Julkaos med "nya" släktingar. Hur gör man med julklappar?

Sv: Julkaos med "nya" släktingar. Hur gör man med julklappar?

KL

Jag hade inte gett något mer än till dom du räknade upp. Varför ska man känna sig tvungen att ge till folk man egentligen inte känner? Och inte umgås med mer än i den "konstlade" miljö som julafton är?
Möjligen hade jag kunnat ge något litet (julgrupp eller dylikt) till din pappas sambo. Jag har varit ny i min sambos familj och inte väntade jag mig att få något från övriga medlemmar. Dom är dessutom så många att det inte skulle ha funnits en chans att ha koll på vad alla gillar. :)
Hade jag varit din pappas sambo och fått något av dig utan att ha något att ge tillbaka så hade jag blivit ytterst förlägen. Har man inte kommit överens om "allmän julklappsutdelning" så kan man inte vänta sig att få något.
Detta är min personliga åsikt. :)
 
Sv: Julkaos med "nya" släktingar. Hur gör man med julklappar?

Mitt tips är biobiljetter, det fungerar i alla åldrar och kön! ;) Min mammas särbo firar jul med oss vart annat år, och han brukar komma med sådana presenter och ungarna blir jätteglada!

Precis! Eller presentkort pa en bokaffar.
 
Sv: Julkaos med "nya" släktingar. Hur gör man med julklappar?

Vi har också slagit ihop familjer, dock ej genom skiljsmässor utan att barnen fått respektive, barnbarn har kommit osv. Vi gör så att julklappar köps till de små barnen medan vi vuxna spelar julklappsspelet. Alla köper en julklapp för 100 kr, inget skit, utan en användbar sak. Det blir en trevlig tillställning och tar bort problematiken kring det hela + att alla faktiskt ger alla:D
 
Sv: Julkaos med "nya" släktingar. Hur gör man med julklappar?

kl.
Olika bud...

Får försöka fråga pappas sambo lite och kanske köpa något litet till de som är barn. Blev inte mycket klokare men tackar för tipsen iallafall:)
 
Sv: Julkaos med "nya" släktingar. Hur gör man med julklappar?

Känns ju konstigt att dela ut julklappar till några och inte alla, men samtidigt byter vi egentligen inte heller... Jag känner ju inte personerna, väntar mig inte att få, men samtidigt ska jag ju ge "vissa" och det känns taskigt att inte ge alla? Eller?!

Något liten symbolisk julklapp är ju alltid trevligt. Det behöver ju inte vara några dyra saker: En flaska vin, en liten ask med choklad, eller marmelad till sambon, sambons vuxna barn och kanske något roligt julgodis eller en liten leksak (beroende på ålder) till de vuxna barnens barn.

Eftersom du inte brukar få något tillbaka så skulle jag försöka ge samtliga någon riktigt trevlig present var, men se till att klapparna inte kostar så mycket. Du kommer att sprida trevlig julstämning i sällskapet tror jag! :)
 
Sv: Julkaos med "nya" släktingar. Hur gör man med julklappar?

Vad köper man till ett par flickebarn man inte ens vet åldern på och aldrig träffat? Jag, som dessutom varken är överförtjust i barn, eller vet vad de gillar eftersom jag inte träffat dom.

Ge hela familjen ett (familje)spel som de kan spela tillsammans, eller ett pussel. Spelar ju ingen roll om de brukar ägna sig åt endera.

Brukar inte julklapparna ligga under granen i en hög och delas ut allteftersom. Sedan skriver man väl inte direkt upp vem som ger vad till vilken. Så det borde inte märkas. (Jag köpte inte julklappar till min farbrors frus mamma tex på julen... eller mina kusiners kusiner. Kändes helt naturligt, å andra sidan var jag tonåring.).

Om det inte är en julklappsutdelning så skulle jag inte ta med till dem jag inte känner utan hållit mig till -släkt och värdinna. (Och så skulle jag nog också ha tagit med mig en standard chokladask i reserv om de andra mot förmodan skulle ge mig ngt, små barn kan ju också äta choklad ;)).

Alternativ 3. du har ingen aning om det blir julklappsutdelning eller inte och har ingen lust att fråga. Då kan man ju ta med paket till egen släkt, till värdinna, + ett spel som du lika gärna kan ge till släkten och försök utröna om julklappar ska delas ut när du är där. Puh förstår ångesten.
 
Senast ändrad:
Sv: Julkaos med "nya" släktingar. Hur gör man med julklappar?

Men prata med sambon då. Fortfarande är min poäng att ni som ska fira jul tillsammans också gör upp tillsammans hur ni ska göra med julklappar. Sedan gör alla lika.

Jag håller med om att en förhandlingslösning är lösningen. Det spelar ingen roll att du inte känner sambon. Frågan är ju rätt självklar egentligen och dyker väl upp i många familjer?
 
Sv: Julkaos med "nya" släktingar. Hur gör man med julklappar?

Jag håller med om att en förhandlingslösning är lösningen.


Jag tror man ska vara lite försiktig med att försöka göra en överenskommelse med värden hur julklappar ska ges.

Hade jag bjudit in gäster på julafton och de hade ringt upp mig för att vi skulle göra en överenskommelse om vilka som skulle få och inte få julklappar hade jag nog tyckt att den personen verkade rätt knepig. Julklappar ger man väl för att man vill ge, inte för att man i en affärstransaktion räknar med att få tillbaka för ungefär samma summa som man ger för.

Nog för att julen är genomkommersialiserad, men att göra en deal om hur julklappar ska ges känns väldigt långt borta för mig.
 
Sv: Julkaos med "nya" släktingar. Hur gör man med julklappar?

Jag håller med om att en förhandlingslösning är lösningen. Det spelar ingen roll att du inte känner sambon. Frågan är ju rätt självklar egentligen och dyker väl upp i många familjer?

Jomen precis. Numera verkar ju rätt många ta lite nyktrare på julklappandet och bestämmer en maxgräns på 100 kr, att man spelar om julklapparna osv, för att avdramatisera den där kommersiella hysterin.

I synnerhet i alla de nya familjekonstellationer som många lever i är det väl en utmärkt idé att gemensamt bestämma hur man ska göra.

I min familjekrets är det numera bara mindre barn som får julklappar. Vi andra ger varann en flaska vin, något hembakt eller liknande - eller inget alls.
 
Sv: Julkaos med "nya" släktingar. Hur gör man med julklappar?

Jag hade gett pappans sambos barn med familjer varsin chokladask (samma sort), varsin julgrupp eller något annat likvärdigt symboliskt.
 
Sv: Julkaos med "nya" släktingar. Hur gör man med julklappar?

Nar jag var barn brukade vi och kusinernas familj kopa ett sallskaps spel vardera, nagot hela familjen kan ha kul med.
Blev mycket lattare sa med fyra barn I vardera familj.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Som rubriken lyder: vad får ditt/dina barn i julklapp av dig/er i år? Brasklapp: Vill man så får man gärna berätta hur man resonerar...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
5 534
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 770
Senast: jemeni
·
Relationer Med inspiration från pepps tråd om att gå på barnkalas för vänners barn, jag har ett dilemma och vet inte om det är jag som resonerar...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 539
Senast: Kiwifrukt
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 558
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp