Jul och nyår

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag vill inte vara hemma under julen för jag kommer inte orka städa huset och fixa mat. Att sitta i ett ostädat hus med en matform på julafton känns inte som en särskilt skojig idé. Jag har inte ens fått fram några adventsljusstakar eller något annat som visar att julen är på ingång. Det är ju faktiskt bara lite drygt 2 veckor kvar :eek:.

På ett ställe i närheten har de julbord även på julafton. Jag tänkte att det kunde vara trevligt att åka dit. Men sen måste jag väl åka hem efteråt. De har förvisso boendepaket så man kan övernatta där men då drar det iväg en massa pengar. Men jag är rätt less över mitt hem faktiskt och vill inte vara hemma. Idag hade jag t.ex. en idé om att åka ner till byn och gå på en krog där, men jag behövde bara någon sekunds betänketid innan jag kom fram till att jag definitivt var för trött för det. Jag är ofta trött på kvällarna.

Nyår då? Det är samma visa då. Jag kommer få sitta här i skiten om jag inte kan komma på något annat.

En idé kanske skulle vara att åka och besöka exet som flyttade ner till Småland? Honom har jag inte snackat med sedan i somras.

Jag får nog fundera vidare på vad jag skulle kunna hitta på.
 

Tällberg? Åhh va mysigt. Finns säkert fler. Är inte det jättevanligt?

Stadsmissionen, typ, brukar väl ha julfirande också. Kombo försöka göra gott och få sällskap.

Fruktansvärt överdrivet firande. Kyrkan har midnattsmässa och julottor. I någon storstad går det säkert att gå till kyrkliga evenemang hela dygnet.
 
Jag har inget pynt alls. Lagar vanlig mat på julafton. Städar som vanligt.

Vi pyntar inte heller :)
Jag tycker det är trist. Och ett ostädat hus är inte kul någon dag på året men det blir särskilt tråkigt på julafton. Mat har jag inte lagat på väldigt länge. Jag lever på matformar och annat som är enkelt att värma. Jag vet bara inte hur jag ska lyckas få städat och mat lagad.
 
Tällberg? Åhh va mysigt. Finns säkert fler. Är inte det jättevanligt?

Stadsmissionen, typ, brukar väl ha julfirande också. Kombo försöka göra gott och få sällskap.

Fruktansvärt överdrivet firande. Kyrkan har midnattsmässa och julottor. I någon storstad går det säkert att gå till kyrkliga evenemang hela dygnet.
Jag googlade på Jul Tällberg och hittade något hotell där, men har inte kollat närmare. Oavsett vilket ställe jag skulle åka till får jag slanta upp rejält. Jag måste ha en diskussion med mig själv om det är värt det.

Kyrkan är inte aktuell alls.
 
Jag tycker det är trist. Och ett ostädat hus är inte kul någon dag på året men det blir särskilt tråkigt på julafton. Mat har jag inte lagat på väldigt länge. Jag lever på matformar och annat som är enkelt att värma. Jag vet bara inte hur jag ska lyckas få städat och mat lagad.
Om du inte vill lägga pengar på att åka iväg, men ändå få huset städat och mat lagad så föreslår jag någon slags catering/hämtmat (brukar finnas jultallrik att hämta på restauranger) och en städfirma. Det kostar också, men förmodligen en bråkdel av vad en hotellvistelse under julen kostar. Men å andra sidan förmodligen inte lika kul som en övernattning på ett mysigt hotell...som du ju kan se som en julklapp till dig själv.
 
Om du inte vill lägga pengar på att åka iväg, men ändå få huset städat och mat lagad så föreslår jag någon slags catering/hämtmat (brukar finnas jultallrik att hämta på restauranger) och en städfirma. Det kostar också, men förmodligen en bråkdel av vad en hotellvistelse under julen kostar. Men å andra sidan förmodligen inte lika kul som en övernattning på ett mysigt hotell...som du ju kan se som en julklapp till dig själv.
En sak jag alltid undrat över gällande städfirmor; hur ska de veta var de ska lägga alla prylarna som ligger och dräller? Det är ju det som är det största problemet - alla högar med grejer.
 
En sak jag alltid undrat över gällande städfirmor; hur ska de veta var de ska lägga alla prylarna som ligger och dräller? Det är ju det som är det största problemet - alla högar med grejer.
Det får du nog plocka undan/slänga själv annars lär de bara städa runt högarna. Jag tänkte städning som skura badrum och kök, dammsuga och torka golv, damma...etc. Resten får du nog fixa själv tyvärr.
 
Det får du nog plocka undan/slänga själv annars lär de bara städa runt högarna. Jag tänkte städning som skura badrum och kök, dammsuga och torka golv, damma...etc. Resten får du nog fixa själv tyvärr.
Då ser jag nog ingen vits med en städfirma. Att plocka undan prylar är 90% av jobbet. Att dammsuga och skura tar ju knappt någon tid alls.
 
En sak jag alltid undrat över gällande städfirmor; hur ska de veta var de ska lägga alla prylarna som ligger och dräller? Det är ju det som är det största problemet - alla högar med grejer.

Att organisera prylar/sortera gör inte en vanlig städfirma. De är som sagt där för att städa, göra rent och inget annat.

Sen tycker i af jag att ha rörigt omkring sig när man mår dåligt, suger hiskelig energi och gör vantrivselfaktorn enorm, så att röja fastän det är drygt, fastän det tar tid och fastän det där och då tar en hel del energi är faktiskt värt det när det är klart.
 
Att organisera prylar/sortera gör inte en vanlig städfirma. De är som sagt där för att städa, göra rent och inget annat.

Sen tycker i af jag att ha rörigt omkring sig när man mår dåligt, suger hiskelig energi och gör vantrivselfaktorn enorm, så att röja fastän det är drygt, fastän det tar tid och fastän det där och då tar en hel del energi är faktiskt värt det när det är klart.
Jag tycker också att det suger energi men förmår liksom inte att ta tag i det. För mig är det ofta ett ganska stort projekt att ens komma upp ur sängen (där jag f.ö. ligger just nu fast jag varit vaken några timmar.)
 
Jag tycker också att det suger energi men förmår liksom inte att ta tag i det. För mig är det ofta ett ganska stort projekt att ens komma upp ur sängen (där jag f.ö. ligger just nu fast jag varit vaken några timmar.)
Använder du det som ligger i högarna? Annars föreslår jag att du rätt och slätt dumpar allt i lådor/kartonger och sätter undan dem i en garderob tills du klarar av att sortera.
 
Använder du det som ligger i högarna? Annars föreslår jag att du rätt och slätt dumpar allt i lådor/kartonger och sätter undan dem i en garderob tills du klarar av att sortera.
Det är allt möjligt. Kläder, köksattiraljer, tyg, hantverksmaterial, brev, reklam, kvitton, räkningar, tvättade kläder o.s.v. Att springa runt hela huset för att samla in allt och slänga in det någonstans känns inte heller som någon bra idé. Det skulle krävas en enorm kraftansträngning. Jag har inte ens orkat bädda rent på över två månader. Och blommorna jag fick på min födelsedag står fortfarande kvar på bordet. Det är över 2 månader sedan.

Jag vill faktiskt bara fly härifrån.
 
Senast ändrad:
Jag hade kaos på köksbordet. Till slut tröttnade jag och rev ner allt i en IKEA-kasse (ja det var massa skit på bordet). Sen plockade jag upp sakerna ur kassen lite i taget tills allt var på sin plats. Då blev bordet tömt direkt och såg trevligare ut, men det var ingen panik att ställa rätt sakerna så jag kunde ta lite i taget.
 
Be någon vän komma och hjälpa dig städa.
Jag har inga vänner som jag kan be om det :(. Jag är socialt isolerad och hade inte ens något stöd när min medicin sattes in. Ingen borde gå igenom det helvetet ensam, men jag var tvungen. Det var Buke som höll mig under armarna då.
 
Jag hade kaos på köksbordet. Till slut tröttnade jag och rev ner allt i en IKEA-kasse (ja det var massa skit på bordet). Sen plockade jag upp sakerna ur kassen lite i taget tills allt var på sin plats. Då blev bordet tömt direkt och såg trevligare ut, men det var ingen panik att ställa rätt sakerna så jag kunde ta lite i taget.
Mitt matbord är nog det som går snabbast att städa. Mitt skit ligger utspritt i huset och som jag sa så skulle det vara en väldigt stor ansträngning för mig att samla ihop allt.
 
Samla lite i taget då. Allt är bättre än inget
Jag försöker ibland men jag kan inte påstå att det gör någon skillnad. Jag skräpar ner så snabbt igen och det lilla jag lyckas med påverkar ändå inte helhetsintrycket. Så det känns inte särskilt meningsfullt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 477
  • Artikel
Dagbok Jag är trött jämt. Och veckan som varit var lite strulig. I tisdags var jag tvungen att tappa upp honung på burkar. Det tog sin tid så...
2
Svar
32
· Visningar
4 987
Senast: Luff
·
  • Artikel
Dagbok Sedan jag började att "dela tankar" här i en dagbokstråd, har jag sett flera fördelar med att göra just det. Det är ett väldigt nyttigt...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
21 363
Senast: MML
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
9
· Visningar
1 078
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Svarstid kvarka?
  • Ridskoleryttare
  • Lön - hovslagare??

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp