad men renrasig golden för massor av år sedan. Detta var av en uppfödare med helt godkända föräldrar som tävla och hade fina titlar. Dock gjorde hon detta 1gång om året till folk som inte kunde betala 12000 för en valp eller som bara var ute efter en sällskapshund utan tävling.....
På ett sätt var det bra då det var 100% friska och kollade föräldrar mot om man oftast köper en blandras för samma peng.
 
Sv: Jordbruksverket och SKK?

Jag köpte en oreggad men renrasig golden för massor av år sedan. Detta var av en uppfödare med helt godkända föräldrar som tävla och hade fina titlar. Dock gjorde hon detta 1gång om året till folk som inte kunde betala 12000 för en valp eller som bara var ute efter en sällskapshund utan tävling.....
På ett sätt var det bra då det var 100% friska och kollade föräldrar mot om man oftast köper en blandras för samma peng.

Det där låter som ren bullshit.

Det kostar ett par HUNDRAlappar att registrera en kull.
Gör hon allt annat lika bra för blandrasvalparna som för renrasvalparna så har hon bara sparat ett par hundralappar på att inte regga dom.
Hon kunde lika gärna ta en kull och bara sänka priset så att alla vinstmarginaler försvann dvs till självkostnadspris.
(antagligen mindre än så eftersom vinsten man gör brukar vara det som drar runt de dyrare olyckorna tex snitt)
 
Sv: Jordbruksverket och SKK?

Ja tyvärr vet jag inte varför då, är inte insatt i det. Dock fick jag stamtavla och jag har kollat föräldradjuren innan köp och dom är 100% okej plus att föräldrarna har kull/kullar innan min föddes. Han var öronmärkt, bes och allt som en vanlig hund är.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Disclaimer: jag kan ingenting om hundar. En mycket nära vän (och tillika min stallägare) har världens bästa hund. Eller ja, egentligen...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 140
Hundavel & Ras Funderingar efter en annan tråd… Men! Vi var nästan helt inne på labrador som nästa hund, hade så gärna velat ha med golden på listan...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 469
Senast: Kilauea
·
Hundavel & Ras Hej! Jag håller på att bli tokig av beslutsångest och min nuvarande hunds pension kommer allt närmre. Jag vet verkligen inte vad jag...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
7 795
Senast: Enya
·
Hundavel & Ras Hej! Tänkte att det skulle vara kul och höra vad ni tyckte vilka raser som skulle passa mig. Jag är 21år och haft hund sen jag var...
Svar
5
· Visningar
1 330
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp