Jul för 1

Jag funderar på hur jag ska fira jul. Någon julmat vill jag ju ha. Men finns det färdig julmat att köpa någonstans? Äter ju inte rött kött så vegetariskt plus fisk och fågel är det som gäller. Jag brukar göra en sillsallad till jul som förutom sill innehåller 5 ingredienser till. Men vete tusan om jag orkar fixa det i år. Sen brukar jag ha varmrökt lax och kokt potatis. Och så julmust. Men jag känner inte för att köpa en hel lax i år. Tror det var förra året som den varmrökta laxen var helt orimligt salt. Det känns inte så juligt heller.

Hm, vet inte alls hur jag ska lösa det här. Vill bara köpa allt färdigt och slippa fixa själv.

Och ska jag köpa någon julklapp till mig själv också? Vad vill jag ha? Det vet jag inte heller. För två år sedan köpte jag en stor växtbelysning. Det kändes lite lyxigt.

Och ska katterna ha någon julklapp?

För övrigt så räknar jag dagarna till vintersolståndet. Det är 10 dagar kvar. Den här tiden på året är så sjukt jobbig och går alltid mycket långsammare än de ljusaste sommardagarna.
 

Finns ju bla färdigskivad griljerad kalkon du kan köpa i butik, runt 120g förpackningar brukar de vara.
 
Jag funderar på hur jag ska fira jul. Någon julmat vill jag ju ha. Men finns det färdig julmat att köpa någonstans? Äter ju inte rött kött så vegetariskt plus fisk och fågel är det som gäller. Jag brukar göra en sillsallad till jul som förutom sill innehåller 5 ingredienser till. Men vete tusan om jag orkar fixa det i år. Sen brukar jag ha varmrökt lax och kokt potatis. Och så julmust. Men jag känner inte för att köpa en hel lax i år. Tror det var förra året som den varmrökta laxen var helt orimligt salt. Det känns inte så juligt heller.

Hm, vet inte alls hur jag ska lösa det här. Vill bara köpa allt färdigt och slippa fixa själv.

Och ska jag köpa någon julklapp till mig själv också? Vad vill jag ha? Det vet jag inte heller. För två år sedan köpte jag en stor växtbelysning. Det kändes lite lyxigt.

Och ska katterna ha någon julklapp?

För övrigt så räknar jag dagarna till vintersolståndet. Det är 10 dagar kvar. Den här tiden på året är så sjukt jobbig och går alltid mycket långsammare än de ljusaste sommardagarna.
Kolla med någon restaurang, ibland kan man köpa julbord på catering för typ 2 pers :)
 
Jag fixade julfrukost på jobbet igår. Allt var färdigköpt. Grunden var tre sorters mjukt bröd och så julknäckebröd. Till detta hade vi:

Julskinka med senap. Skinkan kan bytas mot kalkon.
Köttbullar (finns veg) med rödbetssallad
Leverpastej (finns bönbaserad) med smörgåsgurka.
Gravad lax med pepparrotsost eller skagenröra. Om du gillar kallrökt kan du ju ta det, funkar lika bra. Annars bara skagenröra.
Salami
Flera olika sorters ostar (några till salamin).
Så ett godisbord med choklad, dadlar och fikon.
Julmust
Kaffe

Det blev mycket uppskattat. Det tog 30 minuter att handla och en kvart att ta fram allt.

Gillar man sill kan man lägga till det och dessutom koka ägg och äta ägghalvor med t ex kaviar eller räkor.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Det blir en ensam julafton igen och jag har ingen aning om vad jag ska ordna för mat. Kokt potatis? Vegoköttbullar? Brukar ju göra en...
2
Svar
26
· Visningar
2 176
Senast: MiaMia
·
  • Artikel
Dagbok Radion spelar julmusik. I morgon är det vintersolstånd. Som jag har längtat till att det ska vända. Har räknat dagarna. Och från och med...
Svar
11
· Visningar
1 061
  • Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 034
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok Jag behöver hitta idéer på billig mat! Problemet är att när jag googlar efter tips på billig mat så får jag bara fram en massa saker som...
2
Svar
24
· Visningar
2 082
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp