Julklappar

Smultronritt

Trådstartare
Här kan vi tipsa varandra om julklappar :bump:.
Ska ni eller har ni handlat några julklappar?
Vad är era bästa tips på bra och roliga julklappar?
 
Jodå är snart klar ;). När det gäller vuxna så får man tänka till så det blir så personligt som möjligt; annars blir det ju bara byteshandel :grin:. Tex produkter med foton på ens älsklingsdjur eller dylikt brukar ju vara speciellt eller kanske ett namnhalsband till mamma med barnens namn och stenar? Också en fin och personlig grej! :)
 
Åh har väntat på denna tråden!

Jag håller på att göra en receptbok till min kompis. Hon tycker alltid att jag lagar så god mat och hon ska snart flytta hemifrån så då tänkte jag att det passar bra.
Gör den via en fotosida där man kan göra sina egna fotoböcker, receptböcker, dopböcker etc.

Har köpt två Klinta doftljus som doftar underbart. Ett ska mamma få och ett en annan vän till mig.
 
Det är alltid trevligt att ge bort något man vet att personen behöver. Jag är också en sådan person som minns när en person sagt något i stil med "åh en sån skulle jag vilja ha" eller liknande. Lägger på minnet och tänker att det blir en bra present längre fram.
Jag tycker det är fint att ge bort något att göra också - helst något som ska göras tillsammans som typ brunch, middag, teater, konsert etc. Det tycker jag är bra till dom "som har allt".

Min familj brukar jag faktiskt fråga vad de önskar sig.
 
har inte inhandlat några julklappar ännu men har rätt bra koll på vad jag/vi ska köpa.

Apple TV till föräldrarna, från både mig och sambon. I presenten ingår då installation och förklaring i hur den används ;)

Nya läderkoppel till brorsan ( eller ja kanske mest till hans hundar) och ett par schyssta varma skinnhandskar. Sambon har ett par så dom är välbeprövade och riktigt bra.

Till sambon har jag ännu inte kunnat bestämma mig än. Han har önskat sig några konstnärsböcker eller konstnärsmaterial, men det ligger utanför mitt område så jag är lite osäker på att köpa detta, vill ju inte köpa fel så att säga. Själv är jag lite inne på en presentbox med hotellövernattning inkl frukost för 2 personer, med massor av hotell att välja bland både i Sverige och resten av norden. Han skulle uppskatta det, speciellt om vi kan kombinera detta med besök på nått trevligt museum.
 
Jag har ropat in en jättefin tekanna till min kusin (som är mer som en syster).

I övrigt så jobbar jag volontärt med ett företag som ägnar sig åt en massa bra saker bland annat designat återbruk av grejer, det blir smycken och annat av sånt som annars skulle slängas. Förutom klädpaket som förmedlas via olika kvinnocenter och även arbetscenter. Så många av mina juklappar kommer att gå i det tecknet. Mina föräldrar tex är 84 år gamla och de blir mycket gladare av något som går till välgörande ändamål ändamål än någon hyllvärmare
 
har inte inhandlat några julklappar ännu men har rätt bra koll på vad jag/vi ska köpa.

Apple TV till föräldrarna, från både mig och sambon. I presenten ingår då installation och förklaring i hur den används ;)

Nya läderkoppel till brorsan ( eller ja kanske mest till hans hundar) och ett par schyssta varma skinnhandskar. Sambon har ett par så dom är välbeprövade och riktigt bra.

Till sambon har jag ännu inte kunnat bestämma mig än. Han har önskat sig några konstnärsböcker eller konstnärsmaterial, men det ligger utanför mitt område så jag är lite osäker på att köpa detta, vill ju inte köpa fel så att säga. Själv är jag lite inne på en presentbox med hotellövernattning inkl frukost för 2 personer, med massor av hotell att välja bland både i Sverige och resten av norden. Han skulle uppskatta det, speciellt om vi kan kombinera detta med besök på nått trevligt museum.
De där skinnhandskarna vill jag gärna veta mera om.
 
Den här tråden kommer jag att följa. I år blir det snålt med julklappar. Jag och sambon kommer enbart köpa till hans barn samt gudbarn. Lever extra snålt med tanke på husrenovering.

Jag kan varm rekommendera någon provning typ Whiskyprovning chokladprovning. Brukar vara mycket uppskattat att få. Speciellt om man kan ge det till flera samtidigt så det blir en liten trevlig grej av det också
 
Jag är så jävla nöjd i år. I vanliga fall brukar det vara ett jävla elände att försöka hitta nånting åt farsgubben, han är helt omöjlig. I år var jag klar med honom först - han får Boken om mig, så får det vara upp till honom om han fyller i den själv eller om han ger den till någon äldre som får fylla i en livshistoria som han vill ha bevarad :)

Till mamma och mormor har syrran och jag gått ihop och köpt presentkort på närmsta thaimassage där de ska få prova doktor fisk som de velat länge. Blir nog uppskattat!

Blev så jääävla nöjd med en annan klapp också. Personen ifråga målar en del i målarböcker och hon älskar elefanter, så jag beställde en elefantprydd rulle för pennor på Ebay. Sen trillade jag över ett tygstycke som var så jävla perfekt! Personen ifråga älskar alltså elefanter och hon älskar Indien, indiska grejer är det som brukar gå hem och som hon inrett hela hemmet med, bland annat med stora tyger på väggarna. På senare tid har hon dock gått över till 70-tal - inget nytt, det har hänt förr fast med romantiskt/chabby chic och det indiska kommer fram igen tids nog. Så när jag hittade det här tygstycket som är indiskt, har elefanter, och är i 70-talsfärger, så vore det en dödssynd att låta bli. Let's just say att hon kommer bli så jävla nöjd :banana:
 
De där skinnhandskarna vill jag gärna veta mera om.
köpta på en outlet för ett känt varuhus med sportkläder. Smidiga för hundpromenader, hållbara och varma. funkar kanske inte mitt i kallaste vintern men ner till -10 håller de bra, jag har ett par liknande i dam och mina stod pall för -10, kallare än då har jag inte provat dem. Och sambon som inte fryser så lätt hade sina hela förra vintern och tyckte de var bra.
de heter X TTL SO Leather Glove M
 
Jag har lagt in några burkar med lingon till surlingon eller vattlingon, jag vet inte hur det smakar så det ska bli spännande. I fjol gjorde jag bara en burk som mamma fick. Jag tänkte att hon skulle återuppleva sin barndoms juldessert men hon kokade sylt av den :banghead:
Den där självbiografiboken ska jag fundera på! Åt mamma, undrar om hon hittar på nåt alternativt användningsområde där också?
 
Jag är så jävla nöjd i år. I vanliga fall brukar det vara ett jävla elände att försöka hitta nånting åt farsgubben, han är helt omöjlig. I år var jag klar med honom först - han får Boken om mig, så får det vara upp till honom om han fyller i den själv eller om han ger den till någon äldre som får fylla i en livshistoria som han vill ha bevarad :)

Till mamma och mormor har syrran och jag gått ihop och köpt presentkort på närmsta thaimassage där de ska få prova doktor fisk som de velat länge. Blir nog uppskattat!

Blev så jääävla nöjd med en annan klapp också. Personen ifråga målar en del i målarböcker och hon älskar elefanter, så jag beställde en elefantprydd rulle för pennor på Ebay. Sen trillade jag över ett tygstycke som var så jävla perfekt! Personen ifråga älskar alltså elefanter och hon älskar Indien, indiska grejer är det som brukar gå hem och som hon inrett hela hemmet med, bland annat med stora tyger på väggarna. På senare tid har hon dock gått över till 70-tal - inget nytt, det har hänt förr fast med romantiskt/chabby chic och det indiska kommer fram igen tids nog. Så när jag hittade det här tygstycket som är indiskt, har elefanter, och är i 70-talsfärger, så vore det en dödssynd att låta bli. Let's just say att hon kommer bli så jävla nöjd :banana:

Boken om mig är införskaffad till mormor. Önskar att morfar varit i livet för då hade han fått en också. Kanon att kunna få ned historier om deras liv. Ja. jag är släktforskarnörd!
 
Åh har väntat på denna tråden!

Jag håller på att göra en receptbok till min kompis. Hon tycker alltid att jag lagar så god mat och hon ska snart flytta hemifrån så då tänkte jag att det passar bra.
Gör den via en fotosida där man kan göra sina egna fotoböcker, receptböcker, dopböcker etc.

Har köpt två Klinta doftljus som doftar underbart. Ett ska mamma få och ett en annan vän till mig.

Vad kul det låter med receptboken! :). Eller alltså trevligt :).
 
Boken om mig är införskaffad till mormor. Önskar att morfar varit i livet för då hade han fått en också. Kanon att kunna få ned historier om deras liv. Ja. jag är släktforskarnörd!
Hear hear! Jag skulle helst ge en till mamma och en till min mormor också men de skulle förmodligen inte fylla i den. Synd för mig för det vore tämligen underbart att få läsa om deras liv när de är borta och en själv sitter på ett ålderdomshem så att säga. Vilket iofs låter makabert men vad fan :p
 
Vad kul det låter med receptboken! :). Eller alltså trevligt :).

Ja jag hoppas att hon ska bli glad!
Har skrivit dit mina egna små tips också så den blir riktigt personlig. Tar ett tag att göra men tror att det är värt det!
Finderar nästan på att beställa ett exemplar till mig själv också så att jag har alla recept samlade på ett och samma ställe.
 
Jag köper mest små, roliga saker till mina föräldrar. Bland annat en liten bluetoothhögtalare efter att de blev så förtjusta i min - de har en stor, men denna är mer portabel och den kan de ha med sig ut på sjön och ut i trädgården och sådär - käckt om man vill lyssna på radio, en pommes frites-skärare (lustigt nog började de prata om att de vill prova att göra fish 'n chips igår), ett grillförkläde med lite redskap i till pappa, en golfhandduk med favoritlagets logga på... så en kombo av användbart och personligt - och inte för stora, dyra saker för det vill de faktiskt inte ha. De har två hus fulla av grejer liksom, det är ingen idé att fylla på med en massa saker som mest blir till prydnad.
 
Jättebra tips!
Boken om mig köper jag till mormor. Till mina föräldrar hade jag tänkt vara lite fräck och köpa musikalbiljetter här i London till dem, så att det kommer till skott och ordnar med ett besök.

Bror är svår, 28årig gubbe med egen lägenhet - ingenjör och dataintresse. Tror han har allt från ett teknikperspektiv - brukar köpa någpt snyggt klädesvis (köpte världens snyggaste läderhandskar förra året..) men har köpt det mesta nu...
 
Till mamma och hennes sambo, samt svärmor, blir det som vanligt en fotoalmanacka med bilder på barnbarnet. Det är den enda presenten jag kommit på :o en del blir välgörenhetspresenter, från Unicef eller liknande.
 
Jag kör en del med böcker i år, en del köpta via jultidningar (så gör jag en god insats samtidigt). Mamma får en bok om perenner (hon älskar trädgård) och ev en yogabok (hon yogar, men kanske behåller jag den). Min pappa får en bok om Sveriges nationalparker (han har allt, läser mycket) och en kompis som är glutenintolerant får en kokbok med glutenfria recept.

Syrran önskar sig en brödbox, extremt svårt att hitta en fin. Tips?
 
Har nu spenderat några timmar med att klicka runt på nätet, och tänkte att jag kunde dela med mig en del presentideer som jag kommer att välja bland för familj och vänner :)

Billiga presenter
  • Inneskosulor av pressat lammull - Britter är dåliga på att klä sig varmt, och jag känner en fårbonde hemma i Sverige, men dessa brukar kosta typ 80 kr paret, och är apbra för att hålla fötterna varma, så jag köper ett gäng för att ge till massa vänner häröver.
  • Kökshanduk - med passande tryck. Jag köper en med "Shakespearian Insults" till en vän som jag sett mkt Shakespeare teater med. c 100kr
  • Närgjord Sylt/marmelad (med alkoholsmak om jag hittar) - till värdparet för julmiddag jag är bjuden på.
  • Lavender/blomfrön och 3 zink krukor med bokstäver på, som bokstaverar mammas namn - mamma älskar sånt här. Ganska små krukor, passande för typ inneblommor eller örter.
  • Kryddsamling "World's hottest Chili" - till bror, som är knäpp nog att tycka starka smaker är kul

Mellanpris
  • Strumpor i kashmir - till den med frusna fötter
  • Chokladprovning
  • Tumlaresafari (lokalt till Skåne/Blekinge)
Dyrt
Lyxuppleverlser, såsom folkrace, ubåts"safari" och segelflyg.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hjälp, Jag har en kompis i USA som jag arbetat ihop med för ett antal år sedan, nu vill jag hitta på någon bra julklapp till henne. Hon...
Svar
18
· Visningar
675
Senast: Flixon
·
Fritid Kära buke, jag behöver ett julklappsrim eller en rebus senast ikväll! Julklappen gäller ett presentkort på äventyrsbadet Kokpunkten samt...
Svar
2
· Visningar
465
Kläder & Bli fin Jag har funderat mycket på vad min sambo ska få i julklapp. Han ligger troligtvis någonstans på autismspektrat och får sensory issues av...
Svar
12
· Visningar
1 264
Senast: Sassy
·
Gnägg Snart är det jul! Jag är redan i julmode och lyssnar ivrigt på julmusik och planerar för julen tillsammans med Halle. Hur brukar ni...
Svar
16
· Visningar
1 125
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp