pigleton

Trådstartare
ja den har redan kommit på tal här. Har gemensam vårdnad och varannan veckas boende på den yngsta (dottern M) medan den store (sonen V) bor heltid hos mig.

Nu till dilemmat. Senaste två åren har jag, på pappans önskemål haft dottern hemma hos mig över hela julhelgen. Han bor två mil ifrån mig men jularna har han spenderat på annan ort (minst 15 mil bort). Jag har hela tiden sagt att jag tycker vi ska dela så att en av oss har julafton och en juldagen men detta vill han inte gå med på. Han tycker att en ska ha hela julhelgen och den andra nyår och sen skifta vartannat år.

De två senaste åren har det inte varit ett problem då han som sagt själv velat att jag ska ha dottern under hela julhelgen då han varit bortrest. Denna jul vill han dock ta med sig dottern dit han ska och således ha henne där hela helgen. Han vill inte köra tillbaka henne hem utan menar att i så fall får jag komma och hämta henne på juldagen. Jag tyckte väl då att om han nu ville ha henne på julafton kunde han ju spendera den hemma, dvs 2 mil från mig. Det tyckte inte han alls var bra utan han ville åka till sin syster 16 mil bort.

Hade det bara varit dottern det handlat om så kanske jag hade kunnat tnka mig att lösa det här med hela helger men nu har jag en son med. Sonen är redan i nuläget avundsjuk på sin syster som har en pappa som faktiskt bryr sig. Dessutom saknar han dotterns pappa själv eftersom denne hade trätt in och tagit platsen som det när vi var en hel familj. Nu har de dock enbart kontakt vid hämtning och lämning.

Om jag skulle gå med på detta så skulle det innebära att jag först fick fira jul hemma hos mig med min mamma och son, sedan hos min pappa med sonen och släkt på den sidan. Det innebär ju således att sonen redan fått alla paket och allt firande. För att dottern ska få julklappar härifrån skulle det då innebära att vi andra sitter och tittar på henne då hon öppnar de under nyårshelegen sen. Då hamnar hon helt i centrum igen vilket jag vet skulle vara jättejobbigt för sonen. Även om han vet att han redan fått sina julklappar så är det likväl inte roligt att bara sitta och titta på när syrran får.

Hur som är det snurrigt och jag vet inte riktigt hur jag ska kunna få ihop ekvationen. Jag vet ju att det aldrig är enkelt när man har en sån familj som jag har men det känns inte heller kul att behöva, för tredje året nu förklara min ståndpunkt för dotterns pappa.
 
Sv: Julen...

Skicka med dotterns paket till pappan !
Eller fira med henne innan.
Det brukar bli det bästa, om ni väntar med er jul så kommer hon att vara väldigt splittrad hos pappan. Och så även de andra grejerna som du redan har nämt

Vi har gjort på lite olika sätt.

Det finns inte bara ett rätt.
Det är trist när man har olika viljor.
 
Sv: Julen...

Tja det är väl klart att det skulle gå att skicka med paketen. Hellre det i så fall än att fira före. Fira före skulle ju inte vara så kul för sonen och ärligen känns det inte så lockande med att fira före för mig heller. Då kör jag hellre lågbudgetversion med paket till henne, saker brukar tyvärr fastna hos pappan och en del julklappar, typ bokhyllan och lite sånt är ju tänkt hit.

Klart är att det inte är slutdiskuterat på långa vägar och jag är väl inte helt förtjust i att han ska ha henne hela helgen, vet att det är ego men det är ju så jag känner.
 
Sv: Julen...

Har inget bra förslag då jag själv just nu bävar inför vad mitt ex ska hitta på....:smirk: tanken är att vi ska dela på julaftonen så som jag har haft det med mina andra barn och deras pappor.

Vartannat år så har jag haft barnen från kvällen innan julafton fram till 14-tiden och sedan har de åkt till pappa för att stanna där till juldagens kväll, året därpå så har det varit tvärtom.
 
Sv: Julen...

Kan inte du inte spara några paket åt din son, som han får vid det senare tillfället?

Och till dottern kan du ju skicka med paketen.
 
Sv: Julen...

Jag säger som övriga, skicka med de presenter som är lämpliga till dottern. Du har fått två jular så det är väl inte så konstigt om han vill fira jul med henne där han brukar fira jul.

Sen får hon de större paketen hemma sedan, se till att spara nåt paket åt lillebror med.
 
Sv: Julen...

För mig är det ju inte ens självklart att hon ska vara där hela julhelgen än. Det är ju liksom hans åsikt, han menar ju att det är hans tur att ha henne. Visst jag har haft henne två jular så jag förstår absolut den sidan. Men ska man hårddra det så var förra julafton hans och han sa ifrån sig den för att han inte ville ha med sig M upp till hans dåvarandes föräldrar. Nu tänker jag inte neka honom julafton på de grunderna, långt därifrån, men jag kan inte förstå varför han ska få sin vilja igenom på den punkten. Han har en tendens att tala om för mig hur det ska vara.

Nu i samband med hennes födelsedag bestämde han att hon skulle vara hos mig, att jag skulle ha barnkalaset för henne (jag hade faktiskt inte ens tänkt ha nåt men han hade redan talat om det för henne), han bjöd även in sig själv och sin nya flickvän till mig och bestämde vilken tid de skulle komma (ej samma tid som övriga kalasgäster). Slutligen så ringde han och talade om vilka samtalsämnen jag skulle undvika. Då sa jag dock ifrån rätt hårt eftersom jag aldrig överhuvudtaget skulle komma på tanken att ta upp de sakerna alls.

Jag vill ha en fungerande relation för dotterns skull och i nuläget funkar det riktigt bra, mycket på grund av att jag sällan säger ifrån och inte lägger energi på att ens irritera mig på hans plumphet, men ibland måste jag få vara med i tyckandet så det faktiskt kan bli diskussioner också.
 
Sv: Julen...

Jag har faktiskt lekt med tanken att inte köpa julklappar alls (även om det inte kommer bli så i slutändan) till henne eftersom hon kommer få så mycket där ändå, dock kommer ju släkt på min sida köpa åt henne så på nåt vänster kommer jag ju inte slippa ifrån att ordna nåt slags julfirande här hemma antingen före eller efter. Bara tanken på det får mig att ge upp hela alltet.

Det är väl jätteegoistiskt av mig men jag orkar inte dra lasset av två julfiranden så pass långt ifrån varandra som det ändå handlar om. På juldagen är det liksom helt lugnt, då står ju all mat där i kylen, huset är städat och pyntat och det känns fortfarande som jul.
 
Sv: Julen...

Usch, förstår hur du känner det! Jag har snart samma problem.... Nu är dottern bara ett år till jul så jag lämnar inte i väg henne till pappan alls utan kan tänka mig att fira jul en dag hos hans mamma, men han själv får inte åka i väg med henne. Men hon blir ju äldre och om kontakten blir bättre dem emellan så kommer han ju vilja ha henne hela julen och så byter vi. Jag tycker personligen inte det är så bra för han dricker rätt ordentligt på julen har jag märkt.

Sedan är det också en egoistisk tanke bakom, att jag helt enkelt vil lha henne på julen och andra sånna helger själv så klart! Han däremot vill enbart ha henne vid speciella tillfällen... Dessutom gilalr han itne att fira så nån vidare jul blir det inte ändå, för han åker bara till sin mor en dag och så är det bra med det.

Några råd har jag inte, men håller med dig om att ni kan dela julhelgerna, så stå på dig angående det.
 
Sv: Julen...

Usch, förstår hur du känner det! Jag har snart samma problem.... Nu är dottern bara ett år till jul så jag lämnar inte i väg henne till pappan alls utan kan tänka mig att fira jul en dag hos hans mamma, men han själv får inte åka i väg med henne. Men hon blir ju äldre och om kontakten blir bättre dem emellan så kommer han ju vilja ha henne hela julen och så byter vi. Jag tycker personligen inte det är så bra för han dricker rätt ordentligt på julen har jag märkt.

Sedan är det också en egoistisk tanke bakom, att jag helt enkelt vil lha henne på julen och andra sånna helger själv så klart! Han däremot vill enbart ha henne vid speciella tillfällen... Dessutom gilalr han itne att fira så nån vidare jul blir det inte ändå, för han åker bara till sin mor en dag och så är det bra med det.

Några råd har jag inte, men håller med dig om att ni kan dela julhelgerna, så stå på dig angående det.

Om pappan dricker på julen är du ju inte minsta egoistisk som inte vill skicka iväg dottern, tänk inte ens den tanken.
Jag avskyr föräldrar som dricker på julen & öht inför barnen, julen är barnens högtid & då ska föräldrarna hålla sig nyktra:devil:
 
Sv: Julen...

Om pappan dricker på julen är du ju inte minsta egoistisk som inte vill skicka iväg dottern, tänk inte ens den tanken.
Jag avskyr föräldrar som dricker på julen & öht inför barnen, julen är barnens högtid & då ska föräldrarna hålla sig nyktra:devil:

Instämmer,helt ok för min del att dricka rejält men INTE tillsammans med barnen, då hade jag försökt få pappan att välja antingen eller, sedan att jag aldrig förstått mig på traditionen att supa sig full på julafton är en annan historia,men även i min värld är julen barnens högtid, ingen suparhelg.
 
Sv: Julen...

Det är vi skilda föräldrars sanning - gilla läget !

Jag känner igen känslan. Men grejen är att han antaligen tycker att han också gör så att relationen funkar genom att inte säga ifrån.
 
Sv: Julen...

I mitt fall har ju pappan dottern varannan vecka och det funkar ändå ganska bra. Jag ser tendenser och problematik som kommer uppstå framåt i tiden, men det får vi ta då. han kom med ett förslag om att vi skulle rycka upp dottern från hennes nuvarande kompisar och placera henne i en skola mittemellan oss för att han skulle slippa skjutsa så mycket. Nu är hon bara fyra år så det är ju inte aktuellt just precis nu men det visar bara på hur kortsiktigt han tänker.

Enya: När det kommer till Elins pappa så tycker jag du gör rätt i att inte tillåta honom att hämta henne. Dock ser jag inte drickandet som det största problemet eftersom ahn antagligen inte är ensam med dottern i ett sånt fall ändå. Naturligtvis inte bra att dricka så man blir full inför sina barn men jag ser det som värre att hon skulle få åka dit utan en trygg person eftersom hon nu inte träffat sin pappa så mycket senaste tiden.
 
Sv: Julen...

I mina ögon är du och dina barn det viktigast, i sin förlägning deras syskonrelation.:) Jag hade ordnat jul hemma på helgen innan, bjud in de som DU och BARNEN vill fira jul med :idea:. Detta året går det ju lätt att fixa eftersom julafton är på en måndag. Skapa dina egna jultraditioner, klä granen på morgonen, eller koka knäck, eller spela något speciellt spel, gör något som ni inte bruka göra, se till att ni "äger" ER julafton då spelar inte dagen så stor roll, ni tre skapar det tillsammans. En sådan tradition kommer dina barn att minnas och känna sig trygga i :love:. Lycka till!
 
Sv: Julen...

Ok, de flesta verkar hittills tycka att jag ska gå med på det som pappan vill och tycker här. Jag blir lite fundersam till varför? Vad är det för fel med att han får ha julafton och jag juldagen? Varför ska jag vika mig här? Det är helt ärligt inte jag som bett om att ha hela julhelgerna de två föregående åren, han har bett mig att ta henne och jag har sagt ja visst kan jag det men jag tycker egentligen vi skulle dela upp det så här och att han inte skulle kunna komma och kräva att ha hela julhelgen och använda det faktum att jag sa ja till att ta Miranda då han inte ville och kunde emot mig.

Att ordna en egen separat julafton funkar säkert bra för många men jag nog inte kunna få fram den julkänslan hos mig själv en annan dag. Jag kan inte heller släppa känslan av att det kommer sabba julkänslan för Viktor med, sparar jag paket kommer han inte få speciellt många till jul, speciellt inte eftersom jag tänkt satsa på en lite dyrare grej i år. Firar jag inte nåt på julafton så kommer ju min son bli ledsen för det och min mamma kommer sitta helt själv. Sen blir det ju alltid någon typ av firande med min pappa och då är hon utesluten där med. Det kommer göra att hon har paket från mormor, morfar, mostrar mfl att öppna efter jul och jag kan omöjligt köpa dubbla uppsättningar paket till sonen för att han ska slippa känna sig utanför.

Hur jag än vänder och vrider på det så kommer det inte bli bra.
 
Sv: Julen...

Gud vad glad jag är att vi inte har några heliga jular :o

När V har varit hemma på jul har han varit med mig och familjen på jobbet.

När han varit hos pappan har vi firat så fort han kommit hem - för båda barnen.

Pappan har fått ta den tid han har velat, hittills har det inte varit så stor del av lovet utan V har kommit hem lite i förtid.

Det blir ju bara kul för barnet att få TVÅ julaftnar och hinna smälta lite emellan.

Är det HELT uteslutet att pappan kan ta med BÅDA barnen och du skjuter upp firandet till de är tillbaka?
 
Sv: Julen...

Jag har försökt att få Mirandas pappa att ta Viktor eftersom Viktor själv efterfrågat det, i nuläget har han utlovat en fisketur under sommaren. Det löftet har han inte hållit. Därför känns det inte speciellt sannolikt att han skulle vilja ha med sig Viktor på det här heller, tyvärr.
 
Sv: Julen...

Du har rätt....jag tycker inte att du ska vika dej för pappan! Jag kan förstå att du tycker att det är svårt att fira jul någon dag innan, har alltid själv jobbat obekvämt så det jag föreslog var en variant som jag själv har använt för att skapa traditioner för min familj. Naturligtvis ska du fira även på julafton med din mamma men måste ni ha julklappar då? Kanske kan ni ersätta klapparna med något annat som ni inte gör så ofta. Hoppas att du finner en lösning, det är ju som väl är lite tid kvar.
 
Sv: Julen...

På den tiden min dotter träffade sin pappa så körde vi varannan-varianten. En av oss hade henne lilljulafton+ julafton. En hade juldagen+annandagen. Min släkt anpassade sig och flyttade julafton till juldagen de år hon var hos sin pappa julafton.

Kan ni inte fira lilljulaftom med din släkt? Sen åker dottern iväg och du får extra tid med sonen och mysa med honom med Kalle mm på julafton. Då får han lite extra uppmärksamhet av dig. Köp lite extra godis och hyr en film eller nåt och gör det till er mysdag.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Tänkte höra med er lite mer rutinerade föräldrar hur ni löser sommarsemestern med barnen? Fram till nu har jag kunnat lägga min semester...
2
Svar
31
· Visningar
1 852
Mat Jag firar ju egentligen aldrig jul, tycker julen tappade sin mening för mig redan innan jag var 12 år, men nu blir det kanske min sista...
Svar
19
· Visningar
1 119
Senast: Acto
·
Gravid - 1år Det här kan bli lite rörigt, jag ber om ursäkt på förhand. Jag och maken har en dotter på 1.5 år. Hon är det bästa som hänt oss och...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 785
Senast: gulakatten
·
Övr. Barn Speciell situation. Min dotter har bott heltid hos mig de senaste 10 åren (Hon är 17 år nu). Hennes pappa har betalt 2000;- i underhåll...
2
Svar
31
· Visningar
4 382
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp