Julfest på jobbet som slutade i tårar

Ava22

Trådstartare
Då var det dags för julfest, jobbar på ett mansdominerat företag. Av 92 som kom var 10 tjejer. Jag har jobbat där ca 1,5 år. Såg fram emot festen, fixade barnvakt och var pepp! En av mina närmsta kollegor höll i festfixandet. Hon är sur på mig eftersom hon försökte dumpa sina arbetsuppgifter på mig som hon tyckte var tråkiga och jag gick till vår chef och sa att det inte var okej. Vi delar rum och stämningen är kylig till och från.
Så, dags för julfest. En bit in säger vår konferencier att en jury ska bestämma vem som blir årets anställd. Jag och 3 andra är nominerade. Jag tror i min enfald att det är pga varit duktig på jobbet eller är en god medarbetare eller liknande. Men då visar det sig att vi ska sjunga. Alla för sig, alla inför en publik på 90 pers, mer än hälften är okända för mig. Jag känner hur benen skakar och börjar svettas. Ser min kollega som skrattar. Jag vill inte. Jag kan absolut inte bjuda på mig själv så. När det är dags för min tur så säger jag flera gånger att jag inte vill men konferenciern som håller i tävlingen trycker upp mikrofonen i ansiktet på mig och vi sjunger tillsammans. Jag vill bara gå där ifrån. När alla vi 4 sjungit så ska vi sjunga en gång till! Med isbitar i munnen! Alltså jag vill bara sjunka genom jorden. När det är dags för min tur igen fattar äntligen konferencieren att jag inte vill och säger till mig att jag kan sätta mig. Jag satt jämte min chef och mittemot satt VD. Min chef såg direkt på mig hur obekväm jag kände mig. Sista deltävlingen var luftgitarr.... vinsten var en öl i baren. Min kollega visste att jag körde bil. När allt var slut ursäktade jag mig med att jag skulle ringa mitt barn men jag gick till bilen och åkte hem. Grät hela vägen hem. Jag är inte en människa som bjuder på mig själv i ett sådant sammanhang och jag känner (även om det kanske inte är så) att min kollega fick sin ”hämd” för att jag gick till chefen angående arbetsuppgifterna.
Är detta verkligen okej att göra? Vad hade ni gjort? Hur ska jag tackla detta? Har fortfarande ont i magen och blir ledsen när jag tänker på det.
 
Då var det dags för julfest, jobbar på ett mansdominerat företag. Av 92 som kom var 10 tjejer. Jag har jobbat där ca 1,5 år. Såg fram emot festen, fixade barnvakt och var pepp! En av mina närmsta kollegor höll i festfixandet. Hon är sur på mig eftersom hon försökte dumpa sina arbetsuppgifter på mig som hon tyckte var tråkiga och jag gick till vår chef och sa att det inte var okej. Vi delar rum och stämningen är kylig till och från.
Så, dags för julfest. En bit in säger vår konferencier att en jury ska bestämma vem som blir årets anställd. Jag och 3 andra är nominerade. Jag tror i min enfald att det är pga varit duktig på jobbet eller är en god medarbetare eller liknande. Men då visar det sig att vi ska sjunga. Alla för sig, alla inför en publik på 90 pers, mer än hälften är okända för mig. Jag känner hur benen skakar och börjar svettas. Ser min kollega som skrattar. Jag vill inte. Jag kan absolut inte bjuda på mig själv så. När det är dags för min tur så säger jag flera gånger att jag inte vill men konferenciern som håller i tävlingen trycker upp mikrofonen i ansiktet på mig och vi sjunger tillsammans. Jag vill bara gå där ifrån. När alla vi 4 sjungit så ska vi sjunga en gång till! Med isbitar i munnen! Alltså jag vill bara sjunka genom jorden. När det är dags för min tur igen fattar äntligen konferencieren att jag inte vill och säger till mig att jag kan sätta mig. Jag satt jämte min chef och mittemot satt VD. Min chef såg direkt på mig hur obekväm jag kände mig. Sista deltävlingen var luftgitarr.... vinsten var en öl i baren. Min kollega visste att jag körde bil. När allt var slut ursäktade jag mig med att jag skulle ringa mitt barn men jag gick till bilen och åkte hem. Grät hela vägen hem. Jag är inte en människa som bjuder på mig själv i ett sådant sammanhang och jag känner (även om det kanske inte är så) att min kollega fick sin ”hämd” för att jag gick till chefen angående arbetsuppgifterna.
Är detta verkligen okej att göra? Vad hade ni gjort? Hur ska jag tackla detta? Har fortfarande ont i magen och blir ledsen när jag tänker på det.
Jag hade tagit upp det med min chef att det inte är okej, du mådde ju uppenbarligen dåligt av det som hände.
 
@lykkepykk: Ett totalt svin till kollega och det hela var fullkomligt oacceptabelt.

Jag skulle rekommendera att prata med din närmaste chef och tar denne inte det på allvar så prata med facket/skyddsombudet. Man ska kunna vara trygg på sin arbetsplats.

Sedan förstår jag inte varför firmafester ska innehålla sådana saker. Det är infantilt och ovärdigt vuxna människor som borde veta bättre.
 
Vad är det för vedervärdig kollega och chef du har? :turd: Kollegan som utsätter folk för sådant här spektakel och, om det nu är så, använder det som någon form av hämnd mot dig, och chefen som bara sitter på röven och tittar på utan att ingripa och avstyra sådant här barnsligt nedtryckande skit.

Det tillhör chefsuppgift att bromsa för sådant om det finns folk som inte tänkt efter innan, och säga"Nej, det här kan vi inte ha, det finns faktiskt människor som INTE vill sjunga inför andra och som ännu mindre vill göra sig till åtlöje med att sjunga med isbitar i munnen inför andra".

Alla ska kunna gå på en julfest utan att må dåligt och utan att behöva tvingas till att göra något man inte vill, chefen ska inte gladeligen sitta och glo på när de anställda mår dåligt.

Förstår att du mår dåligt!
 
Säger som ovanstående, så vidrigt gjort av din kollega eller vem det nu var som bestämde att och vilka kollegor som skulle förnedras. Det enda du kan göra är att ta upp det med chefen och gå den vägen. Jag skulle också i din sits försöka låta bli att visa kollegan hur pass illa det här gjort dig och hoppas att chefen tar upp med henne att det inte är okej att kränka kollegor på det här sättet.
 
Då var det dags för julfest, jobbar på ett mansdominerat företag. Av 92 som kom var 10 tjejer. Jag har jobbat där ca 1,5 år. Såg fram emot festen, fixade barnvakt och var pepp! En av mina närmsta kollegor höll i festfixandet. Hon är sur på mig eftersom hon försökte dumpa sina arbetsuppgifter på mig som hon tyckte var tråkiga och jag gick till vår chef och sa att det inte var okej. Vi delar rum och stämningen är kylig till och från.
Så, dags för julfest. En bit in säger vår konferencier att en jury ska bestämma vem som blir årets anställd. Jag och 3 andra är nominerade. Jag tror i min enfald att det är pga varit duktig på jobbet eller är en god medarbetare eller liknande. Men då visar det sig att vi ska sjunga. Alla för sig, alla inför en publik på 90 pers, mer än hälften är okända för mig. Jag känner hur benen skakar och börjar svettas. Ser min kollega som skrattar. Jag vill inte. Jag kan absolut inte bjuda på mig själv så. När det är dags för min tur så säger jag flera gånger att jag inte vill men konferenciern som håller i tävlingen trycker upp mikrofonen i ansiktet på mig och vi sjunger tillsammans. Jag vill bara gå där ifrån. När alla vi 4 sjungit så ska vi sjunga en gång till! Med isbitar i munnen! Alltså jag vill bara sjunka genom jorden. När det är dags för min tur igen fattar äntligen konferencieren att jag inte vill och säger till mig att jag kan sätta mig. Jag satt jämte min chef och mittemot satt VD. Min chef såg direkt på mig hur obekväm jag kände mig. Sista deltävlingen var luftgitarr.... vinsten var en öl i baren. Min kollega visste att jag körde bil. När allt var slut ursäktade jag mig med att jag skulle ringa mitt barn men jag gick till bilen och åkte hem. Grät hela vägen hem. Jag är inte en människa som bjuder på mig själv i ett sådant sammanhang och jag känner (även om det kanske inte är så) att min kollega fick sin ”hämd” för att jag gick till chefen angående arbetsuppgifterna.
Är detta verkligen okej att göra? Vad hade ni gjort? Hur ska jag tackla detta? Har fortfarande ont i magen och blir ledsen när jag tänker på det.
Så jävla fel som det kan bli!
 
Känns som en nollningsritual på 90-talet. Förnedringstema, när var det roligt senast? Det är ju bara sadister som uppskattar dylika upptåg, och den skaran vill jag inte ge vatten på kvarn.

Nej, det är inte OK. Jag hade inte uppskattat att se skiten, jag hade inte uppskattat att delta. Och jag förstår inte att det skulle vara så hemskt att avnjuta en härlig middag med sina arbetskamrater utan en massa spektakel.
 
Sista deltävlingen var luftgitarr.... vinsten var en öl i baren. Min kollega visste att jag körde bil.
Jag kunde inte sluta tänka på det här när jag försökte sova, det där med vinsten. Jag tror inte baren hade haft något emot om vi säger att du vunnit och vill ha något alkoholfritt. Det är oftast billigare än en öl.
Men oavsett tycker jag fortfarande att hela grejen är helt uppåt väggarna....
 
Säger som de andra prata med chefen och säg tydligt ifrån att det inte är okej någonstans. Vänd dig till facket om du inte får gehör. Jag vet inte vad jag hade gjort om jag blivit utsatt för något sånt, köpt två öl och slängt det i VDns respektive chefens ansikte eller något liknande för att någon av de inte satte stopp för förnedringen. Nej det är inte konstruktivt men det är de som har ansvaret till sist och är det ingen annan som sätter stopp för idiotin så får de faktiskt göra det. Jag hade blivit topp tunnor rasande rent ut sagt. Det är inget annat än ren och skär mobbning och att man överhuvudtaget ska behöva bli utsatt för något sånt 2019 gör mig ledsen och bedrövad över mänskligheten faktiskt, då har vi ju inte kommit någonstans. :cry: Stor kram till dig @lykkepykk
 
Oavsett hur bra man är på att sjunga går det inte med isbitar munnen full. Hur tänkte de där?
Det handlar väl om att skratta åt någon annan, tänker jag.

Fy, vad arg jag blev över den här tråden.

Kan inte juridiken kring om skyddsombudet kan göra något åt julfester utanför arbetstid.

Själv hade jag nog lagt ett mail till chefen med kopia till hela arbetsgruppen där jag skriver att jag inte uppskattade att bli överraskad på festen, kände mig utsatt och ledsrn och gått hem, samt att jag hoppas att jag aldrig mer blir utsatt för något liknande. De som tycker sånt är kul kan ju själva delta.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 686
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 799
Senast: jemeni
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 099
Senast: Pratsch
·
Skola & Jobb Jobbade tidigare på en avdelning i anslutning till ett större boende, lärde känna personer även på det boendet och fick många goa...
Svar
6
· Visningar
1 614
Senast: Emine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • WE-tråden
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp