Julkaos med "nya" släktingar. Hur gör man med julklappar?

makarontanten

Trådstartare
Jag är socialt handikappad när det gäller släkt och familj. En snabb bakgrund vid jul har sett ut såhär:

Som liten, fram till 13-årsåldern har familjen ( mamma, pappa, 3 barn) firat snabbt hemma på fm, sen åkt till farmor och farfar och ätit julmat, öppnat paket, kollat Kalle Anka mm. Sen snabbt vidare till mormor och morfar för julgröt och även julklappsöppning igen med den sida släkten. Hem, trött, sova...

Efter 13-årsåldern är föräldrar skilda, julen har vart kaos och man har slängts hit och dit.

Med åren har släkten blivit osams, morfar och farmor är borta, inga traditioner finns kvar. Under några år var det enda firandet hos farmor och farfar ( en bror drog sig undan och firade med sin sambos föräldrar istället och gör än, och mamma och hennes sambo firande inte alls/ett lätt firande hos en moster där jag inte kände mig välkommen), men efter att farmor blivit för gammal har jag tagit över en julmiddag med ena sidan släkten ( pappa, farfar och en bror med hans barn) och dess firande med pynt och liknande. Nu är farmor borta och mer tragedier har hänt i släkten. Förra året struntade jag i allt och erbjöd mig att jobba istället, men jag VILL ju egentligen ha en trevlig jul och mamma finns inte med i traditionerna längre..

Nu har pappa en ny sambo och jag blev bjuden på julmiddag där i år ( ihop med farfar, min bror och hans barn). Men också kommer hennes två (vuxna) barn med ytterligare två barn i sin tur. Jag har aldrig träffat dem innan. Min fråga är:

Jag kommer ha med mig enkla julklappar till pappa och sambo, till min bror och mitt syskonbarn på 3 år. Bör/ska jag ha med mig även till pappas sambos barn, eller till deras barn? Känner mig villrådig??? Känns taskigt att komma tomhänt, men samtidigt, jag har med mig klappar till "min" familj, utan att få några själv ( inte på de senaste 3 åren iallafall)..Jag vill ha mys, men blir oftast bara besviken på allt......

Blev lite rörigt, men det ÄR rörigt utan fler detaljer;)
 
Senast ändrad:
Sv: Julkaos med "nya" släktingar. Hur gör man med julklappar?

Jag är socialt handikappad när det gäller släkt och familj. En snabb bakgrund vid jul har sett ut såhär:

Som liten, fram till 13-årsåldern har familjen ( mamma, pappa, 3 barn) firat snabbt hemma på fm, sen åkt till farmor och farfar och ätit julmat, öppnat paket, kollat Kalle Anka mm. Sen snabbt vidare till mormor och morfar för julgröt och även julklappsöppning igen med den sida släkten. Hem, trött, sova...

Efter 13-årsåldern är föräldrar skilda, julen har vart kaos och man har slängts hit och dit.

Med åren har släkten blivit osams, morfar och farmor är borta, inga traditioner finns kvar. Under några år var det enda firandet hos farmor och farfar ( en bror drog sig undan och firade med sin sambos föräldrar istället och gör än, och mamma och hennes sambo firande inte alls/ett lätt firande hos en moster där jag inte kände mig välkommen), men efter att farmor blivit för gammal har jag tagit över en julmiddag med ena sidan släkten ( pappa, farfar och en bror med hans barn) och dess firande med pynt och liknande. Nu är farmor borta och mer tragedier har hänt i släkten. Förra året struntade jag i allt och erbjöd mig att jobba istället, men jag VILL ju egentligen ha en trevlig jul och mamma finns inte med i traditionerna längre..

Nu har pappa en ny sambo och jag blev bjuden på julmiddag där i år ( ihop med farfar, min bror och hans barn). Men också kommer hennes två (vuxna) barn med ytterligare två barn i sin tur. Jag har aldrig träffat dem innan. Min fråga är:

Jag kommer ha med mig enkla julklappar till pappa och sambo, till min bror och mitt syskonbarn på 3 år. Bör/ska jag ha med mig även till pappas sambos barn, eller till deras barn? Känner mig villrådig??? Känns taskigt att komma tomhänt, men samtidigt, jag har med mig klappar till "min" familj, utan att få några själv ( inte på de senaste 3 åren iallafall)..Jag vill ha mys, men blir oftast bara besviken på allt......

Blev lite rörigt, men det ÄR rörigt utan fler detaljer;)
Det . enklaste är.nog.att fråga. Jag skulle nog köpa pocketböcker till de vuxna och någon present till barnen.
 
Sv: Julkaos med "nya" släktingar. Hur gör man med julklappar?

Jag tycker att du kan fråga din pappa vad han tycker.

Själv har jag bjudit in till julafton för ett helt kompani.
Mina föräldrar.
Min bror + fru och 3 barn.
Mina kusiner 3 st, varav 1 är singel och 1 har man + 3 barn, den tredje har inte svarat om hon kommer, hon har 2 barn och en partnre jag aldrig har träffat. Jag har träffat min singelkusin ganska mycket och det är självklart att hon får en julklapp. Den andra kusinen kommer också att få något, men jag har faktiskt inte tänkt köpa något till deras barn, jag känner dem inte och har inte träffat dem i modern tid - de är relativt vuxna 18-22 år. Den tredje har jag inte träffat på kanske 10 år, men jag tror att hon tackar nej så det löser sig.
Jag kommer att köpa något till min bror + fru och deras barn, särskilt till den minste han är bara 8 år. Övriga är 19 och 22.
 
Sv: Julkaos med "nya" släktingar. Hur gör man med julklappar?

Det . enklaste är.nog.att fråga. Jag skulle nog köpa pocketböcker till de vuxna och någon present till barnen.

Men vem ska jag fråga? Pappas sambo känner jag lite, hennes barn inget, hennes barnbarn likaså...Känns verkligen konstigt att komma tomhänt, men hur köper man julklappar till hennes vuxna döttrar med barn utan att ens veta vad de är för personer? Du föreslog pocketböcker, jag har ju ingen aning om vad , eller ens om de gillar att läsa. Deras barn vet jag är flickor, men inte ens i vilken ålder de är ( kanske runt ca 5-7 år...)
 
Sv: Julkaos med "nya" släktingar. Hur gör man med julklappar?

Känns ju konstigt att dela ut julklappar till några och inte alla, men samtidigt byter vi egentligen inte heller... Jag känner ju inte personerna, väntar mig inte att få, men samtidigt ska jag ju ge "vissa" och det känns taskigt att inte ge alla? Eller?!
 
Sv: Julkaos med "nya" släktingar. Hur gör man med julklappar?

din pappa känner väl sin sambo och kan fråga hur dom tänkt sig?
Dom undrar kanske lika mycket när det gäller er.
 
Sv: Julkaos med "nya" släktingar. Hur gör man med julklappar?

"Tack för inbjudan till julmlddag. Eftersom vi är ny familjekonstellation vore det väl bra att göra upp om hur vi ska göra med julklappar?"

Gör en deal, alltså.
 
Sv: Julkaos med "nya" släktingar. Hur gör man med julklappar?

Jag hade inte köpt julklappar annat än till pappaoch familj plus pappas sambo (visserligen så förstår jag inte vitsen att ge julklappar annat än till barn). Tycker det låter väldigt märkligt att någon förväntar sig att få julklappar från folk de inte känner.

Vill du ändå ge nåt, köp nåt till barnen.
 
Senast ändrad:
Sv: Julkaos med "nya" släktingar. Hur gör man med julklappar?

Fråga din pappa.

tar din knapp, men svarar även de som gett rådet att fråga pappa.

Min pappa är en person som aldrig brytt sig om något. Han har aldrig brytt sig om oss barn, han har aldrig brytt sig om födelsedagar, jul mm. Han är ganska känslokall och det är på hans nya sambos villkor jag blivit bjuden på julmiddag, då det är vad hon vill, inte på pappas villkor, då han aldrig skulle bjuda ihop något alls. Förra året blev jag mer eller mindre utskälld för att inte ha fixat något, då de ( resten av släktingarna) inte visste vad de skulle ta sig till istället när ingen bjöd och fixade. Pappa är dessutom helgalkoholist och ingen fixare över lag. Han bryr sig inte, följer bara med i det som bjuds. Förstår ni situationen?!
 
Sv: Julkaos med "nya" släktingar. Hur gör man med julklappar?

Jag hade inte köpt julklappar annat än till pappaoch familj plus pappas sambo (visserligen så förstår jag inte vitsen att ge julklappar annat än till barn). Tycker det låter väldigt märkligt att någon förväntar sig att få julklappar från folk de inte känner.

Vill du ändå ge nåt, köp nåt till barnen.

Vad köper man till ett par flickebarn man inte ens vet åldern på och aldrig träffat? Jag, som dessutom varken är överförtjust i barn, eller vet vad de gillar eftersom jag inte träffat dom.
 
Sv: Julkaos med "nya" släktingar. Hur gör man med julklappar?

Jag ser några alternativ:

*Köp bara till de du känner, men håll utdelningen lite "undanskymd" och gör ingen stor grej av det.

*Ge som julklapp en korg med diverse godsaker, som är till "alla" och som är lite mer av en gåbortpresent.

*Eller, om du vill komma med något, köp billiga chokladaskar för 15-20/kr styck till de okända vuxna och kinderägg till barnen. Sedan känner du av stämningen på plats, och ger om du tycker att det platsar. Om inte äter du upp det själv efteråt.
 
Sv: Julkaos med "nya" släktingar. Hur gör man med julklappar?

Jag hade inte köpt något alls. Tror inte ens barnen märker om de får nåt av dig eller inte :) Jag fick inte julklappar av alla jag firade jul med som barn, inte ens av föräldrarnas syskon eller från kusiner, och det var inget någon tog illa upp för. Någonstans får man ju sätta gränsen. Det kan ju bli hejdlöst med klappar till barn annars :)

Nu för tiden ger vi ju som sagt bara klappar till barnen i familjen. Jag köper till min brors barn, men aldrig till mammas sambos barnbarn, varken vi firar ihop eller inte. Föräntar sig verkligen folk julklappar från alla de firar jul med?
 
Senast ändrad:
Sv: Julkaos med "nya" släktingar. Hur gör man med julklappar?

Vad köper man till ett par flickebarn man inte ens vet åldern på och aldrig träffat? Jag, som dessutom varken är överförtjust i barn, eller vet vad de gillar eftersom jag inte träffat dom.

Du skrev ju tidigare att du kände sambon lite, så rimligtvis måste du väl kunna kontakta henne och fråga om barnens ålder.

Till barn i åldern 6+ kan du göra det enkelt för dig och ge pengar. När jag var i den åldern uppskattade jag pengapresenter då det gav mig möjlighet att köpa det jag verkligen ville ha. En hundralapp borde kunna duga.

Till yngre kan du kanske ta någon bilderbok eller något pedagogiskt spel. De finns ofta med åldersmärkning i affärer.


Vill du ge presenter till de vuxna är ju ett säkert kort chokladaskar, någon delikatessmat eller trisslotter.

Lycka till!
 
Senast ändrad:
Sv: Julkaos med "nya" släktingar. Hur gör man med julklappar?

Hör med din pappas sambo om ni inte kan köra ett julklappspel, brukar vara väldigt uppskattat både av barn och vuxna!
 
Sv: Julkaos med "nya" släktingar. Hur gör man med julklappar?

Ja, kanske. Jag vet inte. Å andra sidan så kommer ju alla att få nånting av någon. Men alla kommer inte få av alla.
Det funkar ju också att ge ngot extremt enkelt, som biobiljetter, då är det nånting. Ja så får det nog bli.
 
Sv: Julkaos med "nya" släktingar. Hur gör man med julklappar?

Men prata med sambon då. Fortfarande är min poäng att ni som ska fira jul tillsammans också gör upp tillsammans hur ni ska göra med julklappar. Sedan gör alla lika.
 
Sv: Julkaos med "nya" släktingar. Hur gör man med julklappar?

Jag hade inte köpt till de jag inte känner. Barnen får nog julklappar ändå av sina nära.
 
Sv: Julkaos med "nya" släktingar. Hur gör man med julklappar?

Vad köper man till ett par flickebarn man inte ens vet åldern på och aldrig träffat? Jag, som dessutom varken är överförtjust i barn, eller vet vad de gillar eftersom jag inte träffat dom.

Mitt tips är biobiljetter, det fungerar i alla åldrar och kön! ;) Min mammas särbo firar jul med oss vart annat år, och han brukar komma med sådana presenter och ungarna blir jätteglada!
 
Sv: Julkaos med "nya" släktingar. Hur gör man med julklappar?

Jag hade köpt/gjort presenter även till din pappas sambos barn och barnbarn.

Jag hade inte lagt ut någon förmögenhet på julklappar men du kanske kan göra en egen snaps eller glögg eller marmelad eller bullar eller ja vad som helst till sambons barn.
Sambon borde ju kunna svara på hur gamla barnen är och vad de gillar?
Men en varsin enkel biobiljett är ju inte dyr och alltid användbar...

Men jag å andra sidan ÄLSKAR att både ge och få julklappar, det är typ bästa dagen på hela året :D
 

Liknande trådar

Övr. Barn Som rubriken lyder: vad får ditt/dina barn i julklapp av dig/er i år? Brasklapp: Vill man så får man gärna berätta hur man resonerar...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
5 468
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 340
Senast: jemeni
·
Relationer Med inspiration från pepps tråd om att gå på barnkalas för vänners barn, jag har ett dilemma och vet inte om det är jag som resonerar...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 442
Senast: Kiwifrukt
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 250
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp