Jordgetingar!

MagicaDeHex

Trådstartare
Usch, en kompis ringde precis ,mitt i natten, och hade just kommit hem från sjukhuset och ville prata av sig lite,

Hon hade varit ute och ridit i skogen på fm och luffsat på maklig skritt när hennes häst flugit fram som stucken av ett bi. Vilket visade sig vara ganska nära,för hon hade plötsligt en hel svärm av jordgetingar runt och efter sig. Det va tydligen mitt i skogen med dåligt underlag för galopp , men hästen va typ i panik (hon oxå) så hon galopperade iväg rent livsfarligt bland träd och snår.

Hon berättade att getingarna lixåm "satt fast" både på hennes kläder och hästen:eek:
Som tur va hade dom ganska nära till stallet, men det kom som en sluttning i skogen och dom gick omkull:(
Som tur va så hände inget allvarligare,hästen fortsatte oskadd hem till stallet och hon va ändå så pass ok att hon kunde springa efter. Hästen hade fått ca 10-15 stick men verkade inte berörd av detta och hon själv fick åka in för smärta i armen,vilken visade sig vara bruten:( Även hon fick sig ngt stick dock bara 1-2 st och hon verkade tåla det.
Hon kom som sagt just hem,och hästen (som ngn annan hade hållit koll på under kvällen ifall att) va helt ok. Lite skrubbsår på framknäna men annars helt kry,puh.
Kompisen klarade sig som tur va med bruten arm, men jag vart ganska chockad när jag hörde detta ändå och känner mig fortfarande illa berörd. Hon sa att det inte fanns minsta tecken på getingbo där hon red,utan att det bara sa "poff" å så va dom omringade!:eek:
Jag rider massa i skogen och har RIKTIG getingfobi så det lär ta ett tag tills jag vågar ge mig ut i vildskogen igen:crazy:

Har ni varit med om ngt liknande ?
Hur tusan ser man ett jordgetingbo?
 
Sv: Jordgetingar!

Usch, sådant är inte kul!

Jo för några år sen så kryllade det av jordgetingar här.. red nog i sådant bo flera gånger/sommar :crazy:

som du/din vän sa så syns de ju inte så väl, det är små hål, rätt ner i vägen.

såvida man inte är svårt allergisk så är nog det farligaste med det att man /hästen lätt drabbas av panik.

det bästa är nog att behålla lugnet, trava bort en bit, om udnerlag tillåter.

eller bara koncentera sig på att lugna hästen, för den brukar inte lugna sig förren svärmen är borta.


//Joiz- som lider av svår myggallergi och därmed lider mer av ett myggbett än ett getingstick- ochdärav lätt brukar kunna slå ihjäl ghetingar med händer och så.. (= bryr mig inte om getingstick)
 
Sv: Jordgetingar!

jo,hon berätta idag när vi prata att hästen fått totalfnatt!

Men jag trodde lite att hästar undvek såna bon?
 
Sv: Jordgetingar!

Undvek? De ser dem ju inte? De bor ju i jorden eller ibland i stubbar (vilket de gjorde på landet hos oss). Det är tyvärr mycket lätt att trampa i ett jordgetingbo. Och de jäklarna är väldigt giftiga. Minns en man i Småland där vi var på besök en gång. Han hade blivit stucken av getingarna när han skulle ta bort ogräs. Han höll på att dö. Hela armen var tre gånger så tjock som tidigare. Farliga saker.
 
Sv: Jordgetingar!

Hur är det med hästar?
Kompisens häst reagerade inget på ganska många stick,men kan dom oxå vara överkänsliga mot sticken från getingar?
 
Sv: Jordgetingar!

Jag har ett shetlandsto som i princip bökade/skrapade upp ett jordgetingbo. Hon var en aningen vitprickig av stick på mulen, men reagerade inte något av detta tack och lov.
 
Sv: Jordgetingar!

Fy vilken ruggig upplevelse. :crazy:

Jag har själv klivit rakt på ett jordgetingbo, det låg mitt på en ganska använd promenadstig, syntes bara som små hål såg jag sedan. Fick som tur är bara ett par stick.
 
Sv: Jordgetingar!

Våra stalltjejer blev för många år sedan jagade av ett jordgetinggäng - dom hade parkerat hästarna vid en stubbe för att bygga hinder och helt plötsligt drog hästarna. Deras hjälmar som dom tagit av blev kvar och dom vägrade att hämta dom - dom skulle aldrig rida där mer. En jägare kom förbi med hjälmarna 2 veckor senare och han hade inte sett några getingar. Jag tyckte dom var fåniga och senare på sommaren red vi denna väg med ett större gäng hästar. När tredje hästen passerar stubben - på flera meters håll - så kom getingarna som kamikazepiloter. Jäklar vad det gick undan i någon kilometer.
 
Sv: Jordgetingar!

Fy vad läskigt!
Jag har faktiskt tänkt just den tanken senast idag när jag var ute och red: "tänk om vi kommer för nära ett getingbo".
Undrar vem som skulle få mest panik, jag eller hästen? (jag har getingfobi)
 
Sv: Jordgetingar!

Jag har riktigt tokig getingfobi,det vore min absolut värsta mardröm att stöta på ett getingbo ute:crazy:
 
Sv: Jordgetingar!

Jag var ute och red i somras med en grupp på ca 10 pers. Vi red förbi ett jordgetingbo, som några andra i gruppen ridit förbi flera gånger tidigare. De hade aldrig upplevt några problem där eftersom boet ligger vid sidan av stigen. Men när 10 hästar kommer klampandes efter varandra så blev de ganska uppretade och några av oss blev stuckna (de längst bak i ledet). Lite kalabalik blev det eftersom hästarna blev upprörda och sprang iväg kors och tvärs.

Inget allvarligt hände dock, hästarna var relativt lugna o snälla ridskolehästar som sansade sig snabbt. Ingen av de som blev stuckna var allergiska heller så det gick bra, men lite otäckt var det när man inte riktigt hade någon stans att ta vägen...
 
Sv: Jordgetingar!

Och de jäklarna är väldigt giftiga.

Knappast. Bara om man är överkänslig. jordgetingar är som alla andra getingar fredliga varelser. MEN när folk eller djur kommer klampandes så uppstår vibbrationer i deras bo, villket utlöser deras försvarmekanism...Så med andra ord, dom bara försvarar sitt bo.
 
Sv: Jordgetingar!

Ja det är just utsattheten för vibrationer som gör jordlevande getingar mer blättstörda.
För övrigt bygger våra vanligaste arter bo både i o ovan jord.
PL
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har brutit armen på två ställen de gick av uppe vid armbågen lite längre ner. Det som hände Va jag skulle vara hos en kompis o rida...
Svar
10
· Visningar
2 691
Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 124
Senast: pews1972
·
Hästhantering Hej hej alla häst människor där ute! Jag köpte mig en islänning för fyra veckor sen (12 år gammal). Innan jag fick hem honom så va...
Svar
11
· Visningar
2 178
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
28 195
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp