jordspett till hage.

Hallau

Trådstartare
Jag och min man är inte riktigt överrens....
Kan man använda armeringpinnar som jordspett?
Och hur skarvar ni ståltråd/blanktråd?
 
Sv: jordspett till hage.

Utan jordspett ingen ström i staketet och alltså ingen stöt av stängslet.
Nutidens aggregat är så kraftiga så att man måste ha mycket god jordning.

Tänk på att man aldrig kan jorda för mycket.
Tänk på att använda galvade jordspett, rost isolerar.


Det är fuktigheten i marken som leder ström så man måste ned på djupet med jordspettet, där fukten finns.

En tumregel är att man ska ha lika många meter i backen som aggregatets Joulestyrka.
Slå ner två (eller flera) jordspett på 1.5-2 m i marken. Inte för långt från aggregatet. Avståndet mellan spetten ska vara minst 2 meter, annars fungerar de som ett spett.
 
Sv: jordspett till hage.

Du verkar ha koll på det där... Jag fick rådet att sätta jordkabeln på en av trådarna istället. Jag förstod det som att jag bara skulle ha jorden där, då blir det en jäkla smäll om de går på den.
Har jag fattat rätt? Eller ska man ha jordspett också?
 
Sv: jordspett till hage.

Från minuspolen på aggregatet kopplar du en matarkabel till första jordspettet.Koppla ihop jordspetten med galvad ståltråd.Koppla en kabel från pluspolen till stängslet.Ex mha en platta eller skarvhylsa för att få god kontakt.

Förstod inte riktig vad du menade i frågan......är inte expert....bara hemmapulare:rofl:
 
Sv: jordspett till hage.

Tack för svaren!
Jag hade rätt:bow: Alltid kul att "vinna" över min man...hihi.
 
Sv: jordspett till hage.

Ja, alltså från pluspolen går det naturligtvis en kabel till två av trådarna i stängslet. Men sedan har vi en till fristående tråd dit vi har kopplat en kabel från minuspolen. Istället för jordspett. Fick rekommenderat att göra så för vi har en rymmare i hagen :crazy:
fast jag är inte säker på om man borde haft jordspetten oxå...
 
Sv: jordspett till hage.

Men alltså ...... om jag gissar vad du menar.....man ska alltså sätta båda polerna till stängslet?

Nej det tror jag inte på.....om det var så du menade..

För att hästen ska få en stöt krävs att den kommer i kontakt med båda plus och minus pol.Marken med jordspettet är minus,stängslet är plus.

Om ditt resonemang ska stämma måste hästen vara i kontakt med två olika trådar samtidigt för att få en sluten krets.

Alltså vid ex mkt torr väderlek kommer inte hästen i kontakt med minuspolen=den får ingen stöt.

Man kan prova om jorden fungerar bra genom att mäta med en voltmeter eller känna på spettet.Får man ingen stöt är all ström i stängslet annars går den ut i jorden.
 
Sv: jordspett till hage.

Man ska alltid jorda aggregatets minuskontakt. Behöver inte vara jordspett, det finns alternativ.

Om man, som du troligen är inne på, ska ha både "jord" och spänning i stängseltrådar, vill det till att hästen samtidigt går emot båda dessa trådar. Annars uteblir verkan (om aggregatet alltså inte är jordat).

LIA
 
Sv: jordspett till hage.

Alltså vid ex mkt torr väderlek kommer inte hästen i kontakt med minuspolen=den får ingen stöt.

Haha!Det hade inte med ditt stängsel att göra utan det var en allmän sanning.

Alltså för att det ska fungera optimalt vid vanliga stängsel behöver spettet vara i kontakt med fukt......det är en av anledningarna till att man ska slå ner spetten LÅNGT.
 
Sv: jordspett till hage.

Ja, man kan använda armeringsjärn som jordning. Ännu effektivare är att gräva ner oisolerad koppartråd till fuktigt djup.

Skarvning enklast genom att vira ihop dom hårt.

LIA
 
Sv: jordspett till hage.

Jag och min man är inte riktigt överrens....
Kan man använda armeringpinnar som jordspett?
Och hur skarvar ni ståltråd/blanktråd?
Vi kör med galvaniserade jordspett (1 spett per Joule aggregat).

Ståltråd skarvar man enklast men kanske inte billigast med GRIPPLE som är en patenterad skarvhylsa. Bara att trä i de två ståltrådsändarna!
 
Sv: jordspett till hage.

Galvat=ingen rost.

Rost ger en sämre ledning då det "isolerar".

Korrosion (från latinets corrodere som betyder gnaga sönder), frätning, innebär att ett material, vanligtvis en metall, löses upp genom en kemisk reaktion med omgivningen.

Inte så bra om man vill ha spetten kvar......
 
Sv: jordspett till hage.

Armeringsjärnet torde räcka allas vår livstid ut. :o
Att det rostar i marken spelar mindre roll, eftersom markfukten ändå gör att ledningen blir god. Däremot ska givetvis kontakten mellan järnet och aggregatets jordtråd vara "blanmotblank".

Galvade jordspett tenderar f ö också att rosta.

LIA
 
Sv: jordspett till hage.

*kl*

Det spelar ju ingen större roll hur långt bort från aggregatet som jordspetten sitter så länge som man inte har alltför hög resistans på vägen dit.

Har man matarkabel mellan jordspett och aggregat kan du ju ha spetten 100 meter från aggregatet, vilket många gånger kan vara en fördel eftersom man då kan hitta nått riktigt sumphål (som alltid är fuktigt och som är geggigt nog att ha svårt för att bottenfrysa vintertid) att köra ner spetten i.

Var man sätter jordspetten och hur långa dom är har ju många gånger större betydelse än om spetten är galvade eller inte.
Korta galvade spett i torr mark är ju allt annat än bra medan långa spett av armeringsjärn i ett sumphål funkar kanonbra.

Att sätta en tråd till minus på aggregatet och en tråd till plus funkar utmärkt, det finns t.o.m elband på marknaden där du har plus i ena kanten och minus i den andra kanten.

Det bipolära bandet är främst avsett för att användas i Norrland där det ofta blir dålig jordning då allting är djupfryst.

Det man ska tänka på om man har trådar med plus och minus i stängslet är avståndet mellan trådarna.
De två olika trådarna måste vara så nära varamdra att hästen kommer emot båda då den går emot, MEN om man har för kort avstånd mellan trådarna så kan man få gnistor som hoppar mellan trådarna (ju högre spänning, ju högre risk för att man får överslag)

Vad gäller skarvning av blanktråd (vanlig eltråd ocks) så kan du köpa wirelås i järnaffären och skarva med.
Dom kostar nån krona stycket bara men köp den modellen som är långsmal med två muttrar och köp INTE den som ser ut som en U-formad bygel med låsning på.
 
Sv: jordspett till hage.

Har en fråga till....:D...
Hur håller ni eran ståltråd sträckt på bästa sätt?
Har hört lite med grannarna runt ikring, alla tycks gör på olika sätt.
En han bara virar runt varje isolator, men det ser lite slappt ut. En annan har fjädrar i änden av tråden.

Behöver jag säga att jag aldrig stängslat med ståltråd förr;)..hehe
 
Sv: jordspett till hage.

Hej använd isolatoter där tråden kan löpa sträck på var femte stolpe .Omdu har plast/glasfiberstolpe sätt tröstolpe där du sträcker sasmt5ikurvor och hörn .
 
Sv: jordspett till hage.

Hej mitt gamla galleger skall ha 7 m jordspett jag har grävt ned 20 m rostfri jordlina i samband med annan grävning 1-2 mdjupt
Skarva genom att vika runt ca 4-5 cm och vrida den korta änden ,vrid åt hårt
 
Sv: jordspett till hage.

Folk gör olika. En del spänner runt isolatorer, en del köper särskilda spännare som är till för just den eltråd som används..
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 985
Senast: nullo-modo
·
Anläggning Behöver lite hjälp med aggregat då det jag har slutat funka. Behöver en matarkabel som är typ 7 meter mellan staketet och jordspättet...
Svar
0
· Visningar
189
Senast: aglaonema
·
Övr. Hund Hur tänker ni andra kring att gå med kopplad hund genom en hage med djur? Tänker ni olika beroende på vilket djur? Jag har under mina...
2
Svar
34
· Visningar
2 478
Senast: Santoxen
·
Anläggning När jag söker information om att vårda hagar så står det alltid om att rotera mellan hagar för att minska slitage. Men finns det någon...
Svar
2
· Visningar
765
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Stora shoppingtråden II
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp