Jordfräs, hiss och diss

Luff

Trådstartare
Har ni några rekommendationer? Maken vill ju odla men det faller oftast på att det blir ett sisyfosarbete att bereda jorden mellan alla nässeltuvor.
 
Diss består i att du gör alla rötter till ca 1 miljon nya små rötter som genast börjar växa. Särskilt sånt som du INTE vill ska växa.

Hiss för att det är tungt och tar massor av tid att gräva för hand. Stora land gräver jag inte, utan maken kör jordfräsen.
Men å andra sidan så har jag börjat digga "odling på bädd" istället ;)
 
Jag ÄLSKAR min jordfräs. :love:

Jag orkar inte gräva och jordfräsen vänder lugnt och stilla runt jorden så jag enkelt kan kratta bort ogräsrötter och eventuella stenar. Den hjälper mig att vända ner stallgödseln jag lägger ut varje vår och blanda om de löv som legat över vintern.

De land jag startat har alltid börjat med att fräsen har fått vända sönder gräsmattan så jag kan kratta bort torvorna.

att det skulle bli en massa smårötter som blir nytt ogräs tycker jag inte? Det första året är det mer ogräs men det blir det ju hur man än gör. Efter några år har jorden ordnat till sig, blivit full av mask och blivit lucker och fin.

Klart man ska ha jordfräs! Men köp inte en för stor som är jobbig att köra och styra runt.
 
Du kan ju täcka och göra en bädd uppe på istället kanske? Och kväva nässlorna.
Det gjorde han för några år sedan. La ut tidningar och la på gammalt hö och satte potatis...sen blev det inget. Och nu har nässlorna tagit över landet. Han knäcker sig alltid för han tar i så förbaskat och sen tappar han gnistan. Med rätt redskap så går allt så mycket lättare.
 
Vi kör med jordfräs på traktorn, fungerar utmärkt. :) Har massor med mask osv så skulle inte säga att det tar stor skada. Varje bädd blir lika bred som jordfräsen, smidigt. Kör bara lätt så att inte torvorna bryts sönder. Sen gräver och krattar jag bort ogräset. Det blir såklart en hel del jobb om det är ny mark man bryter men man slipper själva grävjobbet vilket jag tycker är ganska tungt och oergonomiskt. Om det är mycket ogräs kan man behöva gräva, t.ex. tuvor med kvickrot med djupa rotklumpar.
Sen sprider vi ut finfördelad hästgödsel med gödselspridaren och är man lat låter man jordfräsen mylla ner det i jorden. :) Växer som bara den!

Det ogräs som blir kommer framförallt från gödslet, rotogräs brukar inte finns kvar så mycket.
 

Liknande trådar

Mat Här fortsätter vi hissa och dissa nya/ganska nya/ produkter. Gärna med bild, ju större desto större hiss! Jag börjar med denna nyhet...
24 25 26
Svar
514
· Visningar
37 186
Senast: Mineur
·
Mat När ni köper mat på pizzerian köper ni då en befintlig pizza, sallad, annan maträtt eller lägger ni till och/eller drar i från? Jag...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
5 333
Senast: zarmino
·
Anläggning :idea: :wtf: Hiss eller diss!?? Vettigt folk med erfarenhet av olika hästgrejer sökes! Vad tycker du om en särskild sak, är det en bra...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
6 311
Mat Jag tänkte investera skatteåterbäringen i en uppgradering av köksverktygen. Mer specifikt så letar jag efter en matberedare och en gryta...
Svar
10
· Visningar
407
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Dammigt
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Vänner som avbokar och ombokar

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp