Julklappar

Ajda

Trådstartare
Ja det är ett tag kvar till jul, men tiden tenderar att springa iväg..

Vad har ni tänkt ge era juveler i julklapp?

Jag tycker det är så svårt. Min dotter är 6 och sonen fyller 4 om en månad.

Tuva är väl ganska lätt, hon gillar det mesta. Förra året var hon lite besviken för hon fick ganska mycket kläder och inte så mycket leksaker som lillebror. Kläder går ju alltid åt (och är himla kul tycker jag ).
Lowe är biltokig! Han har flera hundra bilar och önskar sig fler. Han leker med alla så inte för den sakens skull... Duplo och lego finns i mängder efter hans far och han fick en hel del förra året. Han är svår! Som dessutom fyller ganska nära jul.
Har precis lärt sig cykla och älskar det. Har Tuvas gamla cykel (12") och hans farmor tänkte köpa en 16" till honom, men han sa åt hemne att sluta tjata om cykel. Han har ju redan en!
 
Dottern på ett år ska få en basic-sats från lektornet har jag bestämt. Hon älskar att klättra och jag gillar att man kan bygga massa spännande saker med den och bara köpa till om man önskar nåt annat. Då trappgrinden är borta nu får den plats på övervåningen så förhoppningsvis klättrar hon mer i lektornet än i trappan då ;)

Har även funderingar kring lek-kök av någon stadigare modell men det la jag fram till mamma så hon kanske axlar det.

Har en förhoppning att det även råkar bli lite fonder eller så.
 
Vi brukar inte gå så jättecrazy när det gäller julklappar från oss föräldrar. Detta året har jag tänkt att de ska få delar till en kulbana i trä och kanske lite magnetpinnar, geomag eller vad de heter. Ett ikeakök kanske de får av morfar. Jag har funderat på varsin eltandborste också. Kanske något klädesplagg till de större. Barnen är 5, 7 och knappt 2 vid jul.

Vi brukar titta i leksakskataloger tillsammans och så får de peka på sånt de önskar sig. Det är ju många fler än oss föräldrar de får julklappar av. De två äldsta fyller dessutom år runt jul också så de får massor av saker.
 
Lilleman är bara lite mer än ett vid jul, så jag tror att vi kommer att ta det lite lugnt med presenter. Det blir väl något inslaget i fint papper. Han fyller år i november så vi får ta oss förbi födelsedagen innan det går att avgöra vad som kan kompletteras med vid jul :p
 
Sonen som är 3,5 år kommer nog få en lite större modell av lyftkran (fortfarande leksaksmodell alltså ;)) och någon grävmaskin/lastbil och så i liknande skala. Det är hans egna önskemål. Han pratar också om en sopbil med soptunna. Sen önskar han sig alltid lego och playmobil, så det är vad som sägs vidare till mor- och farföräldrar.

Sonen som är knappa 2 år vid jul har jag absolut ingen aning om vad han ska få. Det enda han är helt galen i är dammsugare och vi har tagit oss igenom tre olika leksaksmodeller på ett halvår, men de går sönder allihopa av hans behandling. Den enda som inte gått sönder är den riktiga... Så om någon har ett bra tips på en hållbar leksaksdammsugare tas det emot tacksamt. ;) Jag tycker det är jättesvårt att komma på julklappar och presenter till honom, medan det alltid varit jättelätt till storebrorsan!
 
Sonen som är 3,5 år kommer nog få en lite större modell av lyftkran (fortfarande leksaksmodell alltså ;)) och någon grävmaskin/lastbil och så i liknande skala. Det är hans egna önskemål. Han pratar också om en sopbil med soptunna. Sen önskar han sig alltid lego och playmobil, så det är vad som sägs vidare till mor- och farföräldrar.

Sonen som är knappa 2 år vid jul har jag absolut ingen aning om vad han ska få. Det enda han är helt galen i är dammsugare och vi har tagit oss igenom tre olika leksaksmodeller på ett halvår, men de går sönder allihopa av hans behandling. Den enda som inte gått sönder är den riktiga... Så om någon har ett bra tips på en hållbar leksaksdammsugare tas det emot tacksamt. ;) Jag tycker det är jättesvårt att komma på julklappar och presenter till honom, medan det alltid varit jättelätt till storebrorsan!
Kan ni inte köpa honom en riktig dammsugare då? Finns ju sådana där små för runt 500kr.
Så kan han göra lite nytta också och dammsuga på riktigt :D
 
Ja det är ett tag kvar till jul, men tiden tenderar att springa iväg..

Vad har ni tänkt ge era juveler i julklapp?

Jag tycker det är så svårt. Min dotter är 6 och sonen fyller 4 om en månad.

Tuva är väl ganska lätt, hon gillar det mesta. Förra året var hon lite besviken för hon fick ganska mycket kläder och inte så mycket leksaker som lillebror. Kläder går ju alltid åt (och är himla kul tycker jag ).
Lowe är biltokig! Han har flera hundra bilar och önskar sig fler. Han leker med alla så inte för den sakens skull... Duplo och lego finns i mängder efter hans far och han fick en hel del förra året. Han är svår! Som dessutom fyller ganska nära jul.
Har precis lärt sig cykla och älskar det. Har Tuvas gamla cykel (12") och hans farmor tänkte köpa en 16" till honom, men han sa åt hemne att sluta tjata om cykel. Han har ju redan en!

Vi har jätte svårt att köpa julklappar och födelsedagspresenter. Barnen fyller år i oktober och februari så ganska nära jul.

Ännu värre är det och tipsa andra. Båda har det mesta i både leksaks och klädesväg.

Dottern som fyllde 1 år igår får ullkläder, en hund som sjunger o räknar eller vad den nu gör o ett leksakstält av oss :p
Av andra har vi mest önskat pengar.

Till jul blir det en liten rutschkana och har i övrigt önskat pengar igen...

Sonen som fyller 5 i februari får lego, spel och kläder av oss.... Han har egentligen lego i överflöd men men.

Sen har vi önskat en RIKTIG skruvdragare åt honom modell mindre, han älskar att bygga o skruva med pappan. Men sambon blir tokig över att det alltid är slut på batterier i skruvdragaren eller att han använder den :p
Sen vet vi inte vad vi mer ska önska och han själv har inga direkta önskemål heller, ja förutom lego :p
 
Son 3,5 år (till jul): Lego, Playmobil, evtl cykel (men det blir nog snarare till påsk), Tiptoi-bok

Dotter 1,5 år: docka, cd-spelare, dockvagn

Son 6 månader: tillbehör till kulbanan (han fick en grundsats av grannarna när han föddes. Utöver det har jag ingen aning. Kanske en bobbycar, vi har två men den ena börjar ge upp och båda stora barnen åker väldigt gärna.

Det är så långt vi har kommit med "önskelistorna". Stora sonen önskar sig alltid Bruder-fordon (f.n. betongbil), men han har liksom så många. Fast å andra sidan leker de jättemycket med dem.
 
Sonen: Jag fyndade just 100 bilar för 100 kronor med frakt till honom på tradera, fick det idag och är så himla nöjd, det syns inte ens att de är använda och många är i förpackningarna, dock öppnade. Sedan funderar jag på en hot wheels bana (han är så tokig i bilar och allt som har det till).

Dottern: får barbie dockor och kläder till dessa. Hon får också princess klänning som hon själv tycker att hon inte kan ha för många för.

Båda: DVD filmer (vi har urusel uppkoppling och ingen TV just nu så filmer blir bra, hela pippi och en hel del disney är beställda, både från ginza och vunna auktioner från tradera), böcker, några pussel. Ett kök hade jag gärna gett dem, får se om jag hittar något, har inte super med pengar det här året och lite kläder blir det säkert också.
 
Våra har så mycket saker. Vi köper sällan leksaker spontant uta försöker hålla oss till jul och födelsedagar. Men de får så mycket då.
Nålarblock, pennor, barbies, bilar, my little ponys finns i överflöd.

Funderar på ett skrivbord till Tuva, men hon verkar inte känna något behov av ett. Har frågat henne.
Mest jag som vill få ordning på pennor, block oxh pärlor osv som tar alldeles för mycket plats i köksskåpen.
 
Kan ni inte köpa honom en riktig dammsugare då? Finns ju sådana där små för runt 500kr.
Så kan han göra lite nytta också och dammsuga på riktigt :D

Det är ju en god tanke i teorin. I praktiken är jag rädd att det blir som när han använder den vanliga här hemma, dvs så åker allt in i dammsugaren och försvinner. ;)
 
Kl

Jag har inte hunnit tänka så mycket på jul än, har precis tagit oss igenom 4 och 1 års kalasen här i september ;)

My fyller 6 i januari och älskar att pyssla, rita och leka rollekar av olika slag. Hon är oxå mycket fysisk och tycker om att cykla, rida, klättra och röra på kroppen på ett kontrollerat vis (typ hinderbana, balansgång och sånt). Skulle gärna hitta någon gympa eller skridskoskola som hon kunde få börja gå på, det är en bra present tycker jag. Skridskor och/eller skidor kanske det blir oxå. Annars är pyssel av olika slag väldigt uppskattat (bra sida att beställa från är pyzzel.com).

Maja som är 4 älskar att leka med lego och playmobil. Hon har rätt mycket playmobil men just playmobil blir ju nästan dubbelt så kul ju mer man har, så vi kommer nog fortsätta satsa lite på det, och så ska hon få en snowracer eller pulka med ratt, för det fick My förra julen och det vill Maja gärna ha,
Annars är hon oxå väldigt pysslig av sig, så något sådant blir det nog oxå.

Idun är ju bara strax över ett och tycker att det är lika roligt med en penna och en sån där plastpåseklämma, som en leksak ;) Men hon gillar bilar och bollar, så en sådan kan vi ju kanske slå in :) En pulka får hon kanske oxå.

Vi brukar inte ge så mycket, utan "portionerar ut" önskemålen till närmsta släkten och sen tar vi och ger det som blir över av det vi tycker är viktigast. De har så enormt mycket leksaker så egentligen behövs det inte mer! Pyssel är bra dock eftersom det är en förbrukningsvara och något de ägnar flera timmar åt varje dag!
 
Till mina vinterbarn (november och december) så blir det rätt lugnt.

Äldsta sonen på snart 10 år får nog utbyggnad till sin tågbana, dataspel och ev en ny mobil.
Minste sonen på då 12 månader får nog lite mer mega blocks, och någon banka-slå leksak.
 
Min tjej som är 3½ nu kommer få en iPad med filmer och appar på. Vi åker troligen på semester över jul så den blir lika mkt julklapp som muta för att vara lugn på flighten ;) I övrigt köper jag inget, hon får mer än nog av farmor & farfar och den släkten + sina kusiner! Tror jag räknade till 20 födelsedagspresenter från f & f bara :crazy: :grin:
 
Jag har tänkt hinna bygga en ribbstol till dottern i julklapp, och sätta upp en krok med ett härligt tyg i som gunga i rummet. Saker har hon, och kommer få ändå, dessutom fyller hon år i november.
 
Vi har inte riktigt börjat tänka på julklappar men det lilla vi tänkt så ungefär såhär:

Barn nr 1 8 år: kläder, pysselsaker och kanske gitarrlektioner
Barn nr 2 6 år: kläder och så såklart något mer men vet inte vad
Barn nr 3 4 år: Duplo och bilar. Kanske också en bilbana
Barn nr 4, 10 månader i jul: Kommer önska sig en bebispulka av farmor och farfar samt en lära gå-vagn av mormor. Sedan blir det nog några böcker, klossar och andra leksaker. Han fyller 1 år i februari så misstänker att vi kommer önska oss en sandlåda av min mans släkt i kombinerad julklapp/födelsedagspresent :)

Vi brukar önska oss praktiska saker av farmor och farfar (de 3 första är inte mina, därav är vi inte inblandade i deras julklappar från morföräldrar), tex overaller eller möbler till deras rum.
 
Vi har köpt lite kläder till dottern (2 år) och så tror jag att det kan bli lite böcker och kanske någon leksak. Hon tycker mycket om att bläddra i böcker och jag älskar böcker och tycker om tanken att ha ett litet bibliotek att gå till när hon blir äldre och mer intresserad av att lyssna på dem ;) annars så får de ju en hel del av släkt och vänner så vi brukar inte köpa så mycket själva. Av oss får hon ju lite pö om pö i vanliga fall ändå, om något behövs.

Sedan lär vi ha en relativt nyfödd liten till jul också och där vet jag inte alls vad som ska köpas.. Vi får se vad som kan behövas helt enkelt :)
 
Mina båda barn 6 och 8 år kommer få varsin eltandborste i julklapp. De tycker det är jätteroligt när de får låna min så nu ska de få varsin egen med Disney-motiv. Kanske nya skidor också, de har nog vuxit ur de de har.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Som rubriken lyder: vad får ditt/dina barn i julklapp av dig/er i år? Brasklapp: Vill man så får man gärna berätta hur man resonerar...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
5 552
  • Artikel
Dagbok Min mormor dog i morse. För 6 veckor sedan dog min farmor. Två otroligt starka kvinnor som funnits där i hela mitt liv har försvunnit...
2
Svar
23
· Visningar
2 090
Senast: IngelaH
·
Övr. Barn Hur tänker ni kring jul, födelsedagar och i vardagen för att skapa glada hälsosamma och tacksamma barn i detta konsumtionssamhälle...
2
Svar
25
· Visningar
2 358
Senast: vallhund
·
Kropp & Själ Jag har nystartsjobb, vilket betyder att det är som ett vanligt jobb med vanliga anställningsvillkor förutom att arbetsgivaren får...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
9 466
Senast: Hyacinth
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp