Julklappsidéer till barn (utbruten från Jultråden 2020)

hjärter_dam

Trådstartare
Ni som har mindre barn, vad ska de få i julklapp? Jag har total idétorka och är så trött på att röja upp på deras rum när de bara slänger ut allt krafs men inte leker med det :grin: Överlag så leks det inte jättemycket med leksaker, de bygger mycket kojor och leker rollekar med varandra i hög utsträckning så vill helst inte spä på mängden småsaker.

Dom är tre och sex år, framförallt den store gillar att pyssla. Båda leker en del med dockor men det har dom en hel del inklusive docksäng, kläder etc. Nåt spel till 6-åringen kanske, vad gillar era barn att spela för (bräd)spel? Treåringen älskar böcker och har tidigare lekt mycket med paw patrol-figurer men det verkar ha gått över nu.

Försökte få lite inspiration på Jollyroom men där finns ju så mycket att man blir helt översköljd... Skulle vilja ha en kompakt lista typ med "sånt här gillar barn i 3- och 6-årsåldern". Minns inte alls själv vad jag lekte med som barn och iom Corona har vi inte varit hemma hos kompisar på länge och fått inspiration den vägen. Om jag frågar barnen själva önskar dom sig allt i leksakskatalogen inklusive det dom redan har :D
 
Ni som har mindre barn, vad ska de få i julklapp? Jag har total idétorka och är så trött på att röja upp på deras rum när de bara slänger ut allt krafs men inte leker med det :grin: Överlag så leks det inte jättemycket med leksaker, de bygger mycket kojor och leker rollekar med varandra i hög utsträckning så vill helst inte spä på mängden småsaker.

Dom är tre och sex år, framförallt den store gillar att pyssla. Båda leker en del med dockor men det har dom en hel del inklusive docksäng, kläder etc. Nåt spel till 6-åringen kanske, vad gillar era barn att spela för (bräd)spel? Treåringen älskar böcker och har tidigare lekt mycket med paw patrol-figurer men det verkar ha gått över nu.

Försökte få lite inspiration på Jollyroom men där finns ju så mycket att man blir helt översköljd... Skulle vilja ha en kompakt lista typ med "sånt här gillar barn i 3- och 6-årsåldern". Minns inte alls själv vad jag lekte med som barn och iom Corona har vi inte varit hemma hos kompisar på länge och fått inspiration den vägen. Om jag frågar barnen själva önskar dom sig allt i leksakskatalogen inklusive det dom redan har :D

Våra är 5,5 och 8,5 år. Dom kommer få käpphästar med tillbehör, pussel och spel. Sen får den stora en boxningssäck med handskar och den lilla en ny ridhjälm. Från släkten kommer vi önska kläder och pyssel till dom och pengar då dom har saker som sparar till.
 
Ni som har mindre barn, vad ska de få i julklapp? Jag har total idétorka och är så trött på att röja upp på deras rum när de bara slänger ut allt krafs men inte leker med det :grin: Överlag så leks det inte jättemycket med leksaker, de bygger mycket kojor och leker rollekar med varandra i hög utsträckning så vill helst inte spä på mängden småsaker.

Dom är tre och sex år, framförallt den store gillar att pyssla. Båda leker en del med dockor men det har dom en hel del inklusive docksäng, kläder etc. Nåt spel till 6-åringen kanske, vad gillar era barn att spela för (bräd)spel? Treåringen älskar böcker och har tidigare lekt mycket med paw patrol-figurer men det verkar ha gått över nu.

Försökte få lite inspiration på Jollyroom men där finns ju så mycket att man blir helt översköljd... Skulle vilja ha en kompakt lista typ med "sånt här gillar barn i 3- och 6-årsåldern". Minns inte alls själv vad jag lekte med som barn och iom Corona har vi inte varit hemma hos kompisar på länge och fått inspiration den vägen. Om jag frågar barnen själva önskar dom sig allt i leksakskatalogen inklusive det dom redan har :D

Vi ger inte leksaker till vårt barn, hon får nog från släkten ändå. Vi åker på leklandet istället 😁

men från släkten har vi önskemål om ritgrejer, klistermärken, plåster (ingen har en dille på plåster 🤷‍♀️), stjärtlapp och lera hittills. Hon fick ett staffli från Ikea med whiteboard på ena sidan och blackboard på andra nyss när hon fyllde 3 och det var väldigt uppskattat.
 
Ni som har mindre barn, vad ska de få i julklapp? Jag har total idétorka och är så trött på att röja upp på deras rum när de bara slänger ut allt krafs men inte leker med det :grin: Överlag så leks det inte jättemycket med leksaker, de bygger mycket kojor och leker rollekar med varandra i hög utsträckning så vill helst inte spä på mängden småsaker.

Dom är tre och sex år, framförallt den store gillar att pyssla. Båda leker en del med dockor men det har dom en hel del inklusive docksäng, kläder etc. Nåt spel till 6-åringen kanske, vad gillar era barn att spela för (bräd)spel? Treåringen älskar böcker och har tidigare lekt mycket med paw patrol-figurer men det verkar ha gått över nu.

Försökte få lite inspiration på Jollyroom men där finns ju så mycket att man blir helt översköljd... Skulle vilja ha en kompakt lista typ med "sånt här gillar barn i 3- och 6-årsåldern". Minns inte alls själv vad jag lekte med som barn och iom Corona har vi inte varit hemma hos kompisar på länge och fått inspiration den vägen. Om jag frågar barnen själva önskar dom sig allt i leksakskatalogen inklusive det dom redan har :D
Vi gillar upplevelser men det är svårt att ge det just nu. Så det blir prylar, tyvärr, men jag försöker i alla fall köpa begagnat.

Vår 3-åring älskar fordon i alla former så det är inte svårt att hitta något till honom. Jag har köpt ett begagnat lekset med Londonfordon och kommer nog köpa ett nytt batterilok till träjärnvägen också då de vi har inte vill funka längre. Sen gillar han när vi läser för honom så kanske att det blir en ny bok, ex Halvan eller Bojan eller en lättläst faktabok.

Vår 6-åring älskar leksaksdjur och pyssel. Hon fick 8 pysselböcker när hon fyllde år och blev glad för varenda en 😄 Hon önskar sig vattenpärlor och enhörningar från Schleich. Hon gillar att göra experiment så nån sorts experimentlåda hade varit roligt. Hon kommer få en morgonrock som jag köpt begagnad. Hon fick en jättekasse med lego förra julen, det är annars en bra present. Jag har sett att det finns kulbanor som man bygger av klossar kompatibla med duplo. Det verkar roligt men det var tyvärr väldigt dyrt (om man inte köper från Wish, vilket jag vägrar göra).
 
Jag vet inte om det blir i julklapp, våran är 1,5 så det känns inte så viktigt än, men jag tänkte köpa en hylla från IKEA och måla/fixa den med färg och tapetrester som blev kvar när vi renoverade hennes rum. Och så får hon den som vägghylla.
1604409926594.png


Så det är väl mitt förslag, någon inredning/möbel som de faktiskt behöver :D (Kanske till och med rolig förvaring till allt "krafs de slänger ut men inte leker med"? ;) )
 
Vår pojk är snart två år vid jul och han önskar sig fordon, tågbana och städgrejor för barn. Ska försöka hitta nåt begagnat tänkte jag.

Dottern som är tre månader vid jul får ingen julklapp faktiskt...

Vi byter inte med kusinerna men kusinen som blir två på annandagen ska få en målarbok som man målar med vatten i tänkte jag.
 
Jag hittade Lego på rea för några veckor sedan som jag köpte och gömde undan. Vår dotter som är 4 år leker mycket med Lego och helst Lego Friends. Sen får hon nog böcker (mamma är bokmal) och kanske lite kläder. Som fler skriver, leksaker brukar komma ändå.
 
För riktigt små barn kan jag rekommendera Aquadoodle. Det är en matta som barnet kan måla på med pennor som man fyller med vatten. Olika delar av mattan får olika färg när den blir blöt. Ett tryggt sätt att låta de minsta måla utan att det riskerar att komma färg överallt! Barnet behöver ju vara tillräckligt stor för att kunna sitta/ligga och hålla penna och måla. Färgen försvinner när mattan torkar och barnet kan måla igen.

För större barn (8+) så kan jag rekommendera Gravitrax. Den är även rolig för vuxna! Finns en grundsats att köpa och sen finns det massor med påbyggnadsatser. Det kan man själv fastna i och sitta och pilla med länge!
 
Sonen, 2,5 år, ska få en radiostyrd bil. Inte nån värstingvariant utan en lite enklare just då han inte är så gammal (men vet från dagmamman att han tycker det är jättekul).

Lillasyster kommer vara 2 månader då och hon får inget från mig. Gissar mormor beställt kläder eller nåt åt henne dock :p.
Pappan säger att han vill ge nåt litet, vi får se om det blir så.
 
Jag gillar typ "deg -grejor" dels går det att göra många paket som håller till samma tema och dels är det så lätt att slänga ihop en play-doh deg i olika färger när vädret är dåligt eller barnet är sjuk. Då kan vi pyssla och leka både tillsammans och barnet själv i flera timmar. Han tycker det är lika roligt varje gång vi göra en ny deg. Grabben har lite kavlar, kakformar och en "glassmaskin" som han är jätte nöjd med så planerar att fylla på lite där.

Han kommer få lite nytto saker här innan jul (skridskor och ytterkläder) för att det inte riktigt kan vänta -vi åker skridskor på sjöarna när dom fryser och det är över så fort snön lägger sig sedan är man hänvisad till skridskoplanerna.
Alla vinterkläder ink skor var alldeles för liten annars hade han fått det till jul då det är saker han också älskar.

Men till jul blir det också en riktig skyddsväst som han kan ha både vid skoterkörning, ridning och skidåkning.

Av släkten önskar han sig saker till sin brio tågbana (det uppmuntrar jag då det också är sådant som går att stoppa i en och samma låda och inte tar så mycket plats)
Lego (samma där- allt hamnar i samma låda)
Samt lite teknikgrejer då han gillar att skruva.

Sonen är 4a år

På spelfronten är jag tråkig och rekomenderar enkla och klassiska spel. Typ memorie och barnjatzzy i olika varianter. Då kan hela familjen vara med på lika villkor. Finns även bra brädspel som går på samma tema där alla är med på samma villkor oavsett ålder. "Kråkspelen" är populär på förskolan. Kråkan vill då komma till trädgårdslandet för att äta upp all frukt och spelarnas gemensamma uppdrag är att plocka alla frukter innan kråkan gör det. Man slår en färgtärning där ena sidan har en bild av en kråka. Tärningen talar om vilken frukt man får plocka eller om kråkan får flyttas fram ett steg mot trädgården. Det blir alltså alla spelar mot kråkan så ingen enskild spelare vinner eller förlorar. 😊
 
Sonen blir 3 januari. Han ska få en griffel/whiteboardtavla på ben, trådlösa barnlurar, delar till briojärnväg pärlplattor/pärlor och lite annat pyssel, samt ett pussel jag hittade på loppis redan förra året som han nog är gammal nog för nu.

Allt är inköpt och klart, har inte bestämt vad som blir julklapp och vad som blir födelsedagspresenter än dock, eller för den delen får vänta lite innan det ges. I såg när jag skrev ner det att det är fler saker än han brukar få. Tidigare jular har han fått hemmabyggen (busyboard och ett leksakskök) men i år hinns det inte med.
 
Vi "shoppar" fortfarande en hel del på vår egen vind. Dvs saker från när vi själva var små. Pussel, böcker och lego finns där upp som kommer bli julklappar till vår 5,5-åring och 3-åring. Nu börjar det även finnas en del spel som är lagom i ålder till den äldsta.

Av släkten önskar de sig lego, målarsaker (går åt i mängder här) och annat pyssel.

Äldsta brukar prata om vad han önskar sig men hittills har det ändrat sig i princip varje dag :p Så får se om något fastnar och vad det är för något. Är ju mysigt om de kan få något de verkligen önskar sig om det är rimligt också.

Vi försöker verkligen få de som köper julklappar till barnen att köpa begagnat, går olika bra beroende på person :p Också lite beroende på vad det är. Vill inte att barnen ska få massa gamla plastprylar i julklapp heller...
 
Vår 5-åring önskar sig en hamster, så en sån ska införskaffas😁. Bur är redan köpt så djur och tillbehör ska jag fixa. Sen vill han ha lego.
 
Varsin tidningsprenumeration, varsitt rejält legopack, pyjamasar. Sen blir det något mer som jag inte har bestämt.

5 och 9 år.
 
Spelet skogen! Jättefint och kunskapsbyggande. Min 4åring spelar det (dock med öppna kort) och vi vuxna älskar det.

Snart 5åringen får lego, räknebok och ev legoförvaring.
2.5åringen får bok och dockkläder vad jag vet hittills.
 
Vi gillar upplevelser men det är svårt att ge det just nu. Så det blir prylar, tyvärr, men jag försöker i alla fall köpa begagnat.

Vår 3-åring älskar fordon i alla former så det är inte svårt att hitta något till honom. Jag har köpt ett begagnat lekset med Londonfordon och kommer nog köpa ett nytt batterilok till träjärnvägen också då de vi har inte vill funka längre. Sen gillar han när vi läser för honom så kanske att det blir en ny bok, ex Halvan eller Bojan eller en lättläst faktabok.

Vår 6-åring älskar leksaksdjur och pyssel. Hon fick 8 pysselböcker när hon fyllde år och blev glad för varenda en 😄 Hon önskar sig vattenpärlor och enhörningar från Schleich. Hon gillar att göra experiment så nån sorts experimentlåda hade varit roligt. Hon kommer få en morgonrock som jag köpt begagnad. Hon fick en jättekasse med lego förra julen, det är annars en bra present. Jag har sett att det finns kulbanor som man bygger av klossar kompatibla med duplo. Det verkar roligt men det var tyvärr väldigt dyrt (om man inte köper från Wish, vilket jag vägrar göra).


En sådan kulbana har vi (vet dock inte var sambon köpte den, men kan fråga) och den är faktiskt riktigt rolig. Till och med jag, som har väldigt svårt att finna nöja i att leka med barnen, tycker att det är en kul aktivitet.

Min dotter har varit glad i ett spel som heter något i stil med I stallet. Det är enkelt men roligt.

Jag har nyss gjort en påse där jag lagt i små leksaker/djur/prylar som man kan sjunga en sång till. Sedan får barnen turas om att ta ett föremål ur påsen, och så sjunger vi...Får de upp en björn sjunger vi Björnen sover, exempelvis. Gratis och uppskattat.
 
Spelet skogen! Jättefint och kunskapsbyggande. Min 4åring spelar det (dock med öppna kort) och vi vuxna älskar det.

Snart 5åringen får lego, räknebok och ev legoförvaring.
2.5åringen får bok och dockkläder vad jag vet hittills.
Är Skogen ett memory?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp