Jorden är platt

kryddelydd

Trådstartare
Läste på svt.se
Tydligen finns det en växande rörelse av s.k. flat-earthers som är övertygade om att jorden är platt (eftersom de själva inte ser bevis för motsatsen) där en teori är att nordpolen ligger i mitten och att sydpolens isar omringar periferin, samt att det finns en kupol över jorden. Himlakropparna är lampor (lite oklart hur man tänker sig att de tänds och släcks, och hur det kommer sig att de inte är på samma ställe hela tiden).

Vad tänker vi?!
 
Läste på svt.se
Tydligen finns det en växande rörelse av s.k. flat-earthers som är övertygade om att jorden är platt (eftersom de själva inte ser bevis för motsatsen) där en teori är att nordpolen ligger i mitten och att sydpolens isar omringar periferin, samt att det finns en kupol över jorden. Himlakropparna är lampor (lite oklart hur man tänker sig att de tänds och släcks, och hur det kommer sig att de inte är på samma ställe hela tiden).

Vad tänker vi?!

Jisses - verkar i klass med anti-vaxxers ungefär.
 
Riktigt korkade människor eller människor som söker uppmärksamhet.
Ja, fast uppmärksamhet från vem egentligen?
Visst, nu har svt ett reportage, men annars verkar det mest handla om likasinnade som funnit varandra "tack vare" internet?
Förutom det där med att de här individerna verkar vilja se allt som en lögn eller konspiration.
En teori var ju också att jorden är oändlig!!! och att det bortom sydpolen (hur kan det vara en pol om det är en periferi???) finns stora tillgångar som bara en rik "klick" har tillgång till.

Spännande hur folk kommer på olika saker kan jag tycka.

(Och jo, tanken att jorden var rund kändes antagligen lika märklig när den lanserades)
 
Ja, fast uppmärksamhet från vem egentligen?
Visst, nu har svt ett reportage, men annars verkar det mest handla om likasinnade som funnit varandra "tack vare" internet?
Förutom det där med att de här individerna verkar vilja se allt som en lögn eller konspiration.
En teori var ju också att jorden är oändlig!!! och att det bortom sydpolen (hur kan det vara en pol om det är en periferi???) finns stora tillgångar som bara en rik "klick" har tillgång till.

Spännande hur folk kommer på olika saker kan jag tycka.

(Och jo, tanken att jorden var rund kändes antagligen lika märklig när den lanserades)
Det finns många som inte har några problem alls med att visa världen hur extremt lågbegåvade de är så länge de får sina 15 minutes of fame så jag tror inte det är helt orimligt att folk gör det för uppmärksamhet faktiskt om de innebär att de får synas lite.
 
Vad tänker vi?!
Jag tänker att det är hög tid att sanningen äntligen kommer fram.
Ta till exempel väderstyrningen, den har ju gått totalt överstyr men ingen vågar prata om det med risk för att toksmetas. Vi som har öppna ögon och inte lallar runt med fårskocken har länge sett att vindstyrkan - surprise! - korrelerar nästan perfekt med rotationsvarvtalet på de s k vindkraftverken. När det blåser hos mig är snurrorna riktade nästan rakt mot mig, och det är likadant överallt. Hade de styrande sett till folkets bästa så hade de dragit ner effekten på de där förbannade fläktarna och nöjt sig med en mild bris året runt, och så hade vi sparat energi också!
 
Emanuel Karlsten skrev ett inlägg om detta nyligen. Återkommer!

Edit: funkar det såhär?

"I dokumentären representeras de av platt jord-förespråkare, men de skulle lika gärna kunna vara vaccinmotståndare, främlingsfientliga eller klimatskeptiker...
Det här är samhällets kanske svåraste uppgift som just nu. Att ha tålamod nog att inte se på “de andra” som idioter, utan utveckla empati nog att intressera oss för deras perspektiv, var de fastnat och hur vi kan hjälpa dem.
Annars är risken att vi förlorar både dem och samhället."

Inte lätt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Jättehungrig katt
  • Kattbilder #9
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp