Ju mer politik jag pratar med människor....

Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Och Tino Sanandajis anklagelser mot författarna innehåller i sin tur en hel rad faktafel. Fler i artikeln än i hela boken. Tyvärr.

Debatten om en vision om fri invandring är välkommen även om jag blev förvånad över det stora stöd jag mött för den. Jag trodde mig vara ganska ensam.


Se där ja, TS har mest imponerat på mig i de allra flesta debatterande sammanhang, hans påståenden brukar inte sakna vetenskapligt/kollegialt stöd.
Denna gång har jag inte dubbelkollat eftersom jag personligen finner det fullkomligt logiskt att invandrare som aldrig kommer ta sig till en nivå där de kan räkna sig till yrkes-/högutbildade - aldrig kommer vara annat än en ekonomiskt förlust för ett land där det finns en arbetslöshet på över 8%.
Undantagen är de som mot alla odds lyckas etablera sig på arbetsmarknaden och tjäna ihop sina egen samhällskostnad + pension men den möjligheten är väldigt nära noll.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Jag menade inte att han har fel, både Norbergs bok och Tino framför budskapet att migrationen i 2000-talets Sverige är en nettoutgift.

Det som är synd är att han vinklar stenhårt från andra sidan och tillför en massa egna faktafel. Det fanns ju fel i Norbergs bok (bla exporten till Iran) som hade varit lätta att "anklaga" utan att sedan komma med nya, egna felaktigheter om vad forskare X och Y kommit fram till.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Och Tino Sanandajis anklagelser mot författarna innehåller i sin tur en hel rad faktafel. Fler i artikeln än i hela boken. Tyvärr.

Vilka sakfel? Har du kollat upp vad det är han ar fel i eller repeterar du bara vad lekmannen Johan Norberg sa i en debatt med experten Tino Sanandaji tidigare idag?

Jag har kollat upp vad Johan Norberg menar är fel med Tinos anklagelser i detalj:

1. Han säger att Tino anklagar dem för att inte tala om kostnaderna i offentlig sektor. Johan har fel, källa: läs artikeln och lyssna på radiodebatten.

2. Han påstår att Tino har fel om citatet som står i Greg Mankiws lärobok. Johan har fel, källa: Greg Mankiws lärobok. Principles of Economics by Gregory Mankiw, kap 18, s 387.


En annan rolig sak är att Johan Norberg inte ens tycker det är värt att bemöta att kritiken han får när han jämför exporten till Iran med ren vinst. Ett lika stort fel som att säga att om vi minskar importen med 6,7 miljarder ger det 6,7 miljarder i ren vinst. Johan Norberg klarar alltså inte att skilja på ett tillskott till BNP:n och vinst, det är någonting man bokstavligen lär sig på första föreläsningen i nationalekonomi (som Tino doktorerat i). Ska man verkligen lita på att Johan har kunskapen och sakligheten att måla upp en rättvis bild av migrationseffekterna ur ett makroekonomiskt perspektiv?

Så jag frågan igen sjoberga, kan du nämna tre faktafel Tino kommer med? Det är väl inte så svårt eftersom du vet att han kommer med "en hel rad" av dem?
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Missade du mitt inlägg eller har du inga sakfel att påpeka trots att du verkar veta att det finns en hel rad av dem?
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Migrationsministern Tobias Billström (M) yttrade idag det som för allt fler är lika uppenbart som det är självklart, ur logiskt perspektiv:

Dagens asylinvandring inte hållbar.


Moderaterna vill minska invandringen till Sverige. Hur det ska gå till är en av huvudfrågorna för den arbetsgrupp som ska utforma partiets integrations- och migrationspolitik inför den kommande valrörelsen.

Migrationsminister Tobias Billström, som leder gruppen, menar att ”volymen” måste sänkas för såväl den höga asylinvandringen som anhöriginvandringen.

Moderaterna har alltid velat ställa högre krav på egen försörjning för den som får ta hit anhöriga. När det nuvarande försörjningsstödet infördes, backade M för att nå en överenskommelse inom regeringen. Nu lyfter M kravet på nytt.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/df



Intressant.
Om man skrapar lite på denna yta, hittar man då något genuint eller taktik inför 2014?
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Annan nyhet är resultatet som Novus presenterade häromdagen:


Invandringsfrågan har blivit en viktigare fråga för väljare, enligt en undersökning som Novus har gjort för TV 4.

I motsvarande undersökning för ett år sedan låg frågan på elfte plats.
I januari i år hamnar frågan på sjätte plats, enligt en mätning som Novus gjort och där man kan ange flera frågor som ”viktigast”.
43 procent anser att det är den viktigaste frågan.
Toppar listan gör fortfarande i tur och ordning sjukvård, skola och utbildning samt sysselsättning/arbetslöshet, som 76, 72 respektive 63 procent anser vara viktigast.


http://www.dn.se/nyheter/politik/novus-invandring-viktigare-for-valjare
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Migrationsministern Tobias Billström (M) yttrade idag det som för allt fler är lika uppenbart som det är självklart, ur logiskt perspektiv:

Dagens asylinvandring inte hållbar.


Moderaterna vill minska invandringen till Sverige. Hur det ska gå till är en av huvudfrågorna för den arbetsgrupp som ska utforma partiets integrations- och migrationspolitik inför den kommande valrörelsen.

Migrationsminister Tobias Billström, som leder gruppen, menar att ”volymen” måste sänkas för såväl den höga asylinvandringen som anhöriginvandringen.

Moderaterna har alltid velat ställa högre krav på egen försörjning för den som får ta hit anhöriga. När det nuvarande försörjningsstödet infördes, backade M för att nå en överenskommelse inom regeringen. Nu lyfter M kravet på nytt.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/df



Intressant.
Om man skrapar lite på denna yta, hittar man då något genuint eller taktik inför 2014?

Det är väl en rationell och förnuftig tanke, den att man ska ha bostad o arbete dvs egen försörjning fixad innan man tar på sig ytterligare försörjningsbörda.

Ska staten försörja dem som kommer via anhöriginvandring så ska de in i asylprocessen och inte få förtur framför andra som kommit tidigare.

Att kommenda val kommer att dra ut den politiska majoriteten i riktning mot skärpta krav vad det gäller invandring är naturligt. Det är samma process som skedde i bla danmark.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Kommunalpolitikern Björn Schaerström M, har på senare tid gjort sig känd för att gå i spetsen för ett politikerkollegie som öppet och med skarpt tonläge kritiserar Sveriges migrationspolitik.
Mestadels fokuserar han på frågan ur ekonomiskt perspektiv och igår var det dags för ett nytt inlägg.

Därför är flyktingmottagandet så dyrt - exemplet Vallentuna

Sverige är ett av världens dyraste länder. För varje mottagen flykting här kunde vi hjälpa mångfalt fler på plats. Det är osolidariskt mot andra flyktingar att favorisera de som har lyckats ta sig hit. Bidrag till internationella organisationer ger bättre effekt utan att göda cyniska flyktingsmugglare och flyktigentreprenörer.

Kostnaderna för flyktinganläggningen i Vallentuna är ingen engångskostnad utan årlig. Även om merparten ersätts av staten finns risken att kommunen drabbas av långvariga merkostnader på skattebetalarnas bekostnad.
Låt oss därför ta det här baserat på uppgifter inhämtade från Vårljus AB, Migrationsverket och Vallentuna Kommun och därtill göra några enkla beräkningar.

Flyktingmottagningen i Vallentuna som hittills omfattat 9 individer startade 25/26 juni 2012 och har pågått i drygt ett halvår.
Kommunen köper tjänsten av det av 25 Stockholms kommuner samägda bolaget Vårljus AB som köpt och äger 5-miljonersvillan i Bällsta.
Ekonomin i den verksamheten som enligt tillsynsmyndigheten Socialstyrelsens regler kräver dygnet-runt bemanning kan sammanfattningsvis beskrivas enligt följande;
Rörelsens kostnader för andra halvåret 2012 (bl.a. fastighetens driftskostnader, löner, förbrukningsvaror, IT) kr 3,242,000. Detta omfattar endast boendekostnader och inkluderar inte skola/utbildning, arbetsmarknadsinsatser, sysselsättning, sjuk- & hälsovård, sociala kostnader, resor, kläder eller andra personliga behov som enligt avtalet skall betalas av kommun och landsting. Omräknat på årsbasis kr 6,484,000.

Som ersättning för sina kostnader för köp av boendetjänsten får kommunen kr 1,900 per person och dygn av staten (av vilket Vårljus får kr 1,750).
För täckning av kommunens övriga kostnader erhåller kommunen schablonmässiga statsbidrag. Detsamma gäller landstinget som skall stå för akut sjukvård.
Dessa ersättningar utgörs av flera olika bidrag beroende på de asylsökandes enskilda situation t.ex. om denne är fortsatt asylsökande eller har uppehållstillstånd, är kvar i boendet eller har annan bostad, är i utbildning, sysselsättning eller arbetsmarknadsåtgärder, har särskilt vårdbehov eller är föremål för andra insatser t.ex. språkundervisning.
Bidragen tillfaller kommunens olika förvaltningar efter insats och måste sökas. Vallentuna kommuns kostnader har ännu inte kunnat sammanställas men kan på goda grunder antas ligga runt kr 150,000 per individ. Därtill erhåller kommunen ett schablonmässigt ”kvalitetsstärkande” engångsbelopp på kr 500,000. Kommunen sammanlagda schablonbidrag torde därmed uppgå till ca kr 1,850,000.
Vid en kalkylmässig sammanställning skulle den sammanlagda årskostnaden för verksamheten vid flyktingboendet i Vallentuna därmed kunna uppskattas till ca kr 8,334,000.
Omräknat per individ och år kr 926,000 eller drygt 77,000 kronor per individ och månad.

Oavsett kostnader, ansvarsfördelning och ersättningsmodeller, alltsamman av svenska skattepengar.

Jag har då och då frågat mina politikerkollegor om detaljer kring verksamheten. Väldigt få tycks veta väldigt lite. Jag får i alla fall inga bra svar.
Som försvar för förlängning av avtalet med Migrationsverket har bl.a. anförts (t.ex. Kenneth Bylund (s) i KF 17/12 2012) krigssituationen i Syrien.
De s.k. ensamkommande flyktingbarnen på Vallentunaanläggningen fördelar sig vad gäller ursprungsland och ålder enligt följande;
Från Afghanistan 8, från Somalia 1. Samtliga är vad jag förstått pojkar. Pojkarna fyller under 2013; 16 år 3 st., 17 år 3 st., 18 år 2 st. och 19 år 1 st.
Majoriteten asylsökanden till Sverige har enligt Migrationsverket senaste åren kommit från Afghanistan.
Som asylgrund anförs i de flesta fall fullkomlig avsaknad av anhöriga. Migrationsverket upplyser att genomsnittligen 65 % av samtliga asylsökanden får uppehållstillstånd.

Till bilden för Vallentunaboendet hör att verksamheten gör ett minusresultat på kr 407,000 för 2012.
Vilket omräknat på årsbasis skulle kunna betyda ett underskott på runt kr 800,000 som på ett eller annat sätt måste täckas av ägarkommunerna eller av andra delar av Vårljus verksamhet. I det redovisade negativa resultat ingår inte räntekostnader som ligger centralt i Vårljus bokslut.
På ett 5-miljonersköp med 3 % ränta rör det sig om ca kr 150,000 vilket leder till ett underskot på nära en miljon. Vallentunaanläggningen tillhör de minsta av Vårljus 8-9 s.k. Asyl & PUT-boenden. (jag reserverar mig för avvikelser i inhämtade uppgifter. Kostnaderna för anläggningar varierar beroende på storlek och art).

Med enligt min mening med både stor okunnighet, slapp oansvarig hållning och slentrianmässig argumentation hanterar lokala politiker alltså ett ärende som ingår i ett sammanhang som konsumerar flera tiotals miljarder av svenska skattebetalares gemensamma resurser och som exponerar den egna kommunen för en högst osäker ekonomisk risk.
Enligt min uppfattning låter det likartat landet runt. Så uppfyllda av sin egen godhet förefaller många helt blinda för vilken som helst kostnadsnivå liksom för alternativa tankar och insatser eller andra förnuftiga argument. Därför blir det också som det blir med kostnader och en omfattning av invandringspolitiken som nu skenat bortom allt förnuft.


Låt oss nu göra ett grovt räknestycke utgående från Vallentunaexemplet.
Om en individ på boendet i Bällsta kostar kr 926,000 årligen för endast boende (exklusive kostnader för skola, sysselsättning, sjukvård, SFI etc.) betyder detta att 1,000 individer kostar 926 miljoner kronor, alltså inte långt från 1 miljard. Regeringen säger sig planera för 40-50,000 nya invandrare detta år. Hur många är i liknande skattefinansierad försörjning sedan tidigare!? Man vågar knappt räkna vidare.

Låt oss också göra en annan mycket enkel beräkning. För samma kostnad som för en individ på Vallentunaboendet, alltså kr 926,000… vågar jag påstå… att man i en krigszon på sydligare breddgrader kunnat bygga ett enklare men väl fungerande flyktingskydd för 100 personer.

Hårt arbetande svenskar beskattas redan hårt.
SVT försöker nu spara några tiotals miljoner med dålig verksamhetsförändring.
SL försöker detsamma med avancerade skatteplanering.
Pensionssystemen sinar.
Stockholms akutmottagningar är överfulla.
Migrationspolitiken har utvecklats likt en ekonomisk varböld som enligt seriösa bedömare kostar minst 50 miljarder årligen, enligt vissa det dubbla.
Vad är vitsen med skrytsam Allianspolitik med skattelättnader, ROT och RUT och andra högröstat saluförda reformer om man ”stjäl” medborgarnas resurser i andra änden!?
Vi behöver ingen skattfinansierad invandring! Flyktinghjälp är bäst på plats! Kostnaderna för invandrings och asylpolitiken kan liknas vid stöld av svenska skattebetalares gemensamma resurser.
På Migrationsverkets hemsida ligger ett PDF-dokument som beskriver asylpolitiken. Rubriken ”Gemensamt ansvar för ensamkommande barn och ungdomar” bottnar i en skev och naiv solidaritetstanke och bidrar till att förvränga verkligheten och pådyvla väljarna dåligt samvete.
För den som verkligen vill hjälpa finns mycket bättre och mer kostnadseffektiva metoder.

Invandringspolitiken spelar nu dessutom extremister i händerna. Vi har ett farligt läge. Den som inte ser detta är blind. Kritik mot den svenska invandringspolitiken är en svensk sakfråga och är varken främlingsfientlighet eller SD-sympati. Vallentuna Kommun bör omgående skrota flyktingboendet och avtalet med Migrationsverket.


http://www.newsmill.se/artikel/2013/01/30/d-rf-r-r-flyktingmottagandet-s-dyrt-exemplet-vallentuna



Om författaren

Politiskt aktiv sedan slutet 60-talet bl.a. ordförande MUF Sundsvall & Västernorrlan. Nu ledamot (m) av kommunfullmäktige Vallentuna.
Fd ordförande i fritidsnämnden och ersättare i kommunstyrelsen.
Närgånget följt politik hela livet. Industriell yrkeserfarenhet.
Några år på UD. 5 års utlandsboenden
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....


Alla fyra allianspartierna backar i mätningen och för första gången på mer än fyra år får Alliansen stöd av mindre än 40 procent av väljarna. Både Centern och Kristdemokraterna ligger under riksdagsspärren på 4 procent.

"Hela alliansen går dåligt och det är extremt tydligt. Samtidigt ligger Sverigedemokraterna på nya toppnivåer. Nu är det långt kvar till valet, men den sammantagna bilden just nu är att det är väldigt svårt att se hur en regering ska kunna bildas på ett någorlunda stabilt underlag", säger Anders Lindholm, vd för Demoskop, till TT.


S 32,3

V 6,2

MP 9,6

M 27,8

C 3

FP 5,4

KD 3,4

SD 11


Rödgröna
48,1

Alliansen
39,6


http://www.di.se/#!/artiklar/2013/3/8/alliansen-tappar-stort/



För den som inte är både blind och döv är det svårt att undgå att i samma takt som politikernonchalerat missnöje växer sig starkare bland samhällets samtliga socialgrupper - följer SD tätt i spåren.


Fö ryktas det om att FR inom snar framtid flyr spyan han varit med att lägga över Sverige för betydligt trevligare tjänstemannamiljö i EU-toppen.
Anders Borg påstås bli hans ersättare. Okej, inte direkt optimalt men sämre statsminister går omöjligt att få och troligtvis gör det Moderaterna starkare.

http://www.expressen.se/nyheter/anders-borg-pekas-ut-som-ny-moderatledare/
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Omar Mustafa, mannen som bjudit in personer med antisemitiska åsikter till möten i Islamiska förbundets regi, som på Twitter föreslagit att Sverige skickar stridsflyg till Israel, är med i ett religiöst förbund vars kvinnosyn inte samspelar med Svenska värderingar, mannen som lyfter fram människor som bedriver hatpropaganda mot homosexuella, mannen som idag kan glänsa med historiens kortaste karriär inom Socialdemokratiska toppen?

Ringar har skapas på vattnet, S valberedning har med sin inkompetens och osmidighet väckt ont blod, man har med sina snabba tillsättar/avsättarbeslut tagit ställning i en fråga som påstås spela antiislamister, rasister och SD-are i händerna.

Jag tycker tillsättningsbeslutet var skrämmande galet medan det följande avsättningsbeslutet var sällsynt logiskt och lugnande, men det är ju jag, frågan är vilka konsekvenser som finns att vänta. Är detta något som kommer spela SD i händerna och isf hur?
SD är islamkritiska vilket saknar pk-acceptans men när Sveriges största parti gör detta drag så har de både bekräftat och erkänt att det är befogat att vara kritisk mot islam.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Jag har hela tiden förstått vad du menar och kan gärna diskutera humana aspekter när vi är på det klara med att vi skulle tjäna mycket rent ekonomiskt på en restriktivare invandringspolitik.

Ekonomi och lönsamhet är viktigt ur andra perspektiv också, tänk vad många andra problem det hade löst eller åtminstone minskat kraftigt om invandringen var lönsam. Gladare invandrare med högre sysselsättning, mindre fördomar, mindre kriminalitet, mer pengar över till flyktingstöd o.s.v.



Appropå ekonomi och källor gällande samhällskostnad så har tydligen Norska motsvarigheten till SCB (dvs SSB) tagit fram siffror i ett trevande försök att skapa en översikt av den faktiska utgiften.
Nu är frågan, är Norge jämförbart med Sverige i kostnadsfrågan?

http://www.hegnar.no/okonomi/article725638.ece

"- Tallet inneholder alle skatteinntekter, fratrukket alle offentlige utgifter, sier seniorforsker i SSB, Erlend Holmøy, til avisen.
De omlag 15.400 ikke-vestlige innvandrerne som kom i 2012 betyr i sum 63 milliarder kroner utgifter, netto. "
 

Liknande trådar

Äldre "Nu pratar SD om judar igen Liljestrand påminner om den växande antisemitismen och frågar om Jomshof anser att det är ett problem att...
Svar
7
· Visningar
1 072
Senast: Sleepy
·
Äldre Behöver nyanserande motargument i debatten. Jag har bekanta som tycker att mycket av det SD förespråkar är bra, så bra att jag bekymrar...
13 14 15
Svar
284
· Visningar
14 922
Senast: aprilmaj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp