Jorden är platt

Läste på svt.se
Tydligen finns det en växande rörelse av s.k. flat-earthers som är övertygade om att jorden är platt (eftersom de själva inte ser bevis för motsatsen) där en teori är att nordpolen ligger i mitten och att sydpolens isar omringar periferin, samt att det finns en kupol över jorden. Himlakropparna är lampor (lite oklart hur man tänker sig att de tänds och släcks, och hur det kommer sig att de inte är på samma ställe hela tiden).

Vad tänker vi?!
Om det inte rör sig om religiösa sekter, liknande scientologin, är det ungefär samma fenomen som Uarda-akademin i Lund skulle jag tro. Det är kul helt enkelt att utmana och leka med tanken och jag kan tänka mig att det också har en del gemensamt med det som kallas tankeexperiment och som har stor betydelse inom seriös vetenskap.
 
Det är kul helt enkelt att utmana och leka med tanken och jag kan tänka mig att det också har en del gemensamt med det som kallas tankeexperiment och som har stor betydelse inom seriös vetenskap.
Ser inte att plattjordare, vaccinmotståndare, främlingsfientliga och klimatskeptiker har sina åsikter för att leka med tanken. Ser heller inte någon koppling till tankeexperiment och seriös vetenskap.
 
"I dokumentären representeras de av platt jord-förespråkare, men de skulle lika gärna kunna vara vaccinmotståndare, främlingsfientliga eller klimatskeptiker...
Det här är samhällets kanske svåraste uppgift som just nu. Att ha tålamod nog att inte se på “de andra” som idioter, utan utveckla empati nog att intressera oss för deras perspektiv, var de fastnat och hur vi kan hjälpa dem.
Annars är risken att vi förlorar både dem och samhället."

Inte lätt.

Inte lätt.
Vaccinmotståndare går det att förstå, på sätt och vis, även om jag tolkat befintligt vetenskapligt material annorlunda än de gör.
Så dem tycker jag att det är onödigt att idiotförklara.

Men det här???
 
Om det inte rör sig om religiösa sekter, liknande scientologin, är det ungefär samma fenomen som Uarda-akademin i Lund skulle jag tro. Det är kul helt enkelt att utmana och leka med tanken och jag kan tänka mig att det också har en del gemensamt med det som kallas tankeexperiment och som har stor betydelse inom seriös vetenskap.
Personerna i dokumentären hade till synes väldigt mycket mer gemensamt med all sköns konspirationsteoretiker än med seriös vetenskap. De gjorde ett par försök till hyfsat relevanta experiment (i vilka de hade en del metodologiska svårigheter). När experimenten motbevisade deras hypotes tolkade de helt enkelt om resultaten och fortsatte tro på att jorden är platt.

Vad Uarda-akademin har med saken att göra får du gärna utveckla!
 
"I dokumentären representeras de av platt jord-förespråkare, men de skulle lika gärna kunna vara vaccinmotståndare, främlingsfientliga eller klimatskeptiker...
Det här är samhällets kanske svåraste uppgift som just nu. Att ha tålamod nog att inte se på “de andra” som idioter, utan utveckla empati nog att intressera oss för deras perspektiv, var de fastnat och hur vi kan hjälpa dem.
Annars är risken att vi förlorar både dem och samhället."

Inte lätt.
Men i den dokumentären som det pratas om tycker jag att åtminstone en av ”huvudpersonerna” verkar göra det mest för att han tjänar pengar och får uppmärksamhet av det. En sliskig och slipad affärsman som suger i sig alla konspirationsteorier som han kan tjäna pengar på helt enkelt.
Som rörelse tror jag att ”flat earthers” består av lika delar samhällskritiker som mest gör det för att visa hur anti allting statligt/samhälleligt de är och folk som är faktaresistenta eller lite tokiga och faktiskt tror på det.
 
Men i den dokumentären som det pratas om tycker jag att åtminstone en av ”huvudpersonerna” verkar göra det mest för att han tjänar pengar och får uppmärksamhet av det. En sliskig och slipad affärsman som suger i sig alla konspirationsteorier som han kan tjäna pengar på helt enkelt.
Som rörelse tror jag att ”flat earthers” består av lika delar samhällskritiker som mest gör det för att visa hur anti allting statligt/samhälleligt de är och folk som är faktaresistenta eller lite tokiga och faktiskt tror på det.
Ja det finns alltid de som vill göra sig en hacka.
 
Inte lätt.
Vaccinmotståndare går det att förstå, på sätt och vis, även om jag tolkat befintligt vetenskapligt material annorlunda än de gör.
Så dem tycker jag att det är onödigt att idiotförklara.

Men det här???
Jag tycker nog att på ett plan så bör det gå att förstå. Som i att sätta sig in i hur världen ser ut från deras perspektiv. Det bör man väl kunna göra även med t.ex. psykiskt sjukas vanföreställningar. Inte lätt och inte helt och hållet, men med tid och intresse för att verkligen lyssna på deras förklaringar och beskrivningar.

Sen finns det div. förklaringsmodeller från psykologi m.fl. vetenskaper som kan ge förklaringar till hur något så konstigt kan bli så sant för dem. Det är också en aspekt av att förstå, tänker jag.

(Låter som en intressant dokumentär, hoppas den kommer på SVT också)
 
Lite off topic men kan varmt rekommendera History Channels serie "ancient aliens" till alla här inne :D
 
Jag har inte sett dokumentären så jag uttalar mig inte om de som är med i den men företeelsen som sådan tycker jag låter ganska kul. Se påståendet att jorden är platt som ett axiom och utgå från det och försök få ihop och förklara observationer som gjorts. Hur skulle världsbilden se ut? Jag tog innan upp Uarda men det finns andra också. Ett samtida exempel är försöken att leda i bevis att det historiska Edens lustgård i Bibeln och mänsklighetens vagga låg på Österlen i Skåne. På en högre nivå inom ett område som gränsar till mitt finns det idag personer som funderar på saker som att det kan finnas ett oändligt antal parallella universum. Om det inte går över gränsen till patologiskt och negativt påverkar individen så ser jag inget problem.
 
Jisses - verkar i klass med anti-vaxxers ungefär.
...Fast kanske ett snäpp värre?

Tycker nog jag. Dessa flat-earth människor förkastar all vetenskap, antivaccarna förkastar delar av vetenskap.

Men hur som helst, extremt skrämmande.

Både flat-earthare, antivaccare, chemtrails troende et. får tydligen sin huvudsakliga "näring" via sociala medier som Youtube, Facebook, Instagram etc... Där de umgås med likasinnade och lär av varandra...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp