jordspettet

Sv: jordspettet

Vi har ett vanligt järnrör som man använder i betong (kommer inte ihåg nu vad de heter).

merman
 
Sv: jordspettet

Kopparrör använder jag.

merman: Armeringsjärn är det kanske som du menar?
 
Sv: jordspettet

Då passar jag på att ställa en säkert rätt korkad fråga, men jag fattar bara inte det här med jordspett. Jag har läst att man ska ha ett jordspett per joule, men ska man fördela ut dem över hagen, eller kan man ha dem på samma ställe? Och hur "kopplar" man jordspetten till stängslet?
 
Sv: jordspettet

Tack :bow: helt rätt, armeringsjärn heter det.
Vi har bara ett där vi kopplar på strömmen, har ingen aning om hur många som behövs då detta är ett område som maken fixar.

merman
 
Sv: jordspettet

du kopplar spetten till aggregatet inte stängslet, man bör ha mellan 1-1,5 meter mellan spetten så dom skall allts inte stå på samma ställe allihopa...
 
Sv: jordspettet

Gräv ner en lång, oisolerad kopparledning. Helst så djupt och i så fuktigt miljö som möjligt. Överlägset jordspetten.

LIA
 
Sv: jordspettet

Ju starkare aggregat, desto fler jordspett behövs. En tumregel är ett jordspett per joule på aggregatet. Många aggregat idag är på både 6 - 8 och 10 joule eller ännu starkare, så för att få ut maximal effekt av ett starkt aggregat går det åt många jordspett.
 
Sv: jordspettet

jag har vid "jord" problem kopplat i kopparrör i pannrum, eller från aggregatet till den lilla metall flärpen i ett jordat uttag. funkar superbra!
 
Sv: jordspettet

Farligt att mickla med eluttagen!
Alternativ till att gräva ner en kopparledning är att hänga ner den i en brunn. Hellre vattendito än avlopps. :)

Mycket effektivare än alla dessa jordspett!! Mycket billigare också!

LIA
 
Sv: jordspettet

Vi har ett batteridrivet aggregat. alltså ett vanligt batteri på 6 volt
556921_sk_md.jpg


och jag hittade inget på lådan, om Joule. hur många spett behöver jag, vi har kanske 300 meter tråd.
 
Sv: jordspettet

Svårt att säga, har bara 12volts själv och det är nog inte så vanligt med 6-volts längre. Men en 2 - 3 jordspett bör du säkert ha, det skadar ju aldrig att jorda för mycket, bara för lite.
 

Liknande trådar

Anläggning Av någon anledning funkar det inte att koppla aggregatet direkt till åskledaren så som det är gjort tidigare och enligt beskrivningar...
Svar
0
· Visningar
435
Fritid Jag stör mig på att Formel 1-säsongen är nästan två månader bort. Min explore-page på insta och mitt feed på FB är fulla med roliga...
5 6 7
Svar
137
· Visningar
3 422
Kropp & Själ Jag förlovade mig 2019, gifte mig i våras. Så mina ringar har jag använt ett tag utan problem. Men för några veckor sen så blev det rött...
Svar
10
· Visningar
566
Anläggning Hej! Vi har en relativt jämn yta på vår gård där vi tänkte göra en budget versions ridbana. Ytan är ca 15x40 och är vanlig jord blandat...
Svar
8
· Visningar
1 639
Senast: Amk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp