Julkalendern?

strawberrysylt

Trådstartare
Så, ska ni se på julkalendern? =D

Jag ska, tror väl inte det kommer bli nåt i stil med Greveholm eller Gyllene Knorren, men ska ge den en chans =D
Brukar se om någon/några kalendrar varje år också, tror det blir Knorren i år =)

Och, en fråga som hör till, har ni snö där ni bor? Ingen snö här, hade jag velat ha!!

//r
 
Jag ska ge den en chans i alla fall. Har aldrig sett Historieätarna, och är lite rädd för att här inte ska vara någon "story" riktigt (att det ska hamna mer åt dokumentärhållet, alltså), men jag har varit skeptisk de senaste åren och ändå tittat till slutet. Så jag kommer absolut kolla.

Och nej, ingen snö. Som tur var, jag avskyr vinterväglag.
 
För mig är det självklart att se julkalendern. Kommer dock varannan vecka spela in avsnitten för att se dem i efterhand tillsammans med dottern.
Tyvärr inte en gnutta snö :mad:
 
Så, ska ni se på julkalendern? =D

Jag ska, tror väl inte det kommer bli nåt i stil med Greveholm eller Gyllene Knorren, men ska ge den en chans =D
Brukar se om någon/några kalendrar varje år också, tror det blir Knorren i år =)

Och, en fråga som hör till, har ni snö där ni bor? Ingen snö här, hade jag velat ha!!

//r
Ska ge den en chans alla fall tänkte jag, har en känsla av att jag kommer titta mer än ungarna dock :D
Vi fick lite snö igår kväll så är lite vitt alla fall, halt som tusan är det också
 
Jag ska kolla! Är taggad, även om jag tyvärr inte har lyckats se klart hela julkalendern de senaste åren.
Min förhoppning är att det är lite historieätarstuk och passar både barn och vuxna. Vi märker imorrn :)
 
Jag har precis sett första avsnittet medan jag avnjöt min första kopp te i min te-adventskalender.
Har ett stort historie-, och matintresse så historieätarna har jag nästan sett vartenda avsnitt av så jag ser fram emot att se vartenda avsnitt. Det ska bli intressant att försöka se vilka diskussioner dessa avsnitt väcker när det gäller barns tankar och frågor efter avsnitten. Jag gillade verkligen hur de förklarade hur man åt allt på djuret och framförallt att barnen var så öppna med allting. Och citaten sen.. Haha! "Du skulle ju bara åka och handla" "jag har handlat i Särkland" "I 3.5 år?!"
 
Jag har precis sett första avsnittet medan jag avnjöt min första kopp te i min te-adventskalender.
Har ett stort historie-, och matintresse så historieätarna har jag nästan sett vartenda avsnitt av så jag ser fram emot att se vartenda avsnitt. Det ska bli intressant att försöka se vilka diskussioner dessa avsnitt väcker när det gäller barns tankar och frågor efter avsnitten. Jag gillade verkligen hur de förklarade hur man åt allt på djuret och framförallt att barnen var så öppna med allting. Och citaten sen.. Haha! "Du skulle ju bara åka och handla" "jag har handlat i Särkland" "I 3.5 år?!"

Jag gillade också hur öppna barnen var för allt "konstigt", modiga barn!
Det där om vem som var pappa till minstingen var väl kanske mest lite småkul för mig som är vuxen, jag tror inte barn förstår/tycker det är så kul.
Men annars tycker jag det verkar lovande, spännande med mer av en dokumentärkalender än som det brukar vara. Håller med dig om att det nog kan väcka en del diskussioner hos barn, och att det samtidigt kan vara lite intressant för vuxna som tittar.
 
Jag gillade också hur öppna barnen var för allt "konstigt", modiga barn!
Det där om vem som var pappa till minstingen var väl kanske mest lite småkul för mig som är vuxen, jag tror inte barn förstår/tycker det är så kul.
Men annars tycker jag det verkar lovande, spännande med mer av en dokumentärkalender än som det brukar vara. Håller med dig om att det nog kan väcka en del diskussioner hos barn, och att det samtidigt kan vara lite intressant för vuxna som tittar.
Jag antar att de flesta föräldrar brukar titta tillsammans med sina barn men här känns det verkligen som att fler föräldrar kommer att verkligen sitta ned och prata och diskutera vad som händer :)
 
Jag kommer att följa denna slaviskt. :bump: Är verkligen historienörd ut i fingerspetsarna; det ska bli intressant att se vilka epoker de väljer.
 
Hmm ja det var första avsnittet det...

Jag vet inte riktigt vad jag tycker faktiskt. Jag gillar att det är lärorikt, för det tycker jag den var och jag är matintresserad så den biten gillar jag. Historia kan jag inte så mycket om så det känns som ett bra sätt att lära sig the basics, på ett lättillgängligt o roligt sätt. Hoppas barn tycker likadant. Jag har ju själv inga barn att titta med, någon som kollar med barn? Vad tyckte de? (Jag tänkte lite på Kim M Kimselius böcker om Thea och Ramona, någon som läst? De böckerna diggar jag, min ålder till trots^^)

Kanske lite väl dokumentär-upplagt som någon skrev innan också, ingen riktig story liksom... ingen julstämning fick/har jag, men det är ju bara 1a dec o ingen snö, så... hoppas den kommer!

//r
 
Jag är lite skeptisk. Älskar julmyskänslan i följetong-kalendrarna, där det är som en kvarts del ur en saga per dag. Tänkte ge årets en chans men alltså. Uäk. Jag är för mycket vegetarian för att klara av att se när folk äter helkokta fårhuvuden eller sitter och sultar på tillagade djurtungor. :(
 
Jag tror denna kalendern är mer riktad åt äldre barn och vuxna, min snart 4-åring är lite för liten för den känns det som.
Han var mer nöjd över att få se på tv än att julkalendern var bra
 
Jag har sett första avsnittet, och det var över förväntan, faktiskt. Lite trist utan "röd tråd" kanske, men ingen jul utan julkalendern, så jag tänker glo på. Jag kan väl i och för sig ställa mig lite frågande till hur den kommer tas emot av barn, men tror om inte annat att den kan vara ett bra sätt för lite större barn (kanske i mellanstadieåldern och lite lägre?) att lära sig basic kunskaper i historia.
 
Jag gillar att de testar ett nytt koncept, även om jag håller med om att det är trevligt med en saga eller två ibland :)
 
http://www.svtplay.se/julkalendern-tusen-ar-till-julafton

De finns online! ;)

(Ser framför mig hur du sätter din gamle trogna VHS-spelare på REC varje morgon innan jobbet... :D)

Pfft, VHS-spelare är många många år sen :p Jag var tidig med PVR-box och jag använder fortfarande PVR-box men en nyare modell :D (För övrigt ser jag aldrig något live förutom sport. Spelar in allt jag vill se och tittar när det passar mig.)
Att de finns på Play vet jag men jag har det hellre på boxen så slipper jag koppla in datorn i TV:n när vi vill se det på större bildskärm.
 
Jag tänker snarare på när man fick sitta med tv-tidningen och knappa in koder och be till gudarna att tv'n skulle spela in rätt program :p

Eller när någon uridiotisk unge (= jag :o) pillade in en Musse-folder som låg i ett VHS-fodral i videoapparten för att se vad som hände (:angel:). Vad som hände = videon fick lämnas in på reparation för att avlägsna det olämpliga reklambladet, föräldrarna blev sura för att det 1) kostade pengar och 2) gjorde så att hela familjen blev utan video i flera veckor och barnet själv blev surt för att det innebar flera veckor utan videotittande.
 

Liknande trådar

Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 632
L
Samhälle Först så JA jag ska själv klart kolla med mamma och pappa som känner hennes föräldrar väldigt bra! Men jag är en sån person som be höver...
2 3
Svar
55
· Visningar
2 799
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ Vart vänder man sig när man inte kan få hjälp av vården? Jag fungerar inte på arbetet, min hjärna lägger av och den står liksom och...
2
Svar
38
· Visningar
1 914
Hemmet Det kan väl inte bara vara jag som gillar dessa utomhusdekorationer i form av lysande djur? Ni kanske inte har lika många som jag men...
2 3
Svar
53
· Visningar
2 313
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp