Jul och ateism

MJLee

Trådstartare
Jag är ateist - kanske en blandning mellan ateist och agnostiker - och får alltid samma tveksamhet inför julen varje år. I USA har man det bra och neutrala 'Happy Holidays' men här i Sverige är det bara god jul. Allting runt julen är också kristet/religiöst, adventsstjärnona, julgranen, lucia med sina tärnor och stjärngossar - det är väl bara pepparkakorna som inte är det. Tom lussekatterna är kristna. För att inte tala om Staffan och alla julsånger utom de som importerats från USA. Maten är god och känns inte som den har någon direkt religiös anknytning?

Jag gillar dekorationerna men samtidigt känner jag mig som en hycklare. Är det någon mer än jag som delar samma ambivalens?
 
Nej, jag har nog aldrig sett julen som en kristen högtid faktiskt, trots julkrubbor, Lucia, stjärnor mm. Det är ju inte ens en kristen högtid utan en hednisk. Merry Christmas stör mig däremot, men inte God Jul.
 
Jag ar en ateist som alskar jul, Christmas, eller vad man nu vill kalla det. Det spelar mig absolut ingen roll vad man kallar saker. Om nagon sager Merry Christmas svarar jag det samma, sager de Happy Hanukkah, gor jag lika dant ... Precis som jag svarar Happy Eid nar det ar den hogtid som firas.
I min varld ar det bara respectfullt for andras sedvanjor och kanslor att svara samma tillbaka ... och da jag ar ateist spelar det absolut ingen roll for mig.
Den svenska Jul ar dessutom fran de fornnordiska sagorna och ordet betyder "Thors Fest" alltsa inte religiost alls.
 
Jag firar ingen kristen jul. Jag firar att ljuset vänder åter och är tacksam för att jag får träffa våra barn med respektive och bonusbarnbarnen.
Sambon vill ha adventsgrejer och därför sätter han upp det. Jag gör det inte. Julgran vill jag ha men den traditionen är inte kristen. Traditionen att ta in gran vid högtider fanns långt före Sverige kristnades. Lussekatter bakades för att hålla onda makter borta, dvs. de är inte heller kristna. Att vi firar jul när vi gör är för att midvinterblotet var då. När Jesus föddes vet man inte säkert men det var närmare mars än december enligt det senaste jag läste. Det var ju lite praktiskt att klämma in de religiösa högtiderna där högtider redan fanns när religioner skulle tvingas på folk. Samma sak med påsken. Att fira vårens återkomst, att hönorna började värpa igen, gjorde man långt innan kristendomen hittade hit.

Skit i det. Fira som du vill.
 
Nej, egentligen inte. Min mor har dock på senare år gärna velat gå på julmässan i kyrkan och där tar det stopp för min del. Jag vet givetvis om att julen är en religiös högtid, oavsett om man går i kyrkan eller ej, men jag gör inte den kopplingen emotionellt när vi bara är hemma och firar med familjen. Att gå i kyrkan däremot ger en helt annan känsla av religiös samhörighet. En känsla som jag inte lyckas hitta alls inom mig och som bara gör mig illa till mods.
 
Jag firar med att ljuset kommer tillbaka.

Har inte eller någonsin haft en jul med besök i kyrkan, Jesus krubba och liknande utan har varit ljus, tomtar, kärve, gröt till tomten, julgran, bock, god mat med familj och vänner så kort sakt en tid för ledighet och pyssel.
 
Jag är ateist - kanske en blandning mellan ateist och agnostiker - och får alltid samma tveksamhet inför julen varje år. I USA har man det bra och neutrala 'Happy Holidays' men här i Sverige är det bara god jul. Allting runt julen är också kristet/religiöst, adventsstjärnona, julgranen, lucia med sina tärnor och stjärngossar - det är väl bara pepparkakorna som inte är det. Tom lussekatterna är kristna. För att inte tala om Staffan och alla julsånger utom de som importerats från USA. Maten är god och känns inte som den har någon direkt religiös anknytning?

Jag gillar dekorationerna men samtidigt känner jag mig som en hycklare. Är det någon mer än jag som delar samma ambivalens?


https://www.expressen.se/omtalat/li...ar-jul-ar-allt-annat-an-en-svensk-tradition-/

Vårt julfirande är ju en vild mischmasch av lite av varje som vi snappat upp under århundradena och inkorporerat. Vi firar ju knappast midvinterblot eller saturnalier.

https://varldenshistoria.se/jul/firade-romarna-jul

Jag gillar alla ljusen av adventsstakarna, godiset och den allmänna stämningen med firandet. Julborden, Lucia, eldar i stan, julmarknaderna, julmiddag med familjen den 24e. Tja. Ville jag fokusera på just religionen så kan jag ju välja vilken religion, och vilken del av den isf. Bekvämligheten av ett sekulariserat samhälle. :D
 
Jag är ateist - kanske en blandning mellan ateist och agnostiker - och får alltid samma tveksamhet inför julen varje år. I USA har man det bra och neutrala 'Happy Holidays' men här i Sverige är det bara god jul. Allting runt julen är också kristet/religiöst, adventsstjärnona, julgranen, lucia med sina tärnor och stjärngossar - det är väl bara pepparkakorna som inte är det. Tom lussekatterna är kristna. För att inte tala om Staffan och alla julsånger utom de som importerats från USA. Maten är god och känns inte som den har någon direkt religiös anknytning?

Jag gillar dekorationerna men samtidigt känner jag mig som en hycklare. Är det någon mer än jag som delar samma ambivalens?
Äsch :D

Låt oss fira midvinterblotet med lite ljus, lysande stjärnor och död gris :up: Pynta huset med hedniska tomtenissar, samt hedra seden att "dricka jul".

Seriöst - nej det skaver inte. Det som firas numera är så oerhört långt från kristet och jesus att det itne stör mig det minsta.
Mitt eget julande begränsas till ljus och stakar. Som jag behåller tills det är ljus när jag komemr hem från jobbet. Dvs nån gång i mars.
 
Instämmer med @tanten och @hastflicka. Vi nordbor behöver något firande med ljus i mitten av vintern. Jag plockar de traditioner jag trivs med (ungefär som med julmaten :D).

Sedan... många av Jesus idéer är ju faktiskt fina även om man inte är kristen: Medmänsklighet och att hjälpa de som är svaga och utstötta. Även om man inte tror på honom som Guds son kan man väl fira sådana saker. Gudarna ska veta att vårt samhälle behöver mera av sådant.
 
Jag är ateist - kanske en blandning mellan ateist och agnostiker - och får alltid samma tveksamhet inför julen varje år. I USA har man det bra och neutrala 'Happy Holidays' men här i Sverige är det bara god jul. Allting runt julen är också kristet/religiöst, adventsstjärnona, julgranen, lucia med sina tärnor och stjärngossar - det är väl bara pepparkakorna som inte är det. Tom lussekatterna är kristna. För att inte tala om Staffan och alla julsånger utom de som importerats från USA. Maten är god och känns inte som den har någon direkt religiös anknytning?

Jag gillar dekorationerna men samtidigt känner jag mig som en hycklare. Är det någon mer än jag som delar samma ambivalens?
Julen är mer hednisk än kristen, eller iaf lika mycket av varje. Och en salig blandning av traditioner från olika länder och kulturer. Så alla eller vem som helst kan fira oavsett religion och tro. Finns inget måste utan bara fira för tex kärleken eller att det snart blir vår igen. Man behöver mao inte fira just Jesus öht om man inte vill.
 
Jag är ateist - kanske en blandning mellan ateist och agnostiker - och får alltid samma tveksamhet inför julen varje år. I USA har man det bra och neutrala 'Happy Holidays' men här i Sverige är det bara god jul. Allting runt julen är också kristet/religiöst, adventsstjärnona, julgranen, lucia med sina tärnor och stjärngossar - det är väl bara pepparkakorna som inte är det. Tom lussekatterna är kristna. För att inte tala om Staffan och alla julsånger utom de som importerats från USA. Maten är god och känns inte som den har någon direkt religiös anknytning?

Jag gillar dekorationerna men samtidigt känner jag mig som en hycklare. Är det någon mer än jag som delar samma ambivalens?
Du är inte ensam. Jag har sen tonåren valt att avstå allt det religiösa och firar inte jul alls längre.
 
Precis som @Migo så firar jag inte jul. Jag förstår inte riktigt varför jag ska det. I min släkt är allt kring julen tydligt religiöst präglat och eftersom jag själv inte är religiös känns det bara onödigt. Jag avskyr dessutom julsånger och julmusik, äter enbart vegetariskt (och det allra mesta på alla julbord jag hittills sett har varit kött). Att göra saker "bara för att man ska" (dvs, hålla på traditioner osv) får mig att tänka "NEJ!" eftersom jag är fast i någon evig trotsålder :cautious:

Det enda jag gillar med julen är att folk sätter upp julbelysning utomhus, i träd osv. Det är så mörkt att varje extraljus är positivt enligt mig.
 
Har aldrig firat jul, mina föräldrar var ateister, ändå lyckades de alltid hitta en protestantisk kyrka som de drog med oss till på juldagen. Sist var nog i Ankara när jag var 9, sen vägrade jag följa med o de slutade självmant efter det.
 
Vi firar jul i en vecka, minst. För oss handlar det om att samla familjen och göra något tillsammans. Mat är en central del i hela familjen och vi äter julmat från olika länder och ser det som en fin möjlighet att mixa det nordiska med det polska katolska köket. Jag älskar också ljuset och glittret och grandoften. Kan absolut tänka mig att gå i kyrkan.

Vi är ateister allihop och har respekt för, men delar inte religionen. Däremot har i alla fall jag en svaghet för det vackra och tycker att det är fantastiskt att lyssna på luciakonserter t ex.

De enda i släkten som inte firar jul gör det av religiösa skäl...
 
Jag gick ofta pa julmassa nar jag bodde i Sverige da flera i familjen var allt ifran "husbehovs religiosa" till riktigt religiosa. Jag forsokte styra sa vi kunde ga i de riktigt gamla kyrkorna och det var ofta en mycket vacker upplevelse.

Jag har ocksa varit med pa massor i Katolsk Ortodox kyrkor, i Buddistiska tempel, i Hinduiska tempel, och jag har varit med och blivit "valsignad" av en Blackfoot Shaman (de har inte nagon kyrka, sa det var pa en sten ute pa prairien). Och varje upplevelse har gett mig valdigt mycket om an inte i fraga om religion och troende, utan i forstaelse for andra manniskor och seder och bruk.

Som @vallhund uppenbarligen vaxte upp gjorde vara barn ocksa. Jag letade dock inte efter nagra protestantiska kyrkor ute i varlden, (men forstar varfor Vallis foraldrar formodligen gjorde det) utan forsokte hitta nagot som kunde ge oss lite mer om den kulturella bakgrunden dar vi var. Det ar en sak att hora och lasa om hur prasten och nunnorna kommer in i den Grekisk Ortodoxa kyrkan och svingar rokelsekaren och en helt annan att vara dar och hora hymnen och kanna doften av rokelse.

Det har varit stamningsfullt och aven om jag inte tror pa det religiosa budskapet i nagon religion har jag definitivt fatt ut nagot av det och kanske lite mer forstaelse for de som tror ocksa. Da jag inte alls tror sa spelar det ju inte mig nagon roll. Dock var mina morforaldrar (som jag avgudade) mycket troende sa jag larde mig tidigt att visa respekt for vad de trodde pa och att ga i kyrkan da och da och att inte diskutera religionens vara eller icke vara var mycket viktigt for dem, men spelade ju ingen roll for mig.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp