Julkalendern 2022: Kronprinsen som försvann

Jag tyckte om den! Spännande story och charmig miljö, även om den kanske främst riktar sig mot äldre barn (och vuxna😁).
 
Jag tycker också att den verkar lovande! 7-åringen blev inte fångad direkt. Hon tyckte den var lite läskig.
 
Tycker det känns lovande!

Förstår inte helt syftet med tidsblandningen med väldigt modern kommunikation och relationsframspelning i den uppenbart historiska miljön. Är det gjort för att barn ska kunna relatera? Kan de inte det ändå? Eller är det gjort för vuxenhumor?
 
Jag tycker att den verkar helt ok såhär efter ett avsnitt. Men med tanke på att den är för barn så tycker jag att den var för rörig och svår att komma in i. Och jag förstår att barn kan uppleva den som läskig. Känns som att den kan bli för svår att förstå för yngre barn, hoppas att det blir mer fokus på "äventyr" och inte så många svåra ord som tex tyrann framöver.

Sen måste jag erkänna att jag blev lite besviken på att det inte var någon "matlagning" i luckuppningen... 😅 Och att det bara skulle vara fre-sön i år, men förhoppningsvis nåt annat kul dom andra dagarna
 
Tittade ni? :bump:

Jag tycker absolut att den känns lovande! Gillar miljön :)
Gillade den mycket! Och har absolut inget emot hur dom blandar olika detaljer från olika tidsepoker 😊 Stör mig faktiskt inte alls utan tycker bara att det är kul att uppmärksamma vad som skulle varit helt osannolikt på den tiden. Älskade hertiginnan 😄 henne vill jag se mer av! Sjukt kul styling och väldigt bra spelad roll.
 
Jag tycker att den verkar helt ok såhär efter ett avsnitt. Men med tanke på att den är för barn så tycker jag att den var för rörig och svår att komma in i. Och jag förstår att barn kan uppleva den som läskig. Känns som att den kan bli för svår att förstå för yngre barn, hoppas att det blir mer fokus på "äventyr" och inte så många svåra ord som tex tyrann framöver.

Sen måste jag erkänna att jag blev lite besviken på att det inte var någon "matlagning" i luckuppningen... 😅 Och att det bara skulle vara fre-sön i år, men förhoppningsvis nåt annat kul dom andra dagarna

Just kring ordet tyrann så läser väl även dagens skolbarn om Christian 2, i Sverige med tillägget Tyrann?
 
Jag tycker den har potential. Sjuåringen tycker den är läskig. Fyraåringen tycker det är jättespännande och har redan sett avsnitt 1 och 2 flera gånger. Jag har inget emot språket utan tycker att det är bra att ord används som vi kanske inte använder dagligdags. Det är så ordförråden utökas. Svts barnprogram är generellt väldigt bra på så sätt, jämfört med mycket av det mina barn vill titta på.
 
6-åringen här hemma älskade första avsnittet och var superpepp på avsnitt 2 men tappade intresset lite halvvägs in.

Jag kände lite samma, men tror nog det kan bli en spännande julkalender.

Ska tilläggas att jag inte sett en enda julkalender på säkert 15 år och den enda jag jämför med är Mysteriet på Greveholm och det finns det ju ingen kalender som kommer slå! :love:
 
För mig som tittar trots att jag inte har barn tycker jag den verkar lovande. Tycker julkalendern är mysig tradition ibland har jag väl dock känt att den varit väldigt mycket riktad till barn vilket är fullt förståeligt och så det ska vara. De åren har jag gett upp efter några avsnitt. Men det här året tror jag kommer att fortsätta följa den känns som den har både spänning och historiskt tema som kan vara intressant för mig som vuxen. Men har funderat på om den kanske är för läskig för riktigt små barn?
 

Liknande trådar

Kultur Jag håller på att göra ett utkast till en bok inom ett av mina specialområden. Målgruppen (tänker jag mig) är både forskare inom ämnet...
Svar
9
· Visningar
564
Senast: Myrten
·
Hemmet 3e tråden relaterad till hemmet och vi har inte ens flyttat in... 😅 men den här är lite generell också. Jo, jag läste nyligen (jag...
Svar
1
· Visningar
373
Senast: Tilly_85
·
Kultur Då kör vi! :bump: Reglerna är mycket enkla: För att få kryssa boken ska du ha läst ut den mellan 1 september och 30 november...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
8 049
Senast: Klara
·
Mat Jag firar ju egentligen aldrig jul, tycker julen tappade sin mening för mig redan innan jag var 12 år, men nu blir det kanske min sista...
Svar
19
· Visningar
1 114
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp