Julblommor för kattägare

Jag som läst listan kan inte heller komma på några typiska julblommor som inte står på den, det är väl inte så märkligt att det kan behövas lite tips då? :confused:

Hyacinter står visserligen med (men att löken är mest giftig, den tror jag få katter skulle äta på?) , men våra katter skulle aldrig komma på tanken att tugga på något som luktar så "illa". Det är min absoluta favorit och vi brukar ha massor hemma vid jul :love: Så mitt tips är att prova lite under uppsikt vad katterna låter bli.
 
Jag som läst listan kan inte heller komma på några typiska julblommor som inte står på den, det är väl inte så märkligt att det kan behövas lite tips då? :confused:

Hyacinter står visserligen med (men att löken är mest giftig, den tror jag få katter skulle äta på?) , men våra katter skulle aldrig komma på tanken att tugga på något som luktar så "illa". Det är min absoluta favorit och vi brukar ha massor hemma vid jul :love: Så mitt tips är att prova lite under uppsikt vad katterna låter bli.

Vilket TS fick i första inlägget, eg, ta med listan till blomsteraffären eller var man nu köper sina julblommor. Jämför sedan med listan och se om det finns några julblommor man vill ha som inte står på listen och därför kan köpa.

Jag hade också en katt som inte tuggade på några blommor, men vågade aldrig köpa hem några, för att det inte skulle sluta med att sitta på julafton på djursjukhusakuten. Katter kan fullkomligt ignorera att tugga på växter tills de inte gör det längre. Bara för att katten inte äter/gnager på roten när man har den under uppsikt betyder inte att den inte gör det.

Vill man göra det både jul och kattaktigt så bind granris med röda sidenband för att dekorera. Alt göra som @Invicta föreslog, köp konstgjorda julblommor.
 
Jag gillar ”smågranar” i kruka :) Har en som nog hängt med i.. 7-8 år? vid det här laget. Stackarn borde ha cred för att den lever år ut och år in med inte mer skötsel än vatten.

Mina katter är, tack och lov, totalt ointresserade av krukväxter och blommor.
 
Ett förslag kan ju vara att ha t.ex tulpaner eller julros planterade i en stor glascylinder eller liknande som inga kissar kommer ner/in i.

Typ så här men lägre tulpaner/högre cylinder: :)
Screenshot_20211114-225331.jpg
 
Julkaktus/Novemberkaktus är ofarlig för katter, och det går att köpa blommande exemplar till jul.

Å andra sidan:

Jag har ju haft katter länge, ca 25 år, och vad avser vuxna katter (mer än två år) så är risken att de ska tugga på vare sig Amaryllis, Hyacinter eller tulpaner mycket liten.
För närvarande så bor det fyra katter här hos oss.

De där unga vilda, leklystna katterna som vill prova att att leka och pilla på allt möjligt, är det värre med. Alltså i den där åldern när det är ett måste att kliva upp fönsterbrädan och prova att riva i och provsmaka vilken blomma som helst. Det går åt en och annan blomkruka med kattungar/ungkatter...

Med äldre katter har jag aldrig hittills, sett någon som gett sig på vare sig Hyacinter eller Amaryllis.
Jag gillar Hyacinter och Amaryllis, och brukar ha fler stycken varje säsong.

Tulpaner kan det ibland hända att någon intresserar sig för (typ riva sönder tulpanblad med klorna och därigenom välta en vas). Kanske är Tulpaner roligare än krukväxter, eftersom det är snittblommor, som dyker upp på nya ställen?

När katterna blivit några år, så är de i regel helt ointresserade av att "leka med krukväxter", och det till något slags olycka för att blomkrukor ska vältas ner, verkar det som.

Julstjärna köper vi inte, jag tycker att de ser konstgjorda ut. Skulle vi få en sådan i present, så får den stå i något av de rum i huset som katterna inte får vara i.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Nästa helg ska vi sannolikt hämta hem en ny familjemedlem, en omplacering av en 9-årig ragdoll. Jag och min man har gått i kattplaner...
2
Svar
36
· Visningar
2 019
Senast: MJLee
·
Övr. Katt Jag vet inte riktigt hur jag hamnade där :angel1: men det finns en Facebooksida som heter Livet med jourkatter. Det är en förening som...
Svar
6
· Visningar
788
Senast: Krålus
·
Övr. Katt Jag frågade om råd på fb om min ena katt som uppvisar aggressivt beteende ibland. Fick en kommentar och sen låstes tråden. Folk blev...
2
Svar
32
· Visningar
2 318
Senast: Scata
·
Katthälsa Går en skabbräv här väldigt nära oss. Självklart håller vi katterna inne, var en jägare här idag men jag vet inte om räven är hittad...
Svar
1
· Visningar
461

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vilka poddar lyssnar du på?
  • Barn och djur
  • Vad gör vi? Del CXCIV

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp