Julklapp till äldre

Fraggel_Tess

Trådstartare
Ja, det börjar ju bli hög tid att införskaffa julklappar. Mormor snart 87 år som har det mesta och inte i behov av så mycket är en som är svår att köpa till, men pga covid-19 är hon ju inte ute så mycket nu och shoppar. Mattvarp är inhandlat, då hon väver mycket. Läsa kan hon inte så mycket pga synen. Har ni några goda råd?
 
Ja, det börjar ju bli hög tid att införskaffa julklappar. Mormor snart 87 år som har det mesta och inte i behov av så mycket är en som är svår att köpa till, men pga covid-19 är hon ju inte ute så mycket nu och shoppar. Mattvarp är inhandlat, då hon väver mycket. Läsa kan hon inte så mycket pga synen. Har ni några goda råd?
Vissa mormödrar gillar att få försök till hantverk som kuddar, vantar och sjalar och askar.

Annars kanske något totalt otippat som en flaska rom eller Cointreau :D.

Sedan kan btw vissa läsplattor förstora texten något oerhört... kanske finns de som kan kontrasta bättre också. Och ta in tidningar.
 
Vissa mormödrar gillar att få försök till hantverk som kuddar, vantar och sjalar och askar.

Annars kanske något totalt otippat som en flaska rom eller Cointreau :D.

Sedan kan btw vissa läsplattor förstora texten något oerhört... kanske finns de som kan kontrasta bättre också. Och ta in tidningar.

Många bra idéer. Gillat helt de otippade!
 
Min mormor på 78 år (och morfar när han levde...) uppskattar delikatesspresenter. En korg full med det lilla extra som man inte brukar unna sig i vardagligen.

Mormor älskar mögelostar så jag brukar köpa några exklusivare varianter man inte hittar i vanliga butikerna, brukar även stoppa i rökt kött och andra lokala delikatesser. Samt något gott att dricka 😄
 
Min mormor (98) är, som de flesta gamlingar, väldigt frusen och brukar uppskatta varma sjalar och plädar som hon kan ha på sig inne. Förra året köpte jag en jättefin färgsprakande stickad pläd som liksom var formsydd för att ha runt axlarna, den har hon uppskattat jättemycket!
 
Min mormor (98) är, som de flesta gamlingar, väldigt frusen och brukar uppskatta varma sjalar och plädar som hon kan ha på sig inne. Förra året köpte jag en jättefin färgsprakande stickad pläd som liksom var formsydd för att ha runt axlarna, den har hon uppskattat jättemycket!

Det är ju också en god ide. Jag skulle nog behöva en själv med ;)
 
Ursäkta för att jag snor tråden men jag funderar lite på samma sak. Har två äldre i min familj som jag skulle vilja köpa julklappar till.

1. Min pappa (91 år), tyvärr har han fått diagnosen Alzheimers och blir ganska snabbt sämre mentalt sett, kroppen hänger sådär med. Strumpor känns lite tråkigt. Det skulle vara bra om det fanns något som kunde hjälpa min mamma samtidigt då hon tar hand om honom mycket.

2. Min faster i 80 årsåldern, en tuff tant som klarar sig själv (singel och "barnlös") och har rest mycket med en kompis. En upplevelse skulle kunna passa fint men pga covid-19 så känns det inte passande.
 
@Asko när min pappa fick Alzheimer de hjälpte saker från när han var yngre att titta på och minnas. Det kan hjälpa med kort bl.a. t.ex från när du var liten eller om det finns fina kort när han var yngre. Vi gjorde ett fint kollage av kort från när både pappa var yngre, kort på mamma och pappa ihop och på oss syskon och barnbarn. Det satte vi på väggen. Där stod han ofta och tittade och mindes. Det kunde få honom lugn också. Min pappa var dock bara i 60-årsåldern när han fick Alzheimer jag vet inte om det är någon skillnad.
 
@Asko när min pappa fick Alzheimer de hjälpte saker från när han var yngre att titta på och minnas. Det kan hjälpa med kort bl.a. t.ex från när du var liten eller om det finns fina kort när han var yngre. Vi gjorde ett fint kollage av kort från när både pappa var yngre, kort på mamma och pappa ihop och på oss syskon och barnbarn. Det satte vi på väggen. Där stod han ofta och tittade och mindes. Det kunde få honom lugn också. Min pappa var dock bara i 60-årsåldern när han fick Alzheimer jag vet inte om det är någon skillnad.
Tack för tipset! Får se om det är görbart :up:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hur gör man? Ja, det kan låta konstigt men jag förstår inte hur man liksom kommer in i snurren. Jag är på ett sätt lyckligt ovetandes då...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 381
Senast: Kirre
·
Hundhälsa Har en Malle hane på 1,5år, som i januari opererades för meniskskada i höger bakknä där man även kunde se att 10% av främre korsbandet...
Svar
1
· Visningar
1 011
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 048
Senast: Pratsch
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
9 920
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Inspiration sökes: Dop-present
  • Hat
  • Pusseltråden

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp