Jordfelsbrytare.

cambodia

Trådstartare
Vår jordfelsbrytare har slagit av (det slår av hela huset) vi har hittat proppen som slår ut och tagit ut den, nu går strömmen i resten av huset. Min sambo tycker vi kan ha så och ringa imorgon, kan man det?

/Hälsningar rädd för allt som har med el att göra
 
Har ni ett gammalt proppskåp hade jag slagit av huvudströmmen, tagit bort kåpan och kollat så det inte är möss bakom den. Det är inte helt ovanligt att mössen kommer åt kablarna där och då blir det kortslutning.
O_o :D
Nej, tror inte det är möss där men tack för tipset :)
 
Vår jordfelsbrytare har slagit av (det slår av hela huset) vi har hittat proppen som slår ut och tagit ut den, nu går strömmen i resten av huset. Min sambo tycker vi kan ha så och ringa imorgon, kan man det?

/Hälsningar rädd för allt som har med el att göra
Jag skulle gjort som din sambo säger, d.v.s. tagit det lugnt till i morgon. Den del av elen som det är fel på är ju strömlös i och med att ni tagit ut proppen.
 
Ja, det går bra.
Fundera på om det finns någon elektrisk apparat/lampa som sitter i uttagen, som proppen är för, som kan ha orsakat felet. Trist om ni ringer ut elektriker och så är det brödrosten som är kass etc.
Ja, precis. Men kan inte komma på något särskilt och vi använde inget när strömmen gick för vi låg och sov... det enda jag misstänker är utebelysning som det kanske snöat in i? Har inte undersökt det vidare än dock...
Tack för svar!
 
Ja, precis. Men kan inte komma på något särskilt och vi använde inget när strömmen gick för vi låg och sov... det enda jag misstänker är utebelysning som det kanske snöat in i? Har inte undersökt det vidare än dock...
Tack för svar!
Har ni en bra "karta" över propparna? Dvs vet ni vad de säkrar?

Det är ju den primära felsökningen. Kolla vad som ligger på den proppen. Sedan börja koppla på, tills den smäller igen.
 
Ja, precis. Men kan inte komma på något särskilt och vi använde inget när strömmen gick för vi låg och sov... det enda jag misstänker är utebelysning som det kanske snöat in i? Har inte undersökt det vidare än dock...
Tack för svar!

Om utebelysningen går på den säkringen kan det säkert vara så.
 
Vår jordfelsbrytare har slagit av (det slår av hela huset) vi har hittat proppen som slår ut och tagit ut den, nu går strömmen i resten av huset. Min sambo tycker vi kan ha så och ringa imorgon, kan man det?

/Hälsningar rädd för allt som har med el att göra


Ni har ingen förlängningssladd kopplad där jordfelsbrytaren/ proppen löser ut? Det är väldigt vanligt att det är nån förlångningsladd som inte är ok.

Ett tipps att ha en jordfelsbrytare till kyl/frys och en till ex värme och en till resten av huset.

Vi hade en jodfelsbrytare och det blev fel på en frys och vi fattade inte vad som var felet så inget funderade och jodfrlsbrytaren o proppen gick i deligen, då funkade inget.

Så elektriken vi fick tag på ändrade så vi delade upp till kyl/frys, värme och övrigt.
 
Ni har ingen förlängningssladd kopplad där jordfelsbrytaren/ proppen löser ut? Det är väldigt vanligt att det är nån förlångningsladd som inte är ok.

Ett tipps att ha en jordfelsbrytare till kyl/frys och en till ex värme och en till resten av huset.

Vi hade en jodfelsbrytare och det blev fel på en frys och vi fattade inte vad som var felet så inget funderade och jodfrlsbrytaren o proppen gick i deligen, då funkade inget.

Så elektriken vi fick tag på ändrade så vi delade upp till kyl/frys, värme och övrigt.
Verkar varit lampan, den är nu bortkopplad och allt fungerar igen :)
 
vår ytterbelysning gör så att jordfelsbrytaren bryter strömmen om det snöar så mycket att snön virvlar omkring
då slår vi av den säkringen och väntar några dagar och så funkar allt igen
/hon som har svart bälte i att bränna säkringar men även mekansikt förstört en jordfelsbrytare
 
vår ytterbelysning gör så att jordfelsbrytaren bryter strömmen om det snöar så mycket att snön virvlar omkring
då slår vi av den säkringen och väntar några dagar och så funkar allt igen
/hon som har svart bälte i att bränna säkringar men även mekansikt förstört en jordfelsbrytare
Ja, tror denna lampa gjorde just så förra året, för när elgubben kom då så var problemet borta :meh: sen brydde inte han sig mer om det.
Denna kille kopplade bort och tog ner lampan och nu ska vi investera i nya, tycker det känns bättre :)

Tillägg: Vad gjorde du med er jordfelsbrytare egentligen? :rofl:
 
Har ni en bra "karta" över propparna? Dvs vet ni vad de säkrar?

Det är ju den primära felsökningen. Kolla vad som ligger på den proppen. Sedan börja koppla på, tills den smäller igen.
För många år sen skulle jag riva ut ett asgammalt restaurangkök i en stor fastighet, INGEN hade koll på vilken propp som gick till vad så vad gör man då? Jo man tar bara kabelsaxen och klipper av kablarna med ljud och ljuseffekter som resultat och har någon med som står och skriver upp vilka säkringar som gick till vad. :p "Att mäta är att veta" men inte alltid, då får man köra "hård-kår-style". :D
 

Liknande trådar

Relationer Har hamnat i en ny och emotionellt lite svår situation. Undrar ifall det är nån här som varit med om nåt liknande och hur det...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 474
Senast: verser
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 498
Senast: sjoberga
·
Juridik & Ekonomi I mars bokade jag flyttfirma för utlandsflytt den 15 maj. Fick skriftlig bokningsbekräftelse efter att ha godkänt offert och allt var i...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
8 663
Senast: ameo
·
Hemmet Via mitt försäkringsbolag fick vi en gratis genomgång av Anticimex kring hur vi kan förebygga inbrott, vattenläckor, brand osv. Vi har...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
3 909
Senast: Krålus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp