Ju mer politik jag pratar med människor....

Ramona

Trådstartare
.....ju mer inser jag varför SD växer och växer.

Men hur verklighetsförankrade är argumenten SD kör med egentligen? För många gånger låter mycket väldigt bra ifall man inte kan någonting annat om världen och samhället. Fast nu när jag börjar tycka att mycket låter bra i SD:s politik blir jag lite skeptisk till mig själv, för jag är ju ändå rätt bra utbildad, jag är väldigt humanitär, jag har ett stort rättviseperspektiv i min världsbild och jag är ganska så generös vad gäller flyktingpolitik och asylsökandes rättigheter. Jag förstår socioekonomiska strukturer och har en hel del högskolepoäng i kriminologi.

Är SD bara retorik eller finns det någonting bakom trots allt?

Ett av SD:s argument är att pengar gör större nytta i "problemlandet" än vad de gör för det fåtal flyktingar som faktiskt tar sig till Sverige/Europa. Men är det verkligen så att 5,5 miljarder svenska kronor som SD vill avsätta till bistånd går till bättre användning och ger mer stabilitet, alltså tar tag i grundproblemet i ett land, än vad de hjälper människor som tog sig till Europa? Hjälper vi verkligen mer om vi ger bistånd till de utsatta länderna direkt, än om vi hjälper dem här i Sverige?

Är verkligen kostnaderna för flyktingar så stora att vårdköerna skulle försvinna, budgeten till kriminalvården skulle kunna höjas med 2 miljarder per år, man skulle kunna ge 680 miljoner kronor till fritids- och idrottsföreningar, och alla de där andra positiva aspekterna i SD:s budget?

Sen tycker jag att SD kommer med några bra förslag, tex sjuklöneavdraget för småföretagare. Det hade absolut gjort livet betydligt enklare för många småföretagare. Och det handlar inte om för staten mycket pengar, men för ett litet företag är 17.600:- väldigt mycket när ekonomin tryter pga sjuk personal. Jag tycker också att krogmomsen ska återställas - för den har inte gjort någon nytta alls enligt mig. Men jag blir gärna motbevisad här ifall någon kommer med bevis som går emot vad jag tror.

Att Europa blir mer och mer främlingsfientligt är ingen nyhet, inte heller att Sverige blir det. Och jag som hävdar att inga nöjda människor blir främlingsfientliga eller högerextrema. Så varför är missnöjet så stort bland svenskarna att vi också väljer att gå denna vägen?

Hur kan partier som C och Fp försvinna under 4%-gränsen och SD komma upp i nästan 6%??

Jag förstår varför KD försvinner då de har en så kass människosyn vad gäller tex HBTQ-frågor och aborter. Här är ju SD inte ett dugg bättre, och de bara växer och växer.

Är det så att SD är det nya Ny Demokrati? De ansågs främlingsfientliga och rasistiska, men år senare har ju allting de föreslagit gått igenom in i lagstiftningen och praxis genom de andra partierna.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

All politik är bara lögn, förbannad lögn och kraftigt förvridna sanningar, oavsett parti.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

De vinner ju mycket mark SD känns det som. Åkesson var ju och varvade röstare när grannorten var en het potatis media. Även i min håla kan jag känna att SD vunnit fler röster efter alla bekymmer som uppstått och som kommunen blundat förr tyvärr. Sorgligt!
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Att Europa blir mer och mer främlingsfientligt är ingen nyhet, inte heller att Sverige blir det. Och jag som hävdar att inga nöjda människor blir främlingsfientliga eller högerextrema. Så varför är missnöjet så stort bland svenskarna att vi också väljer att gå denna vägen?

Jag hävdar krasst att det är obildade och folk som saknar förmåga att vara källkritiska som är främlingsfientliga:angel: Jag kan ju se vilka i min närhet som talar sig varma om SD, de är ganska enkelspåriga öht.


Men ja, tyvärr tror jag att pga av att politikerna skött integrationsfrågorna så dåligt så har väl många tröttnat. Likaså när det gäller vårdfrågor och skola.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Jag tror att de bara är duktiga på att prata för sig, och att de pekar på ett, för många, "känsligt område".
Invandrare har ju aldrig blivit helt accepterade i sverige. Och när landet har vissa problem är det väl enkelt att peka på "de där". SD skapar stora in- och utgrupper, där svenskarna är "vi som är de duktiga och hederliga" och invandrarna är "de där lata som tar våra pengar".

Det roliga är att nästan alla jag känner som har fallit för de här argumenten ofta känner någon som är invandrare. Då låter det oftast som om "de finns ju de som är duktiga, som Ali, men han är ju ett undantag. De flesta tar ju bara våra bidrag".

Det finns väl egentligen gott om kunskap, iallafall akademiskt, att vi inte alls är för många i sverige? Att invandrarna faktiskt behövs? Eller minns jag fel nu?
Och många glömmer att hur mycket jobb det finns på en ort eller i ett land beror på behovet av sysselsättning vilket styrs av hur många som bor i orten eller landet. Med fler invånare kommer fler handla på Ica, fler kommer gå till frisören, fler kommer åka tåg och buss, fler kommer handla kläder. Osv.
Det är momspengar in till staten, ökat behov av arbetskraft för att hålla servicenivån uppe och mer pengar till den som driver respektive verksamhet.

Jag tror att missnöjet, från båda sidor, kommer från den stora polariseringen. Det är alldeles för mycket "vi och dom". Bättre integrering skulle nog lösa många problem.
Och jag tror att regeringens linje ökar missnöjet när det sociala skyddsnätet utarmas och folk tror att invandrarna får hur mycket bidrag som helst, när de själva utsätts för krav och nerdragningar.
Ju mer konkurrens det är i samhället (konkurrens om sjukvård = kö, konkurrens om dagisplatser, konkurrens om den bästa skolan, konkurrens om jobb, konkurrens om välfördssystemet osv) desto mer polariserat blir samhället. Det finns massor med studier om grupppsykologi som visar att konkurrens ökar grupperingar och polarisering.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Men ja, tyvärr tror jag att pga av att politikerna skött integrationsfrågorna så dåligt så har väl många tröttnat. Likaså när det gäller vårdfrågor och skola.

Jag tror, utöver det du skriver, att det beror på att många i Sverige har fått det sämre, klasskillnaderna växer. Arbetslösheten är förhållandevis hög, det är svårt att komma in på bostadsmarknanden etc. Ekonomin är instabil i EU och många länder har långt mycket mer ekonomiska problem än Sverige. Det finns ett allmänt missnöje mot den rådande utveckling, vilket gör att människor söker orsaker och något att skylla på. Dock inte på ett helt rationellt sätt. En kombination av ett allmänt missnöje mot utvecklingen i kombination med okunskap. Svenskar har överlag rätt dåliga kunskaper i nationalekonomi och förståelse för sociekonomiska strukturer, vilket skiner igenom i ivandringdiskussionen.
 
Senast ändrad:
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

För att inte tala om den ökande islamofobin + att SD mörkar att en stor del av invandringen är Svenskar som flyttar hem.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Ett av SD:s argument är att pengar gör större nytta i "problemlandet" än vad de gör för det fåtal flyktingar som faktiskt tar sig till Sverige/Europa. Men är det verkligen så att 5,5 miljarder svenska kronor som SD vill avsätta till bistånd går till bättre användning och ger mer stabilitet, alltså tar tag i grundproblemet i ett land, än vad de hjälper människor som tog sig till Europa? Hjälper vi verkligen mer om vi ger bistånd till de utsatta länderna direkt, än om vi hjälper dem här i Sverige?

Det här med att bistånd gör mer nytta i problemlandet är ett typiskt argument som låter bra, om man inte har kunskap om hur det fungerar med bistånd i praktiken. Det finns en stor problematik kring bistånd. Bistånd gör främst nytta i länder som redan för en ansvarsfull ekonomisk politik och en positiv ekonomisk utveckling, vilket inte brukar vara fallet i de länder varifrån många flyktingar kommer. Bistånd till fattiga problemtyndga länder är långt ifrån oproblematiskt, då statsapparaten ofta är korrupt, landet riskerar att hamna i ett biståndsbberoende, givaren dikterar hur biståndet ska användas vilket sällan är det optimala för mottagarlandet etc.
 
Senast ändrad:
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Jag tror, utöver det du skriver, att det beror på att många i Sverige har fått det sämre, klasskillnaderna växer. Arbetslösheten är förhållandevis hög, det är svårt att komma in på bostadsmarknanden etc. Ekonomin är instabil i EU och många länder har långt mycket mer ekonomiska problem än Sverige. Det finns ett allmänt missnöje mot den rådande utveckling, vilket gör att människor söker orsaker och något att skylla på. Dock inte på ett helt rationellt sätt. En kombination av ett allmänt missnöje mot utvecklingen i kombination med okunskap. Svenskar har överlag rätt dåliga kunskaper i nationalekonomi och förståelse för sociekonomiska strukturer, vilket skiner igenom i ivandringdiskussionen.

Sen måste jag ju säga att jag inte riktigt köper att det är svårt att komma in på arbetsmarknaden. Jo, självklart. Men jag har en vän som "vägrar jobba som säljare eller nåt sånt" och nu senast erbjöd jag två 20-åringar i stallet att jag kunde fixa jobb till dem, "men de vill inte hålla på och räfsa löv"... Så rationellt är det inte.

Och som du skriver, många svenskar har väldigt dålig koll på hur det verkligen funkar. De jag känner som är mest främlingsfientliga bor i hålor där det aldrig bott invandrare.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

SD politik är rent populistisk och ger folk vad dom vill höra. Pensionärer är missgynnade just nu tycker många pensionärer och då ger SD dem vad de vill ha, cred för deras långa slit, de ska minsann få mer uppskattning och mer pengar osv. Sen är deras politik uppbyggd kring rädsla (människors i grunden inbyggda rädsla för det okända), flyktingar tar av svenskar, jobb och SD har en lösning på det "problemet", dvs SD lägger all skuld på ickeönskvärd utlänningar och lösningen är att skicka ut dem ur landet och då kommer Sverige automatiskt blomstra.

Deras kalkyler håller sällan utan är fantasisiffror, men de kan komma undan med detta (precis som t.ex. vänstern) eftersom de aldrig behöver ta ansvar för vad de lovar....

Ett otäckt parti och än otäckare är att folk faktiskt röstar på dem:(
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

*kl*

Jag tror även ökad kriminalitet är en bidragande orsak. Det trygga Sverige är på väg försvinna.

Funderade lite igår varför vi är främlingsfientliga (var nog för att jag såg på nyheterna om romer som inte fick hyra bil). En rest från stenåldern kanske, för att värna om klanen stängde man ute andra. Har man jagat och fällt en älg med mycket möda vill man ju inte att grannklanen kommer kalasar och på så sätt bidrar till att den egna klanen får mindre mat. Har man mat i överflöd är det lättare vara generös.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Bra retorik skulle jag säga. SD säger vad många vill höra. "Vi har det svårt och det är deras fel. Vi kan åtgärda detta."

Precis som redan nämnt låter det ju väldigt fint att hjälpa utsatta människor på plats, men SD vill (i princip) stoppa invandringen och ge FN mer pengar så att människor kan få hjälp på plats. FN är ju bara sjukt ineffektivt. Tanken med FN är fin, men i praktiken är FN ett trögt maskineri där stormakter sitter och hindrar insatser pga. inbördes konflikter. Säger USA ja lägger Ryssland och Kina in sina veton och vice versa.

FNs pengar hjälper inte heller de flyktingar som faktiskt har sökt sig hit för att bygga sig en bättre framtid. SDs lösning är då att dessa människor ska skickas tillbaks och så kan vi hoppas att FN kan hjälpa dem där, men om FN inte funkar är ju inte det SDs fel. Då är det ett problem som FN måste hantera. Ta da! SD går utan skuld när man skickar tillbaks flyktingar till en tillvaro där de inte alls får hjälp. Tillbaks till krig, svält, tortyr, mord osv.

Då har jag inte ens berört de problem med korruption som finns i biståndskarusellen.

SD kommer inte heller med någon lösning på vilka det är som ska hålla upp Sveriges välfärd. Svenskarna föder för få barn. Nog för att sänkt gräns för fri abort skulle kunna öka födslotalen något, men tillräckligt är det ju inte. Hur ska de justera detta? Dra in subventionerna till p-medel? När "svenskarna" föder för få barn är det ett problem men se det är även ett problem när "muslimerna" föder många barn.:idea:
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Det stora problemet med SD som jag ser det är att de pekar ut konkreta svårigheter i samhället men deras förklaringsmodeller är helt uppåt väggarna och felaktiga. Det gör dem ganska farliga. De funkar typ som att man säger att kvinnor mår sämre än män på jobbet (vilket är sant) och att det då i sin tur tyder på att kvinnor aldrig borde ha behövt komma in på arbetsmarknaden, att vårt samhälle har utvecklats fel och att kvinnor borde få vara hemma och ta hand om familjen. Det blir en kraftig förvanskning och ohederlig beskrivning av orsak och verkan. Det är en helt lösryck åsikt (kvinnor borde vara hemma), snarare än en faktaförklaring (kvinnor mår dåligt på jobbet, därför borde de inte jobba, vilket är en alldeles för förenklad slutsats). Men eftersom grundproblematiken bevisligen är sann, är det lätt att tro att även orsakssambandet som presenteras är sant.
Det var en bra kommentar i dagens DN om SDs reaktioner på avslöjandet att romer inte får hyra bilar på vissa mackar.
http://www.dn.se/ledare/signerat/antiziganism-fordomar-i-tankarna
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Att Europa blir mer och mer främlingsfientligt är ingen nyhet, inte heller att Sverige blir det. Och jag som hävdar att inga nöjda människor blir främlingsfientliga eller högerextrema. Så varför är missnöjet så stort bland svenskarna att vi också väljer att gå denna vägen?

För att vi inte är nöjda längre. Nedskärningar har drabbat A-kassan, skolan etc. etc. och det börjar märkas i skolresultat och i kommunens utgifter för socialbidrag (alltså på lokalt plan där folk ser det snabbt).

Att det har blivit så här är naturligtvis inte enbart politikernas fel (vi röstar dessutom fram dem själva) utan det faktum att vi lever i globaliseringens tidevarv och rörligheten och informationsflödet är otroligt jämfört med hur det brukade vara. Jag hävdar att det tidigare så homogena Sverige helt enkelt inte hänger med i hur fort den här utvecklingen mot globalt tänk har gått dessutom men visst, problemen finns ju i hela Europa.

Håller inte med de som skriver att det bara är lågutbildade byfånar som lutar åt detta skrämmande håll. Det finns en hel del med hög IQ och akademiska kvalifikationer som hamnar i den här fållan också. Titta på topparna i t.ex. BNP i England.

Det är rädsla som styr. Människor som är jätteintelligenta kan tappa all sans om de känner sig hotade och de glömmer allt de läst om kulturellt utanförskap och annat.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

*kl*

Men vilka är de där som röstar på SD egentligen, var finns de? Med tanke på opnionssiffrorna så är de ju uppenbarligen en del, men IRL har jag aldrig träffat på någon som vill ta i dem med tång en gång. Kommer de någon gång på tal, så är det som nationell pinsamhet, en samling tomtar med osviklig förmåga att häva ur sig det ena uttalandet mer korkat och verklighetsfrämmande än det andra.

Någon som vet vilka som är deras väljarbas egentligen?
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

*kl*

Men vilka är de där som röstar på SD egentligen, var finns de? Med tanke på opnionssiffrorna så är de ju uppenbarligen en del, men IRL har jag aldrig träffat på någon som vill ta i dem med tång en gång. Kommer de någon gång på tal, så är det som nationell pinsamhet, en samling tomtar med osviklig förmåga att häva ur sig det ena uttalandet mer korkat och verklighetsfrämmande än det andra.

Någon som vet vilka som är deras väljarbas egentligen?

http://www.svt.se/2.139744/1.2153289/vilka_rostade_pa_sverigedemokraterna
http://www.henrikoscarsson.com/2009/05/sd-pp-och-sveriges-unga-man.html

Unga män på landsbygden som saknar akademisk utbildning (populärt kallade "unga arga män" i media:crazy:)... och sosseavhoppare. Kortfattat.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Nja, moderater, snarare? 0,5 % fd sossar, 0,7% fd moderater.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Hej!

Just SD har faktiskt riktigt bra skrivet material som är lätt att gå på. Jag brukar läsa deras material när jag får det i lådan och det är mycket trevligare än de flesta andras partier, det är mindre pengar och mer "idealism" och "fluff".

Jag ser såklart igenom det hela, men jag förstår om andra går på det. De tar ju ofta inte upp de sämre sakerna med sin politik utan krämar på med fluff och lullull..

Observera nu att jag inte på något sätt kommer rösta på SD (eller tror ett dyft på deras fina visioner), men om jag bara gick på saker i brevlådan skulle SD absolut vara ett parti som kom högt upp i listan.

Att KD inte går så bra är lätt att förstå och det gäller väl egentligen för samtliga "mittpartier", vem 16 vet vad dom står för (utan KD dårå, dom är kristna galningar;) ).

En sak som är "lustigt" är att i det invandrartäta område jag bor var SD ett av de största partierna i senaste valet.. DET är skrämmande. Vad det beror på? Att "landet-delen" av kommunen röstar SD kan jag på nåt vis greppa, men invandrarntäta områden också??

/Lavinia, som gett upp politiken, det spelar ingen större roll vad man röstar på, det blir samma skit fast anorlunda och inte blir nöjd..
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Jag tror att pensionärer är en rätt stor andel av SDs väljarbas. Men statistik förvånar. Jag vet att jag kollade i samband med valet 2010 och det visade sig att även präktiga områden som Katarina på Södermalm i Stockholm hade en grupp runt 5% som röstade på SD, det stämmer inte direkt med den bild man har av södermalmare.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Jag tror, utöver det du skriver, att det beror på att många i Sverige har fått det sämre, klasskillnaderna växer. Arbetslösheten är förhållandevis hög, det är svårt att komma in på bostadsmarknanden etc. Ekonomin är instabil i EU och många länder har långt mycket mer ekonomiska problem än Sverige. Det finns ett allmänt missnöje mot den rådande utveckling, vilket gör att människor söker orsaker och något att skylla på. Dock inte på ett helt rationellt sätt. En kombination av ett allmänt missnöje mot utvecklingen i kombination med okunskap. Svenskar har överlag rätt dåliga kunskaper i nationalekonomi och förståelse för sociekonomiska strukturer, vilket skiner igenom i ivandringdiskussionen.

Tror jag också faktiskt. Det finns ett gammalt ordspråk- när båset är tomt bits kon.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Äldre "Nu pratar SD om judar igen Liljestrand påminner om den växande antisemitismen och frågar om Jomshof anser att det är ett problem att...
Svar
7
· Visningar
1 072
Senast: Sleepy
·
Äldre Behöver nyanserande motargument i debatten. Jag har bekanta som tycker att mycket av det SD förespråkar är bra, så bra att jag bekymrar...
13 14 15
Svar
284
· Visningar
14 924
Senast: aprilmaj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp