Journalsekretess

SiZo

Trådstartare
Jag tänker inte dra några detaljer kring detta, och önskar därför inte några direkta uppföljningsfrågor och hoppas att det respekteras här.

Förra året var jag hos en läkare, denna läkare ville ta några prover, sa att det var en typ av prover och att detta hade missats av föregående klinik. Jag frågade efter mer detaljer men fick i stort sett inget svar där. Hur som helst så visade det sig att läkaren ljög mig rakt upp i ansiktet. Provet var inte alls det han hade sagt utan något helt annat.

Jag pratade med sköterskan och poängterade att jag upplevde det hela som extremt obehagligt och inte ville ha med den läkaren att göra igen. Jag ser det faktiskt som en form av övergrepp. Sköterskan verkade dock förstå mig och jag nöjde mig med det.

Nu ett år senare så bokar samma läkare helt plötsligt in ett besök, och det visar sig dessutom att den läkaren har varit inne i min journal från vårdcentralen, läkaren tillhör en helt annan avdelning och det är med andra ord två helt olika vårdgivare. En läkare som jag alltså tydligt har sagt att jag inte vill ha kontakt med har varit inne i min journal från en annan vårdgivare helt utan mitt tillstånd.

Jag är inte expert på detta alls, men är inte detta olagligt? Tänker att ni på buke brukar ha koll.

Jag överväger en anmälan till IVO eftersom kliniken uppenbarligen inte tog mig på allvar när jag sa ifrån om den läkaren, men vill ha lite mer på fötterna innan jag gör det.
 
Kort svar pga tidsbrist: Det är inte olagligt.
Så läkare får gå in i min journal hur de vill?

Wow! Jag kommer ansöka om att spärra min journal asap. Att personer som jag inte vill ha med o göra har rätt att gå in i min journal känns helt horribelt.
 
Man får inte läsa en patients journal utan anledning, t ex om man behöver göra det för att kunna ge adekvat vård.
Den här läkaren ska ju inte ge mig vård överhuvudtaget. Jag har varit väldigt tydlig med att jag inte vill ha med honom att göra. Kanske tog inte sköterskan det vidare, så att han fortfarande står som behandlande läkare någonstans. Men då har ju sköterskan brustit i sitt arbete, för jag kunde inte ha varit tydligare.
 
Börja med Patientnämnden i din region, inte IVO.

Det KAN vara otillåtet... Men det beror helt på varför han varit inne och om det finns vettiga skäl till det. Även om han inte har direktkontakt med dig, så kan han ju ändå göra arbetsuppgifter som berör ditt ärende på något sätt.
 
Varför inte börja med att ta reda på varför läkaren varit inne i journalen och vem som är din listade läkare.
Hur tar man reda på vem som är ens listade läkare?

Det är väl antagligen han eftersom han bokade in en tid. Känns otroligt respektlöst när jag uttryckligen har sagt att jag inte vill ha kontakt med honom. Jag avbokade tiden via 1177 så fort jag såg det.


KL

Det lutar åt att jag kommer skriva ut mig från den kliniken och välja en annan, eller helt enkelt avstå behandling.
 
Så läkare får gå in i min journal hur de vill?

Wow! Jag kommer ansöka om att spärra min journal asap. Att personer som jag inte vill ha med o göra har rätt att gå in i min journal känns helt horribelt.
Nä, inte hur de vill. Men har de träffat dig kan de ha anledningar att behöva kolla i din journal även hos andra vårdgivare. Det kan även vara om man t.ex. blivit remitterad vidare, då kan den ”nya” vårdgivaren gå in och läsa din journal hos en annan vårdgivare. Eller den gamla vårdgivaren vill se vad den nya kom fram till.

Det händer även att jag som ej är vårdgivare behöver gå in och leta i personers journal, det är inte olagligt så länge jag måste göra det i tjänst hos en vårdgivare. Vi får t.ex. ibland provsvar skickade till oss som ej ska till oss, då måste jag ”snoka reda” på vilken vårdgivare som ska ha provsvaret.

Och visst, du kan spärra men spärren är inte 100%. I akuta situationer så bryter man spärren.
 
Nä, inte hur de vill. Men har de träffat dig kan de ha anledningar att behöva kolla i din journal även hos andra vårdgivare. Det kan även vara om man t.ex. blivit remitterad vidare, då kan den ”nya” vårdgivaren gå in och läsa din journal hos en annan vårdgivare. Eller den gamla vårdgivaren vill se vad den nya kom fram till.

Det händer även att jag som ej är vårdgivare behöver gå in och leta i personers journal, det är inte olagligt så länge jag måste göra det i tjänst hos en vårdgivare. Vi får t.ex. ibland provsvar skickade till oss som ej ska till oss, då måste jag ”snoka reda” på vilken vårdgivare som ska ha provsvaret.

Och visst, du kan spärra men spärren är inte 100%. I akuta situationer så bryter man spärren.
Här handlar det inte om någon akut situation på något sätt.

Men det är bra att veta! Då blir det till att söka så lite vård som absolut är möjligt istället, för något annat sätt att skydda sig och sin integritet verkar ju inte finnas.
 
Här handlar det inte om någon akut situation på något sätt.

Men det är bra att veta! Då blir det till att söka så lite vård som absolut är möjligt istället, för något annat sätt att skydda sig och sin integritet verkar ju inte finnas.
Men vad tror du läkare och annan vårdpersonal gör i journalen? Rotar och snokar bara för att de är nyfikna?

Jag vet ju ingenting om varför just denna läkare gick in i din journal nu, men att du ska söka mindre vård för att du är rädd att vårdpersonal ska läsa din journal blir väl inte så bra för dig?
Journalen är vårdpersonalens arbetsredskap och det gynnar din vård att dina vårdgivare vid behov kan få en helhetsbild.
 
Men vad tror du läkare och annan vårdpersonal gör i journalen? Rotar och snokar bara för att de är nyfikna?

Jag vet ju ingenting om varför just denna läkare gick in i din journal nu, men att du ska söka mindre vård för att du är rädd att vårdpersonal ska läsa din journal blir väl inte så bra för dig?
Journalen är vårdpersonalens arbetsredskap och det gynnar din vård att dina vårdgivare vid behov kan få en helhetsbild.
Ja det vet jag faktiskt inte. Precis som jag inte vet varför han ljög mig rakt upp i ansiktet under ett besök.

Jag har uttryckligen sagt att jag inte vill ha med den läkaren att göra någonsin igen. Trots detta så går han in i min journal och bokar tid med mig. Varför? Jag har ingen aning. Men det är iaf uppenbart att han inte hyser någon som helst respekt för mig eller mina önskemål, och då vill jag begränsa hans möjligheter till att ha något som helst med mig att göra. Och att ge honom mindre läsmaterial verkar ju vara min enda möjlighet.
 
Ja det vet jag faktiskt inte. Precis som jag inte vet varför han ljög mig rakt upp i ansiktet under ett besök.

Jag har uttryckligen sagt att jag inte vill ha med den läkaren att göra någonsin igen. Trots detta så går han in i min journal och bokar tid med mig. Varför? Jag har ingen aning. Men det är iaf uppenbart att han inte hyser någon som helst respekt för mig eller mina önskemål, och då vill jag begränsa hans möjligheter till att ha något som helst med mig att göra. Och att ge honom mindre läsmaterial verkar ju vara min enda möjlighet.
Förmodligen har väl den informationen missats någonstans på vägen. Finns det journalfört att du inte vill träffa denna läkare igen tex?
Jag tror inte att läkaren bara struntat i det. Han har säkert dig på sin lista och har kallat till återbesök enligt rutin.
 
Förmodligen har väl den informationen missats någonstans på vägen. Finns det journalfört att du inte vill träffa denna läkare igen tex?
Jag tror inte att läkaren bara struntat i det. Han har säkert dig på sin lista och har kallat till återbesök enligt rutin.
Det är absolut möjligt, men jag tror att du kan förstå varför jag inte litar på honom när han har ljugit för mig förr.
 
Nej jag förstår faktiskt inte hur det kan vara så stort att han sa något felaktigt om några prover. Lögn eller ej.
Det var garanterat en lögn, det är inget snack om den saken. Att man säger att man vill ta en viss typ av prover och sedan tar en HELT annan typ av prover är inte ok. Och jag förstår inte ens varför han gjorde det, det är en så konstig lögn. Det är en ren principsak, jag vill kunna lita på min läkare. Kan jag inte det så vill jag inte ha honom som läkare.

Men, om du uppskattar läkare som ljuger för dig så kan jag mer än gärna rekommendera honom till dig i PM!
 
Det var garanterat en lögn, det är inget snack om den saken. Att man säger att man vill ta en viss typ av prover och sedan tar en HELT annan typ av prover är inte ok. Och jag förstår inte ens varför han gjorde det, det är en så konstig lögn. Det är en ren principsak, jag vill kunna lita på min läkare. Kan jag inte det så vill jag inte ha honom som läkare.

Men, om du uppskattar läkare som ljuger för dig så kan jag mer än gärna rekommendera honom till dig i PM!
Jag vill bara flika in att även läkare kan råka klicka i fel prover på beställningen. Det händer. Läkare är också människor.

Men, i ditt fall vet jag inte. Däremot är det väldigt tydligt att kommunikationen inte fungerar. Jag skulle råda dig till att ringa kliniken och ställa dina frågor (varför läkaren kallat, varför det inte uppmärksammas bättre att du inte vill ha kontakt med den läkaren, varför läkaren sa en sak och beställde nåt annat, varför läkaren agerat så att du upplever din integritet kränkt). Om du då inte upplever dig hörd bör du vända dig till Patientnämnden. De ska hjälpa dig.
 
Det var garanterat en lögn, det är inget snack om den saken. Att man säger att man vill ta en viss typ av prover och sedan tar en HELT annan typ av prover är inte ok. Och jag förstår inte ens varför han gjorde det, det är en så konstig lögn. Det är en ren principsak, jag vill kunna lita på min läkare. Kan jag inte det så vill jag inte ha honom som läkare.

Men, om du uppskattar läkare som ljuger för dig så kan jag mer än gärna rekommendera honom till dig i PM!

Det kan ju också vara så att förklaringen kring proverna blev tokig. Eller att man nämnde vissa men inte alla prover. Det är ju så att patienten ska samtycka till att proverna tas men i praktiken så blir det helt ohållbart att gå igenom och motivera varenda prov man tar med varje patient. Tiden finns inte och man tar ju alla prov utifrån patientens bästa. Vad skulle man få ut av att ta prover bara för att förarga patienten? Snarare så sparar man ju in på prover som inte är nödvändiga av ekonomiska skäl. Jag tycker faktiskt att du behöver vända lite på perspektivet här.
 
Jag tycker det hela låter så konstigt, det är inte så att det helt enkelt bara skett ett missförstånd om proverna. Har svårt att tro att en läkare som ljuger får jobba kvar. Låter mer som det blivit någon miss i kommunikationen någonstans.
Jag vill bara flika in att även läkare kan råka klicka i fel prover på beställningen. Det händer. Läkare är också människor.

Men, i ditt fall vet jag inte. Däremot är det väldigt tydligt att kommunikationen inte fungerar. Jag skulle råda dig till att ringa kliniken och ställa dina frågor (varför läkaren kallat, varför det inte uppmärksammas bättre att du inte vill ha kontakt med den läkaren, varför läkaren sa en sak och beställde nåt annat, varför läkaren agerat så att du upplever din integritet kränkt). Om du då inte upplever dig hörd bör du vända dig till Patientnämnden. De ska hjälpa dig.
Det kan ju också vara så att förklaringen kring proverna blev tokig. Eller att man nämnde vissa men inte alla prover. Det är ju så att patienten ska samtycka till att proverna tas men i praktiken så blir det helt ohållbart att gå igenom och motivera varenda prov man tar med varje patient. Tiden finns inte och man tar ju alla prov utifrån patientens bästa. Vad skulle man få ut av att ta prover bara för att förarga patienten? Snarare så sparar man ju in på prover som inte är nödvändiga av ekonomiska skäl. Jag tycker faktiskt att du behöver vända lite på perspektivet här.

Svarar er allihop. Det är inget missförstånd, han sa "Kliniken i Linköping tog inte ett prov som jag vill ta, så det vill jag att det göra". Jag frågar vilket prov, får ett svar, och frågar smått förfärat hur det kunde glömmas, så vi pratade en stund om provet i fråga, där kan inte något missförstånd ha skett. Jag dubbelkollade att han hade klickat i rätt prov, när jag pratade med sköterskan om saken, jo det var det provet de skulle ta, det tar de alltid, helt korrekt.

Det handlar om ett (1) prov. Alltså inte så att han skulle behövt förklara en massa, utan det var ett enda prov som togs vid tillfället, och han sa att det var ett annat.

Det är alltså bortom allt tvivel att han helt medvetet ljög för mig. Sköterskan medgav även att han hade ljugit för mig. Det finns inga som helst tvivel om att det är lögn och inget annat.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
24
· Visningar
1 883
Senast: Hazel
·
Kropp & Själ Vi försöker hjälpa en vän till min mamma som nyss än en gång blivit katastrofdåligt bemött av vården, jag är så arg att jag kokar varje...
Svar
19
· Visningar
2 612
Senast: Saigon
·
  • Artikel
Dagbok Har pratat med en läkare nu på företagshälsovården. Det var intressant. Första gången jag var på FHV kände jag inte att jag och läkaren...
Svar
2
· Visningar
785
Senast: Sasse
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 937
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp