Bukefalos 28 år!

Jordgubbs & Glassfrågor!

Linda.B

Trådstartare
Under helgen var jag på mitt lilla kusinbarns 5-års kalas - När vi skulle bege oss hemåt fick jag en Piggelin-glass att svalka mig med av det lilla födelsedagsbarnet, får då höra av min moster att man inte ska äta glass alls under graviditet, då det är för kallt kan barnet få en chock - Det kan väl ändå inte stämma?

Jag dricker mycket isvatten, kallt iste samt kalla citrusdrycker - Då borde väl det ge samma effekt? Och dricka måste man ju få göra.

I går hände något knepigt när jag åt en ask jordgubbar - När jag nästan ätit upp allt ihop blev min tunga alldeles knottrig och domnade bort! Vad kan det varit? Kan det berott på bekämpningsmedel? Är noga med att skölja frukt & grönt.

Mvh Linda
 
Sv: Jordgubbs & Glassfrågor!

Har aldrig hört att man inte får äta glass, har precis klämt i mig två stycken. :angel: Men det går ju ner till magsäcken och där värms det ju upp ganska fort, redan i munnen smälter den ju. Fråga BM på nästa besök, men jag skulle äta glass tills dess.

Jordgubbar vet jag inte, men i och med att mitt pollen var mycket värre i år än vanliga år sade min svärmor att graviditet kan göra så att allergier blir mer känsliga. Kan det vara att du kanske är lite överkänslig mot jordgubbar i vanliga fall, men inte så du märker det, men nu slår det för att du är gravid? Fråga BM även om det är mitt råd.
 
Sv: Jordgubbs & Glassfrågor!

Tack för ditt svar - Ska höra med min BM nästa vecka då jag har tid! //Linda
 
Sv: Jordgubbs & Glassfrågor!

Att inte äta glass har jag aldrig hört talas om (skulle det vara farligt så skulle båda mina barn lida av allvarlig chock, så mkt som jag åt glass under mina graviditeter)
Däremot jordgubbar har jag för mig att jag hört någonting om, men minns inte riktigt vad... (vet dock att man bör undvika att äta för mkt jordgubbar när man ammar.)
 
Sv: Jordgubbs & Glassfrågor!

Om man äter jordgubbar + ammar så KAN bebis få reaktioner som små röda knottror i ansiktet. Min bebis får det dock inte, så jag äter det :D

Sorry, lite OT. Glass när man är gravid har jag inte hört nåt alls om! Låter som gammal tro liksom.
 
Sv: Jordgubbs & Glassfrågor!

Att äta jotdgubbar under graviditeten har jag inget hört om, åt många liter i veckan på sommaren :d när jag var gravid.

Däremot så hade jag hört att det inte var så bra att äta det när man ammade ifall det skulle ge utslag hos barnet. Men jag åt så det räckte och blev över under grav :D
 
Sv: Jordgubbs & Glassfrågor!

Jag var Piggelinberoende när jag var gravid,åt en 6-7 st om dagen.
Det enda jag hört om kalla saker är att man skall dricka det om man vill få väckt bebisen ifall man tror att den slutatröra sig.

Ang jordgubbar har jag hört att det bara är bra då det innehåller mycket järn, däremot kan bebeisen bli prickig om man ammar och äter mycket jordgubbar.
 
Sv: Jordgubbs & Glassfrågor!

När jag väntade mitt sista barn(född-90),då hade jag dille på isbitar,jag frös in flera såna där iskubsfack varje dag och moffade i mig!
När jag hamnade på BB,så bad jag om iskuber och fick ett glas fyllt med iskuber..
Så skadligt? Nej,mitt barn är kärnfriskt! Hon tycker inte om värme,vill ha ett väl utkylt sorum..
 
Sv: Jordgubbs & Glassfrågor!

Jag säger bara stackars mina barn då!!

Jag knaprar 2-3 lådor med is varje dag! Inte i vatten utan knaprar isbitarna naturella :rofl:

Hade precis samma behov förra gången jag var gravid. :laugh:

Så ät du dina glassa i lugn o ro!:D
 
Sv: Jordgubbs & Glassfrågor!

Ät du glass om du vill!

Däremot: Var försiktig med jordgubbarna!
Min mamma fick en allvarlig allergisk reaktion (där halsen svullnade igen) när hon väntade mig, hon har aldrig vågat äta jordgubbar igen.

När man är gravid ändras balansen i immunförsvaret och lägger tonvikten på antikroppar, vilket gör att man lättare kan få allergiska reaktioner.
 
Sv: Jordgubbs & Glassfrågor!

får då höra av min moster att man inte ska äta glass alls under graviditet, då det är för kallt kan barnet få en chock - Det kan väl ändå inte stämma?

Mvh Linda

:rofl::rofl::rofl: Vilken rolig moster du har.:p

Glassen hamnar inte i livmodern.
Den hamnar ju i magsäcken, och är det där du har din bebis går det nog åt skogen även om du skippar glassen.
 
Sv: Jordgubbs & Glassfrågor!

Det har jag inte heller hört något om, däremot kan det ifall det blir för mycket av glass, läsk, chips och sötsaker bli för mycket för babyn och påverka dess tillväxt under graviditeten samt ge den när den kommer ut ett otroligt stort sockerbehov.
 
Sv: Jordgubbs & Glassfrågor!

Jag som trodde jag var ensam i hela världen om att äta is:)

Till ts: Jag har aldrig hört att man ska akta sig för jordgubbar eller glass (kallt) när man är gravid.
 
Sv: Jordgubbs & Glassfrågor!

Det är klart.....


Ehhh....



Om man kör upp glassen "nerifråm" istället för att äta den, så kanske???:rofl:

(Skojade lite där!!!)


Nej, glass i stora lass har det varit för min del under mina graviditeter!!
 
Sv: Jordgubbs & Glassfrågor!

Folk har såå många roliga och dumma ideer angående graviditeter. Det blir bara värre och värre.

Lilla glassen smälter i magen och värms upp till kroppstemperatur precis som allt annat man äter.

Jordgubbar är rika på järn så det är bra att äta, förutsatt att man inte får reaktioner på dem dvs...
 
Sv: Jordgubbs & Glassfrågor!

Om man inte fick äta glass hade jag nog dött :D Var det enda jag fick behålla under båda graviditeterna och både jag och barnen mådde bra efteråt ;) Tacka vet man GB Big Pack ibland ;D
 
Sv: Jordgubbs & Glassfrågor!

Bebisen vaknar om man dricker kallt, min kompis fick hölla i sig flera liter av iskallt vatten på sin förlossning för hennes bebis skulle vakna så de kunde få en CTG när bebisen var vaken ;)

De kan även få hicka om man dricker riktigt kallt!

Jordgubbarna låter läskigt, jag har för mig att man faktiskt kan utveckla allergier och andra sjukdommar som t.ex. struma under tiden man är gravid.
 
Sv: Jordgubbs & Glassfrågor!

Apropå att äta jordgubbar..

Jag var hos barnmorskan idag och vi diskuterade mitt järnvärde.
Det ligger sådär på gränsen till att bli lågt.

Men iallafall så sa hon såhär
Antingen kan du ju börja äta järntabletter, men du kan precis lika gärna börja äta jordgubbar istället. Mycket godare och innehåller massa järn och C-vitaminer.

Så att det skulle vara på förbjudet-listan låter märkligt, om jag blev rekommenderad att börja gnaga i mig en massa :D
 
Sv: Jordgubbs & Glassfrågor!

Jordgubbar och havregrynsgröt. Problemet med gröten är att mjölkprodukter försvårar intaget av järn, tror min BM sa 1½ timme före/efter man tagit sitt järntillskott ska man inte dricka/äta något som innehåller mjölk.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Senast tagna bilden XV
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp