Julklappshysteri (utbruten från Köpstopp - nån som vill vara med?)

I min familj är det enkelt. Vi är bara fyra stycken inblandade :D (Jag, min dotter och mina föräldrar.)
Vi vuxna, och delvis också barnet, har väldigt specifika önskemål vilket gör det enkelt att köpa julklappar och det kommer alltid till användning.

Min mormor dog förra året men när hon levde bytte vi också julklappar. Inte jättesvårt det heller eftersom hon brukade önska sig typ rolig duschtvål, fin marmelad eller liknande.
 
Om du är tydlig med att du inte ska köpa några julklappar och inte vill ha några, låt dom som är hysteriska få vara det ändå?

Jo men då kommer jag oavsett få sitta där på julafton och få paket medan jag själv inte köpt några och det skulle kännas pinsamt. För de kommer att köpa ändå till mig.
 
Jo men då kommer jag oavsett få sitta där på julafton och få paket medan jag själv inte köpt några och det skulle kännas pinsamt. För de kommer att köpa ändå till mig.
Varför är det pinsamt om du har sagt till innan? Alla vet ju att du tackat nej till julklappar?
 
Drömmen ju. Skulle också gärna bara strunta i alla dessa julklappar men man känner sig ju lagom tvingad när alla andra envisas med att köpa, och ofta inte en utan flera... Tack och lov har ena sidan släkten kommit på den lindrigare idén att handla ett par julklappar var och spela om dem, istället för att köpa till varje person. Känns också som ett enormt slöseri med tanke på att de flesta klapparna är typ "skämt"-julklappar som ingen har användning av, men stressen blir i alla fall mindre. Och billigare blir det ju. Trist hur som helst när så stort fokus hamnar på klappar på julen. Hoppas vi är på väg bort från det sakta men säkert.
Jag strejkar med julklappar till alla utom dottern, brorsonen och maken. Det bara skyfflas runt pengar och saker som ändå inte blir helt rätt och hetsar till konsumtion och stress.
Jag älskar julen, magin och stämningen men dit hör inte att behöva stressa runt i köpcenter. Det enda jag saknade innan dottern var uppesittarkväll med inslagning och rimmande, den delen är så mysig.
 
Vi säger varje år att inga vuxna ska få klappar. Trots denna fullkomligt genomtänkta och gemensamma (??) beslut ger nästan alla varandra klappar ändå. Ett år fick jag lite halv panik och sprang upp på vinden för att leta grejer att slå in :cool:
 
Vi körde julklappsspel förra året. Bara barnen fick egna klappar. Julklappsspel är kul! Det var lite blandade grejer, allt från presentkort till godis. Det mesta billigt.
 
Vi byter julklappar med varandra i familjen, tycker inte att det är någon hysteri. Alla försöker att ge det man antingen önskar sig eller klurat ut något som man faktiskt behöver, så det blir inget krafs som bara ligger i lådor. :) Jag älskar älskar älskar julafton och paket och allt med julen typ, skulle verkligen inte vilja vara utan det :love:
Jag håller med! :love:
 
Fast från brorsans familj får jag lätt lite krafs som ligger mest och skräpar någonstans medan jag försöker köpa varsitt till dem (ett par och tre tonåringar/äldre ungdomar). Det känns lite sådär, men samtidigt så har jag svårt för att komma på något som jag skulle vilja ha - så det är nog skitsvårt att köpa något till mig :D

Lättast är åt mamma :love: som tur är, hon har födelsedag och namnsdag omkring den tiden som jag köper presenter till också :laugh:
 
Vi bestämde för många år sen att sluta köpa julklappar till vandra.
En otrolig befrielse.
Vi köper numera endast klappar till syskonbarnen. Dom får istället så mycket julklappar att dom drunknar... :meh:
 
Jag tycker vi oftast är väldigt bra på att pricka in vad som önskas, annars brukar böcker gå hem hos oss alla. Eller temuggar och fina tvålar.
Första julen utan farmor dock, så kommer kännas konstigt. :cry:
 
I min släkt har vi så att vi drar lott om vem man ska köpa julklapp till, barnen är det fritt till även fast jag försöker styra lite för att dom inte ska drunkna i alla klappar och saker som kanske inte kommer användas. Vi får alltså EN vuxen var att köpa till och resten är till barnen. Dock brukar vi ge mina föräldrar något varje år för att visa tacksamhet för all hjälp vi får med barnen och annat.

I makens släkt funkar det inte så :p Men vi köper ändå bara till barnen och makens föräldrar. Dom däremot har svårt att låta bli att köpa något till oss och makens bror med sambo även fast vi varje år påpekar att det är bättre dom koncentrerar sig på barnen. Vi får dock oftast bra saker så inget som blir liggandes i någon låda :)
Jag och maken köper ibland något till varann, ibland inte. Men barnen tycker det är lite kul att ge mamma och pappa julklapp. I år får maken en motorsåg av mig och barnen och eftersom han får en sån dyr grej så kan jag stå över julklapp. Fyller ändå 30 år knappt en månad efter julafton och önskar mig en dyr träningsklocka då :angel:
Jag tycker om att ge saker och behöver absolut inte få något tillbaka.
 
Vi kör på lotteri. Förra året köpte alla ett paket för 300 kr och sen lottade vi. Perfekt! Det är bara svärmor som jobbar ihjäl sig med sina julklappar. Alla barnbarnen måste få något, och hon får förstås något av dem också - de är vuxna, allihop. :D

Jag har så svårt för julklappslotteri. Det känns mer som att då köper man bara att köpa och inte för att det ska passa mottagaren. Jag har svårt att komma på nåt som skulle passa alla på vårt julfirande oavsett vem som fick det. Många klappar hade nog slängts efter att julen var över. Känns så onödigt. Då hade jag hellre låtit bli julklappar helt och hållet.

Jag tycker att det är roligt med julklappar men känner ingen press att det ska vara nåt dyrt eller mer än en grej till varje person. Bara det är något som personen uppskattar. Ibland blir det ett "tråkigt" men uppskattat presentkort, ibland nåt hembakat och ibland en sak jag är säker på att personen skulle uppskatta (bok, köksredskap,accessoar, flaska vin eller annat).
 
Jag gillar jul och julklappar och brukar få användbara saker som jag vill ha :D
Jag försöker ge användbara saker som folk vill ha men det blir mycket böcker minst sagt.
Vi försöker undvika att dränka barnet i julklappar och det fungerar hyggligt. Eller det blir ju en del men inte tror jag mer än jag fick som liten.
 
Jag känner inte heller igen det här med hysteri. Eller jo, jag kan ju se det i samhället som stort med all reklam och hets om att köpa köpa köpa, men personligen inom min familj har det aldrig varit ett problem för någon såvitt jag vet. Jag är väldigt bra på att köpa presenter till folk och tycker det är roligare att ge än att få, så jag hade tyckt det var jättetråkigt om den biten av julafton försvann i vår familj. Älskar att se reaktionerna när mina närmaste öppnar sina väl genomtänkta klappar :love:

Men så kör vi fortfarande på önskelistor i min familj också, trots att alla är gott och väl vuxna. På så sätt blir det väldigt sällan att man köper något "bara för att" eller något som personen inte har användning för.

Just det, och det faktum att vi bara är 6-7 personer som firar tillsammans hjälper också. Hade vi varit dubbelt så många så hade det nog känts lite övermäktigt.
 

Liknande trådar

Relationer Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
10 11 12
Svar
225
· Visningar
13 735
Senast: Badger
·
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
20 21 22
Svar
436
· Visningar
28 663
Trädgård & Växter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
11
· Visningar
682
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderat. Jag gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
2
· Visningar
854
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp