Journalförs samtal till 1177?

Nej jag tror inte det journalförs. Inte i mitt län iaf, jag jobbar i vården och har aldrig sett en anteckning från 1177 i någon patientjournal.

Vårdgivare har rätt att titta i andra anteckningar om det har relevans och betydelse för vården. Ofta ber man om samtycke ändå men det är egentligen inte nödvändigt sålänge man har giltiga skäl.
Det är jätteviktigt för att kunna bedriva god och säker vård.
Finns dock vissa typer av anteckningar/från vissa vårdgivare som ingen annan kommer åt. Det är då extra känsliga saker.
Eller "bara" privata vårdgivare i vissa fall. Går att komma åt men kräver extraåtgärder (i min region; ingen klinik är helt hemlig utan går att öppnas i nödfall eller vid samtycke men det kan säkert skilja mellan olika regioner)
 
Som svar på din andra fråga så kommer journalanteckningar från olika vårdgivare inte upp automatiskt för alla utan man måste aktivt gå in och titta. Det finns ingen direkt sammanhållen journalföring i det sättet att om en vårdgivare på en vårdcentral öppnar din patientjournal så kan den se alla dina anteckningar som skrivits om dig var du än varit, även utanför just den vårdcentralen. Man måste aktivt gå in i annat system där alla anteckningar finns för att få upp det.
Beror på vilket journalsystem man har.
I min region kan jag klicka på "alla anteckningar" i samma journal. Andra personalkategorier får leta lite mer.
 
I övrigt så blir jag mest trött när läkare inte har orkat/hunnit att åtminstone läst in sig lite innan man träffar patienten. Den sommaren vi åkte nästan varannan vecka för att vätska upp maken och varje gång fick förklara omständigheterna blev det rätt tröttsamt. Men värst var hen som försökte tala om hur makens tillfälliga stomi satt och såg ut, utan att ha tittat och "lilla gumman" mig när jag sa att hen hade fel, i och med att det hade varit komplikationer så såg stomin inte ut som vanligt. Något hen hade kunnat förstå om hen hade läst ordentligt eller åtminstone behagat titta på magen innan hen började idiotförklara oss.
Nu bad hen till slut om ursäkt och vi fick bra hjälp till slut.

Jag förstår dig.
Och en förklaring kan vara tidsnöd och hårt arbete.
 
Jag uppfattade det som att du och flera andra ansåg att om det bara hade funnits ett gemensamt journalsystem så hade ni kunnat läsa det ni vill och anser att ni behöver på ett enkelt sätt, och underförstått då att det bara handlade om det som den enda begränsningen. Samma har jag sett även tidigare så det var en generell iakttagelse om många personer som verkar framföra ungefär samma sak. Var nog inte helt tydligt...

Det verkar på så många som om det bara gäller inre sekretess generellt för all vård inom samma region i de gemensamma journalsystemen. Men jag har svårt att förstå på vilka grunder eftersom regionerna så vitt jag vet sällan är organiserade med all vård i samma myndighet/under samma nämnd. Och då borde det gälla yttre sekretess mellan dessa. Vilket borde betyda att det inte kan vara bara den som vill läsa som på egen hand inhämtar och dokumenterar patientens medgivande och därefter tillåter åtkomst för sig själv. Om det inte finns något som tillåter avvikelser från de generella reglerna om utlämnande av handlingar och sekretess som gäller lika för alla myndigheter.

Kan du förtydliga vad du menar med myndighet/nämnd?

Som jag uppfattar det: vård, både sjukhusvård och primärvård, bedrivs av "regioner", förr landsting.
Det är samma huvudman för både sjukhusvård och primärvård, inte olika myndigheter.
 
Eh va? Det är knappast du som personal som avgör vad du får eller inte får läsa! Skrämmande okunnigt. Detta är en av anledningarna till att jag är motståndare till sammanhållen journalföring.

Patientjournallagen säger att den vårdgivare som är delaktig i personens vård, har rätt att ta del av "journalen".
Det står "journalen" och är inte specificerat till kliniktillhörighet.
 
Jag tänker att tekniskt är alltid lösbart (rörande det vi pratar om här). Det är en fråga om vad man väljer att beställa för funktioner eller tycka är värt att betala för. Eller andra rutiga och randiga orsaker. Sett bara till det tekniska skulle man kunna ordna tillgång till uppgifter i andra system än det som de egna journalerna skrivs i också.
Min undran handlade om ifall det verkligen skulle ge den tillgången till "allt vid behov" som önskas även om systemet var gemensamt.

Det handlar säkert om kostnader också.
Användarna får betala för varje användarlicens. Och de är rätt dyra.
Systemägarna (de som utvecklar och säljer journalsystemen) har oftast inget intresse i att de olika journalsystemen ska kunna "prata" med varandra.
I min region har vi samma journalsystem i primärvården och sjukhusvården sedan 2013. Innan dess var det ett inom primärvården och ett annat i sjukhusvården. Och de systemen kan inte kommunicera.
Privata vårdgivare har andra alternativ - ett par av de nytillkomna vårdgivarna "tvingades" för att få avtal, att köpa samma journalsystem som regionen har, för att journalerna ska gå att läsa. Det krävs dock en hel del klickande och grejande så om man inte är helt tvungen så låter man som användare bli.
 
Eller "bara" privata vårdgivare i vissa fall. Går att komma åt men kräver extraåtgärder (i min region; ingen klinik är helt hemlig utan går att öppnas i nödfall eller vid samtycke men det kan säkert skilja mellan olika regioner)
Jag kan öppna alla privata i mitt län men jag behöver intyga samtycke/rätt att öppna (typ, minns ej formuleringen).
Det är konstigt egentligen. Finns ju ingen logisk anledning till att just privata ska ha en annan sekretessklassning bara för att de är privata.
 
Jag kan öppna alla privata i mitt län men jag behöver intyga samtycke/rätt att öppna (typ, minns ej formuleringen).
Det är konstigt egentligen. Finns ju ingen logisk anledning till att just privata ska ha en annan sekretessklassning bara för att de är privata.

Jag tror inte det har med sekretessklassning att göra, utan avtal.
Här i regionen finns några privata vårdgivare som är exempelvis "taxe-läkare" eller saknar avtal. De har valt andra journalsystem, och det finns ju inget som tvingar dem att köpa det som regionen har köpt.
 
Jag förstår dig.
Och en förklaring kan vara tidsnöd och hårt arbete.
Så kan det absolut vara, tyvärr skapar det ännu mer arbete och tar ännu längre tid. Nu tror jag att maken på något vis föll mellan stolarna, antagligen pga att det var sommar, ovan personal och många byten av både läkare och sköterskor. Men istället för att ha koll på hans vätskebalans redan när han låg inne, eller efter första gången han fick åka in akut och vätska upp sig, så fick vi åka in på akuten, de gick igenom hela protokollet som man ska göra, efter alla provtagningar och kontroller så kunde de konstatera ja han hade vätskebrist. Den smidiga lösningen hade varit att han hade fått en bokad tid varje vecka där de kunde kolla hur han låg till och vätskat upp honom. Det blev tydligt när han på hösten fick träffa läkare som hade varit på semester. "Oj sånt här är vanligt, vi brukar lösa det med hemsjukvård och vätskedropp i hemmet"
 
Så kan det absolut vara, tyvärr skapar det ännu mer arbete och tar ännu längre tid. Nu tror jag att maken på något vis föll mellan stolarna, antagligen pga att det var sommar, ovan personal och många byten av både läkare och sköterskor. Men istället för att ha koll på hans vätskebalans redan när han låg inne, eller efter första gången han fick åka in akut och vätska upp sig, så fick vi åka in på akuten, de gick igenom hela protokollet som man ska göra, efter alla provtagningar och kontroller så kunde de konstatera ja han hade vätskebrist. Den smidiga lösningen hade varit att han hade fått en bokad tid varje vecka där de kunde kolla hur han låg till och vätskat upp honom. Det blev tydligt när han på hösten fick träffa läkare som hade varit på semester. "Oj sånt här är vanligt, vi brukar lösa det med hemsjukvård och vätskedropp i hemmet"
Håller helt med dig.

(och tänker på organisationen av vissa kliniker på vårt lokala sjukhus där man inte heller har den typen av snabba återbesök på en lämplig mottagning utan folk hamnar i hopplöshet på akuten)
 
Jag tror inte det har med sekretessklassning att göra, utan avtal.
Här i regionen finns några privata vårdgivare som är exempelvis "taxe-läkare" eller saknar avtal. De har valt andra journalsystem, och det finns ju inget som tvingar dem att köpa det som regionen har köpt.
Okej. I min region använder alla Cosmic. Även de privata. Finns alltså inga sådana skäl.
 
Okej. I min region använder alla Cosmic. Även de privata. Finns alltså inga sådana skäl.
Nej. Och vi använder också Cosmic.
De privata som använder Cosmic, har ju extra spärr som gör att varenda lilla notat måste öppnas specifikt och motiveras, vilket är oerhört klumpigt.

Men som sagt; handlar antagligen om avtal kan jag tänka mig, att man fått den konstruktionen.
Troligen är det ju så att de privata vårdgivarna var och en har ett eget avtal med Cambio, och att de inte köper journaltjänsten av Regionen.
 
Nej. Och vi använder också Cosmic.
De privata som använder Cosmic, har ju extra spärr som gör att varenda lilla notat måste öppnas specifikt och motiveras, vilket är oerhört klumpigt.

Men som sagt; handlar antagligen om avtal kan jag tänka mig, att man fått den konstruktionen.
Troligen är det ju så att de privata vårdgivarna var och en har ett eget avtal med Cambio, och att de inte köper journaltjänsten av Regionen.
Ja jag har ingen aning. Jag tycker bara att det är dåligt och att man borde säkerställa att de spärrar som finns faktiskt fyller ett syfte utifrån sekretessklassning.
 
Ja jag har ingen aning. Jag tycker bara att det är dåligt och att man borde säkerställa att de spärrar som finns faktiskt fyller ett syfte utifrån sekretessklassning.
Håller med.
Men jag tror att tillämpningen av den lagen antagligen inte riktigt hängt med i samband med förändring från pappersjournal till datajournal.

Jag tänker så här:
När det enbart fanns pappersjournal så var det nog rätt självklart att med "journalen" åsyftades klinikens journal.
Nu när journalen på många håll är länsgemensam så innebär ju det också att alla kliniker har samma tillgång. Det finns många skäl till att tycka att det är bra för patienten, och för verksamheten på så sätt att det inte behöver beställas EKG i stort sett samtidigt från flera kliniker (ett exempel som fanns med tidigare i tråden).
Dock tror jag att det finns en stor tolkningsosäkerhet i vad som är "journalen" - alltså hur mycket som en vårdgivare behöver ha tillgång till.
Och det kan ju skilja en hel del beroende på vilken profession en vårdgivare har.
Det är inte säkert att du, för att spekulera, har behov av att kunna läsa skopiberättelsen från en gastroskopi (tittar i magsäcken, för dem som eventuellt inte känner till begreppet) medan jag antagligen har det behovet.
Precis som du sannolikt inte har behov av att kunna titta på lagrade EKG-undersökningar vilket jag ofta har ett behov av att kunna göra.

Jag tror att det vore bra med en översyn av journallagstiftningen, just utifrån perspektivet datajournal, med förtydligande om vad som avses med "journalen".

Själv ser jag som sagt stor nytta med att kunna läsa uppgifter från andra kliniker också.
 
Håller med.
Men jag tror att tillämpningen av den lagen antagligen inte riktigt hängt med i samband med förändring från pappersjournal till datajournal.

Jag tänker så här:
När det enbart fanns pappersjournal så var det nog rätt självklart att med "journalen" åsyftades klinikens journal.
Nu när journalen på många håll är länsgemensam så innebär ju det också att alla kliniker har samma tillgång. Det finns många skäl till att tycka att det är bra för patienten, och för verksamheten på så sätt att det inte behöver beställas EKG i stort sett samtidigt från flera kliniker (ett exempel som fanns med tidigare i tråden).
Dock tror jag att det finns en stor tolkningsosäkerhet i vad som är "journalen" - alltså hur mycket som en vårdgivare behöver ha tillgång till.
Och det kan ju skilja en hel del beroende på vilken profession en vårdgivare har.
Det är inte säkert att du, för att spekulera, har behov av att kunna läsa skopiberättelsen från en gastroskopi (tittar i magsäcken, för dem som eventuellt inte känner till begreppet) medan jag antagligen har det behovet.
Precis som du sannolikt inte har behov av att kunna titta på lagrade EKG-undersökningar vilket jag ofta har ett behov av att kunna göra.

Jag tror att det vore bra med en översyn av journallagstiftningen, just utifrån perspektivet datajournal, med förtydligande om vad som avses med "journalen".

Själv ser jag som sagt stor nytta med att kunna läsa uppgifter från andra kliniker också.
Ja så är det säkert!

Precis, finns mkt i journalen som man inte behöver se. Sånt man bara bläddrar förbi i jakt på det man egentligen söker.
 
Ja så är det säkert!

Precis, finns mkt i journalen som man inte behöver se. Sånt man bara bläddrar förbi i jakt på det man egentligen söker.
Inte helt lättletat system, det där.
Inte när man eventuellt vill lägga in viss information heller (exempelvis vårdbegränsningar).
 
Jag råkade hitta svaret på det som jag frågade om tidigare när jag läste en sak av egentligen helt annan anledning. :)
"l 6 kap. PDL finns bestämmelser om s.k. sammanhållen journalföring. Regleringen innebäratt vårdgivare under vissa förutsättningar kan få direktåtkomst till varandras elektroniska journalhandlingar och andra personuppgifter."
Alltså en specialregel som gör att man har förändrat reglerna för hur man får komma åt uppgifter från andra verksamheter än sin egen jämfört med det normala som gäller utifrån den generella lagstiftningen.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Blir inte riktigt klok på detta, från 1177.se : "Alla samtal spelas in och behandlas med sekretess enligt patientdatalagen. De samtal...
Svar
0
· Visningar
273

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp