Jourhem- dilemma*långt*

Migo

Trådstartare
Varning långt!

Jag är nyblivet jourhem i en ganska stor katthemsverksamhet. Har två vuxna jourkatter hemma nu.

När jag registrerade mig så satte jag ett maxtal: Absolut max två vuxna katter.

Jag fick hem katt A efter två dagar. Enl uppgift skulle han vara jättesocial och tam, fullständigt genomkollad och behandlad mot öronskabb mm, samt lätt att ha o göra med. Akut därför att han fick stryk av en annan katt i dåvarande jourhem.

Katten jag fick hem har öronskabb, är skiträdd för allt utom hunden, totalt osocial och bokstavligen ylar om nätterna. Samt river allt som står på bord/fönsterbänkar/bokhyllor.
Inga papper skrevs, jag fick all info diffust muntligt av någon som verkade måttligt kunnig. Blev misstänksam men trodde att det var pga den akuta situationen.

Fick dag tre reda på att jag skulle få hem hankatt B från samma usprungsställe. Även han fullt frisk, tam, social och okomplicerad. Han skulle levereras hit.
Samma kväll ringde de igen(kl 22:30:crazy:).
Nu om en katt C som var superakut eftersom han redan flyttat fem gånger på tre veckor, och hemmet som tog emot honom absolut ville göra sig av med honom efter första dygnet. Så jag lät honom komma hit, men sa då att katt B inte skulle få komma hit. Det OK:ades med kontaktperson och katt C kom samma kväll.

Även katt tre var från samma bakgrund och enl uppg. fullständigt okomplicerad och frisk. Jo tjena:grin:
Han har massa öronskabb. Är livrädd för ljud. Går inte att hantera (för tex behandling av skabben) och är tydligt stressad.(tror jag det efter alla flyttar).

Efter att katt C kom sa jag tvärstopp för intag. Jag inser att det krävs ENORMT med arbete för att få dessa två katter omplaceringsbara.(vilket var tvärt emot det som var överenskommet, jag ville börja med okomplicerade katter). På två veckor har nu katthemmet ringt och tjatat om fler katter "i akuuuuuut behov av hem" FEM GÅNGER TILL.

Hela föreningen känns förjävla dåligt skött, inget görs för katternas skull, utan det är rent jävla djursamlande det handlar om. Katter flyttas runt bland jourhemmen som om de vore hyrartiklar och som jourhem blir man fullständigt skuldbelagd för alla katter som de vill prångla ut. Inga papper skrivs, ingen har egentlig koll på nånting.
Detta är en STOR och VÄLETABLERAD kattförening här:crazy::mad:

Jag orkar inte med den känslomässiga skiten de trycker på mig. Jag kände att jag ville göra en god gärning och ta hand om en eller två jourkatter, och istället överöses man med känslomässig utpressning och rena lögner. Det var inte det jag hade tänkt mig.

Jag vill säga upp mig som jourhem, jag vill inte ha med dem att göra. Men då sätter jag de två hankatterna i ytterligare en flyttsituation:mad::cry: För att de ska få stanna här om jag "avgår" måste jag lösa ut dem= betala 800 kr styck.
Rent krasst skulle de gärna få hämta katterna. Men jag tycker att det är fel att flytta dem till ytterligare jourhem, jag avlivar dem hellre. Vilket är emot föreningens "oskrivna policy"- allt liv ska räddas:cool:
Jag har sagt att jag inte vill ha fler samtal om nya katter, men det har ringt flera gånger efter det iaf. "Men om du bara är tillfälligt jourhem åt den då?", "bara en till?","vi har tjuuuugo katter som behöver akuuuuut hem idag..."

Hur skulle ni göra?

/Migo
Som nyss sanerat sovrummet efter att ena katten kissade på sig av skräck för att det kom en motorcyckel utanför...
 
Senast ändrad:
Sv: Jourhem- dilemma*långt*

Säg upp dig som jourhem, det där låter inte seriöst, om du vill och orkar så lös ut katterna och ta beslutet om liv eller död själv.

Jag tycker faktiskt att det är fel att flytta runt katter på det vis du beskriver:crazy: katterna hade faktiskt haft det bättre om de fått somna in istället för att flyttas runt:(

Visst vill man göra något bra men ibland blir det så fel:cry:

Jag har ju själv tagit hand om ett antal lösspringande katter som ingen saknar eller vill ha, de blir kastrerade och får bo här i stallet och slipper bli stressade av att flytta runt, nu har jag bara en kvar som är okastrerad och jag hoppas verkligen att jag får tag i henne nu så att jag kan åka med henne.
Hennes ungar är snart 4 veckor så jag väntar tills de är 8 veckor innan jag för sjuttioelfte gången försöker fånga in henne, det är inte lätt att hantera en katt som är född vild:crazy: det har tidigare slutat med antibiotika, för mej alltså.

Jag har nu fem katter som har valt att bo här plus tre kattungar som jag hoppas hitta nya bra hem åt, annars får de stanna de med;):love:

Och sen tre katter som vi själva har valt att skaffa, fast de är både ute och inne, de håller hårt på sina revir, "inne" katterna går inte bakom huset till stallet och stallkatterna går inte framför huset om de andra är ute.
 
Sv: Jourhem- dilemma*långt*

Jag tycker också att det är fel. Att ens acceptera att skygga katter flyttas till jourhem där de från början vet att de kan bo MAX tre veckor... Det är rent djurplågeri!

Jag ville hjälpa djuren och ge stöd åt en organisation på samma gång.

Men tji fick jag.

Inte heller utlösta katter får avlivas. De har ett konrakt i stil med det man ofta ser inom hästeriet: Katten får inte flyttas/avlivas utan att katthemmet meddelas. Den får inte säljas vidare eller avlivas utan tillfaller då kattehemmet igen. (något som jag starkt opponerade mig emot när jag fick reda på. Det är vare sig juridiskt eller etiskt korrekt)
Och jag vill inte stödja dem med de pengarna. Jag har redan lagt ut en hel del på skabbmedicin osv, något som de sa att de skulle stå för.
1600 kr är mer än jag kan lägga "av barmhärtighetsskäl". Vet.kassan är inte till för sånna utgifter...

Alltså är mina alternativ enl deras regler: Fortsätta som jourhem och bli nerringd, avlsuta jourhemsskapet och lämna bort katterna eller lösa ut dem.

Å andra sidan har de inte skrivits ett enda papper, så de kan knappast visa att det är deras katter.
Fick förslagen att antingen "vilka jourkatter? de här har jag haft sen de föddes"-varianten, eller " de smet ut när jag vädrade, har inte sett röken av dem på tre dar". Inget av alternativen lockar. Gillar inte att ljuga:cool:

/M
som nyss fick reda på att jag heller inte får annonsera ut dem, utan allt måste skötas via katthemmets (värdelösa) hemsida:crazy:
 
Senast ändrad:
Sv: Jourhem- dilemma*långt*

Jag har inte hört mycket gott om det (förmodar att det är samma) katthemmet.
Jag hade slutat som jourhem. Jag hade även vänligt men bestämt krävt ersättning för mina utgifter (Skabbehandlingen) och tagit avstånd från föreningen i framtiden.
 
Sv: Jourhem- dilemma*långt*

Fy vad tråkigt att de ska vara så!
Jag kan inte riktigt förstå hur man kan kalla sig djurvän om man utsätter djuret för saker det faktiskt lider av:confused:

Jag menar, det är ju jättebra att föreningen vill ge katterna ett bra liv, men för vem:confused: för katternas skull eller för deras samvetets skull?

En katt som är så rädd som de du beskriver mår absolut inte bra:( om den ska flyttas runt ännu mer så kommer den må ännu sämre, säg till dem att jag har kidnappat katterna:devil: för att de ska kunna få ett bra kattliv! nej men allvarligt talat så i det här fallet så hade jag ljugit för katternas skull, jag hade sagt att de hoppade ut genom fönstret för att de var så rädda eller vad som helst:crazy: och sedan hade jag tagit beslutet själv, jag hade gett katterna lite tid givetvis men om de mår dåligt... ja då är det bättre att de får gå vidare över regnbågen.

Att man inte skulle få avliva katten när man löst ut den är ju märkligt:confused: om katten blir sjuk då? eller skadad? får man inte avliva då heller? eller ska föreningen bestämma hur länge djuret ska lida då med?

Fy jag lider verkligen med dej:cry: gud vad hemskt att försöka göra gott också bli inblandad i känslomässig utpressning:cry:
 
Sv: Jourhem- dilemma*långt*

Hur skulle du göra med katterna? Svälja att de hamnar emellan eller bita i det sura äpplet och lösa ut dem?
Att lösa ut dem är ju att ge ekonomiskt stöd till verksamheten:crazy:
/M
 
Sv: Jourhem- dilemma*långt*

De har bara varit hos mig i ett par, tre veckor, så jag kommer ge dem ett tag till att varva ner och se om det hjälper lite. Blir de inte nått bättre så... ja...

Tråkigt att de stora djurhemmen visar så dåliga sidor. Finns det inga välskötta omplaceringsverksamheter? :cry:
 
Sv: Jourhem- dilemma*långt*

Jo, det finns mer välskötta omplaceringsverksamheter. Sedan är det tyvärr ofta problem med organisationen när det är ideella föreningar. Själv förstår jag inte varför det ALLTID måste bli problem med att organisera verksamheten, men det verkar som om det hänger ihop med ideellt arbete :( (även erfarenhet från studentengagemang där allt är kaos)

Den föreningen jag är akuthem åt har faktiskt väldigt bra organisation - även om det finns småsaker som alltid går att bättra. Det är ju väldigt svårt att komma undan dessa akuta händelser som blir en stor del av verksamheten. Ringer någon om en utegående katt så blir det direkt ett akut läge, typ.

Jag vet verkligen inte vad jag ska råda dig till. Varenda akuthem som finns är velbehövt, men man kan inte orka med känslomässig utpressning i längden. Väldigt synd att de har fått dig att bli negativt inställd till att vara akuthem :(

Du kanske ska kolla på internet och se om du hittar en föreningen eller något annat katthem en bit bort från där du bor, som kan köra katten ut till dig. Nu vet jag inte var du bor, men jag har hittat massa kattföreningen överallt i Sverige när jag sökt :)

Se bara till att papper skrivs, du kan i värsta fall göra ett eget formulär som de skriver under.
 
Sv: Jourhem- dilemma*långt*

Du kanske ska kolla på internet och se om du hittar en föreningen eller något annat katthem en bit bort från där du bor, som kan köra katten ut till dig.

va? Varför skulle jag vilja ha fler katter hitkörda, hela problemet är ju att de ständigt försöker övertala mig att ta fler katter fast jag säger nej:confused:
 
Sv: Jourhem- dilemma*långt*

Jag tänkte ju i framtiden :). Verkligen inte nu när du inte vill ha fler akuthemskatter.
Vet ju inte hur du vill göra, men om du funderade på att kanske ha kvar de två katterna du är akuthem åt nu ett tag till och om de lyckas få ett hem och du vill fortsätta vara akuthem men inte för detta katthemmet så kan du kolla med andra föreningar, det var så jag menade.
 
Sv: Jourhem- dilemma*långt*

okej.
Nej, får erkänna att jag inte är ett dugg sugen på att gå med i nån annan omplaceringsverksamhet. Man får ju inte reda på sån här skit förrns det är för sent.

Och att bli av med de två jourkatterna lär ta tid, vem vill betala nästan 1000 kr för en vuxen, skygg katt med specialbehov? Jag får ju inte ens annonsera ut dem!:crazy:

Sen för iaf ena kattens skull så borde han avlivas, inte flyttas mer. Vilket jag inte heller får göra:cool:
 
Sv: Jourhem- dilemma*långt*

Jo, det var det jag tyckte var synd, att du blivit så avskräckt. Det är ju så ont om akuthem, samtidigt som jag verkligen förstår dig. Man kan bli så jävla less på vissa saker.

Tyvärr är det svårt att omplacera skygga vuxna katter, suck. Så ja, det lär ju faktiskt ta tid - men det finns faktiskt underbara människor som kan tänka sig en liten skyggis :)

Det där med annonser är ju ganska vanligt, att akuthemmet själv inte får annonsera ut katten. Men oftast brukar ju katthemmet/kattföreningen göra det, det är ju verkligen inte många som aktivt söker katter på katthemmens hemsidor.

Jadu, jag förstår verkligen din frustration.
 
Sv: Jourhem- dilemma*långt*

Vad ledsen jag blir över att katterna kommer i kläm för att vissa ska rädda alla till varje pris :cry:
Tyvärr verkar detta ganska vanligt bland dessa föreningar, det går överstyr.

Om du absolut inte vill ha med katthemmet att göra längre (vilket jag förstår) utan att katterna ska flytta kan du ju sätta hårt mot hårt och kvitta ut katterna mot vetkostnaderna du haft. Men då är det väl bäst att du kan behålla dom också eller placera ut dom till folk du känner så du vet var dom hamnar. Eller avliva beroende på hur dom utvecklas.

Löjligt att inte få annonsera själv, så länge man tar med i annonsen att katterna tillhör katthemmet och all kontakt sker i samspråk med dom så borde dom vara glada över att folk jobbar för permanenta hem?
 
Sv: Jourhem- dilemma*långt*

Även om jag kan kvitta ut dem så får jag inte göra vad jag vill med dem. Som sagt har de nån policy som gör att katten tillfaller katthemmet igen om jag inte vill ha kvar den. (iofs är det inte juridiskt hållbart, sålt är sålt.)
Visst får de bo kvar här, men jag är böjd att ena mår bäst av att somna in, och det kommer inte hända, såvida inte jag råbluffar och hävdar att han försvann.

Att man inte får annonsera själv berodde på att inte vissa katter skulle särbehandlas:confused:. Ville man annonsera skulle man göra reklam för föreningen i stort.


/migo
 
Sv: Jourhem- dilemma*långt*

Men gud vad synd att det ska vara så...

Katthemmet jag vart jourhem åt har varit super. Visserligen råkade jag få en katt mer än väntat (en vuxen vildkatt med) men det var volontärerna som råkad fånga mamman och inte ungen (det tog med flera veckor att se skillnad på dem själv så det var inte så konstigt)..

Men det har aldrig varit tal om att jag skulle behöva ta in fler, jag har haft mina tre i 8 månader och nu har en adopterats bort och de andra två ska flytta.

mina visste jag dock att de var födda i det vilda när jag fick dem. det hjälper att vara förberedd..

hoppas det löser sig för dig, låter inte alls som en kul situation för varken människor eller katter...
 
Sv: Jourhem- dilemma*långt*

Det är ju inte ett problem att ta emot vilda katter om man VET att de är vilda som sagt.

Det jag blir förbannad på är alla lögner, snikandet och känslomässig utpressning som bedrivs regelmässigt! (Och att de ringer så satans sent- man ringer inte hem till folk efter 21 om det inte är jätteallvarligt, och absolut inte efter 23!)


/Migo
vars mobil just lade av. Vad synd :angel:
 
Senast ändrad:
Sv: Jourhem- dilemma*långt*

Du kan inte anmäla organisationen till någon högre instans ? (eller annan sammordnande organisation? de flesta katthem hör väl till en störe landsomfattande organisation med grenar i de olika länen...)

Känns ju inte som att det stället du råkat ut för drivs ultimat.
 
Sv: Jourhem- dilemma*långt*

nej, det är en privat organisation, finns inga kontrollorgan utöver djurskyddet.
 
Sv: Jourhem- dilemma*långt*

Låter exakt som det katthemmet jag en gång anmälde intresse till att vara jourhem åt!

Jag hade pratat med en av de ansvariga via telefon och sagt att jag
bara kunde ta en katt i taget och ingen med speciella behov.

Mat och andra utgifter skulle man stå själv för (detta är kanske 4 år sedan) och ville man behålla katten själv så var man tvungen att köpa ut den.

Tog inte lång tid innan telefonen började ringa och det handlade inte om en katt. Jag sa på en gång nej det går inte med fler än en katt men dessa skulle ju vara så snälla. Dock gav jag inte med mig och tog inte emot dessa. Telefonen fortsatte ringa och varige gång var det flera katter. Till slut tröttnade jag och sa nej jag vill inte ta emot någon katt. Det tog ytterligare några samtal innan de gav sig och sen ringde de sporadiskt.

De lyssnade inte alls på vad jag sa och var mellan varven väldigt otrevliga.

Aldrig mer att jag kommer kontakta den föreningen eller sponsra dom!
 
Sv: Jourhem- dilemma*långt*

Tyvärr är ju detta inget ovanligt... det är vansinnigt synd om både katter och människor som råkar illa ut.

Jag skulle sätta hårt mot hårt. Har de inte behandlat katterna mot öronskabb har de försummat det ansvar de har. De som ansvarar för ett djur (i detta fall föreningen) gör sig skyldiga till brott mot djurskyddslagen när de inte behandlar sjuka djur. Spelar ingen roll om det är något så "trivialt" som öronskabb.

Om de kräver att du ska betala för de katter du har i din omvårdnad, var tydlig med att du kommer bussa djurskyddsinspektören på dem. Få utlåtande av en veterinär om i vilket skick katterna befinner sig.

Dessa människor skadar allt som har med seriös katthållning och djuromsorg att göra.
 

Liknande trådar

Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
13
· Visningar
605
Senast: Hazel
·
Katthälsa Har ni tandvårdsrutiner? Några bra produkter? Jag har varit nästan löjligt förskonad från katter med tandproblem hittills. Hanoo hade...
Svar
13
· Visningar
560
Senast: Sassy
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 084
Senast: Skjøldur
·
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 164
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp