Bexzor

Trådstartare
Tänkte inom kort börja göra julgodis, så jag efterlyser era bästa recept :d

Rocky Road är ju självklart, iaf hos oss. Just nu provade jag fudge med pepparkaka, riven clementin och lite riven apelsinkrokant. Den lär bli söt så det får bli små bitar till kaffet :laugh: Tänkte prova att göra vaniljfudge ikväll eller senare idag då jag vägrar köpa lösgodis utan papper :cool:

Så ös på med era recept, vad är er måste på julen eller egentligen när som helst :angel:
 
Fudge på skumtomtar!
Men kommer inte ihåg vilket recept som var bra, har provat två och en blev helt kass.
Annars är ju knäck ett måste ;)
 
Jag ska göra julgodis på egen hand för första gången i år och satt just och funderade på om jag skulle försöka hitta förra årets tråd. Har för mig att @Blueberry hade massa bra recept?
 
Jag också!

Jag måste ha chokoladtryffel. Jag skall ta fram receptet och kommer tillbaka.

Till ganachen:

300 gram Valrhona Guanaja 70% chokolad
3 dl Vispgrädde 40% (går med 36%fetthalt med 40 är bättre)
50 fram osaltat smör (osaltat viktigt)

Smaksättning:

Cognac, Cointreau och appelsin zest, pepparmintlikör, för barnvänliga saft och zest av appelsin eller några droppar pepparmintsolja.

Topping:
Smält choklad mörk eller vit, Valrhona kakaopulver eller valfritt efter smak

Bryt chokoladen i bitar i en skål. Blanda grädde och smör i en kastrull och värm upp sakta till smöret har smält och grädden precis sjudar. Blanda samman och häll blandningen över chokolanden och rör till du har en slät blandning. Tillsätt smaksättningen och rör in den. Låt svalna och låt ganachen vila kallt i minst 4 timmer (gärna över natten).

Vill du flera smaker dela ganachen innan du tillsätter smakerna.

Ta ut tryfflarna med melonjärn om sådant finnes eller forma runda kulor med händerna ( ta lite neutral olja på handflatorna).

Smält chokoladen i en skål och häll kakaopulver på ett fat. Doppa eller rulla varje tryffel för sig och placera på ett smör eller bakplåtspapper. Kyl och lägg i en lufttät burk. Förvara i kylskåp men ta fram en stund innan servering.

Tryfflarna kan frysas men dom brukar aldrig vara så länge här i huset.
:d:love:
 
Nu kommer jag inte på vad dom heter, men det är cornflakes och kokos i dom och nästan som knäck.. påminner mig om att jag ska göra sådana i år. :p
 
Sockerbockar! Vi hade julbak igår och det kommer vi baka i fortsättningen ist för lussekatter. Det är som lussekatter fast man penslar med smör och häller på strösocker efter gräddningen. Så gott, jag åt en hel påse igår...:angel:
 
Här kommer mina lata julgodisar:

Chokladbräck av olika slag
(med polka, lakrits eller smörkolakarameller)

Smält choklad av det slag du föredrar, blanda i krossat godis (vilka hårda karameller som helst går bra, bara att mortla!), häll/smeta ut i tunnt lager på folie/bakplåtspapper, strössla över mer krossat godis, låt stelna. Jag brukar stelna det i frysen. Bryt bitar. Ät.

Samma koncept fungerar om du vill göra chokladbitar, bara att skeda ner chokladen i isformar i stället. Blandar du i lite jordnötssmör eller nutella i den smälta chokladen blir det fantastiskt och underbart och lite lenare. Mmmm... *dreggel*

OBS!
Gör ni Rocky road i juletid är det obligatorisk att göra det på juleskum i stället för marshmallows :up:

Mozartrulle
Köp ett block nougat, en (eller mer) rulle marsipan (grön med päronsmak = :love:) och den choklad du föredrar.

Skär en stav av nougat, rulla den rund. Platta ut marsipanen och rulla in staven så att den är täckt av marsipan. Doppa/rulla i smält choklad, pynta med nåt om du vill (typ krossade hasselnötter), låt chokladen stelna. Skär i skivor. Alla blir imponerade men ingen blir smal :D

Vill du använda ugnen?
I så fall:
Drömrulltårta med saffran (i stället för kakao) och apelsinsmörkräm. Det är så gott!! :love:

Mitt trumfkort:
Pepparkakskulor i choklad.
Köp (eller gör, för all del) pepparkaksdeg och choklad. Rulla små kulor av degen som sedan rullas eller doppas i smält choklad. DET ÄR SÅ SJUKT GOTT!
 
Mina bästa tips. Älskar vit choklad som ni kanske ser :D

Skumtomtefudge

12 skumtomtar
50 g smör
1 dl vispgrädde
2 dl socker
150 g vit choklad

- Blanda alla ingredienser förutom den vita chokladen i en kastrull och smält på svag värme (kanske typ 3/6)
- När det är en slät smet, låt den då småkoka under ständig omrörning i ca 10 minuter
- Blanda i chokladen och rör om massan tills den blir blank
- Smörj en liten ugnsform (eller bakplåtspapper) och häll i smeten
- Låt svalna i kylen och skär sedan i bitar

Marsbitar
25 g smör
3 mars
3 dl rispuffar
200 g vit choklad

- Smält smöret i en kastrull
- Bryt sönder marsen i kastrullen och värm tills den är "smält"
- Blanda i rispuffarna och klicka sedan ner i formar
- Smält vit choklad och klicka ut över marsbitarna
- Låt svalna i ylen tills chokladen stelnar

Vit chokladtryffel
200 g vit choklad
1 dl vispgrädde
floursocker

- Koka upp grädden och låt den koka i ca en minut
- Ta kastrullen från värmen och bryt ner den vita chokladen i grädden och blanda
- Låt stå i ca 30 minuter och rör sedan tryffeln blank och slät
- Täck över och ställ in i kylen tills den är lagom fast att börja rulla, minst en timma
- Forma små kulor av tryffeln och rulla i floursocker (Jag brukar få rulla i omgångar, rulla några och sedan ställa in i kylen en stund, rulla några osv...)
- Förvara i kylskåp
 
Jag blev sugen på att göra fudgen som @Görel tipsade om men vet någon om det funkar att dela grundsatsen och smaksätta med två olika smaker? Jag äter inte fudge men tänkte göra till särbon så det känns onödigt att göra två fulla satser.
 
Nu minns jag inga mängder för det var två år sen jag gjorde det här och min hjärna har reebootat sen dess, men på ett ungefär:

Rosta och hacka sötmandel, typ en påse? Ställ åt sidan.
Över vattenbad, smält en guldnougat och en liten rulle riven mandelmassa. När det smält ihop så ta av och rör i den rostade mandeln. Kyl och rulla sen bollar som du rullar i en blandning av kakao och kanel.

Egenpåhittat och gott! :d
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna
  • HusdjursGPS

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp