Jorden är platt

Om det inte rör sig om religiösa sekter, liknande scientologin, är det ungefär samma fenomen som Uarda-akademin i Lund skulle jag tro. Det är kul helt enkelt att utmana och leka med tanken och jag kan tänka mig att det också har en del gemensamt med det som kallas tankeexperiment och som har stor betydelse inom seriös vetenskap.
Tyvärr så verkar det inte vara enbart "tankelek", utan "tro", mer lik stark, bokstavstrogen religiös tro.

De (inta alla men de flesta) tar det på allvar.
 
...Fast kanske ett snäpp värre?

Tycker nog jag. Dessa flat-earth människor förkastar all vetenskap, antivaccarna förkastar delar av vetenskap.

Men hur som helst, extremt skrämmande.

Både flat-earthare, antivaccare, chemtrails troende et. får tydligen sin huvudsakliga "näring" via sociala medier som Youtube, Facebook, Instagram etc... Där de umgås med likasinnade och lär av varandra...

Ja, en av kvinnorna som var helt övertygad om att jorden var platt hade fått all sin fakta från youtube :banghead:
 
Jag såg precis dokumentären och en del med störd verklighetsuppfattning finns det nog men jag undrar om inte de flesta såg det som en kul grej bara? Fast en viss sektkänsla låg över det hela förstås.

Fotnot. Chemtrails finns det politiker på riksnivå som tror på inom C och MP.
Politiker på riksnivå låter lite generöst. I fallet C var det en riksdagskandidat inför valet 2014 det handlade om, (partiet tog avstånd och såvitt jag kan hitta kom hon inte in), i MP en riksdagsledamot plus partiets gruppledare i Vingåker.
 
Politiker på riksnivå låter lite generöst. I fallet C var det en riksdagskandidat inför valet 2014 det handlade om, (partiet tog avstånd och såvitt jag kan hitta kom hon inte in), i MP en riksdagsledamot plus partiets gruppledare i Vingåker.

Finns ju även fler exempel, USA kontrollerar väder och domedagsvapen för att nämna ett. Poängen var väl att det dyker upp även en och annan foliehatt bland våra förtroendevalda och Jan Lindholm är väl ändå en ganska etablerad politiker på riksnivå. Eller varför inte regndans i kommunfullmäktige på Öland som ett sätt att åtgärda vattenbristen på ön? Överlag är det väl ganska harmlöst, även om tilltaget att lägga offentliga medel på att låta riksdagens utredningstjänst utreda chemtrails spontant känns som slöseri med andras pengar.
 
Finns ju även fler exempel, USA kontrollerar väder och domedagsvapen för att nämna ett.

Nu kanske jag vadar ut på djupa vatten men att USA kontrollerar vädret som konspirationsteori och till viss mån chemtrailsteorierna - baseras inte det på att det faktiskt finns vad jag förstått praktiska vetenskapliga försök och tillhörande högvetenskaplig forskning som folk inte förstår sig på och/eller kanske drar till sin spets i vad som skulle kunna vara möjligt? Om möjligheter att styra väder som att avvärja katastrofer, flytta regnväder till områden som har torka och påföljande katastrofer, att kunna avvärja naturkatastrofer som tornados, orkaner osv. En vän som bor i Arizona har via skype visat mig otroliga rutmönster på blå himmel som hon ser nästan dagligen som uppstår efter väderrelaterat forskningsflyg utförda av ett universitet där hon bor. Hon säger att det där är liksom ingen hemlighet, det är pågående forskning helt enkelt och det finns inget shady i det. Däremot finns video efter video filmat i detta område och upplagt på youtube med påståenden om 'chemtrails'. Är chemtrailsteoretikerna helt enkelt opportunister som ser vad som s k u l l e kunna utföras?
 
Finns ju även fler exempel, USA kontrollerar väder och domedagsvapen för att nämna ett. Poängen var väl att det dyker upp även en och annan foliehatt bland våra förtroendevalda och Jan Lindholm är väl ändå en ganska etablerad politiker på riksnivå. Eller varför inte regndans i kommunfullmäktige på Öland som ett sätt att åtgärda vattenbristen på ön? Överlag är det väl ganska harmlöst, även om tilltaget att lägga offentliga medel på att låta riksdagens utredningstjänst utreda chemtrails spontant känns som slöseri med andras pengar.
Ja, fast det var just Lindholm som var den enda politikern på riksnivå.
 
Läste på svt.se
Tydligen finns det en växande rörelse av s.k. flat-earthers som är övertygade om att jorden är platt (eftersom de själva inte ser bevis för motsatsen) där en teori är att nordpolen ligger i mitten och att sydpolens isar omringar periferin, samt att det finns en kupol över jorden. Himlakropparna är lampor (lite oklart hur man tänker sig att de tänds och släcks, och hur det kommer sig att de inte är på samma ställe hela tiden).

Vad tänker vi?!
Ja fast vissa tror ju på zombies och förbereder sig för deras invasion. Eller utomjordingar. Äsch efter Trump känns allt rimligt tamefan.
 
Jag undrar en sak. Vad är under jorden? Hur tjock är jorden? Vad finns bortanför Sydpolen? Så många frågor..

"solen och månen är två lampor som roterar runt en enorm lyktstolpe i Nordpolen"

Jag tänker mest att det måste vara en himla raffinerad lyktstolpe som ska kunna styra rörelserna så det stämmer med alla iakttagelser man kan göra på alla ställen på jorden vid alla tidpunkter. Typ solhöjd, rörelsehastighet Ö-V, årstidsvariationerna i dagslängd, formen på skuggan vid månförmörkelser osv.
 
Läste på svt.se
Tydligen finns det en växande rörelse av s.k. flat-earthers som är övertygade om att jorden är platt (eftersom de själva inte ser bevis för motsatsen) där en teori är att nordpolen ligger i mitten och att sydpolens isar omringar periferin, samt att det finns en kupol över jorden. Himlakropparna är lampor (lite oklart hur man tänker sig att de tänds och släcks, och hur det kommer sig att de inte är på samma ställe hela tiden).

Vad tänker vi?!
Om jag inte missminner mig var det någon dokumentär på youtube där de mot sa sig själva, allt bevisade att jorden va rund och inte platt.

https://www.iflscience.com/physics/...g-that-the-earth-is-round-in-new-documentary/

Det jag tycker är mest spännande om nu jorden skulle va platt, vart är vattenfallen som borde bli vid alla kanter? Å flyger vi likt en frisbée genom rymden då? :p
 
Om jag inte missminner mig var det någon dokumentär på youtube där de mot sa sig själva, allt bevisade att jorden va rund och inte platt.

https://www.iflscience.com/physics/...g-that-the-earth-is-round-in-new-documentary/

Det jag tycker är mest spännande om nu jorden skulle va platt, vart är vattenfallen som borde bli vid alla kanter? Å flyger vi likt en frisbée genom rymden då? :p
D9C9E6E2-A1C0-4DFD-910F-1B3E603124A0.gif
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp