Ju fetare ponny, desto högre poäng: ”Domarna behöver utbildas”

När forskare bedömde ponnyer i en stor tävling fann de att domarna gav högst poäng till de fetaste ponnyerna. En uppfödare berättade att man avstår från att delta eftersom man inte vill behöva övergöda sina ponnyer för att få bra poäng.
Nu vill forskningsledaren utbilda domarna i farorna med hästars övervikt.
 
Jag hade för några år sen en diskussion med en dam som inte kunde förstå varför hennes ponny fått fång. Den var tokfet. Hon hävdade att det var så den skulle se ut för "det gjorde minsann utställningsponnyerna av den rasen".
Min arab vinner sina klasser när hon är fet, vilket känns helt fel. Jag brukar dock inte göda henne inför utställning, skulle aldrig medvetet riskera hennes hälsa.
 
En vanlig missuppfattning är att hästen måste vara bukig för att anses fet och folk tror inte deras hästar är feta om de inte är bukiga. Jag ska försöka hitta bilden jag såg i en utländsk facebookgrupp på den absolut fetaste hästen jag någonsin sett...
 
Var en som sa senast häromdagen att min häst var lite smal..... Var inne på kliniken dagen efter och veterinär tyckte hon var i perfekt hull. Man känner revbenen men de syns inte. Däremot är hon lite tunn i överlinjen just nu men det är ju pga muskler saknas, inte för att hon är smal.
 
Jag är med i en internationell grupp för Welsh cob på fb.
De hästarna som får mest priser på utställning och ridklasser är sjukligt feta 😅
Vissa är det otroligt att de ens lever.
Är också min erfarenhet, tyvärr. Jag avstod att visa min WM på utställning när jag hörde av min granne att jag var tvungen att göda upp ponnyn innan ( hon är uppfödare och älskar utställningar). Jag fortsatte istället att träna ponnyn och visade på premiering istället och fick jättefina poäng. Känns som att det är sundare ideal bland premierings domare.
 
Är också min erfarenhet, tyvärr. Jag avstod att visa min WM på utställning när jag hörde av min granne att jag var tvungen att göda upp ponnyn innan ( hon är uppfödare och älskar utställningar). Jag fortsatte istället att träna ponnyn och visade på premiering istället och fick jättefina poäng. Känns som att det är sundare ideal bland premierings domare.

Jag visade min på utställning när hon var i perfekt hull, då fick hon massor med dålig kritik och 34 poäng. Året innan när hon var rundare fick hon 40 poäng. Förvisso olika domare, men ändå trist. :(
 
Vilka raser finns kvar där det inte belönas att ha feta hästar? I princip alla ponnyer och kallblod faller väl bort?

T om fullbloden verkar ju ska gödas upp till feta små julgrisar så fort de hamnar hos visst ridfolk :yuck:
 

Liknande trådar

Gnägg http://www.hippson.se/artikelarkivet/veterinar/grovre-men-valproportionerliga-hastar-som-ror.htm Tyckte det var en intressant artikel...
Svar
11
· Visningar
2 446
Senast: tuaphua
·
V
Hästmänniskan Hej! Jag har ett problem som jag inte vet hur jag ska lösa och vänder mig därför till er. Vill gärna vara anonym och skriver därför...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
10 811
Senast: ebba85
·
O
Träning Hej, jag registrerade mig här idag och skall nu skriva lite om en sak, dels för jag vill skriva av mig, och dels för att jag vill veta...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 492
Senast: zolan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kaninskrik
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare
  • Vi som letar häst II

Omröstningar

Tillbaka
Upp