Bukefalos 28 år!

Jrt eller dsg?

TinyWiny

Trådstartare
Börjar fundera på om jag ska ha en hund till kanske...

Min "lillkille" är två nu och om något halvår sådär kan det nog kännas som att det skulle bli lagom att utöka.

Men då är ju frågan, jrt eller dsg? eller kanske något helt annat:o

Tanken var ju att lillkillen skulle varit dsg, men när jag väl förälskat mej i honom (det gick ju fort jag såg honom på kort och sedan var det helkört:D) och hämtat hem honom så visade det ju sig att hans mamma är 50% dsg och 50% jrt och pappa renrasig jrt.

Han är omplacering som jag köpte när han var sex månader och även denna gång kommer en omplacering att bli aktuell då jag vet mina begränsningar, jag skulle inte orka med en liten valp hur roligt det än hade varit.

Men frågan är var han har fått mest ifrån, han är verkligen en mjuk hund och det var det jag var ute efter hos dsg, är jrt mycket skarpare eller är det bara något jag har fått för mej?

Ingen behöver berätta för mej att det är helt olika raser för det vet jag men frågan är vad som passar bäst? Jag gillar verkligen den något längre pälsen som vissa jrt har:love: och som min lille har.

Jag är konsekvent men vill inte ha en hund som kräver massor av uppfostran utan det ska räcka med normal uppfostran, en mjuk hund helt enkelt.
Det jag vill ha av hunden är lagom vakt, (dvs säga till när någon kommer, detta eftersom jag har väldigt lite hörsel kvar så jag hör dörrklockan enbart om jag står i hallen) och en kompis.

Hunden ifråga har mycket frihet med stor inhägnad trädgård, agility och bus, miljöträning och lite trick och givetvis promenader, de får även vara med till största delen i stallet utom just när hästarna ska ut och in.
Jag står för trick och miljöträning och dottern för mer rörelse krävande saker som agility, längre bus stunder och längre promenader.
Hundarna är mitt sällskap hela dagarna, det är väl bara i duschen jag är ensam:angel: de är alltså med hela tiden så mycket de själva vill.

Min gammelman gick bort i november förra året och det känns tomt, ingen kan ju någonsin ersätta honom och jag hade inte trott att jag ville ha två hundar igen men jag märker att lillkillen mår verkligen inte bra av att vara ensam och för mej känns två hundar lika enkelt som en.
 
Sv: Jrt eller dsg?

Och jag som är frälst på Australisk terrier hade ju förstår förespråkat en sådan.

Men nu gällde det ju JRT eller DSG - och jag hade nog valt en DSG ... som kryper in under täcket... gullegull
 
Sv: Jrt eller dsg?

Jag har en JRT och det är........upp och ner, bra och dåligt:angel:

Jag skall inte ha en sånn hund igen, kanske jag ombestämmer mig:p

Min är en typisk terrier, eget humör, egoist, gör precis vad han vill och får han inte som han vill så ligger han och gnyr.....MEN.....

.....han kan vara gosig, liten och behändig, lättlärd och bra musfångare.

Har aldrig ägt en DSG så jag kan inte svara på det.
 
Sv: Jrt eller dsg?

Och jag som är frälst på Australisk terrier hade ju förstår förespråkat en sådan.

Men nu gällde det ju JRT eller DSG - och jag hade nog valt en DSG ... som kryper in under täcket... gullegull

Nämen åhhhh nu vet jag ju inte hur de är men såååå söta:love:

Min knas ligger ju inte under täcket, det anser han är för varmt.
Men när han har kört upp mig ur sängen (han är den bästa väckarklockan som finns, jag lovar) så lägger han sig minsann och kurar ihop i värmen där jag har legat:eek::D

Annars ligger han brevid mej på golvet på mina stallkläder.
Man måste ju ha koll på matte alltid och när jag sover så har han insett att det är bäst att ligga på golvet eftersom jag behöver så många kuddar att palla upp min stackars kropp med:crazy: och det anser han inte är bekvämt.
Men när sambon har åkt till jobbet och vi går och lägger oss igen så tar han sambons säng istället:D
 
Sv: Jrt eller dsg?

Jag har en JRT och det är........upp och ner, bra och dåligt:angel:

Jag skall inte ha en sånn hund igen, kanske jag ombestämmer mig:p

Min är en typisk terrier, eget humör, egoist, gör precis vad han vill och får han inte som han vill så ligger han och gnyr.....MEN.....

.....han kan vara gosig, liten och behändig, lättlärd och bra musfångare.

Har aldrig ägt en DSG så jag kan inte svara på det.

Just nu ligger någon och piper för att han anser att matte inte ska skriva mer utan titta och greja med någon helt annan:angel: helst så bör jag inta sängen så att han kan gå och lägga sig med:D

Gör som han vill gör han ungefär var tionde dag, det är sååå störande att tro att han ska göra som man har tänkt och sedan gör han något helt annat:confused:
Ex. vi ska åka bil och han brukar rusa till bilen, men den tionde dagen drar han iväg till gödselstacken istället:mad: det har jag trott har berott på taskig uppfostran men nu kan jag ju skylla på att han har jrt i sig:angel: så behöver jag ju inte ta den biten själv:angel:
 
Sv: Jrt eller dsg?

Äsch, man får ju den hund man förtjänar.

Jag har både DSG och JRT i min valpkurs, jag upplever att DSG är lite mer tillmötesgående, men det beror ju lika mycket på den som är på andra sidan snöret.
 
Sv: Jrt eller dsg?

Jag har en JRT och det är........upp och ner, bra och dåligt:angel:

Jag skall inte ha en sånn hund igen, kanske jag ombestämmer mig:p

Min är en typisk terrier, eget humör, egoist, gör precis vad han vill och får han inte som han vill så ligger han och gnyr.....MEN.....

.....han kan vara gosig, liten och behändig, lättlärd och bra musfångare.

Har aldrig ägt en DSG så jag kan inte svara på det.



Hahaha, låter precis som min JRT! fast piper gör han inte mkt, bara när man måste sitta still i ridhuset :D
Men däremot säger jag: en gång jrt, alltid jrt ;)
 
Sv: Jrt eller dsg?

Jag har en JRT och det är........upp och ner, bra och dåligt:angel:

Jag skall inte ha en sånn hund igen, kanske jag ombestämmer mig:p

Min är en typisk terrier, eget humör, egoist, gör precis vad han vill och får han inte som han vill så ligger han och gnyr.....MEN.....

.....han kan vara gosig, liten och behändig, lättlärd och bra musfångare.
Har aldrig ägt en DSG så jag kan inte svara på det.

Skllnaden på dsg o jrt kanske? Min dsg är bara som det står i den feta texten. Visst kan hon också vara egensinnig, hon glömmer aldrig något. Tex om hon vill något men du vill träna. Då tränar hon glatt o gör allt så gott hon kan, men så fort vi är färdiga återgår hon till det hon ville... :D MEN om du säger nej så struntar hon i det... oftast.

Upplever båda raserna som spralliga, påhittiga o lättlärda, men dsg ÄR mjukare. En dsg säger ok förlåt när det blir fel, en terrier säger men jag vill :angel:
Jrt har lättare till skall o aggresivitet till andra hundar, en dsg är relativt tyst o ska kunna umgås med alla. Det kännetecknar rasen.. ;)
En jrt som får rätt aktivering kan vara vansinnigt trevlig, men annars kan det vara tvärtom. En dsg är oftast trevlig i vilket fall.. finner sig i det mesta. Om min tjej fått för lite att göra en dag sitter hon o stirrar på mig tills vi gör något. Om dagmattes jrt gjort för lite skäller han , förstör saker eller hittar på andra otyg.. blir mest bara jobbig..

Nu säger jag inte att alla jrt o dsg är sådana men det är så jag upplever dem :rofl:
 
Sv: Jrt eller dsg?

Nämen åhhhh nu vet jag ju inte hur de är men såååå söta

De ÄR söta, faktiskt så är min hund den allra sötaste i heeeela världen !

Min lilla terrierflicka är väldigt trevlig och som jag har förstått så är hon ganska typisk Aussie.

Soffpotatis som vill vara med, där en människa är där är hon, gärna i en säng eller i en soffa - är vädret ruttet så snabbkiss ute och sen in i soffan igen. Efter att hon varit ute på morronen letar hon upp den som har sovmorgon för att samsova. Är det något roligt som händer så är hon med, alltid lös (vi bor ju på landet). Lydig, lättlärd och följsam. Skäller i princip aldrig.

Men nu var det ju inte en sån du undrade över.
 
Sv: Jrt eller dsg?

Jag hoppar in i den här tråden jag också! Jag funderar nämligen på om en DSG kunde vara en hundras som passar mig...

Jag undrar hur mycket jakt de har i sig? (de är ju råttjägare)
Hur funkar de med andra hundar? (jag har en chihuahuapojke som kommer att vara runt 3 år när nästa hund kommer)

Jag är fundersam till hur lika de är JRT egentligen (mer än att de utseendemässigt påminner om varandra)... DSG är väl ingen terrier?

Hur funkar de att ha ensamma hemma? När jag har läst på om rasen står det att de inte vill vara ensamma.

Jag har varit inne en del på vallhundar förrut, Sheltie främst. Är det helt galet att börja fundera i banor kring en DSG då?

:confused:
 
Sv: Jrt eller dsg?

Galet behöver det inte vara men det är väldigt stor skillnad på dessa raser. :laugh:
Jag har en dsg o min kompis har en sheltie. De är nyss fyllda 2 år o jämngamla, skiljer 6 veckor på dem. Det är den enda sheltie jag känner så mina erfarenheter baseras bara på denna tik.

* Överlag tycker jag att en dsg är "tuffare" än sheltie. Dvs mer robust o leker lite våldsammare. En dsg knuffas o har sig, en sheltie är mer försiktig i leken, har inte lika mycket kroppskontakt.

* Båda raserna funkar bra med andra hundar av olika storlekar. Dsg är kända för att fungera med alla familjens djur, förutom råttor o möss då ;)

* En dsg är relativt tystlåten - sheltien har lätt till skall

* Dsg har jakt i sig, olika mycket beroende på linjer o arv - sheltien har ingen jakt men har vall även om det inte är som hos en bc

* Dsg är vidare i svängarna ute o mer självständig, men har alltid koll på matte - sheltien vill vara med matte, är mera naturligt följsam

* Båda raserna är lika arbetsvilliga o lättlärda

* Båda raserna är beroende av mjuka metoder när det gäller uppfostran, dvs gillar inte fysisk korrigering

* Min dsg vaktar gården eller huset, kan skälla 2 skall när någon kommer. Ev morrar hon om någon kommer oinbjuden, slutar dock om jag säger till. - kompisens sheltie skäller som en tok när folk kommer, är det folk hon känner blir hon tyst, glad o hälsar. Annars går hon undan o fortsätter "småmoffa" för sig själv en längre stund. Även om man säger till...

* Min dsg har jag tränat mycket på att kunna ha lös o på inkallningen vid störning - med sheltien har det bara fungerat från dag 1. Hon går inte ifrån matte ;)

* Om min dsg blir rädd för något, hoppar hon till för att sen gå o kolla vad det var - kompisens sheltie skäller eller moffar o vill fly, funkar det inte kan hon kolla efter en stund.. (kan ju vara individen, inte generellt för rasen?)

Det är mina erfaren heter av raserna. Kan ju vara olika på olika individer, de har som sagt helt olika instinkter o ideer på vad som är roligt här i livet :rofl:
 
Sv: Jrt eller dsg?

Galet behöver det inte vara men det är väldigt stor skillnad på dessa raser. :laugh:
Jag har en dsg o min kompis har en sheltie. De är nyss fyllda 2 år o jämngamla, skiljer 6 veckor på dem. Det är den enda sheltie jag känner så mina erfarenheter baseras bara på denna tik.

* Överlag tycker jag att en dsg är "tuffare" än sheltie. Dvs mer robust o leker lite våldsammare. En dsg knuffas o har sig, en sheltie är mer försiktig i leken, har inte lika mycket kroppskontakt.

* Båda raserna funkar bra med andra hundar av olika storlekar. Dsg är kända för att fungera med alla familjens djur, förutom råttor o möss då ;)

* En dsg är relativt tystlåten - sheltien har lätt till skall

* Dsg har jakt i sig, olika mycket beroende på linjer o arv - sheltien har ingen jakt men har vall även om det inte är som hos en bc

* Dsg är vidare i svängarna ute o mer självständig, men har alltid koll på matte - sheltien vill vara med matte, är mera naturligt följsam

* Båda raserna är lika arbetsvilliga o lättlärda

* Båda raserna är beroende av mjuka metoder när det gäller uppfostran, dvs gillar inte fysisk korrigering

* Min dsg vaktar gården eller huset, kan skälla 2 skall när någon kommer. Ev morrar hon om någon kommer oinbjuden, slutar dock om jag säger till. - kompisens sheltie skäller som en tok när folk kommer, är det folk hon känner blir hon tyst, glad o hälsar. Annars går hon undan o fortsätter "småmoffa" för sig själv en längre stund. Även om man säger till...

* Min dsg har jag tränat mycket på att kunna ha lös o på inkallningen vid störning - med sheltien har det bara fungerat från dag 1. Hon går inte ifrån matte ;)

* Om min dsg blir rädd för något, hoppar hon till för att sen gå o kolla vad det var - kompisens sheltie skäller eller moffar o vill fly, funkar det inte kan hon kolla efter en stund.. (kan ju vara individen, inte generellt för rasen?)

Det är mina erfaren heter av raserna. Kan ju vara olika på olika individer, de har som sagt helt olika instinkter o ideer på vad som är roligt här i livet :rofl:

Precis en sådan här uppställning önskar jag mej mellan jrt och dsg!
Om någon vill så är det guld värt:bow:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 927
Senast: Farao
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 910
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 351
Senast: inverterad
·
Hundhälsa Var lite aktiv här för några år sedan, men sedan har jag bara kikat in då och då. Nu har jag dock bryderier som jag hoppas få tankar...
2
Svar
30
· Visningar
5 442
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Hjälp! Mina hästar äter ombunkar!
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp