Bukefalos 28 år!

Julio Borba

B

Borkan

Jag var i helgen på min första clinic och min första riktiga kontakt med akademisk ridkonst. SÅ spännande!!
Vad har ni i detta forum för åsikter om Julio? Bra/dålig? Själv tyckte jag att han var mycket pedagogisk och bjöd på sig själv. :bow:
Vilken sits! Hästarna formligen dansade fram! :banana:
Som sagt lite åsikter skadar inte då det är min första kontakt med denna ridkonst.
 
Sv: Julio Borba

Var väldigt nöjd med det jag fick se, men jag skulle inte kalla det AR, det man ser på Bents kurser är inte samma som man får se på Borbas kurser.
Borba hade mycket bra övningar för hästarna, satt som klistrad i sadeln och red mjukt. Det är alltid roligt att se instruktören sitta upp på hästarna, då man bara efter några minuter får se hästens potential. Han hade en ödmjuk attityd som jag gillade skarp, frågade om det var ok att få rida hästen, frågade varje ekipage vad han kunde hjälpa dem med. Men det är väl så att ju mer man lär sig och kan, desto mer ödmjuk blir man, det finns inte längre något behov av att hävda sig.
 
Sv: Julio Borba

Vad skulle du kalla det då? :confused: Jag har inte sett något av Bent då jag är sprillans ny i detta "game". (har bara "vanlig" ridskoleridning i grunden, sedan 16 år.)
Provade dock lite av vad Borba sa på min relativt nyinridna häst och blev häpen över hur lätt han förstod vad jag menade!
Tex att gå på volt och bara genom att "vrida" axlarna utåt för att få hästen att "öppna" volten och hästen bara seglade ut, precis som jag tänkt mig, trots stadig innertygel och böjning mot rörelseriktningen.
Det hade jag inte kunnat gjort med min vanliga ridning, dessutom fungerade "horse by hand" väldigt bra på min pålle, han var så mjuk och fin när jag satt upp! :love:
Nu har vi dragit ut vargtänder så jag får inte ha bett i munnen på fem da´r så jag bara väntar på att dagarna ska gå så jag får prova mer!! :bump:
 
Sv: Julio Borba

Jag har varit på en tidigare clinic med Borba, och jag blev mycket imponerad av framförallt hans sits. Min dröm är sedan dess att kunna sitta så. WOW.

Min instruktör var med till häst på den senaste clinicen, hon kom hem och var jättenöjd med de råd hon fått. Dessutom gillade han tydligen hennes häst, så hon var ju glad över det också. (Svart nordsvensk unghingst, om det säger dig något.)
 
Sv: Julio Borba

Mmm...det är samma tränare som jag rider för...!
 
Sv: Julio Borba

Vanlig, mycket god, dressyrridning tyckte jag att det var, det han lärde ut och visade upp. Så som det ska se ut.
 
Sv: Julio Borba

Näe tyvärr, har ju bara sett Borba denna enda gång... Ännu så länge!!! ;)
Det verkar som att han kommer i oktober igen till mina trakter, gissa vem som kommer sitta på läktaren då!? :banana:
Om nåt år kommer jag nog kunna vara med på min pålle oxå, en isis..
Någon som vet nån tränare i närheten av Nyköping med samma inställning och ideer?
Skulle vilja rida åtminstonde någon gång i månaden för en så´n. :bow:
 
Sv: Julio Borba

Vad kul! Jag har i princip precis börjat rida för henne - red lite tidigt i våras, men var sedan iväg över sommaren, och kom tillbaka och red några lektioner för henne igen. Vi står i samma stall, det är jättepraktiskt. :)

Hon har gjort små underverk med min häst, jag är helt såld. Känner mig som en nybörjare, men på ett bra sätt. Jag önskar bara jag vore rik, så jag kunde rida för henne varje dag. Heh.
 
Sv: Julio Borba

Julio Borba kallar sin ridning klassisk dressyr, (ej att förväxlas med modern dressyr) Har sin "uppfostran" i Nuno Oliveiras anda och principer.
Skillnaden mellan den och tex. akademisk ridning är tex. att Borba ej kontrollerar hästens bog mellan indirekt tygel, ej heller lika fokuserad på sittbenens rörelse med hästens bakben, (vänster sittbens rörelse i vänster bakbens rörelse osv). Detta är bara några få exempel. MEN den akademiska ridkonsten är också en klassisk dressyr... (snurrigt blir det om man knögglar in sig i begrepp)
Att rida skall vara en njutning och en glädje för dig och hästen. Är den det så är man på god väg!! :rofl:

Kolla om du inte kan hitta en tränare nära dig på alla länksidor som finns här.
 
Sv: Julio Borba

när kommer Julio till Sverige igen för att hålla kurs?
 
Sv: Julio Borba

Ja jag har kollat där men jag har hört att han kommer till Sverige igen i år och på deras hemsida står inget. Därför undrar jag.

Nån som vet? :confused:
 
Sv: Julio Borba

CLINIC MED JULIO BORBA
PÅ ROCKELSTAD SLOTT I SPARREHOLM

21-22 oktober (to-fre)- utan publik
22-23 oktober (lö-sö) - med publik

Träning med samma anda ger t.ex. jag och även med inriktning på western, problemlösningar m.m. Kolla mer på http://welcome.to/tx.ranch

/ Anne Erkkilä
 
Sv: Julio Borba

Kollade din hemsida och jag tycker den har samma brister som så många andra "tränares". Vem är du? Vad har du för erfarenhet och utbildning?

Om man ska välja tränare utan rekomendationer är det omöjligt att göra nån som helst urskiljning med så lite info.

Ps. Innan nån påpekar det - ursäkta att jag avvek från ämnet.
 
Sv: Julio Borba

Jag har bara hört positivt om Julio, hade själv en ridtid för honom när han var i Göteborg men kunde tyvärr inte ta den för jag skulle till Tyskland i samma veva. *ångra* Hoppas han kommer igen.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag börjar bli lappsjuk av att bara vara på "Steg till arbete" mån-fred för föreläsningar, anteckningar, diskussioner, pappersifyllande...
Svar
1
· Visningar
305
Senast: IngelaH
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 886
Senast: Hellhound
·
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 177
Senast: Zpunk
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 672
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

  • Dra hästsläp med Tesla Y
  • Föl 2020
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp