Julfest på jobbet som slutade i tårar

Så jävla vidrigt och stenålders. Jag hade kontaktat HR och min chef och upplyst om att vi numera lever i en modern och upplyst tid. Jag hade förmodligen sonderat arbetsmarknaden efter en ny arbetsgivare, om sånt här anses kul är det sällan det enda vedervärdiga som anses normalt...
 
Då var det dags för julfest, jobbar på ett mansdominerat företag. Av 92 som kom var 10 tjejer. Jag har jobbat där ca 1,5 år. Såg fram emot festen, fixade barnvakt och var pepp! En av mina närmsta kollegor höll i festfixandet. Hon är sur på mig eftersom hon försökte dumpa sina arbetsuppgifter på mig som hon tyckte var tråkiga och jag gick till vår chef och sa att det inte var okej. Vi delar rum och stämningen är kylig till och från.
Så, dags för julfest. En bit in säger vår konferencier att en jury ska bestämma vem som blir årets anställd. Jag och 3 andra är nominerade. Jag tror i min enfald att det är pga varit duktig på jobbet eller är en god medarbetare eller liknande. Men då visar det sig att vi ska sjunga. Alla för sig, alla inför en publik på 90 pers, mer än hälften är okända för mig. Jag känner hur benen skakar och börjar svettas. Ser min kollega som skrattar. Jag vill inte. Jag kan absolut inte bjuda på mig själv så. När det är dags för min tur så säger jag flera gånger att jag inte vill men konferenciern som håller i tävlingen trycker upp mikrofonen i ansiktet på mig och vi sjunger tillsammans. Jag vill bara gå där ifrån. När alla vi 4 sjungit så ska vi sjunga en gång till! Med isbitar i munnen! Alltså jag vill bara sjunka genom jorden. När det är dags för min tur igen fattar äntligen konferencieren att jag inte vill och säger till mig att jag kan sätta mig. Jag satt jämte min chef och mittemot satt VD. Min chef såg direkt på mig hur obekväm jag kände mig. Sista deltävlingen var luftgitarr.... vinsten var en öl i baren. Min kollega visste att jag körde bil. När allt var slut ursäktade jag mig med att jag skulle ringa mitt barn men jag gick till bilen och åkte hem. Grät hela vägen hem. Jag är inte en människa som bjuder på mig själv i ett sådant sammanhang och jag känner (även om det kanske inte är så) att min kollega fick sin ”hämd” för att jag gick till chefen angående arbetsuppgifterna.
Är detta verkligen okej att göra? Vad hade ni gjort? Hur ska jag tackla detta? Har fortfarande ont i magen och blir ledsen när jag tänker på det.
Ofattbar. Kan inte förstå syftet med hela spektaklet.
Jag förstår att du vart ledsen. :( :heart
 
Sen tänker jag om inte chefen/cheferna där och då styrt upp det (eftersom de var närvarande) vad är det som säger att det skulle bli en förändring om man mailar dem?
Jag tycker att det är självklart att man ska säga ifrån. Detta året är ju skadan redan skedd, men förhoppningsvis blir det uppstramning och press på chefen att kolla upp och styra vad som planeras på kommande fester.
 
Jag tycker att tråden är intressant.
Eftersom jag själv aldrig varit på någon julfest i den bemärkelsen genom något jobb utan enbart lugna tillställningar som julbord och liknande tycker jag att hela fenomenet med julfest är intressant.
Detta känns mer som ett exempel på hur en julfest inte ska se ut.
 
Var de andra tre informerade om vad som skulle ske eller hur känner de?

Som chef hade jag, till en början, förutsatt att det var arrangerat och att deltagarna var med på det. Och därför inte agerat direkt. Helt enkel för att det känns så osannolikt att detta fortfarande förekommer. Men eftersom det tydligen gör det hade varningar delats ut till de som utsatt sina kollegor för detta.
 
Jag tycker att det är självklart att man ska säga ifrån. Detta året är ju skadan redan skedd, men förhoppningsvis blir det uppstramning och press på chefen att kolla upp och styra vad som planeras på kommande fester.
Visst ska man säga ifrån, men kanske ska man gå högre upp eller ta det med facket mest av allt eftersom chefen uppenbarligen verkade tycka det var helt ok sysselsättning på en fest? Chefen skulle behöva få höra ett och annat från någon i högre befattning så det inte sker igen, och visst är det även en god idé att ta det med sin chef, men alltså inte enbart utan bara i ett informativt syfte.

"Hej chefen!
Jag har mailat facket och din chef vad som skedde på julfesten vi hade och hur det fick mig att må samt hur respektlöst bemött jag blev av X och andra där. Detta är inte ok och jag anser att sådant här inte ska förekomma på en modern julfest."

Typ.
 
Eftersom jag är just den där "tråkiga typen" som inte uppskattar förnedring, nollningar och att bli skrattad åt - så har jag viss erfarenhet.
Risken är alltid att man betraktas som just tråkig och en som "inte tål skämt". Vissa tycker att kriteriet på att vara en kul typ är att man gillar sånt.

Det är helt rätt att såga ifrån.
Men risken är att det inte kommer att ändra något alls. Samt att det är bättre att försöka hitta ett annat jobb.
:(
 
Eftersom jag är just den där "tråkiga typen" som inte uppskattar förnedring, nollningar och att bli skrattad åt - så har jag viss erfarenhet.
Risken är alltid att man betraktas som just tråkig och en som "inte tål skämt". Vissa tycker att kriteriet på att vara en kul typ är att man gillar sånt.

Det är helt rätt att såga ifrån.
Men risken är att det inte kommer att ändra något alls. Samt att det är bättre att försöka hitta ett annat jobb.
:(
*dubbelpost
 
Eftersom jag är just den där "tråkiga typen" som inte uppskattar förnedring, nollningar och att bli skrattad åt - så har jag viss erfarenhet.
Risken är alltid att man betraktas som just tråkig och en som "inte tål skämt". Vissa tycker att kriteriet på att vara en kul typ är att man gillar sånt.

Det är helt rätt att såga ifrån.
Men risken är att det inte kommer att ändra något alls. Samt att det är bättre att försöka hitta ett annat jobb.
:(

Samma här. Det värsta jag vet är practical jokes och liknande sk "dråplig humor", har inte alls den typen av humor och ffa inte på en arbetsplats. Med resultatet att jag alltid också är den "tråkiga" typen. Vet precis hur det känns och det är så jäkla tröttsamt att det fortfarande är sånt som ska anses vara det roliga på större tillställningar, firmafester osv.
 
Men herregud. Så där får det inte gå till. Man behandlar alla sina medarbetare respektfullt och den typen av tävlingar trodde jag försvunnit från jordens yta. Skrämmande att det fortfarande existerar. Reagerade inte din chef och VD:n? Vem har godkänt festkommitens planering? Tala både med din chef och facket.
Förstår att du mår dåligt av det här.
 
Jag hade totalvägrat eller bara rest mig och gått hem. Tråkig är inget som rör mig i ryggen om nån nu tycker det. Jag har avskytt nästan alla lekar som vuxen och många som barn, det är nog nåt fel på mig :mad:
Äsch, det är inget fel på någon för att man inte gillar vissa lekar. Vi är alla olika.

Själv hade jag nog också totalvägrat om jag var i TS roll och speciellt ännu mer vägran om konferencieren försöker övertala mig ännu mer. Ett nej är ett nej, kan de inte respektera det är det något fel.
Hade nog i slutänden slutat med att jag blivit riktigt arg och sen åkt hem troligen om de prompt hade försökt vidare.
 
Jag hade gått därifrån och börjat titta mig om efter andra jobb och kolleger. Men det hade varit en total chock då jag inte tror att det är i närheten av möjligt att hända. Har tackat nej till att delta på en del aktiviteter och det har inte varit några problem med respekten för. Sjunga är exempel på en sån grej som jag helt enkelt inte gör, oavsett i vilket sammanhang.

Att tvinga folk till ofrivillig förnedring är bara så sjukt.
 
Har du inte skrivit om jobbiga saker med jobbet tidigare?
Eller har jag kanske blandat ihop dig med någon annan?
Oavsett så är det långt ifrån okej och jag förstår att du blev jätteledsen.

Hade sökt annat jobb. Även om det skulle bli bättring hade jag haft så dåligt förtroende för cheferna att jag inte velat vara kvar.

Ta hand om dig!
 
Var de andra tre informerade om vad som skulle ske eller hur känner de?

Som chef hade jag, till en början, förutsatt att det var arrangerat och att deltagarna var med på det. Och därför inte agerat direkt. Helt enkel för att det känns så osannolikt att detta fortfarande förekommer. Men eftersom det tydligen gör det hade varningar delats ut till de som utsatt sina kollegor för detta.
Jag tror inte någon av var informerade om det innan. Den ena som var med som jag känner var inte heller bekväm med detta och då har jag idag fått reda på att han är lite av en hobbytrubadur och kan sjunga. Så han var inte heller speciellt glad men genomförde alla ronder. De andra två känner jag inte, men de verkade överraskade också men kunde bjuda på sig själva och göra det.

Har du inte skrivit om jobbiga saker med jobbet tidigare?
Eller har jag kanske blandat ihop dig med någon annan?
Oavsett så är det långt ifrån okej och jag förstår att du blev jätteledsen.

Hade sökt annat jobb. Även om det skulle bli bättring hade jag haft så dåligt förtroende för cheferna att jag inte velat vara kvar.

Ta hand om dig!
Nej, du har nog förväxlat mig. Jag gillar mitt jobb, trivs med det och de flesta kollegerna. Och det funkar jättebra att matcha med mitt privatliv. Nu känner jag inte riktigt lika mycket för det längre och beroende på vad som händer nästa vecka så får jag se om jag vill vara kvar eller inte.
Pratade med en kollega som jag gillar mycket, tidigare ikväll. Hon var inte med igår. Hon var iaf övertygad om att vår chef kommer dra detta vidare inom företaget, så det hoppas jag!
 
Förfärligt och gräsligt beteende av dina kollegor! Säger som de andra, säg ifrån och meddela din reaktion på det som hände. Vare sig arbetsrättsligt eller ej så är det inte okej och jag är förvånad att ingen annan ingrep när det var uppenbart att du inte ville vara med?
Svårt att sätta mig in i situationen men jag är som du som du beskriver. är inte den som ställer mig på scen på fester, spexar och har mig utan mer en bakgrundsfigur i små grupper. Men tror nog att om de tvingat mig upp på scen och sagt att jag skulle göra något sådant, så hade jag gått (läs: sprungit) där ifrån... gräslig situation! Stå på dig, du gjorde inget fel!
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 690
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 813
Senast: jemeni
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 100
Senast: Pratsch
·
Skola & Jobb Jobbade tidigare på en avdelning i anslutning till ett större boende, lärde känna personer även på det boendet och fick många goa...
Svar
6
· Visningar
1 615
Senast: Emine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp