Ju mer politik jag pratar med människor....

Ramona

Trådstartare
.....ju mer inser jag varför SD växer och växer.

Men hur verklighetsförankrade är argumenten SD kör med egentligen? För många gånger låter mycket väldigt bra ifall man inte kan någonting annat om världen och samhället. Fast nu när jag börjar tycka att mycket låter bra i SD:s politik blir jag lite skeptisk till mig själv, för jag är ju ändå rätt bra utbildad, jag är väldigt humanitär, jag har ett stort rättviseperspektiv i min världsbild och jag är ganska så generös vad gäller flyktingpolitik och asylsökandes rättigheter. Jag förstår socioekonomiska strukturer och har en hel del högskolepoäng i kriminologi.

Är SD bara retorik eller finns det någonting bakom trots allt?

Ett av SD:s argument är att pengar gör större nytta i "problemlandet" än vad de gör för det fåtal flyktingar som faktiskt tar sig till Sverige/Europa. Men är det verkligen så att 5,5 miljarder svenska kronor som SD vill avsätta till bistånd går till bättre användning och ger mer stabilitet, alltså tar tag i grundproblemet i ett land, än vad de hjälper människor som tog sig till Europa? Hjälper vi verkligen mer om vi ger bistånd till de utsatta länderna direkt, än om vi hjälper dem här i Sverige?

Är verkligen kostnaderna för flyktingar så stora att vårdköerna skulle försvinna, budgeten till kriminalvården skulle kunna höjas med 2 miljarder per år, man skulle kunna ge 680 miljoner kronor till fritids- och idrottsföreningar, och alla de där andra positiva aspekterna i SD:s budget?