Bukefalos 28 år!

Juckande Valp

B

Bopplan

Min J.R valp på tre månader juckar på sin korg! Han biter och juckar som en galning.
Jag vet att det inte är något sexuellt och att valpar ibland juckar när dom blir uppspelta av lek och bus. Men det här är extremt! Härom dan sprang han i från maten bara för att jucka på korgen ett tag, för att sedan återvända till maten.
Vad ska jag göra? Låta han hålla på eller stoppa? Någon som vet vad varför han gör så?
 
Sv: Juckande Valp

Vår lilla pudelvalp på åtta veckor och fyra dagar juckar också rätt vad det är, företrädelsevis på oss. Vet inte varför, men något sexuellt kan det ju knappast vara...
 
Sv: Juckande Valp

Vår valp testade att jucka på mig och husse en gång, sedan har han aldrig gjort om det... Däremot har han fått en ovana att vilja göra det med andra hundar när han busar, och har inte den hund han busat med sagt ifrån har vi gått in och brytit. Vi tycker inte att det är okej, och har rådfrågat flera personer som tycker och gör som vi.
 
Sv: Juckande Valp

det är en dominans-handling

milo har provat göra det på mig en gång.. det gör han inte om :devil:

Att han juckar på sina leksaker och andra materiella saker går väl an, jag vet iof inte för vi har inte haft det problemet.
Men börjar han jucka på er eller andra människor är det totalt oacceptabelt
 
Sv: Juckande Valp

det är en dominans-handling

Inte alltid!

Det är även en lekinvit och en sexuellhandling. Självklart ska man lugnt men tålmodigt tala om att man inte gör det på människor och saker. Men gå inte in och bryt om valpen gör det på en annan hund. Det MÅSTE den hunden säga ifrån om! Enda undantaget man som ägare får gå in och bryta detta mellan andra hundar är om den andra hunden inte klarar att säga ifrån. Men då ska man vara säker på det också innnan man bryter. En del vuxna hundar tillåter att valpen gör detta, då det ingår i varje valputveckling. Så som vanligt gäller det att läsa hund innan man går in och tillrättarvisar valpen.
 
Sv: Juckande Valp

Jag känner en som har en liten hund. När de träffar ett par vänner som också har en liten hund. Så håller de hundarna på och juckar på varandra hela tiden. Först den ena och sen byter dom. Så kan de alltså hålla på i flera timmar. Hundarna är helt slut och kanske vilar ett par minuter ibland, men sen är de i gång igen.
De har provat att säga ifrån, men fungerar inte. Så nu stänger de in hundarna i ett rum när de träffas, så får de hålla på så bäst de vill. De orkar inte höra dom.
De leker inte, utan håller bara på så här. Vad hade du gjort?
Jag har sagt de ska sätta en grind mellan hundarna eftersom de inte klarar av att säga till dom, men det tror jag inte de har testat. Eller att den andra hunden helt enkelt får vara hemma. Båda är hanar.

Kan tillägga att detta är inga "hundmänniskor", de kan inte så mycket. Och är inga jag umgås med, så jag har inte sett det själv. Utan är bara vad hon berättat.
 
Senast ändrad:
Sv: Juckande Valp

*lånar knapp*

Jag förstår inte varför inte matte eller husse får bryta :confused:

Jag tycker inte om juckande hundar, så jag hade sagt ifrån. Uppfödaren till min hund har ungefär tio hundar. De kan alla säga ifrån, men gör inte alltid det eftersom de vill busa och leka.

Uppfödaren, däremot, är ibland av en annan uppfattning. Hon vill inte ha tio hundar lekandes. Hon bryter när det går för intensivt till och då slutar hundarna.

Jag ser inget fel i att bestämma vad hunden får eller inte får göra.
 
Sv: Juckande Valp

Det är INTE en dominanshandling när valpen som utför handlingen är tre mån gammal.
I den åldern provar man olika saker, man kan ingenting om livet.
 
Sv: Juckande Valp

Hur gamla är hundarna?

Håller de på timme ut och timme in så skulle jag bryta dem. De kan gå över i stressbeteende och då ska man bryta.

När jag menar att man inte ska bryta så menar jag valpar/unghundar som gör det när de leker. De ska inte turas om att jucka timme in och timme ut.
 
Sv: Juckande Valp

prinsessfeminist skrev:
*lånar knapp*

Jag förstår inte varför inte matte eller husse får bryta :confused:

Jag tycker inte om juckande hundar, så jag hade sagt ifrån. Uppfödaren till min hund har ungefär tio hundar. De kan alla säga ifrån, men gör inte alltid det eftersom de vill busa och leka.

Uppfödaren, däremot, är ibland av en annan uppfattning. Hon vill inte ha tio hundar lekandes. Hon bryter när det går för intensivt till och då slutar hundarna.

Jag ser inget fel i att bestämma vad hunden får eller inte får göra.

Visst ska man kunna bryta sina hundar, när man anser att man tycker det är lämpligt. Men man måste ju låte dem leka också. De måste få känna att de kan leka utan att "ledaren" alltid lägger sig i eller avbryter. Jag bryter själv mina hundar när de blir för galna i leken eller för uppspelta. Inget skällande utan bara lugnt talar om att det räcker, antingen lugnar de sig eller så bryter jag helt om de fortsätter i samma tempo.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag har en hanhund på ungefär 1,5 år. Han är min första hund, så jag skulle behöva lite hjälp på traven. Han ska nu börja på...
Svar
10
· Visningar
1 268
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
4 355
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Vi har en hundvalp på 5 månader som gör utfall mot katterna vid maten. Vi har alltid gjort så att hon får äta själv i köket men ibland...
Svar
18
· Visningar
997
Senast: Praefatio
·
Hundträning Min tik som blir 2 år om 2 månader har inga som helst problem att gå förbi andra hundar eller träna runt andra på t ex...
2
Svar
30
· Visningar
2 353
Senast: Wenniz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp