jordfräs med elstart?

tanten

Trådstartare
Har tillbringat en stund med att försöka skrämma igång min jordfräs. Startgas och torkat tändstift hjälpte inte så mycket.

Funderar och har googlat med dålig framgång. Finns det jordfräsar med elstart? Min gräsklippare har elstart och de är alldeles underbart att slippa stå och dra sig blå när den stannat.

Själva motorn på en fräs och en gräsklippare skiljer ju inte mycket - så logiskt borde de finnas med elstart?

Nu har min fräs några år på nacken så det kanske helt enkelt är lättare att skaffa en nyare? Som är enklare att starta. Men elstart vore drömmen. Finns det ens?
 
Har du kollat om det är gnista på tändstiftet? Är det det så är det något fel på förgasaren: smuts eller ett membran som behöver bytas är nog de vanligaste felen då tror jag.
 
Återväcker tråden.

Eftersom jag insett att jag inte orkar dra igång fräsen längre och elstart inte verkar finns... så har jag tittat på nätdrivna. Inser krånglet med att hantera en lång sladd men ser ingen annan lösning.

Någon som har erfarenhet? Hur stark behöver den vara för att klara normalt trädgårdsland?

(och nej jag kommer inte att mecka mer med fräsen för att få igång den. Jag är för klen för att dra igång bensinmotorer numera)
 
Det finns ju batteridrivna men vet inte hur bra de är. Men fungerar antagligen för ett mindre land. Jag tittar också lite men har inte hittat någon som har elstart så för min del blir det en med drag.
 
Återväcker tråden.

Eftersom jag insett att jag inte orkar dra igång fräsen längre och elstart inte verkar finns... så har jag tittat på nätdrivna. Inser krånglet med att hantera en lång sladd men ser ingen annan lösning.

Någon som har erfarenhet? Hur stark behöver den vara för att klara normalt trädgårdsland?

(och nej jag kommer inte att mecka mer med fräsen för att få igång den. Jag är för klen för att dra igång bensinmotorer numera)
Jag har en gammal vanlig som nästan aldrig används pga att det är ett helt företag att få igång den och flytta på den...

Men jag har en kompis som har en batteridriven Ryobi. Om det kan hjälpa. Är ju andrahandsinformation för min del.

Han är supernöjd med den! Liten och smidig. Han fattade inte varför han har stretat med föräldrarnas stora schabrak.
Nu har han inte stora friland, som jag inbillar mig att du har. :)
Han använder Ryobis serie för övriga verktyg, så han har ju ett par batterier är klart.
Det lutar helt klart åt att jag sticker och lånar hans, nästa gång jag ska fräsa, om inte annat för att testa skillnaden.

Skillnaden i hans perspektiv var, att han fick springa fler varv (är ju smalare än en traditionell), men å andra sidan var det mer lättstyrt.
Resultatet var detsamma.
 
Jag har en gammal vanlig som nästan aldrig används pga att det är ett helt företag att få igång den och flytta på den...

Men jag har en kompis som har en batteridriven Ryobi. Om det kan hjälpa. Är ju andrahandsinformation för min del.

Han är supernöjd med den! Liten och smidig. Han fattade inte varför han har stretat med föräldrarnas stora schabrak.
Nu har han inte stora friland, som jag inbillar mig att du har. :)
Han använder Ryobis serie för övriga verktyg, så han har ju ett par batterier är klart.
Det lutar helt klart åt att jag sticker och lånar hans, nästa gång jag ska fräsa, om inte annat för att testa skillnaden.

Skillnaden i hans perspektiv var, att han fick springa fler varv (är ju smalare än en traditionell), men å andra sidan var det mer lättstyrt.
Resultatet var detsamma.
Nja. STORA friland har jag inte. Men jag vill kunna vända ner stallgödsel och höstlöv. Så den får inte vara alldeles för mesig. :D

Om jag får gå flera varv spelar mindre roll.
Har tittat på Ryobis med sladd . Kanske blir det så att jag måste åka till stora staden och kolla på maskinerna. Att beställa hem något jag inte känt på är alldeles för osäkert.
 
Återuppväcker tråden för nu är det skarpt läge.. Jag MÅSTE hitta en eldriven fräs.

Googlat och den enda jag hittat hittils som verkar nåt att ha (och inte fått några omdömen, inte ens urusla. Det har flera andra fått) är en Hecht 745. Aldrig hört om och sidan som säljer är ny för mig - Hemfint.

Törs jag? Ska åka till några butiker och fråga men har de fler alternativ än google?
 
Återuppväcker tråden för nu är det skarpt läge.. Jag MÅSTE hitta en eldriven fräs.

Googlat och den enda jag hittat hittils som verkar nåt att ha (och inte fått några omdömen, inte ens urusla. Det har flera andra fått) är en Hecht 745. Aldrig hört om och sidan som säljer är ny för mig - Hemfint.

Törs jag? Ska åka till några butiker och fråga men har de fler alternativ än google?
Jag har handlat hos hemfint. Inga problem såvitt jag minns 🙂
 
Kanske hyra ist för att köpa? Vet bla Bauhaus hyr ut jordfräs.
Nä vill ha en egen. Det har jag "alltid" haft.
Och jag har låååångt till Bauhaus. Drivmedlet kostar rejält om jag ska åka ända dit för att hämta och köra tillbaka. Plus att resan kommer att ta en halv dag x två. Jag har kort om tid mellan mina dialyser. Tvivlar också på att de hyr ut eldrivna.
 
Nä vill ha en egen. Det har jag "alltid" haft.
Och jag har låååångt till Bauhaus. Drivmedlet kostar rejält om jag ska åka ända dit för att hämta och köra tillbaka. Plus att resan kommer att ta en halv dag x två. Jag har kort om tid mellan mina dialyser. Tvivlar också på att de hyr ut eldrivna.
Ah, ok ☺️ låter vettigt med en egen, hoppas någon annan har bättre tips än mig ^^
 
Statusrapport.
Fått hem min Hecht 745 och testat den.

Mycket riktigt är den liten och mesig. MEN den fräser omkring som en bålgeting och är liten och lätt. Jag bär lätt den till förrådet med en hand. En nackdel är att det bara finns en hastighet plus att man måste se till att akta sladden. Antar att det med sladden är en vanesak.

Men den fyller mina behov. Stannar man den är det bara att hålla in knappen så går den igen. Inget dragande i startsnöre med medföljande svordomar. :D
Min skruttkropp tackar.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp