Ju fetare ponny, desto högre poäng: ”Domarna behöver utbildas”

När forskare bedömde ponnyer i en stor tävling fann de att domarna gav högst poäng till de fetaste ponnyerna. En uppfödare berättade att man avstår från att delta eftersom man inte vill behöva övergöda sina ponnyer för att få bra poäng.
Nu vill forskningsledaren utbilda domarna i farorna med hästars övervikt.
 
Har en fånghäst som jag håller slank. Nu fick hon fång fast hon var slank men hon har varit tjock i unga år. hon är slank nu med. Haft veterinärer osv som jag sagt till att de måste säga till när hästen är tjock. Hon var för smal en gång så då fick jag också tillsägelse.
Men alla i stallet verättar hur tunn min häst är. Ja, hon är tunn, medvetet. Vet vad som händer snart, hon kommer få mer hö och kommer gå upp. Men jag känner revbenen. Alla anser att deras tjocka hästar är normala. De är så ohyggligt tjocka men hästarna måste ju få gå på bete!
 
Här stryper vi allt bete på sommaren förutom till mamma mu när hon har föl 😅 Måste vara en elak matte som låter dem gå och söka mat istället för att låta dem knappt ta upp huvudet från backen pga av för mkt gräs. Nu på helgerna släpper jag dem i andra hagar så min vallack också ska få äta lite mera fritt. Men i somras nej, han skulle rulla fram trots sin ras och sitt motions schema 🙊
 
Just det här vansinne!

Skrev för en dressyrdomare som faktiskt påpekade att det var grovt olämpligt att tävla på hästen eftersom den var så överviktigt att den hade svårt att trava och galoppera.

Ryttarens/ägarens försvar: "men vad ska jag göra då? hästen måste få gå på bete, ju?"
en i stallet har en superfin ponny. Den är så fet att jag kallar den tunnan, den ser ut som en fästing typ, litet huvud och då en superfet kropp. För nån vecka sen sa en annan i stallet att ponnyn ska galopperas mer för att få ner den i vikt. Jag sa att det inte är konstigt den är fet, så mycket gräs den har gått på hela sommaren. Svaret var "nej, det är inte det som är problemet, den har inte alls gått på för mycket gräs. Den ska galoppera mer".
O då är det från en som hållit på med hästar i typ 40 år. Ponnyn är riden nästan varje dag i sommar och ändå superfet. Men såklart är det inte att betet är för kraftigt...
Men folk vill ju slippa mocka o gå upp på morgonen.
 
Har en fånghäst som jag håller slank. Nu fick hon fång fast hon var slank men hon har varit tjock i unga år. hon är slank nu med. Haft veterinärer osv som jag sagt till att de måste säga till när hästen är tjock. Hon var för smal en gång så då fick jag också tillsägelse.
Men alla i stallet verättar hur tunn min häst är. Ja, hon är tunn, medvetet. Vet vad som händer snart, hon kommer få mer hö och kommer gå upp. Men jag känner revbenen. Alla anser att deras tjocka hästar är normala. De är så ohyggligt tjocka men hästarna måste ju få gå på bete!
Jag vågar knappt visa helkroppsbilder på mina hästar en normal vinter, för då syns revbenen rätt bra om de blåser upp sig lite och springer runt. Fast jag gör det ändå för att normalisera lite. Jag tyckte också det såg illa ut innan jag lärde mig mer!

Nu är de tjocka som grisar pga [insert lång historia] och nu är de minsann så fina, så fina... 1. de är alltid fina och 2. de är ohälsosamt tjocka och går i vinterhagen och får leva på det lilla som växer, några få kilo kg/silage om dagen + halm.

xandertjockis.jpeg
 
en i stallet har en superfin ponny. Den är så fet att jag kallar den tunnan, den ser ut som en fästing typ, litet huvud och då en superfet kropp. För nån vecka sen sa en annan i stallet att ponnyn ska galopperas mer för att få ner den i vikt. Jag sa att det inte är konstigt den är fet, så mycket gräs den har gått på hela sommaren. Svaret var "nej, det är inte det som är problemet, den har inte alls gått på för mycket gräs. Den ska galoppera mer".
O då är det från en som hållit på med hästar i typ 40 år. Ponnyn är riden nästan varje dag i sommar och ändå superfet. Men såklart är det inte att betet är för kraftigt...
Men folk vill ju slippa mocka o gå upp på morgonen.

Det är lite sjukt att folk inte vet om att man kan reglera betet. Och använda lunchgrindar.

Själv tycker jag det är självklart att alla hästar ska få beta. Men inte på vad som helst! Mina småponnies får beta små ytor under begränsad tid, sen får dom kvistar, halm och hönät. Hade jag skog hade dom fått skogsbete.

Till storhäst gillar jag att köra stripbete eller växelbete.
 
Det är lite sjukt att folk inte vet om att man kan reglera betet. Och använda lunchgrindar.

Själv tycker jag det är självklart att alla hästar ska få beta. Men inte på vad som helst! Mina småponnies får beta små ytor under begränsad tid, sen får dom kvistar, halm och hönät. Hade jag skog hade dom fått skogsbete.

Till storhäst gillar jag att köra stripbete eller växelbete.
ja absolut ska de får beta. Min fånghäst betar också men i mindre hage med träd-skydd och i en hage som betas året runt, då verkar det funka. Så fort gräset blir långt kommer puls och värme igen.
Man måste ju se individen, inte bara för att slippa engagera sig för det är sommar.
 

Liknande trådar

Gnägg http://www.hippson.se/artikelarkivet/veterinar/grovre-men-valproportionerliga-hastar-som-ror.htm Tyckte det var en intressant artikel...
Svar
11
· Visningar
2 442
Senast: tuaphua
·
V
Hästmänniskan Hej! Jag har ett problem som jag inte vet hur jag ska lösa och vänder mig därför till er. Vill gärna vara anonym och skriver därför...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
10 810
Senast: ebba85
·
O
Träning Hej, jag registrerade mig här idag och skall nu skriva lite om en sak, dels för jag vill skriva av mig, och dels för att jag vill veta...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 487
Senast: zolan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp