Julklappshysteri (utbruten från Köpstopp - nån som vill vara med?)

tigerflicka

Trådstartare
Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller egentligen inte passar under den ursprungliga trådrubriken.
Det här första inlägget är alltså ingen vanlig trådstart av den här användaren. Efterföljande inlägg kan komma från den gamla tråden eller vara svar som skett i denna utbrutna tråd.


Å, gjorde samma förra julen jag med, önskade mig något superbra och användbart (kommer inte ihåg vad just nu) men det var tydligen alldeles för tråkigt att ge i julklapp så det blev jag utan. :grin: Blev dock flera prylar rikare som jag aldrig använt! :D

Sant, jag är ganska duktig på att övertala mig själv om att jag behöver grejer, trots att det nog mest är så att jag bara vill ha dem...
Så dumt när folk inte vill köpa det ”tråkiga” som man faktiskt önskar sig!
Jag köper bara julklappar till syskonbarnen och kommer därför inte heller få så många, men om nån vill köpa julklapp till mig önskar jag mig kastruller för induktionshäll.
Får jag inte det så måste jag köpa. Mina gamla kastruller funkar inte med nya lägenhetens spis. Så det blir en måstegrej.
 
Senast ändrad av en moderator:
Å, gjorde samma förra julen jag med, önskade mig något superbra och användbart (kommer inte ihåg vad just nu) men det var tydligen alldeles för tråkigt att ge i julklapp så det blev jag utan. :grin: Blev dock flera prylar rikare som jag aldrig använt! :D

Sant, jag är ganska duktig på att övertala mig själv om att jag behöver grejer, trots att det nog mest är så att jag bara vill ha dem...
Jag har redan önskat mig en sak - ett underställ i merinoull. Det lär jag få stor användning för! :D det känns faktiskt som en klok önskning. :)
 
frågan är bara om dina potentiella givare tycker att det är för tråkigt...
Min sambo har ingen egen fantasi, så önskar jag mig bara en grej är sannolikheten ganska stor! Jag får bara 500kr från pappa utöver det. Har slutat byta julklappar med folk, lite av den här anledningen, snacka om att byta onödiga grejer med varandra!
Köpstopp... njae, så långt vill jag inte gå. Men jag fortsätter att kanalisera mina prylköp via Blocket, det är ett vinnande koncept. Och Tradera i förekommande fall. Har en 1-to-1 drive just nu, där jag inte köper nån ny pryl med mindre än att jag säljer en annan. :)
Jag försöker jobba så! Köper en hel del prylar på begagnat-sidor på FB.. men har haft en större rensning idag och säkert lagt ut 20 annonser! :D
 
Min sambo har ingen egen fantasi, så önskar jag mig bara en grej är sannolikheten ganska stor! Jag får bara 500kr från pappa utöver det. Har slutat byta julklappar med folk, lite av den här anledningen, snacka om att byta onödiga grejer med varandra!

Drömmen ju. Skulle också gärna bara strunta i alla dessa julklappar men man känner sig ju lagom tvingad när alla andra envisas med att köpa, och ofta inte en utan flera... Tack och lov har ena sidan släkten kommit på den lindrigare idén att handla ett par julklappar var och spela om dem, istället för att köpa till varje person. Känns också som ett enormt slöseri med tanke på att de flesta klapparna är typ "skämt"-julklappar som ingen har användning av, men stressen blir i alla fall mindre. Och billigare blir det ju. Trist hur som helst när så stort fokus hamnar på klappar på julen. Hoppas vi är på väg bort från det sakta men säkert.
 
Drömmen ju. Skulle också gärna bara strunta i alla dessa julklappar men man känner sig ju lagom tvingad när alla andra envisas med att köpa, och ofta inte en utan flera... Tack och lov har ena sidan släkten kommit på den lindrigare idén att handla ett par julklappar var och spela om dem, istället för att köpa till varje person. Känns också som ett enormt slöseri med tanke på att de flesta klapparna är typ "skämt"-julklappar som ingen har användning av, men stressen blir i alla fall mindre. Och billigare blir det ju. Trist hur som helst när så stort fokus hamnar på klappar på julen. Hoppas vi är på väg bort från det sakta men säkert.

Sitter också fast i oönskat julklappsträsk.
Min mamma och min syster vill köpa julklappar, då behöver jag också vara med i det. Pappa köper inte julklappar och har aldrig gjort, försöker avskaffa, men eftersom julklappar från mamma per definition är julklappar från pappa också, så får han också en släng av sleven. Och ofta köper syrran och jag någon biljett till julklapp åt båda.

Sedan har jag min "extrafamilj" och där är det rätt omåttligt med julklappar.
Jag är lite tråkig och köper oftast nytto-grejer åt dem (har kommit på något de behöver i år), och ofta får jag kläder och annat användbart tillbaka, så det är visserligen lite onödigt men åtminstone inte bara en massa prylar som ändå inte används.
 
Hade min mamma och bror fått bestämma hade vi köpt julklappar till alla. Jag och syster har försökt i ett par år att införa att alla får en person lottad till sig att köpa något till, men det har de inte gått med på. Så förra året meddelade jag att jag inte köper några utom till barnen och inte heller vill ha några. Funkade faktiskt bättre än förväntat. Några julklappar fick jag ändå, men alla visste förutsättningarna.
 
Drömmen ju. Skulle också gärna bara strunta i alla dessa julklappar men man känner sig ju lagom tvingad när alla andra envisas med att köpa, och ofta inte en utan flera... Tack och lov har ena sidan släkten kommit på den lindrigare idén att handla ett par julklappar var och spela om dem, istället för att köpa till varje person. Känns också som ett enormt slöseri med tanke på att de flesta klapparna är typ "skämt"-julklappar som ingen har användning av, men stressen blir i alla fall mindre. Och billigare blir det ju. Trist hur som helst när så stort fokus hamnar på klappar på julen. Hoppas vi är på väg bort från det sakta men säkert.
Sitter också fast i oönskat julklappsträsk.
Min mamma och min syster vill köpa julklappar, då behöver jag också vara med i det. Pappa köper inte julklappar och har aldrig gjort, försöker avskaffa, men eftersom julklappar från mamma per definition är julklappar från pappa också, så får han också en släng av sleven. Och ofta köper syrran och jag någon biljett till julklapp åt båda.

Sedan har jag min "extrafamilj" och där är det rätt omåttligt med julklappar.
Jag är lite tråkig och köper oftast nytto-grejer åt dem (har kommit på något de behöver i år), och ofta får jag kläder och annat användbart tillbaka, så det är visserligen lite onödigt men åtminstone inte bara en massa prylar som ändå inte används.
Hade min mamma och bror fått bestämma hade vi köpt julklappar till alla. Jag och syster har försökt i ett par år att införa att alla får en person lottad till sig att köpa något till, men det har de inte gått med på. Så förra året meddelade jag att jag inte köper några utom till barnen och inte heller vill ha några. Funkade faktiskt bättre än förväntat. Några julklappar fick jag ändå, men alla visste förutsättningarna.
Jag svarar er allihopa samtidigt - nej, ni behöver inte delta i julklappshysterin. Vi har en stor familj och alla ger julklappar och födelsedagspresenter till alla, utom jag. Jag sa helt enkelt att jag tänkt ge present när någon fyller jämt eller det är något väldigt speciellt. Och att jag själv inte ville ha något heller! Och alla tyckte det var en bra idé, utom mamma som verkligen är barnsligt förtjust i julklappar, så hon får något litet.

Så, gör som mig och sluta handla julklappar och födelsedagspresenter till ALLA! :D
 
Jag svarar er allihopa samtidigt - nej, ni behöver inte delta i julklappshysterin. Vi har en stor familj och alla ger julklappar och födelsedagspresenter till alla, utom jag. Jag sa helt enkelt att jag tänkt ge present när någon fyller jämt eller det är något väldigt speciellt. Och att jag själv inte ville ha något heller! Och alla tyckte det var en bra idé, utom mamma som verkligen är barnsligt förtjust i julklappar, så hon får något litet.

Så, gör som mig och sluta handla julklappar och födelsedagspresenter till ALLA! :D

...utom din mamma...

Din strategi fungerar om alla är överens om att det är OK.
Om inte alla är överens om det, blir det bara pinsamt.
Tänk dig att sitta med din familj på jul, alla öser julklappar över dig men du ger inga.
Pinsamt var ordet, sa Bull.
 
...utom din mamma...

Din strategi fungerar om alla är överens om att det är OK.
Om inte alla är överens om det, blir det bara pinsamt.
Tänk dig att sitta med din familj på jul, alla öser julklappar över dig men du ger inga.
Pinsamt var ordet, sa Bull.
Nä, det är inte ett dugg pinsamt. Jag har gjort det tydligt att jag inte handlar och ingen handlar åt mig, alla är nöjda. Men som sagt, mamma får något litet, symboliskt. Alla i min familj känner såklart mamma och vet hur hon är. Det är enorm skillnad att köpa 1 liten julklapp mot 11 stycken.
 
Angående julklappar så är jag glad och samtidigt nervös över att min kille satte stopp för julklappsbytandet med sin familj :p Han gjorde det klart att han varken ville ha eller ge julklappar utan bara komma hem till jul för att umgås med alla. Hans familj tog det bra faktiskt, hans föräldrar ger något litet ändå, men det är inte samma julklappshets. Jag kan inte riktigt komma ifrån att känna press om jag ska följa med och fira jul med dom, jag har väldigt svårt att ta emot utan att ge och jag vet att hans föräldrar säkert kommer att ge något litet till mig. I det stora hela känns det dock extremt skönt att inte vara tvungen köpa presenter till någon alls (eller få presenter för den delen), så jag tror det är rätt väg för mig :up:

Jag blev för övrigt utsatt för ett eldprov redan igår eftersom vi hade en tur till IKEA inplanerad sen tidigare :nailbiting: Köpte två saker som var planerade sen tidigare och som dessutom var billiga, så det kändes ändå okej.
 
Jag gillar julklappar och det är inte så hysteriskt i min familj. Det är enbart vuxna på julfirandet så där räknas jag fortfarande som minst. Det mesta som ges är användbart och önskat men har svårt att få ihop presenter i mor/far-föräldrarna då de har ju tammetusan allt:eek: Ger mycket ätbart i stil med praliner och snacks. Då min ekonomi inte alltid varit så bra så har jag försökt att undanbe mig av föräldrarna nångång men det var lönlöst och kanske lika bra ändå då de ville stötta.
 
Här är ännu en som gärna avstår julklappshysterin! Jag är urkass på att köpa julklappar, jag har ingen aning om vad jag ska ge till folk, trots att det handlar om personer jag borde känna väl. Så det har oftast blivit kassa grejer, så nu slutar jag har jag bestämt.

Det där någon skrev om biljetter tyckte jag var bra, om det är något man vill göra med någon kan den få det.

Eller en fika, lunch, middag, bio.. såna saker ska jag försöka ge iår istället för grejer.

Samma sak gäller förstås i motsatt riktning, jag slipper gärna grejer (!) men bjud mig gärna på lunch eller betala en handling i mataffären :)

Slår även ett slag för att även julklappar kan handlas second hand :)
 
Vet att jag tänkte på något förut som jag faktiskt önskade mig, men jag har glömt vad det var :o

Köper julklappar till barnen och syskonbarnen, mina föräldrar och sambon. ä
 
Vi kör på lotteri. Förra året köpte alla ett paket för 300 kr och sen lottade vi. Perfekt! Det är bara svärmor som jobbar ihjäl sig med sina julklappar. Alla barnbarnen måste få något, och hon får förstås något av dem också - de är vuxna, allihop. :D
 
För några år sedan var det ett barn som började gråta för han orkade inte öppna mer julklappar. Det säger lite om nivån på hysterin på den sidan släkten. :meh: Känns inte superlätt att sluta köpa julklappar för ett flertal personer kommer garanterat fortsätta köpa till mig oavsett. Så det är väl lika bra att börja köpa klapparna nu så att man hinner med alla till jul... :banghead:
 
För några år sedan var det ett barn som började gråta för han orkade inte öppna mer julklappar. Det säger lite om nivån på hysterin på den sidan släkten. :meh: Känns inte superlätt att sluta köpa julklappar för ett flertal personer kommer garanterat fortsätta köpa till mig oavsett. Så det är väl lika bra att börja köpa klapparna nu så att man hinner med alla till jul... :banghead:
Om du är tydlig med att du inte ska köpa några julklappar och inte vill ha några, låt dom som är hysteriska få vara det ändå?
 
Har precis föreslagit för min familj att vi bara kör julklappar till barnen. Lär tas väl emot, utom av min mamma som alltid vill köpa något till oss, trots skral ekonomi.

Skulle vara bra om vi kunde föra in det i min familj också, men likaså där tror jag svärmor skulle tycka det var tråkigt. Men jag ska nog föreslå det ändå. Har bara önskat pengar till välgörenhet tidigare år, men det är för tråkigt att ge ...
 
Vi byter julklappar med varandra i familjen, tycker inte att det är någon hysteri. Alla försöker att ge det man antingen önskar sig eller klurat ut något som man faktiskt behöver, så det blir inget krafs som bara ligger i lådor. :) Jag älskar älskar älskar julafton och paket och allt med julen typ, skulle verkligen inte vilja vara utan det :love:
 

Liknande trådar

Relationer Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
10 11 12
Svar
225
· Visningar
13 965
Senast: Badger
·
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
20 21 22
Svar
436
· Visningar
28 936
Trädgård & Växter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
11
· Visningar
695
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderat. Jag gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
2
· Visningar
866
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp