Julblommor för kattägare

Jag hade en vuxen katt som var galen i framförallt tulpaner. Det gick varken att ha tulpaner inne eller i rabatterna ute, för han åt upp dem direkt. Det var själva blommorna han åt, så kvar stod bara de nakna stjälkarna när han var klar. Han var mellan 10 och 14 år när jag hade honom, så ingen ungkatt.

Nu åt han på alla andra blommor också (även blommor som Hyacinter och Amaryllis) men tulpaner var verkligen en riktig favorit. Men det var en katt som inte var helt kry varken i kropp eller huvud.

Så när jag hade honom gick det inte att ha några blommor på platser han kunde ta sig till, förutom typ ampellilja. Med katten jag har kvar nu kan man istället ha vilka blommor som helst för han skulle aldrig få för sig att ta en tugga. Om jag skaffade nya katter skulle jag köra stenhårt på ofarliga växter i början och se hur de beter sig, och sen kanske skaffa någon julblomma som står framme när jag är hemma och har koll och som ställs upp på någon onåbar hylla när jag är iväg.
 
Majoriteten av julblommor är giftiga. Däremot kanske det räcker med röda och vita blommor för julkänsla? Så kolla på blommor av "rätt färg" som är ogiftiga istället för att köpa just julblommor? :)
 
Vissa av de svenska listor som finns med giftiga/ogiftiga växter är inte helt säkra.
Jag brukar följa den här listan: https://www.aspca.org/pet-care/animal-poison-control/toxic-and-non-toxic-plants?field_non_toxicity_value[]=02

Jag har inget bra svar på din fråga, jag avstår alla giftiga krukväxter för jag har en katt som smakar på många olika växter :meh:
Struligt att listan är på engelska så man måste ju kunna (eller ta reda på) de vetenskapliga namnen och vad de heter på svenska.
 

Liknande trådar

Katthälsa Känner att jag behöver ventilera lite. Jag har en honkatt ungefär 10 år gammal. Hon kommer från det lokala katthemmet och har bott hos...
Svar
6
· Visningar
481
Övr. Katt Nästa helg ska vi sannolikt hämta hem en ny familjemedlem, en omplacering av en 9-årig ragdoll. Jag och min man har gått i kattplaner...
2
Svar
37
· Visningar
2 363
Senast: cherie
·
Katthälsa Hej, är det nån som vet nåt man kan kleta på ett bandage så katten inte slickar eller biter på det? Tänker det finns antibit för hästar.
Svar
6
· Visningar
195
Senast: Valle
·
Övr. Katt Jag har en katt som vantrivs som innekatt och har en kompis uppe i Norrland som jag känt i många år som behöver en stallkatt. Min katts...
Svar
2
· Visningar
398
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Valp 2024
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Löss
  • Världscupsfinalerna

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp