Jordgolv i stallet, bra eller dåligt??

S

SandraÖberg

Hej!
Jag håller på för fullt att renovera mitt stall.
Det finns ett betonggolv men ser ut som skit.
Det går inte heller att "laga", fylla i med sån där betong som gör att det blir
slätare för golvet är så förstört å snett åt alla håll å kanter.
Nu funderar jag på hur jag ska göra..
Ska jag lägga nytt eller ska jag bara ta bort det och låta det vara jord??
Tanken är att jag ska bygga en lösdrift så hästarna komma inte att vara inne
så ofta men vill ändå ha tillgång till ett par boxar inne.
Är det någon som har erfarenhet av det så tipsa gärna hur man ska gå till väga
och hur det ska skötas, eller ska jag inte göra så?

MVH Sandra
 
Sv: Jordgolv i stallet, bra eller dåligt??

Jag tvivlar på att det är tillåtet med jordgolv till djurhållning. Kolla upp det först innan du renoverar.
 
Sv: Jordgolv i stallet, bra eller dåligt??

Vårt nybyggda och besiktade får hus har ingen gjuten bottenplatta, det är endast ett fint grus i botten med tjock halm bädd på!!
 
Sv: Jordgolv i stallet, bra eller dåligt??

Så hade våra kompisar också i början i sitt stall. De drabbades tyvärr av råttinvasion. De grävde sig in underifrån. Numera har de gjutit bottenplatta.
 
Sv: Jordgolv i stallet, bra eller dåligt??

Usch vad hemskt!!:o
Hatar dom små djuren!!!

Nu är det egentligen chefens byggnad men jag bukar kalla det för vårat då det är jag som är där mest, men blir det rått invasion är det DERAS!!!:p
 
Sv: Jordgolv i stallet, bra eller dåligt??

Jag har jordgolv i mitt stall. Inget problem med gnagare, dock är det lite besvärligt med häst som gärna gräver upp bädden ända ned till dräneringen.
Jag skulle dock inte gjuta om det inte blev alldeles nödvändigt, jag gillar den mjuka bottnen även om det är lite pyssel :)
 
Senast ändrad:
Sv: Jordgolv i stallet, bra eller dåligt??

Vårt nybyggda och besiktade får hus har ingen gjuten bottenplatta, det är endast ett fint grus i botten med tjock halm bädd på!!


Jag har mest funderingar på vilket underlag jag skulle ha ifall man inte har betong så det låter inte så dumt, vet att det är
jord med mycket sand iaf som finns under betongen.
Man vill heller inte att det ska bli dålig lukt i stallet eller att det är för mjukt.
 
Sv: Jordgolv i stallet, bra eller dåligt??

Jag tvivlar på att det är tillåtet med jordgolv till djurhållning. Kolla upp det först innan du renoverar.

Det ska jag göra, skulle vara illa ifall de inte skulle vara tillåtet.
 
Sv: Jordgolv i stallet, bra eller dåligt??

Kan tänka mig att det kan bli lite "rått" om man inte har den dränerad ordentligt så att den blir fuktig. Skulle forska vidare litegrann hur man sköter en sådan och hur den ska anläggas. Det låter dock som en god ide om det fungerar. :) Vi har jordgolv i ligghallarna och det är toppen tkr jag. Halm på. Torrt, fräsht och dränerar sig själv. Dessutom halkfritt.

Tänk dock på att vid skonign föredrar hovis att hästen står på platt betonggolv. För att hästen ska stå helt rakt och inte sjunka ner. Inte ens på relativt gård grudgång brukar de vilja sko. De vill ha en ren, platt, osviktande yta. Så det kanske kan vara en ide att ordna med en "skoningsplats" med betonggolv iaf. Eller liknande.
 
Sv: Jordgolv i stallet, bra eller dåligt??

Kan tänka mig att det kan bli lite "rått" om man inte har den dränerad ordentligt så att den blir fuktig. Skulle forska vidare litegrann hur man sköter en sådan och hur den ska anläggas. Det låter dock som en god ide om det fungerar. :) Vi har jordgolv i ligghallarna och det är toppen tkr jag. Halm på. Torrt, fräsht och dränerar sig själv. Dessutom halkfritt.

Tänk dock på att vid skonign föredrar hovis att hästen står på platt betonggolv. För att hästen ska stå helt rakt och inte sjunka ner. Inte ens på relativt gård grudgång brukar de vilja sko. De vill ha en ren, platt, osviktande yta. Så det kanske kan vara en ide att ordna med en "skoningsplats" med betonggolv iaf. Eller liknande.

Jag verkar själv och då brukar jag stå ute där det är rätt så hårt och plant
underlag men det är inte så dumt att ha en sån plast inne i stallet med.
Ska suga på den karamellen. :)
 
Sv: Jordgolv i stallet, bra eller dåligt??

Har jordgolv som är deränerat och grovt grus med väggrus 0-8 med mycke 0 (stenmjöl i) uppe på det grova gruset. Finare gruset packar sig till ett fast lager där hästarna står ofta. Fungerar bra. Men är lite pilligar att mocka och hålla rent än cement golv. Där hohvaslagen står och skötselpkatsen är har vi lagt plattor. Godkänt vid inspektion av djuskydds inspektör.
Så om det går golvet att laga upp är nog det lättast. För det är himla jobb att bila upp cement. Sen skall det jämnas och göras i ordning.
 
Sv: Jordgolv i stallet, bra eller dåligt??

Golvet ser ut som sju svåra år, det lutar åt alla håll och kanter och har riktigt stora sprickor överallt, tror inte att det går att göra jämt, risken är då att jag kommer att förlora en massa tak höjd.. Till och med en av de bärande stolparna är riktigt skev så den måste göras om och även flyttas..
Jag var ute i morse och tittade under en av de värsta sprickorna och där låg ett lager grovt grus. Det ska bli spännande att se hur det ser ut helt..
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Min motivation, som jag tidigare jämförde med ett trilskande fuxsto, lyckades tillslut komma igång, gå in på banan, prestera och ta hem...
Svar
3
· Visningar
603
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 029
Senast: Fiorano
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 537
Senast: Ajda
·
Anläggning Någon som vill ge tips hur vi ska lägga upp planritningen när vi ska bygga om den gamla halvrasade ladugården till stall? Det vi bestämt...
Svar
11
· Visningar
2 511
Senast: Andromedae
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp